Bewijs gemaakte kosten voor belastingaftrek
PGR· 19 feb
Ik ben nu bezig met mijn PPL (modulair) om via PPL/IR mijn CPL te halen. Nu trek ik de kosten af van mijn belastingaangifte. De kosten voor instructeurs worden met hen zelf afgerekend. Je moet de kosten natuurlijk aan kunnen tonen.
Is daarmee voor elke les een kwitantie van de instructeur nodig?
Of is de aftekening in mijn logboek in combinatie met het bewijs van geld overmaken voldoende?
8 REACTIESIs daarmee voor elke les een kwitantie van de instructeur nodig?
Of is de aftekening in mijn logboek in combinatie met het bewijs van geld overmaken voldoende?
SlimJim· 19 feb
Als je studiekosten van je belastbare inkomen wil aftrekken zul je daarvan bewijsstukken moeten kunnen overleggen. Oftewel: als de belastingdienst erom vraagt zul je inderdaad bonnetjes of kwitanties moeten kunnen laten zien.
Aan een bankafschrift heb je (in principe) niet genoeg omdat daar niet op staat gedefinieerd welke dienst is geleverd of welk product is afgenomen tegen welk tarief.
Iets over bewijslast staat hierrr:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/niet_met_ons_eens/bewijslast/
Als je een antwoord wil op jouw specifieke geval zou ik je belastingkantoor eens bellen en vragen wat zij willen als bewijsmateriaal.
Aan een bankafschrift heb je (in principe) niet genoeg omdat daar niet op staat gedefinieerd welke dienst is geleverd of welk product is afgenomen tegen welk tarief.
Iets over bewijslast staat hierrr:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/niet_met_ons_eens/bewijslast/
Als je een antwoord wil op jouw specifieke geval zou ik je belastingkantoor eens bellen en vragen wat zij willen als bewijsmateriaal.
19 feb
Hetgeen je nodig hebt is de rekening van de school. Daarop behoort gespecificeerd te staan welke dienst er is geleverd.
Logboek is geen relevant bewijsstuk.
Betaling is totaal irrelevant voor de belastingdienst.
Stel ik volg een opleiding en de aftrekbaarheid van die opleiding staat buiten kijf, dan heb ik om de kosten aan te tonen, de "bonnen" dus de rekening van de school/het opleidingsinstituut nodig. Of ik die rekeningen ook echt betaal, is (hoe gek het ook klinkt) voor de belasting niet van belang.
Dus stel ik volg een opleiding en ik trek 5000 euro af van de belasting, daarvoor heb ik rekeningen, maar die rekeningen heb ik niet betaald. De belasting aftrek is dan toch legaal (als ik tenminste de lessen heb gevolgd).
Dat de school niet blij met me is en een deurwaarder achter me aanstuurt is natuurlijk een ander verhaal.
Logboek is geen relevant bewijsstuk.
Betaling is totaal irrelevant voor de belastingdienst.
Stel ik volg een opleiding en de aftrekbaarheid van die opleiding staat buiten kijf, dan heb ik om de kosten aan te tonen, de "bonnen" dus de rekening van de school/het opleidingsinstituut nodig. Of ik die rekeningen ook echt betaal, is (hoe gek het ook klinkt) voor de belasting niet van belang.
Dus stel ik volg een opleiding en ik trek 5000 euro af van de belasting, daarvoor heb ik rekeningen, maar die rekeningen heb ik niet betaald. De belasting aftrek is dan toch legaal (als ik tenminste de lessen heb gevolgd).
Dat de school niet blij met me is en een deurwaarder achter me aanstuurt is natuurlijk een ander verhaal.
19 feb
PGR· 19 feb
@allen: dank!
In mijn geval worden het dus kwitanties, aangezien de school niet voor de instructeurs factureert en ik de instructeurs direct betaal.
In mijn geval worden het dus kwitanties, aangezien de school niet voor de instructeurs factureert en ik de instructeurs direct betaal.
19 feb
Let op dat op de kwitantie dan niet alleen een bedrag moet staan, maar ook een omschrijving van de geleverde dienst.
Als er alleen op staat dat tom 500 euro aan tim heeft betaald, vind de belastingdienst dit geen bewijs.
Oh, ja en bewaar al je bewijzen voldoende lang. De belastingdienst kan in principe ook na het goedkeuren van je aangifte nog vragen om de bewijsstukken te overleggen.
Als er alleen op staat dat tom 500 euro aan tim heeft betaald, vind de belastingdienst dit geen bewijs.
Oh, ja en bewaar al je bewijzen voldoende lang. De belastingdienst kan in principe ook na het goedkeuren van je aangifte nog vragen om de bewijsstukken te overleggen.
20 feb
PGR· 21 feb
Ik vermeld altijd op de kwitanties dat het om vlieglessen gaat plus natuurlijk de datum etc.
21 feb
FotoJunky schreef:
Oh, ja en bewaar al je bewijzen voldoende lang. De belastingdienst kan in principe ook na het goedkeuren van je aangifte nog vragen om de bewijsstukken te overleggen.
Gooi ze pas weg als je een aanslag hebt gekregen waar definitief op staat of 5 jaar, whichever comes LAST.
22 feb
Maak daar maar 5 jaar na de definitieve aanslag van.
22 feb
SlimJim· 23 feb
Wat je zelf op een kwitantie schrijft is niet relevant en geen voldoende bewijs, want een kwitantie is slechts een betalingsbewijs. ("Ik heb op deze datum dat bedrag ontvangen"). De belastingdienst zal facturen willen zien, daarop is namelijk door een bedrijf of ondernemer gespecificeerd welke dienst of product is afgenomen.
23 feb