Aan alle UK Vliegers: NL wordt heffingsbevoegd...
Van mijn Nederlandse accountant:
Er is een nieuw verdrag tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk getekend. Dit verdrag dient nog te worden goedgekeurd door de Staten-Generaal en zal in werking treden nadat in beide landen de parlementaire goedkeuringsprocedures zijn doorlopen. Voor Nederland zal het verdrag dan van toepassing zijn per 1 januari van het eerstvolgende kalenderjaar en voor het Verenigd Koninkrijk per 1 april van het eerstvolgende kalenderjaar.
Het artikel over inkomsten uit een dienstbetrekking ondergaat een grote wijziging voor piloten. Artikel 14 lid 3 geeft aan dat de woonstaat heffingsbevoegd is over de inkomsten uit een dienstbetrekking die wordt uitgeoefend aan boord van een schip of luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd.
Dit wil dus zeggen als uw woonplaats Nederland is en u bent piloot in dienst van een Engelse luchtvaartmaatschappij Nederland belasting heft over dit inkomen. De premieheffing over dit inkomen is toegewezen aan Engeland, dit wil zeggen dat u in Nederland in de eerste twee schijven 2,45% en 10,70% betaalt in plaats van 33,60% en 41,85% (tarief 2008). Engeland kan in het geheel niet meer heffen over dit inkomen.
In de oude situatie werd een onderscheid gemaakt tussen de vluchten langer dan 48uur (NL bevoegd) en de vluchten korter dan 48uur (VK bevoegd). Dit onderscheid is nu vervallen. In alle gevallen is NL heffingsbevoegd.
30 REACTIESEr is een nieuw verdrag tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk getekend. Dit verdrag dient nog te worden goedgekeurd door de Staten-Generaal en zal in werking treden nadat in beide landen de parlementaire goedkeuringsprocedures zijn doorlopen. Voor Nederland zal het verdrag dan van toepassing zijn per 1 januari van het eerstvolgende kalenderjaar en voor het Verenigd Koninkrijk per 1 april van het eerstvolgende kalenderjaar.
Het artikel over inkomsten uit een dienstbetrekking ondergaat een grote wijziging voor piloten. Artikel 14 lid 3 geeft aan dat de woonstaat heffingsbevoegd is over de inkomsten uit een dienstbetrekking die wordt uitgeoefend aan boord van een schip of luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd.
Dit wil dus zeggen als uw woonplaats Nederland is en u bent piloot in dienst van een Engelse luchtvaartmaatschappij Nederland belasting heft over dit inkomen. De premieheffing over dit inkomen is toegewezen aan Engeland, dit wil zeggen dat u in Nederland in de eerste twee schijven 2,45% en 10,70% betaalt in plaats van 33,60% en 41,85% (tarief 2008). Engeland kan in het geheel niet meer heffen over dit inkomen.
In de oude situatie werd een onderscheid gemaakt tussen de vluchten langer dan 48uur (NL bevoegd) en de vluchten korter dan 48uur (VK bevoegd). Dit onderscheid is nu vervallen. In alle gevallen is NL heffingsbevoegd.
.....kreeg de mail ook binnen vandaag. Misschien begrijp ik het verkeerd maar dit is slecht nieuws!
Ik neem aan dat we nu dan wel onze hypotheekrente mogen aftrekken!? Reiskosten ?
Ik neem aan dat we nu dan wel onze hypotheekrente mogen aftrekken!? Reiskosten ?
30 sep
Nou ja Basic T, als die 48 uurs regel komt te vervallen kunnen we straks iig met een gerust hart op de A380 bieden......
30 sep
Morning· 30 sep
Emigreren dan maar.
Is er op het www iets over te lezen misschien?
Is er op het www iets over te lezen misschien?
30 sep
Flash2002· 1 okt
A. Hoe kan een verdrag nou op 2 verschillende tijdstippen in werking treden. Dit levert dubbele belastingpl;ichtigheid op over de period van 1 januari tot 1 april 2009?
B. Waarom een slechte situatie? Over de eerste 2 treden betaal je tenslotte maar 2,45% en 10,7%. Bovendien kun je nu hypotheekrente aftrekken. En het geeft minder last igv van aow wao etc......
Of begrijp ik het nou niet?
B. Waarom een slechte situatie? Over de eerste 2 treden betaal je tenslotte maar 2,45% en 10,7%. Bovendien kun je nu hypotheekrente aftrekken. En het geeft minder last igv van aow wao etc......
Of begrijp ik het nou niet?
1 okt
Dat zijn er dan twee. ?????
1 okt
Ik ben al weg uit de UK maar:
a: Omdat het VK een gebroken boekjaar heeft.
b: ...Maar de hoogste Nederlandse schijf (52%?) is een stuk hoger en begint eerder dan de hoogste Engelse schijf (40%).
Hypotheekrrente aftrek krijg je nu denk ik wel, WAO,AOW,etc denk ik niet. Het gaat hier niet over de afdracht van je sociale premies en je werkt nog steeds voor een Engels bedrijf.
a: Omdat het VK een gebroken boekjaar heeft.
b: ...Maar de hoogste Nederlandse schijf (52%?) is een stuk hoger en begint eerder dan de hoogste Engelse schijf (40%).
Hypotheekrrente aftrek krijg je nu denk ik wel, WAO,AOW,etc denk ik niet. Het gaat hier niet over de afdracht van je sociale premies en je werkt nog steeds voor een Engels bedrijf.
1 okt
Inderdaad, het slechte nieuws is dat er (voor zover ik het nu lees) geen korting is op de twee hoogste schalen. Deze zijn hoger dan in de UK.
Het gaat dus maar de vraag zijn of je straks beter af bent op full UK-tax zonder hypoaftrek of het merendeel van je salaris in de twee hogere schalen in NL met hypotheekaftrek.....
Maar goed, voor we direct teveel gaan panieken moeten we eerste het totale plaatje eens te zien krijgen om vervolgens te kunnen afwegen wat verstandig is.
Vrouwlief heeft iig al op de Belgische Funda een profieltje aangemaakt! ;)
Heb kantoor gisteren direct gebeld en Mevr. V. van B&P was al eerder naar huis gegaan....ze verwachten de komende dagen veel telefoontjes hierover.
Het gaat dus maar de vraag zijn of je straks beter af bent op full UK-tax zonder hypoaftrek of het merendeel van je salaris in de twee hogere schalen in NL met hypotheekaftrek.....
Maar goed, voor we direct teveel gaan panieken moeten we eerste het totale plaatje eens te zien krijgen om vervolgens te kunnen afwegen wat verstandig is.
Vrouwlief heeft iig al op de Belgische Funda een profieltje aangemaakt! ;)
Heb kantoor gisteren direct gebeld en Mevr. V. van B&P was al eerder naar huis gegaan....ze verwachten de komende dagen veel telefoontjes hierover.
1 okt
Ace of Spades· 1 okt
Dit verdrag heeft NL al jaren met LUX als ik me niet vergis, misschien dat de Luxair of CargoLux drivers meer info daarover hebben.
1 okt
Dit verdrag heeft NL ook al met Spanje, maar dan zonder afspraak over de schalen. Het is inderdaad flink vervelend, vooral als je niet kan hardmaken dat je sociaal levenscentrum in het buitenland ligt. Waar je ingeschreven staat doet er niet toe.
1 okt
dus zal het dagen(midnights) tellen in de uk en flight sheets bijhouden met duty time tot de verleden tijd gaan behoren?
1 okt
Yup.
Dit zou wel eens het zetje kunnen zijn voor de laatste Nederlanders bij EZY om zich op een mainland basis lijst te plaatsen. Voor de rest was (voor mij i.i.g.) quality of life al bedroefend laag en nu is er helemaal niets meer over om niet de stop uit het eiland te trekken...
Dit zou wel eens het zetje kunnen zijn voor de laatste Nederlanders bij EZY om zich op een mainland basis lijst te plaatsen. Voor de rest was (voor mij i.i.g.) quality of life al bedroefend laag en nu is er helemaal niets meer over om niet de stop uit het eiland te trekken...
1 okt
Clint schreef:dus zal het dagen(midnights) tellen in de uk en flight sheets bijhouden met duty time tot de verleden tijd gaan behoren?
Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker..... :stapelge:
1 okt
Ace of Spades schreef:Dit verdrag heeft NL al jaren met LUX als ik me niet vergis, misschien dat de Luxair of CargoLux drivers meer info daarover hebben.
Ik heb intussen wel gehoord dat er een FO bij Luxair is die zijn belastingen in Nederland aangeeft. Hoe dat precies geregeld is weet ik echt niet, maar het schijnt te kunnen -- voor degenen die hun studieschuld af willen trekken.
Ik heb nog geen haast omdat ik het tot 2011 aan kan geven, dus ik laat eerst even uitzoeken hoe het precies werkt als de tijd daar is en beslis dan wel wat het voordeligst is.
Superpilut zou hier denk ik wel e.e.a. van toe kunnen lichten.
2 okt
3 okt
sheik· 31 okt
Van de Fry Group.
31 October 2008
Dear
Thank you for your e-mail of 16th October 2008, please accept my apologies for the delay in responding.
With regards to the new Double Taxation Agreement between the UK and the Netherlands this will not come into place until it has received Royal Assent. To give you an idea on the timescale the DTA between the UK and France took four years to receive Royal Assent and therefore the new DTA between the UK and the Netherlands may not come into place on the dates given. We will have to wait and see what happens.
The DTA is drawn up to avoid Double Taxation. If you incur a tax liability in the tax year in the UK you should be given a foreign tax credit in the Netherlands so effectively you did not pay tax twice on the same income.
If you have any further queries with regards to the above please do not hesitate to contact me.
With kind regards
Yours sincerely
Tax Assistant
31 October 2008
Dear
Thank you for your e-mail of 16th October 2008, please accept my apologies for the delay in responding.
With regards to the new Double Taxation Agreement between the UK and the Netherlands this will not come into place until it has received Royal Assent. To give you an idea on the timescale the DTA between the UK and France took four years to receive Royal Assent and therefore the new DTA between the UK and the Netherlands may not come into place on the dates given. We will have to wait and see what happens.
The DTA is drawn up to avoid Double Taxation. If you incur a tax liability in the tax year in the UK you should be given a foreign tax credit in the Netherlands so effectively you did not pay tax twice on the same income.
If you have any further queries with regards to the above please do not hesitate to contact me.
With kind regards
Yours sincerely
Tax Assistant
31 okt
Jep, heb exact dezelfde email ontvangen van P.L. van Fry......
Boekling & P uit Haarlem zijn inmiddels ook van mening dat het voor 2009 niet meer gaat lukken...
Boekling & P uit Haarlem zijn inmiddels ook van mening dat het voor 2009 niet meer gaat lukken...
2 nov
sheik· 3 nov
Hmmmm, geldt het omgekeerde nu dan ook. Beschouwt Nederland zich op dit moment dan niet heffingsbevoegd. Ik heb gehoord van de 48 uurs regel, maar de blauwe enveloppen mensen hebben me nog nooit om mijn oude roosters gevraagd. Daarbij, ze zouden er nog een flinke kluif aan hebben om er iets zinnigs van te maken. Tot op heden (afkloppen) hebben ze weinig interesse in me getoond. Heb het idee dat ze liever de sorres niet hebben.
3 nov
Ace of Spades schreef:Dit verdrag heeft NL al jaren met LUX als ik me niet vergis, misschien dat de Luxair of CargoLux drivers meer info daarover hebben.
Hier (.pdf en legal-talk alert!) schijnt, althans volgens het belastingkantoor in Maastricht, in Art 16 te staan dat je belasting in NL moet betalen.
No thx dus... ;)
3 nov
Ambitious· 20 jan
Wat is de status omtrent dit onderwerp op dit moment? Is dit verdrag door gegaan? Dit zou betekenen dat dan mijn opleiding alsnog kan aftrekken van de belasting als ik het goed begrijp.
Iemand met verstand van zaken, want persoonlijk ben ik een aardige leek op dit gebied.
bvd
Iemand met verstand van zaken, want persoonlijk ben ik een aardige leek op dit gebied.
bvd
20 jan
Ben er mee bezig en de belastingdienst in Heerlen heeft me gezegd dat je niet in NL hoeft te betalen.
Mijn lokale Belastingdienst heeft me ook laten betalen maar ik ben er mee bezig om dit terug te krijgen.
Ik kan niet zo snel de link vinden maar zoek ff het belasting verdrag op van NL en jou land.
Dan zul je bij artikel 16 lid 3 Niet zelfstandige arbeid vinden dat je moet betalen in die staat met die "staat" bedoelen ze het land waar jou werkgever gevestigd is.
Mvg
Janus
Mijn lokale Belastingdienst heeft me ook laten betalen maar ik ben er mee bezig om dit terug te krijgen.
Ik kan niet zo snel de link vinden maar zoek ff het belasting verdrag op van NL en jou land.
Dan zul je bij artikel 16 lid 3 Niet zelfstandige arbeid vinden dat je moet betalen in die staat met die "staat" bedoelen ze het land waar jou werkgever gevestigd is.
Mvg
Janus
21 jan
Artikel 16 Niet-zelfstandige arbeid
Lid 3
Niettegenstaande de voorgaande bepalingen van dit artikel is de beloning genoten door een inwoner van een van de staten ter zake van een dienstbetrekking, uitgeoefend aan boord van een schip of luchtvaartuig in internationaal verkeer, of aan boord van een schip dat dient voor vervoer in de binnenwateren, slechts in die Staat belastbaar.
Het gaat me iets te ver om het gehele art over te typen (lees bestand)
Lid 3
Niettegenstaande de voorgaande bepalingen van dit artikel is de beloning genoten door een inwoner van een van de staten ter zake van een dienstbetrekking, uitgeoefend aan boord van een schip of luchtvaartuig in internationaal verkeer, of aan boord van een schip dat dient voor vervoer in de binnenwateren, slechts in die Staat belastbaar.
Het gaat me iets te ver om het gehele art over te typen (lees bestand)
21 jan
Ik houd jullie echter op de hoogte.
Zo snel ik weer iets meer weet zal ik het hier posten.
J
Zo snel ik weer iets meer weet zal ik het hier posten.
J
21 jan
Ambitious· 21 jan
Thanks,
Dit betekent dus dat als je in Nederland belasting zou moeten betalen, dat de opleiding dus wel eerst afgetrokken mag worden. Met andere woorden: Je bruto-loon wordt dan dus je netto-loon. Dat zou een gigantisch voordeel zijn.
Als je je volledig uitschrijft uit Nederland (maar het paspoort nog wel behoudt) dan ben je toch ook niet meer belastingplichtig in NL?
Dit is overigens allemaal suggestief van mijn kant, want nogmaals ik weet er bar weinig van.
Dit betekent dus dat als je in Nederland belasting zou moeten betalen, dat de opleiding dus wel eerst afgetrokken mag worden. Met andere woorden: Je bruto-loon wordt dan dus je netto-loon. Dat zou een gigantisch voordeel zijn.
Als je je volledig uitschrijft uit Nederland (maar het paspoort nog wel behoudt) dan ben je toch ook niet meer belastingplichtig in NL?
Dit is overigens allemaal suggestief van mijn kant, want nogmaals ik weet er bar weinig van.
21 jan
SlimJim· 21 jan
LET OP!!!
Wat Janus hierboven schrijft is niet correct. Het gaat om de staat waar jij woont (country of residence) en niet waar je werkgever is gevestigd. Als je in NL woont maar werkt voor een buitenlandse werkgever en/of je inkomen ontvangt op een buitenlandse rekening ben je in principe (kleine verschillen per land en belastingverdrag) in NL belastingplichtig. Als er al belasting is ingehouden in het land van je werkgever hoef je er niet nog eens belasting over te betalen in NL (ook dat staat in het toepasselijke belastingverdrag), maar je kunt ervoor kiezen om in het land van je werkgever de ingehouden belasting terug te vragen en belasting te betalen in NL als dat gunstiger uitpakt m.b.t. aftrekposten.
In het belastingverdrag tussen de UK en NL staat nu de 183-dagenbepaling, d.w.z. dat je in de UK belastingplichtig bent tenzij je meer dan 183 dagen per jaar buiten de UK verblijft. In het nieuwe verdrag is die bepaling eruit en ben je belastingplichtig waar je woont (country of residence) ongeacht het aantal dagen dat je binnen of buiten het land bent. Vandaar de 'paniek' onder NL vliegers die in de UK werken.
Wat Janus hierboven schrijft is niet correct. Het gaat om de staat waar jij woont (country of residence) en niet waar je werkgever is gevestigd. Als je in NL woont maar werkt voor een buitenlandse werkgever en/of je inkomen ontvangt op een buitenlandse rekening ben je in principe (kleine verschillen per land en belastingverdrag) in NL belastingplichtig. Als er al belasting is ingehouden in het land van je werkgever hoef je er niet nog eens belasting over te betalen in NL (ook dat staat in het toepasselijke belastingverdrag), maar je kunt ervoor kiezen om in het land van je werkgever de ingehouden belasting terug te vragen en belasting te betalen in NL als dat gunstiger uitpakt m.b.t. aftrekposten.
In het belastingverdrag tussen de UK en NL staat nu de 183-dagenbepaling, d.w.z. dat je in de UK belastingplichtig bent tenzij je meer dan 183 dagen per jaar buiten de UK verblijft. In het nieuwe verdrag is die bepaling eruit en ben je belastingplichtig waar je woont (country of residence) ongeacht het aantal dagen dat je binnen of buiten het land bent. Vandaar de 'paniek' onder NL vliegers die in de UK werken.
21 jan
Morning· 21 jan
Weet iemand wat de gevolgen zijn van uitschrijving zoals Ambitious al eerder vroeg?
Ik kan me zo voorstellen dat de opbouw van je AOW wordt stopgezet evenals een eventuele aanspraak op WW en andere uitkeringen, maar tegen een belastingtarief van 52% kun je waarschijnlijk zelf wel iets leuks bij elkaar sparen.
Enige belastingdeskundigen onder ons die meer kunnen vertellen over deze optie? Maakt het bijvoorbeeld nog verschil als het gezin achter blijft?
Ik kan me zo voorstellen dat de opbouw van je AOW wordt stopgezet evenals een eventuele aanspraak op WW en andere uitkeringen, maar tegen een belastingtarief van 52% kun je waarschijnlijk zelf wel iets leuks bij elkaar sparen.
Enige belastingdeskundigen onder ons die meer kunnen vertellen over deze optie? Maakt het bijvoorbeeld nog verschil als het gezin achter blijft?
21 jan
Je hebt de mogelijkheid om je AOW etc door te laten lopen, maar dat is vrij kostbaar. Zelf heb ik dat dan ook niet gedaan. VWB je gezin, dat weet ik niet. Is wel een goede vraag trouwens, want dat zal vaak voorkomen.
Leuk detail. Als je uit Nederland uitgeschreven bent, sturen het gak en de belastingdienst je post naar je nieuwe adres in Engeland. Zonder postzegel..... Dus als je een brief van de Royal mail vindt met het verzoek porto te komen betalen, is het waarschijnlijk daar voor......
Leuk detail. Als je uit Nederland uitgeschreven bent, sturen het gak en de belastingdienst je post naar je nieuwe adres in Engeland. Zonder postzegel..... Dus als je een brief van de Royal mail vindt met het verzoek porto te komen betalen, is het waarschijnlijk daar voor......
21 jan
Dit klopt idd in geval van de UK niet.
Zoals SlimJim al aangeeft, als je in de UK werkt maar in NL woont ben je in NL belastingplichtig. Voldoe je op dit moment aan de 183 dagen regel dan betaal je in de UK nagenoeg niets en NL heft een percentage dat wordt bepaald door de hoeveelheid reizen die je langer dan 48 uur weg bent.
Als je trip langer heeft geduurd dan 48 uur, worden je " werkdagen" als belastingplichtig in NL aangemerkt. Is je trip korter dan 48 uur, dan hoef je over deze "werkdagen" geen belasting in NL te betalen.
Dus: de werkdagen van een 3 daagse NY (maandag weg, woensdag terug) worden niet in NL belast.
Bij een 4 daagse Bombay worden de WERKdagen belast in NL.
Als je dus in totaal 120 dagen in een jaar hebt gewerkt, waarvan 20 dagen tijdens trips langer dan 48 uur, dan betaal je over 20/120 van je wereldinkomen belasting in NL.
DUS: doe je uitsluitend trips die binnen de 48 uur vallen dan betaal je niks in NL.
Negatief inkomen wordt idd ook nog verrekend.
Dit is zoals ik het begrijp maar ik doe mijn belastingen in NL niet zelf. LAAT JE GOED VOORLICHTEN. Gezeik met de belastingdienst wil je volgens mij niet.
PS. de tijd die een trip definieert loopt van 15 minuten na Take off tot 15 minuten voor de landing.
PS. Dit bovenstaande geld voor longhaul vanuit de UK. De shorthaul situatie lijkt me hetzelfde maar misschien kan iemand anders daar zijn licht over laten schijnen (de 183 dagen regel komt bij shorthaul in het geding lijkt me).
Er zit idd een nieuw verdrag aan te komen (waarbij NL volledig heffingsbevoegd wordt) maar op het moment is het een beetje stil op dat front.
Zoals SlimJim al aangeeft, als je in de UK werkt maar in NL woont ben je in NL belastingplichtig. Voldoe je op dit moment aan de 183 dagen regel dan betaal je in de UK nagenoeg niets en NL heft een percentage dat wordt bepaald door de hoeveelheid reizen die je langer dan 48 uur weg bent.
Als je trip langer heeft geduurd dan 48 uur, worden je " werkdagen" als belastingplichtig in NL aangemerkt. Is je trip korter dan 48 uur, dan hoef je over deze "werkdagen" geen belasting in NL te betalen.
Dus: de werkdagen van een 3 daagse NY (maandag weg, woensdag terug) worden niet in NL belast.
Bij een 4 daagse Bombay worden de WERKdagen belast in NL.
Als je dus in totaal 120 dagen in een jaar hebt gewerkt, waarvan 20 dagen tijdens trips langer dan 48 uur, dan betaal je over 20/120 van je wereldinkomen belasting in NL.
DUS: doe je uitsluitend trips die binnen de 48 uur vallen dan betaal je niks in NL.
Negatief inkomen wordt idd ook nog verrekend.
Dit is zoals ik het begrijp maar ik doe mijn belastingen in NL niet zelf. LAAT JE GOED VOORLICHTEN. Gezeik met de belastingdienst wil je volgens mij niet.
PS. de tijd die een trip definieert loopt van 15 minuten na Take off tot 15 minuten voor de landing.
PS. Dit bovenstaande geld voor longhaul vanuit de UK. De shorthaul situatie lijkt me hetzelfde maar misschien kan iemand anders daar zijn licht over laten schijnen (de 183 dagen regel komt bij shorthaul in het geding lijkt me).
Er zit idd een nieuw verdrag aan te komen (waarbij NL volledig heffingsbevoegd wordt) maar op het moment is het een beetje stil op dat front.
21 jan
Ambitious· 21 jan
Ik ben blij dat ik dit punt opnieuw heb aangesneden want ik zie wel een aantal mogelijkheden.
Ik laat denk ik wel even liever over een iemand die een jaartje of 5 voor heeft gestudeerd (inclusief de nodige pils in een van onze studentensteden).
Ziet iemand een match met deze profielschets?
Ok, even serieus: weet iemand een goede accountant/accountantskantoor welke flinke doses kennis heeft over zowel NL als de UK?
PM of publieke post, alles is welkom.
Groeten
Ik laat denk ik wel even liever over een iemand die een jaartje of 5 voor heeft gestudeerd (inclusief de nodige pils in een van onze studentensteden).
Ziet iemand een match met deze profielschets?
Ok, even serieus: weet iemand een goede accountant/accountantskantoor welke flinke doses kennis heeft over zowel NL als de UK?
PM of publieke post, alles is welkom.
Groeten
21 jan
Roffa· 21 jan
Morning Glory schreef:Weet iemand wat de gevolgen zijn van uitschrijving zoals Ambitious al eerder vroeg?
Ik kan me zo voorstellen dat de opbouw van je AOW wordt stopgezet evenals een eventuele aanspraak op WW en andere uitkeringen, maar tegen een belastingtarief van 52% kun je waarschijnlijk zelf wel iets leuks bij elkaar sparen.
Enige belastingdeskundigen onder ons die meer kunnen vertellen over deze optie? Maakt het bijvoorbeeld nog verschil als het gezin achter blijft?
Wat ik zo snel over het achterblijven van het gezin mbt internationaal belastingrecht kan zeggen is het volgende: 'bij het bepalen van je woonplaats voor verdragstoepassing is 'mede' van belang waar je gezin woont. Er wordt bij twijfel onder andere gekeken naar het centrum van je sociale en economische leven (lees: waar je je post ontvangt, lidmaatschap sportvereniging..etc). Het zou dus kunnen dat op basis van dergelijke gegevens Nederland alsnog als woonland wordt aangemerkt. Dit is echter pas het geval als er twijfel is.
Wat betreft de AOW en WW zijn er inderdaad faciliteiten voor doorschuiving, maar daar durf ik zo snel niets zinnigs over te zeggen.
21 jan
Weet iemand trouwens hoe dit precies zit?
Ik heb me vrij recent uitgeschreven, maar de laatste jaren in de UK gewerkt en belasting betaald. Kom zelden in NL, maar had me nooit uitgeschreven omdat ik niet wist dat het belangrijk was. Nu zegt de Nederlandse belastingdienst dat ze me gaan belasten voor het verschil tussen wat in al in de UK aan belasting betaald heb en wat ik Nederland had moeten betalen als ik daar had gewoond. Dat kan kennelijk omdat ik in NL ingeschreven stond. Iemand die me kan uitleggen hoe dat zit? Mijn beide accountants zijn het een beetje kwijt...
Ik heb me vrij recent uitgeschreven, maar de laatste jaren in de UK gewerkt en belasting betaald. Kom zelden in NL, maar had me nooit uitgeschreven omdat ik niet wist dat het belangrijk was. Nu zegt de Nederlandse belastingdienst dat ze me gaan belasten voor het verschil tussen wat in al in de UK aan belasting betaald heb en wat ik Nederland had moeten betalen als ik daar had gewoond. Dat kan kennelijk omdat ik in NL ingeschreven stond. Iemand die me kan uitleggen hoe dat zit? Mijn beide accountants zijn het een beetje kwijt...
21 jan