Belastingverdrag uk en nl treedt in werking.
piloot12· 19 dec
Toevallig heb ik net de laatste stand van zaken doorgekregen en ik dacht dat u dat ik u hiervan nog wel even op de hoogte kon brengen.
De goedkeuringsprocedure is in Nederland afgerond. Begin volgende week zal de Nederlandse nota bij VK worden aangeboden en zal het verdrag nog voor het einde van dit jaar inwerkingtreden. Ws. zal dat 27 december zijn, maar in ieder geval nog dit jaar.
Vriendelijke groet,
Michèle van der Hoek
Afdeling Verdragen / DJZ/VE
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Beste mensen,
Er was over bovenstaande al eerder een thread geopend zag ik. Ik las dat een aantal van jullie van de belastingdienst een schrijven hebben gekregen over het betalen
van belastingverschillen mbt. nieuwe belastingverdrag. Ik vroeg me af hoe dit zit. Ik heb zelf niks ontvangen en werk in UK (lonhaul/ shorthaul) en woon in NL.
25 REACTIESDe goedkeuringsprocedure is in Nederland afgerond. Begin volgende week zal de Nederlandse nota bij VK worden aangeboden en zal het verdrag nog voor het einde van dit jaar inwerkingtreden. Ws. zal dat 27 december zijn, maar in ieder geval nog dit jaar.
Vriendelijke groet,
Michèle van der Hoek
Afdeling Verdragen / DJZ/VE
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Beste mensen,
Er was over bovenstaande al eerder een thread geopend zag ik. Ik las dat een aantal van jullie van de belastingdienst een schrijven hebben gekregen over het betalen
van belastingverschillen mbt. nieuwe belastingverdrag. Ik vroeg me af hoe dit zit. Ik heb zelf niks ontvangen en werk in UK (lonhaul/ shorthaul) en woon in NL.
Heb er nog niks over gehoord. Ben bekend bij de belastingdienst dus ze weten me te vinden. Mag aannemen dat het niet met terugwerkende kracht is maar met ingang van het nieuwe belastingjaar?
19 dec
SlimJim· 19 dec
19 dec
sheik· 20 dec
Volgens mij moet een verdrag toch wederzijds worden goedgekeurd. Is dat het geval?
20 dec
piloot12· 20 dec
Ja het verdrag was al geruime tijd ondertekend door de UK. Het was afwachten op de tweede kamer en de staatssecretaris, inmiddels is op 17 december het staatsblad uitgegeven.
Er staat dat het vanaf 17 december is goedgekeurd en op 18 december in werking treedt. Dit spreekt alleen de originele plannen tegen om het nieuwe belastingeverdrag per volgend kalender jaar in te laten gaan of in het geval van UK per volgend jaar April. Wat volgens mij nog steeds het geval is.
Ik weet momenteel dus nog niet zeker of het dit jaar of volgend jaar in werking gesteld wordt.
Inmiddels met de belastinginspecteur contact opgenomen die belt me morgen terug.
:1855:
Er staat dat het vanaf 17 december is goedgekeurd en op 18 december in werking treedt. Dit spreekt alleen de originele plannen tegen om het nieuwe belastingeverdrag per volgend kalender jaar in te laten gaan of in het geval van UK per volgend jaar April. Wat volgens mij nog steeds het geval is.
Ik weet momenteel dus nog niet zeker of het dit jaar of volgend jaar in werking gesteld wordt.
Inmiddels met de belastinginspecteur contact opgenomen die belt me morgen terug.
:1855:
20 dec
Balen. Kan ik die 911 weer even op de lange baan schuiven...... :593:
20 dec
SlimJim· 20 dec
OK dan, citeer ik de betreffende bepalingen nog even:
"Artikel 30 Inwerkingtreding
1. De Verdragsluitende Staten stellen elkaar er langs diplomatieke weg van in kennis dat de wettelijk vereiste procedures voor het in werking doen treden van dit Verdrag zijn voltooid. Dit Verdrag treedt in werking vijf dagen na de datum van de laatste van deze kennisgevingen en zal als volgt van toepassing zijn:
a. in het Verenigd Koninkrijk:
i. ter zake van de inkomstenbelasting en vermogenswinstbelasting over elk belastingjaar dat begint op of na 6 april van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin dit Verdrag in werking treedt;
ii. ter zake van de vennootschapsbelasting over elk belastingjaar dat begint op of na 1 april van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin dit Verdrag in werking treedt;
b. in Nederland:
i. met betrekking tot belastingen geheven aan de bron, ter zake van bedragen betaald of betaalbaar gesteld op of na 1 januari van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin het Verdrag in werking treedt;
ii. ter zake van overige belastingen over belastingjaren en tijdvakken beginnend op of na 1 januari van het kalenderjaar volgend op het kalenderjaar waarin het Verdrag in werking is getreden."
En verder:
"G. INWERKINGTREDING
Het Verdrag, met Protocol, zal ingevolge artikel 30, eerste lid van het Verdrag, juncto de preambule tot het Protocol, in werking treden vijf dagen na de laatste der data waarop de onderscheiden Regeringen elkaar via diplomatieke weg hebben medegedeeld, dat de in hun onderscheiden Staten wettelijk vereiste procedures zijn voltooid."
Oftewel: als de UK het verdrag ook al heeft goedgekeurd zal het wel per 1 januari a.s. in NL en per 6 april a.s. in de UK gaan gelden. Er is een verschil tussen ondertekenen en de wettelijk vereiste procedures die hierboven worden bedoeld. In de UK moet de koningin er haar handtekening onder zetten geloof ik.
SJ
"Artikel 30 Inwerkingtreding
1. De Verdragsluitende Staten stellen elkaar er langs diplomatieke weg van in kennis dat de wettelijk vereiste procedures voor het in werking doen treden van dit Verdrag zijn voltooid. Dit Verdrag treedt in werking vijf dagen na de datum van de laatste van deze kennisgevingen en zal als volgt van toepassing zijn:
a. in het Verenigd Koninkrijk:
i. ter zake van de inkomstenbelasting en vermogenswinstbelasting over elk belastingjaar dat begint op of na 6 april van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin dit Verdrag in werking treedt;
ii. ter zake van de vennootschapsbelasting over elk belastingjaar dat begint op of na 1 april van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin dit Verdrag in werking treedt;
b. in Nederland:
i. met betrekking tot belastingen geheven aan de bron, ter zake van bedragen betaald of betaalbaar gesteld op of na 1 januari van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin het Verdrag in werking treedt;
ii. ter zake van overige belastingen over belastingjaren en tijdvakken beginnend op of na 1 januari van het kalenderjaar volgend op het kalenderjaar waarin het Verdrag in werking is getreden."
En verder:
"G. INWERKINGTREDING
Het Verdrag, met Protocol, zal ingevolge artikel 30, eerste lid van het Verdrag, juncto de preambule tot het Protocol, in werking treden vijf dagen na de laatste der data waarop de onderscheiden Regeringen elkaar via diplomatieke weg hebben medegedeeld, dat de in hun onderscheiden Staten wettelijk vereiste procedures zijn voltooid."
Oftewel: als de UK het verdrag ook al heeft goedgekeurd zal het wel per 1 januari a.s. in NL en per 6 april a.s. in de UK gaan gelden. Er is een verschil tussen ondertekenen en de wettelijk vereiste procedures die hierboven worden bedoeld. In de UK moet de koningin er haar handtekening onder zetten geloof ik.
SJ
20 dec
piloot12· 20 dec
Bedankt voor bovenstaande bericht. Ik ben er 90% zeker van dat de procedure al maanden afgerond is in de UK. En dat NL daarom ook nog voor eind dit jaar alles wilde afronden. Ik denk dat we mogen aannemen dat het inderdaad vanaf volgend jaar in werking treedt.
Of ik er op vooruit ga moet nog maar bekeken worden. Ik heb mn studie lening momenteel gestald staan en verwacht dat ik deze in 2 / 3 jaar terug krijg. Wat tot een aardig bedrag kan leiden. En hypotheekrente aftrek helpt ook.
uk hoogste schaal is 40% over 37400pounds
uk schalen 2011:
http://www.workgateways.com/working-uk-taxation-how-much.html
€ 0 tot € 18.628 € 18.628 tot € 33.436 € 33.436 tot € 55.694
2% 10.8% 42%
laten we zeggen je verdient 70000 euro dan betaal je in nl:
372+ 1600 + 9384 + 7439= 18795 tax
NL schalen 2011:
http://www.artifex-verzekeringen.nl/art/uitleg/verklaring/betekenis.jsp?begrip=belastingschijven
in UK is 70000 nu 60344 pond (1.16 gebruikt)
Dat vertaald zich in: 7480 + 9177: 16657 pond x 1.16= 19322
Daar wordt nog je tax free sum vanaf getrokken geloof ik (meestal rond 2500 pond)
Iemand meer verstand van belasting en kan iemand hier nog wat aan toevoegen?
:boring:
Waar het i.i.g. op neer komt is dat naarmate je meer dan 60000 pond gaat verdienen je 10% meer tax betaald over alles wat je meer verdient dan ongevere 60000 pond.
Maar misschien zit ik er volledig naast en dan hoor ik het graag.
Of ik er op vooruit ga moet nog maar bekeken worden. Ik heb mn studie lening momenteel gestald staan en verwacht dat ik deze in 2 / 3 jaar terug krijg. Wat tot een aardig bedrag kan leiden. En hypotheekrente aftrek helpt ook.
uk hoogste schaal is 40% over 37400pounds
uk schalen 2011:
http://www.workgateways.com/working-uk-taxation-how-much.html
€ 0 tot € 18.628 € 18.628 tot € 33.436 € 33.436 tot € 55.694
2% 10.8% 42%
laten we zeggen je verdient 70000 euro dan betaal je in nl:
372+ 1600 + 9384 + 7439= 18795 tax
NL schalen 2011:
http://www.artifex-verzekeringen.nl/art/uitleg/verklaring/betekenis.jsp?begrip=belastingschijven
in UK is 70000 nu 60344 pond (1.16 gebruikt)
Dat vertaald zich in: 7480 + 9177: 16657 pond x 1.16= 19322
Daar wordt nog je tax free sum vanaf getrokken geloof ik (meestal rond 2500 pond)
Iemand meer verstand van belasting en kan iemand hier nog wat aan toevoegen?
:boring:
Waar het i.i.g. op neer komt is dat naarmate je meer dan 60000 pond gaat verdienen je 10% meer tax betaald over alles wat je meer verdient dan ongevere 60000 pond.
Maar misschien zit ik er volledig naast en dan hoor ik het graag.
20 dec
sheik· 21 dec
Je vergeet National Insurance af te trekken.
21 dec
piloot12· 21 dec
Ja bedankt had ik niet meegenomen in de berekening.
weet ff niet uit mn hoofd hoeveel dat is per jaar en als we dat vergelijken met volkspremies hoe groot het verschil is. Check ik nog ff.
weet ff niet uit mn hoofd hoeveel dat is per jaar en als we dat vergelijken met volkspremies hoe groot het verschil is. Check ik nog ff.
21 dec
Volgens de duur betaalde Fry Group in de Uk is het verdrag inderdaad ondertekend maar moet een "effective date" nog steeds bepaald worden.
Het gaat er komen maar volgens hun of vanaf 6 April 2011 of 2012.
Just my 2 cents... (actually £ 500,- per jaar :niet_bli: )
P.S. > Ierland, Frankrijk en Belgie vallen ook onder deze zelfde UK DTA. Belgie heeft de nieuwe DTA met de UK al getekend. Ik zit inmiddels op de Italiaanse Funda ;)
Het gaat er komen maar volgens hun of vanaf 6 April 2011 of 2012.
Just my 2 cents... (actually £ 500,- per jaar :niet_bli: )
P.S. > Ierland, Frankrijk en Belgie vallen ook onder deze zelfde UK DTA. Belgie heeft de nieuwe DTA met de UK al getekend. Ik zit inmiddels op de Italiaanse Funda ;)
23 dec
Basic T schreef: Ik zit inmiddels op de Italiaanse Funda ;)
Misschien kan je dan weer terug naar Easy.... scheelt mij weer een plekje op de sen. lijst.
23 dec
PH-VAP· 1 jan
Ok, kan iemand deze tax-n00b uitleggen wat dit concreet gaat betekenen?
Gaan we als UK werkers/NL residenten nu in Nederland belasting betalen, of in Nederland het verschil bijleggen?
Is dit het einde van het tax-dodgen dat de commuters onder ons doen?
Gaan we als UK werkers/NL residenten nu in Nederland belasting betalen, of in Nederland het verschil bijleggen?
Is dit het einde van het tax-dodgen dat de commuters onder ons doen?
1 jan
PH-VAP schreef:Ok, kan iemand deze tax-n00b uitleggen wat dit concreet gaat betekenen?
Gaan we als UK werkers/NL residenten nu in Nederland belasting betalen, of in Nederland het verschil bijleggen?
Is dit het einde van het tax-dodgen dat de commuters onder ons doen?
Even voor de duidelijkheid, niet alle commuters zijn tax dodgers. Het is een heel leuk bijkomend voordeel uiteraard (weinig tax betalen dus) maar ik, en met mij veel anderen, woon in NL omdat ik het fijn vind om er te wonen en omdat m'n kids, familie, vrienden etc hier ook wonen. Indien ik nu ipv 10% ineens 50% tax in NL moet gaan aftikken blijf ik nog steeds lekker in NL wonen.
2 jan
piloot12· 3 jan
Iemand enig idee hoe in Nederland sectorpay/ dutypay etc. belast wordt?
3 jan
PH-VAP· 5 jan
Per 1 Januari live!
Per 1 Januari live!
Volgens de notities op deze website http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/32145_goedkeuring_belastingverdrag (zie brief van de minister van financien aan de kamer op 11 November 2010) is er afgelopen maand bewust een push gemaakt om deze wet op 1 Januari 2011 te laten ingaan. In de UK gaat hij op 1 of 6 April 2011 live.
Kan iemand me vertellen wat dit gaat betekenen vwb het betalen van belasting. Is het zaak nu iedere maand een paar duizend euro opzij te zetten voor de NL fiscus? Moet je je in de UK per direct non resident verklaren om geen belasting daar meer te betalen? :1855:
Per 1 Januari live!
Volgens de notities op deze website http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/32145_goedkeuring_belastingverdrag (zie brief van de minister van financien aan de kamer op 11 November 2010) is er afgelopen maand bewust een push gemaakt om deze wet op 1 Januari 2011 te laten ingaan. In de UK gaat hij op 1 of 6 April 2011 live.
Kan iemand me vertellen wat dit gaat betekenen vwb het betalen van belasting. Is het zaak nu iedere maand een paar duizend euro opzij te zetten voor de NL fiscus? Moet je je in de UK per direct non resident verklaren om geen belasting daar meer te betalen? :1855:
5 jan
Ik weet niet wat er nu gaat gebeuren maar ik ben eigenlijk sinds 2004 al non resident in de UK en betaal daar ook sinds dien geen belasting meer (wel national insurance). Doe wel aangifte maar in de praktijk komt het er op neer dat ik ieder jaar een klein bedrag terug krijg.
Doe in NL ook aangifte op basis van de 48 uurs regel (voor longhaul) en het komt in de praktijk neer dat ik een procentje of 10 belasting in NL betaal. Ik neem aan dat dat nu met wat kortingen in ogenschouw nemende richting de 40% zal gaan.
Zal dus braaf iedere maand een paar duizend eetjes/pondjes reserveren worden ja.
Balen hoor maar viel wel een keer te verwachten......
Doe in NL ook aangifte op basis van de 48 uurs regel (voor longhaul) en het komt in de praktijk neer dat ik een procentje of 10 belasting in NL betaal. Ik neem aan dat dat nu met wat kortingen in ogenschouw nemende richting de 40% zal gaan.
Zal dus braaf iedere maand een paar duizend eetjes/pondjes reserveren worden ja.
Balen hoor maar viel wel een keer te verwachten......
6 jan
PH-VAP· 6 jan
Kermit, als shorthauler heb ik me nog niet non-resident verklaard in de UK. Kun je misschien in een PM uitleggen hoe dit te bewerkstelligen met HMRC? (forms etc)?
Zojuist met Boekling en Partners gesproken. Blijkt dat ze nog niet op de hoogte waren van het in werking treden van dit verdrag op 1 januari. Kennelijk was ik de eerste die er over belde.. Er wordt (zo gezegd) met spoed gekeken naar de consequenties voor ons UK vliegers. Een schrijven zal volgen. Watch this space!
Zojuist met Boekling en Partners gesproken. Blijkt dat ze nog niet op de hoogte waren van het in werking treden van dit verdrag op 1 januari. Kennelijk was ik de eerste die er over belde.. Er wordt (zo gezegd) met spoed gekeken naar de consequenties voor ons UK vliegers. Een schrijven zal volgen. Watch this space!
6 jan
Waag er even een belletje aan je payroll deptartement aan. Destijds bij Easy en een aantal jaar geleden bij BA hebben de dames aldaar dat voor me geregeld.
6 jan
PH-VAP· 8 jan
Cheers!
8 jan
SlimJim· 19 jan
Dames en heren,
Op Het Smurfeneiland is 't nu ook officieel: http://www.hmrc.gov.uk/international/2008-netherlands-uk-dtc.pdf
Grtn
SJ
Op Het Smurfeneiland is 't nu ook officieel: http://www.hmrc.gov.uk/international/2008-netherlands-uk-dtc.pdf
Grtn
SJ
19 jan
sheik· 20 jan
Is het een optie om je uit te laten schrijven uit NL en je in de UK te laten 'inschrijven' . Intentie is om in NL te blijven maar volledig UK belasting te betalen als UK resident. Moest er van komen maar het blijft zuur als je je realiseert dat je geen fluit voor je geld terug krijgt. Als je je poot breekt wordt je door NL naar de UK doorverwezen om daar je aalmoes in ontvangst te nemen.
20 jan
SlimJim· 20 jan
Sheik,
Helaas niet. Ingeschreven staan in een land is op zichzelf niet bepalend voor je residency. Het gaat om waar je 'centre of vital interests' zich bevindt (waar breng je je vrije dagen door, waar woont je gezin, waar heb je je sociale leven, waar gaan je kids naar school, waar ben je lid van de tennisclub etc.), en als je alleen in de UK staat ingeschreven zul je nog steeds bij de belastingdienst in NL aannemelijk moeten maken dat dat ook echt je centre of vital interests is.
Lees artikel 4 van het verdrag maar eens door (met name lid 3) en dan zul je zien dat er weinig te sjoemelen valt. Merk op dat er nergens in dat hele artikel eenduidig over 'ingeschreven staan' wordt gesproken! (juist om brievenbusconstructies tegen te gaan)
Voor de duidelijkheid: dit gaat alleen over inkomstenbelasting en niet over sociale premies. Het geval van je poot breken heeft met sociale premies te maken en niet met inkomstenbelasting. Als je voor een UK werkgever werkt draagt die je NI-premies af in de UK en middels een formulier E101 (sociale zekerheid) en E106 + European Health Insurance Card (medische zorg) maak je daar aanspraak op in andere europese landen. Informatie daarover op de website van het UWV. Het is overigens mogelijk om vrijwillig het werknemersdeel van je sociale premies in NL af te dragen, maar ongeveer het enige wat je daarvoor op dit moment terugkrijgt is geen korting op je AOW-uitkering op je 65/67ste (en wat er van de AOW over is tegen die tijd moet je nog maar afwachten.
SJ
Helaas niet. Ingeschreven staan in een land is op zichzelf niet bepalend voor je residency. Het gaat om waar je 'centre of vital interests' zich bevindt (waar breng je je vrije dagen door, waar woont je gezin, waar heb je je sociale leven, waar gaan je kids naar school, waar ben je lid van de tennisclub etc.), en als je alleen in de UK staat ingeschreven zul je nog steeds bij de belastingdienst in NL aannemelijk moeten maken dat dat ook echt je centre of vital interests is.
Lees artikel 4 van het verdrag maar eens door (met name lid 3) en dan zul je zien dat er weinig te sjoemelen valt. Merk op dat er nergens in dat hele artikel eenduidig over 'ingeschreven staan' wordt gesproken! (juist om brievenbusconstructies tegen te gaan)
Voor de duidelijkheid: dit gaat alleen over inkomstenbelasting en niet over sociale premies. Het geval van je poot breken heeft met sociale premies te maken en niet met inkomstenbelasting. Als je voor een UK werkgever werkt draagt die je NI-premies af in de UK en middels een formulier E101 (sociale zekerheid) en E106 + European Health Insurance Card (medische zorg) maak je daar aanspraak op in andere europese landen. Informatie daarover op de website van het UWV. Het is overigens mogelijk om vrijwillig het werknemersdeel van je sociale premies in NL af te dragen, maar ongeveer het enige wat je daarvoor op dit moment terugkrijgt is geen korting op je AOW-uitkering op je 65/67ste (en wat er van de AOW over is tegen die tijd moet je nog maar afwachten.
SJ
20 jan
sheik· 20 jan
Ik zal het eens goed doornemen. Als ik me uit Nederland laat uitschrijven hoef ik dat niet uit te leggen aan de fiscus, zij moeten maar het tegendeel bewijzen. Ik ken het begrip center of vital interest en social base, maar volgens mij is het hebben van een Engelse werkgever een redelijke vital interest (ik vreet er van en betaal mijn rekeningen). Heb je een autootje daar en een adresje bij je Base en werk je fulltime dan zal de fiscus er een kluif aan hebben om te bewijzen dat je leven hier omvangrijker is hier dan daar. Heb zelf geen kids, Labrador en huwelijk hier dus mijn enige binding is mijn adres. Mijn gevoel (voor wat het waard is) zegt dat de NL fiscus er niet warm of koud van wordt zolang je maar ergens dokt.
20 jan
SlimJim· 20 jan
"volgens mij is het hebben van een Engelse werkgever een redelijke vital interest (ik vreet er van en betaal mijn rekeningen)"
Nogmaals jammerrrr, zie artikel 4 (Residence) lid 1: "This term, however, does not include any person who is liable to tax in that State in respect only of income or capital gains from sources in that State.", in het Nederlands: "Deze uitdrukking ("inwoner van een Verdragsluitende Staat") omvat echter niet een persoon die in die Staat slechts aan belasting is onderworpen ter zake van inkomsten of vermogenswinsten uit bronnen in die Staat" oftewel: waar je werkgever woont en in welk land je salaris wordt gestort is niet bepalend voor residence ("woonplaats" in de nederlandse tekst).
De rest van de zaken die je noemt is wel relevant, maar zorg dat het allemaal klopt en dat je het kan staven met feiten en omstandigheden. Er is geen regering in Europa die niet zwaar om cash zit te springen, dus ondanks dat er ook bij de belastingdienst bezuinigd gaat worden is de kans aanwezig dat er bij iedereen die claimt niet in Nederland woonachtig / belastingplichtig te zijn (zoveel mensen zijn dat namelijk niet) wel even extra wordt gekeken.
Succes,
SJ
Nogmaals jammerrrr, zie artikel 4 (Residence) lid 1: "This term, however, does not include any person who is liable to tax in that State in respect only of income or capital gains from sources in that State.", in het Nederlands: "Deze uitdrukking ("inwoner van een Verdragsluitende Staat") omvat echter niet een persoon die in die Staat slechts aan belasting is onderworpen ter zake van inkomsten of vermogenswinsten uit bronnen in die Staat" oftewel: waar je werkgever woont en in welk land je salaris wordt gestort is niet bepalend voor residence ("woonplaats" in de nederlandse tekst).
De rest van de zaken die je noemt is wel relevant, maar zorg dat het allemaal klopt en dat je het kan staven met feiten en omstandigheden. Er is geen regering in Europa die niet zwaar om cash zit te springen, dus ondanks dat er ook bij de belastingdienst bezuinigd gaat worden is de kans aanwezig dat er bij iedereen die claimt niet in Nederland woonachtig / belastingplichtig te zijn (zoveel mensen zijn dat namelijk niet) wel even extra wordt gekeken.
Succes,
SJ
20 jan
sheik· 4 feb
Hey, heb dit van mijn UK belastingadviseur gekregen met toestemming om het hier te publiceren.
NetherlandsTreaty from 6/4/11 - Revised UK Tax Codes for some!
(What follows is a general UK tax overview, by DJS Consulting - Personal UK Tax specialists for Aircrew - that should not be acted upon without first contacting us to verify the exact application for you in conjunction with your own individual circumstances.)
In short - no change is anticipated for those employees who remain Resident and Ordinarily Resident for UK tax purposes under normal UK domestic rules and indeed “treaty resident” here as well, under the tie breaker rules – by maintaining a closer connection with UK etc.
On the other hand - Dual Tax Residents - who prove “treaty residence” in the Netherlands and pay full Netherlands salary tax should then, by virtue of the specific interaction of the relevant new treaty articles – be able to look towards a UK No Tax code to be applied against treaty exempted employment income (ie excluding that attributable to any ongoing wholly UK duties- ie UK training and internal flights).
UK No Tax codes are applied on an estimated basis and if applicable, only represent the start of the process. Previously they have more typically been reserved for Non Resident employees with wholly overseas duties of employment (ie no UK working flights).
Indeed UK Non Residents will continue to face the consideration of a UK liability in respect of remuneration attributable to any ongoing wholly UK duties- (ie UK internal flights, Simulator Training, Hotel Standby etc) and this will then strictly prevent the application of a No Tax code. In the past such employees might have secured sc690 / 203 codes to tax an estimated percentage of remuneration via the UK payroll and may still prefer to do so pending agreement of the overall UK tax outcome. Either way this will continue to be dealt with via annual Self Assessment review and tax returns based upon achieved rosters and the full facts of each individual case – with UK tax refunds if appropriate. Penalties and Interest can apply in respect of any tax liabilities paid late after relevant due dates.
Of course you will also need to take further local advice and file within your host country (Netherlands) as appropriate. We can certainly assist you with a Free Initial Consultation and then optimise your UK tax position by covering the initial coding application and indeed any relevant Self Assessment tax return to uphold matters. *
Contact;- David J Sawyer FFTA Partner
DJS Consulting
Taxation Consultants
11 Chesswood Avenue, Felpham, West Sussex, P022 6AX. United Kingdom
Email [email protected]
web site www.aircrewtaxreturn.co.uk Mobile Office UK (0) 781-3963028 Office UK (0) 1243-586448
References:-
1. Treaty entered into force on 25/12/10 and is applicable for UK Income tax from 6/4/11 and from 1/1/11 in Netherlands http://www.hmrc.gov.uk/international/2008-netherlands-uk-dtc.pdf
2. Employment Income Art 14.
3. Aircrew operating in International traffic - (Art 3(1)(h) , by a resident of a Contracting State (ie Netherlands) shall be taxable only in that state (Netherlands) - (Art 14.3).
4. Dual Resident - tie breaker provisions for “treaty residence” - Art 4(3)(a)(b)(c)(d) – (n.b can ensure Art 14(1)(2) and Art 14.(3) applied favourably.
5. Elimination of double taxation in UK– Art 21(5)(a)(b) – (n.b typically in UK by credit of Netherland Tax.)
6. Elimination of double taxation in Netherlands– Art 21(1)-(4)( (n.b by credit of UK Tax.)
NetherlandsTreaty from 6/4/11 - Revised UK Tax Codes for some!
(What follows is a general UK tax overview, by DJS Consulting - Personal UK Tax specialists for Aircrew - that should not be acted upon without first contacting us to verify the exact application for you in conjunction with your own individual circumstances.)
In short - no change is anticipated for those employees who remain Resident and Ordinarily Resident for UK tax purposes under normal UK domestic rules and indeed “treaty resident” here as well, under the tie breaker rules – by maintaining a closer connection with UK etc.
On the other hand - Dual Tax Residents - who prove “treaty residence” in the Netherlands and pay full Netherlands salary tax should then, by virtue of the specific interaction of the relevant new treaty articles – be able to look towards a UK No Tax code to be applied against treaty exempted employment income (ie excluding that attributable to any ongoing wholly UK duties- ie UK training and internal flights).
UK No Tax codes are applied on an estimated basis and if applicable, only represent the start of the process. Previously they have more typically been reserved for Non Resident employees with wholly overseas duties of employment (ie no UK working flights).
Indeed UK Non Residents will continue to face the consideration of a UK liability in respect of remuneration attributable to any ongoing wholly UK duties- (ie UK internal flights, Simulator Training, Hotel Standby etc) and this will then strictly prevent the application of a No Tax code. In the past such employees might have secured sc690 / 203 codes to tax an estimated percentage of remuneration via the UK payroll and may still prefer to do so pending agreement of the overall UK tax outcome. Either way this will continue to be dealt with via annual Self Assessment review and tax returns based upon achieved rosters and the full facts of each individual case – with UK tax refunds if appropriate. Penalties and Interest can apply in respect of any tax liabilities paid late after relevant due dates.
Of course you will also need to take further local advice and file within your host country (Netherlands) as appropriate. We can certainly assist you with a Free Initial Consultation and then optimise your UK tax position by covering the initial coding application and indeed any relevant Self Assessment tax return to uphold matters. *
Contact;- David J Sawyer FFTA Partner
DJS Consulting
Taxation Consultants
11 Chesswood Avenue, Felpham, West Sussex, P022 6AX. United Kingdom
Email [email protected]
web site www.aircrewtaxreturn.co.uk Mobile Office UK (0) 781-3963028 Office UK (0) 1243-586448
References:-
1. Treaty entered into force on 25/12/10 and is applicable for UK Income tax from 6/4/11 and from 1/1/11 in Netherlands http://www.hmrc.gov.uk/international/2008-netherlands-uk-dtc.pdf
2. Employment Income Art 14.
3. Aircrew operating in International traffic - (Art 3(1)(h) , by a resident of a Contracting State (ie Netherlands) shall be taxable only in that state (Netherlands) - (Art 14.3).
4. Dual Resident - tie breaker provisions for “treaty residence” - Art 4(3)(a)(b)(c)(d) – (n.b can ensure Art 14(1)(2) and Art 14.(3) applied favourably.
5. Elimination of double taxation in UK– Art 21(5)(a)(b) – (n.b typically in UK by credit of Netherland Tax.)
6. Elimination of double taxation in Netherlands– Art 21(1)-(4)( (n.b by credit of UK Tax.)
4 feb