Announcement

Collapse
No announcement yet.

Weer onderzoek naar Faro???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    Originally posted by Q-nimbus View Post
    Q-Nimbus, de razende reporter is even op onderzoek geweest: het onderzoek is verricht in opdracht van SAP Advocaten. En, jawel, LETSELSCHADE specialisten.

    Het zal ook eens niet.
    Wij van WC-eend adviseren WC-eend??

    Comment


      #17
      Originally posted by Tampie View Post
      Wij van WC-eend adviseren WC-eend??
      :haha:



      Zie hier de pagina die SAP aan vliegrampen wijdt:
      http://www.sapadvocaten.nl/letselsch...-vliegramp.php

      Comment


        #18
        'Grote moeite gedaan om verwijten te voorkomen'
        Horlings, luitenant-kolonel b.d. van de luchtmacht, stelt dat in het rapport cruciale laatste seconden uit de zwarte doos ontbreken en dat data mogelijk is aangepast.

        Misschien moeten we Mulder en Scully eens een belletje geven

        Comment


          #19
          Die Horlings is zeker geen cultuurdrager geweest van de luchtmacht , anders was hij wel met een rangetje hoger met pensioen gegaan.

          Wat ik me nog kan herinneren van de ´Faro´ crash dat men te maken had met een bumpy appr.en downdrafts, en zoiets kan vlak voor de landing fataal zijn.

          Zelf kreeg ik hier mee te maken op 200 vt. finals Mikonos en toen was er gelukkig voldoende ruimte om het vlieg pad te corrigeren, maar was het op 50 vt . gebeurt dan ..... ??.

          Als de man enige ervaring gehad zou hebben met de burger luchtvaart en niet aangestuurd zou zijn door enige organisatie dan zou je serieus naar zo´n rapportage kunnen kijken.

          In dit geval lijkt het me dus rijp voor de ´prullenbak ´.

          Comment


            #20
            Download hier de analyse van Harry

            Comment


              #21
              Als je een onderzoek begint, of een onderzoek kritisch bekijkt, zorg dan zelf voor een goed rapport.
              a. Het was een DC10-30CF, en geen DC10-30F (in dat laatste geval was er alleen crew aan boord ).

              artikel 2.4 Er was geen gewicht beschikbaar zodat de maximale daalsnelheid niet berekend kon worden. ?????? Sinds wanneer bestaat er een maximale daalsnelheid afhankelijk van gewicht? Daalsnelheid is afhankelijk van de grondsnelheid. Gaat de daalsnelheid 1000fpm te boven dan gaat de GPWS klagen. Normale daalsnelheden op de -10 liggen tussen de 700 en 900fpm.

              Dit is na 20 seconden door dit ding heen kijkende, en genoeg voor mij. Een stelletje ambulance-chasers die een oude koe uit de sloot halen, en er een "expert" bijhalen wiens kennis ook enige vraagtekens oproept.

              Comment


                #22
                (6)dat de standaard manoeuvre om de langsas van het vliegtuig op te lijnen met de richting van de landings- baan, ter voorkoming van een traverserende landing, met de nodige aarzeling te hoog en te vroeg werd inge- zet en de voor het in lijn houden met de landingsbaan benodigde rolhoek niet werd aangenomen en behou- den, waardoor het vliegtuig niet met de landingsbaan opgelijnd is geweest en met een opstuurhoek landde;
                Neem aan dat je de DC10 ook gewoon crabbed kunt landen? Het de-crabben is een van de mogelijke technieken, maar vaak niet verplicht. Het is toch juist zo dat je een grote kist juist liever crabbed land?

                Comment


                  #23
                  Originally posted by RTO View Post
                  Neem aan dat je de DC10 ook gewoon crabbed kunt landen? Het de-crabben is een van de mogelijke technieken, maar vaak niet verplicht. Het is toch juist zo dat je een grote kist juist liever crabbed land?
                  Vanaf een bepaalde wind limiet wordt vaak aangeraden door de manufacturer om de kist crabbed te landen. Het decrabben levert dan groot risico op vwb engie of wingtip contact met de grond.
                  Het geeft minder comfort maar het land prima!
                  De filmpjes van de 777 max crosswind full crab landings blijven ook mooi om te zien.

                  Ik vind het wel belachelijk dat ze deze oude koeien weer uit de sloot halen.
                  Het rapport ligt er, stick with it.

                  Comment


                    #24
                    De DC10 kun je vanaf 20' radio altitude heel goed decrabben, met rudder de neus recht en een heel klein beetje rolroer (echt bijna niets) en je upwind main gear raakt de grond heel zachtjes, gevolgd door de rest. Max x-wind is 31kts. De meeste -10 vliegers vliegen de nadering gecrabt, iemand heeft me ooit verteld dat Douglas een zijslip in de flight manual heeft staan vanaf 500'. Ga je die gebruiken tijdens de nadering met maximale x-wind dan heb je wel een zeer hoge kans op een wingtip strike (en dat staat weer niet in de manual). Een landing zoals de 747 gaat niet. DC10 heeft geen swivel gear.

                    Comment


                      #25
                      Originally posted by metrodriver View Post

                      artikel 2.4 Er was geen gewicht beschikbaar zodat de maximale daalsnelheid niet berekend kon worden. ?????? Sinds wanneer bestaat er een maximale daalsnelheid afhankelijk van gewicht? Daalsnelheid is afhankelijk van de grondsnelheid. Gaat de daalsnelheid 1000fpm te boven dan gaat de GPWS klagen. Normale daalsnelheden op de -10 liggen tussen de 700 en 900fpm.

                      Dit is na 20 seconden door dit ding heen kijkende, en genoeg voor mij. Een stelletje ambulance-chasers die een oude koe uit de sloot halen, en er een "expert" bijhalen wiens kennis ook enige vraagtekens oproept.
                      Maar je aanvliegsnelheid (en indirect de grondsnelheid) hangt wel weer af van je gewicht.....

                      Comment


                        #26
                        Stevo: precies, daar doel ik ook op. De aanvliegsnelheid (vref en target speed) is gewichtsafhankelijk waarbij de target speed (de gele driehoek waar de autothrottles aan vast zitten en die in de speedwindow gezet wordt) de vref + 5 is of meer als er sterke wind staat. Zoals gezegd, daalsnelheid (vertical speed) is afhankelijk van de grondsnelheid, en die kan nogal varieren afhankelijk van wind en hoogte. Een maximale daalsnelheid (vertical speed) wordt niet berekend.

                        Comment


                          #27
                          Wie heeft nu eigenlijk het rapport van de Overste b.d. Horlings gelezen?
                          Art heeft het gelezen, van A tot Z.

                          Na het doorworstelen van een lange uiteenzetting over kloktijd verschillen komen er een aantal door hem geformuleerde konklusies te voorschijn.
                          En die liegen er niet om. Een ding moet je de Overste b.d. nageven, Hij trekt een blik open wat al twintig jaar gesloten was. Zijn stellingnames zijn, laat ik het voorzichtig uitdrukken, nogal persistent en hij heeft er blijkbaar geen moeite mee dit te openbaren.

                          Je moet wel heel sterk in je schoenen staan wil je dit soort conclusies debiteren.
                          Ik ben benieuwd hoe dit nu een vervolg gaat krijgen.

                          Voor mijzelf, ik kan me nog herinneren dat, voor de televisie zittend toendertijd, een persconferentie voorbij zag komen met Martin S. en Neelie S.K. "Het was een act of God". Toen heb ik mijn wenkbrauwen even gefronst.

                          Verder wil ik er hier niet op ingaan, maar het rapport van de Overste b.d in de prullenbak gooien zonder het gelezen te hebben? Hmm. Hij steekt enorm zijn nek uit. Waarom?

                          Cheers
                          Art

                          Comment


                            #28
                            Omdat hij daarvoor betaald kreeg?

                            Comment


                              #29
                              sterker nog, omdat hij betaald kreeg door een opdrachtgever.... lees: (nabestaanden) slachtoffers

                              Comment


                                #30
                                De vraag die beantwoord moet worden is deze: als het onderzoek op verzoek van Martinair was gedaan, waren dan de conclusies anders geweest?

                                Ik weet het niet.

                                Maar ik durf het wel te betwijfelen.

                                Overigens heb ik het rapport nog niet gelezen, maar hoop dat de komende dagen te kunnen doen.

                                Comment

                                Working...
                                X