Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe zit met de 767 vervanging van MP?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    Dat was te verwachten

    MP gaat steeds meer inzetten voor de vracht met 1 extra MD-11 in de zomer. Maar goed dat MP extra Airbus A320 wil leasen voor een duur van 3 jaar of zo, de vraag is: is een Airbus A321 wel intressant voor Martinair? Het lijkt wel op dat Airbus A321 wel te groot is om zo voldoende aan groeiende passagiersvraag te beantwoorden op verschillende drukke bestemmingen. Het lijkt misschien toch voor hand liggend dat MP in de toekomst een gehele Airbus-vloot wil hebben in plaats van Boeings of toch niet, maar alleen bij cargo-vloot is dan met Boeing 747-400SCF's en MD-11 de bepalende gezichten.
    In het verleden vloog MP een korte tijd met geleasde Boeing 757's, die voor geen bij Air Holland heeft gevlogen, was een gematigd succes geworden. Maar effecten van 11-9-2001 speelde toen nog een grote rol bij de dalende vraag naar passagiersvervoer.

    Zou MP voorzichtig denken aan mgoelijke toekomstige vlootuitbreiding als de markt toch herstelt in komende jaren? Wat mij Boom Air betreft, zeide hij dart MP nu begonnen is aan studie voor vervanging van Boeings 767's. Dat weten we nu al, dus het zal komende tijd nog veel van MP horen. De Airbus A350-900 past volgens mij iets beter in de MP vloot, want dan kunnen piloten sneller wisselen van Airbus A320 naar een widebody-vliegtiuig van Airbus. Een vlootinsfrastructuur van LTU uit Duitsland is een goede voorbeeld voor MP, waar hoe dan ook met kostenbeheersing en nog belangrijker is: vlootstandaardisering. Dus het zal veel veranderen in NL-luchtvaartwereld.

    Comment


      #17
      ......
      Last edited by 76-er; 16-09-2010, 10:21.

      Comment


        #18
        Geruchten.....

        Ik heb Engelstalige Airline-forum al gelezen dat MP in 2008 alle Boeings 767 wil afschaffen! Is dat waar of een gerucht gaande dat er zal gebeuren? Dit bron heb ik veromen via Airliners.net-forum over een stuk dat MP weer met lijndiensten op Canada is gestart i.v.m. zomerseizoen.

        76, hoe gaat het verder met studie van MP naar vervanging van Boeings 767's?

        Comment


          #19
          Originally posted by 76-er


          -B757: Drama. Kwamen totaal afgeragd binnen, en stonden erg vaak stuk. Tegen de tijd dat ze uitgefaseerd werden werkten ze trouwens prima. Met dank aan de MP-TD.

          -
          Weinig MP bemanning hebben een goed woord voor deze kist gehad. Deze opmerking siert je. We worked our ass off voor deze kist(en) en dan met name rond de uitfasering naar IEM.
          Kisten waren geaccepteerd voor MP door AirHolland GWKs die alles best vonden (they didn't care less). Kisten moesten op en top zijn op het moment dat ze retour gingen naar de lease maatschappij. Lessons learned for the future...

          Comment


            #20
            ............
            Last edited by 76-er; 16-09-2010, 10:21.

            Comment


              #21
              Try this

              For Berven,

              Airliners.net is full of teenage amateur airline CEO's :grijns: :grijns:

              Try Airwhiners.net

              Much better!;) ;)

              Comment


                #22
                Thank god there is a cargo division....
                Any news regarding the status of the fleet renewal?

                -------------
                nu.nl

                Martinair grijpt in bij verliesgevend passagiersvervoer

                Uitgegeven: 20 april 2006 10:38
                Laatst gewijzigd: 20 april 2006 14:15

                SCHIPHOL - Martinair neemt drastische maatregelen om het passagiersvervoer weer winstgevend te maken. De luchtvaartmaatschappij zet minder vliegtuigen in om de reizigers naar hun vakantiebestemming te brengen. Ook overweegt de onderneming bestemmingen in verre exotische oorden te schrappen.

                Martinair zet daarentegen zwaarder in op de winstgevende vrachtdivisie, waar het de capaciteit uitbreidt. Martinair hoopt zo het negatieve bedrijfsresultaat van de passagiersdivisie van 15 miljoen Ć  17 miljoen euro over 2005 weg te werken. Dit verlies kwam in de boeken ondanks een groei van het aantal passagiers. De maatschappij kampte met hoge brandstofkosten, die ze onvoldoende aan de reizigers kon doorbereken, en met concurrentie op de lange afstanden van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Deze vervoerders zijn veel vaker op Europa gaan vliegen.


                Korte afstanden

                "Op de korte afstanden zijn we afgelopen jaar redelijk afgestraft door de markt", lichtte president-directeur Arie Verberk van Martinair donderdag toe. Touroperators, waar het bedrijf vooral vluchten voor uitvoert, konden minder stoelen verkopen. Daardoor was de bezettingsgraad van de vliegtuigen richting de Europese zonbestemmingen laag.

                Daarom heeft Martinair op deze bestemmingen de capaciteit "zwaar teruggebracht", zei Verberk. De maatschappij bouwt minder vrachtvliegtuigen om tot passagierstoestellen en huurt minder vliegtuigen. Ook heeft ze besloten de reisorganisaties deels te passeren en meer stoelen rechtstreeks te verkopen aan reizigers. Door deze maatregelen heeft Martinair volgens Verberk op de Europese bestemmingen het lek redelijk boven.

                Intercontinentaal

                Op de intercontinentale routes, bijvoorbeeld naar Mexico, Thailand en Sri Lanka, ligt dat anders. Verberk: "We zijn hier nog steeds niet tevreden. We moeten maatregelen treffen. Misschien gaan we wat doen aan de capaciteit of offeren we bepaalde bestemmingen op." Het is volgens hem maar zeer de vraag of dit jaar nog het verlies op de langeafstandsroutes wordt omgebogen in winst.

                Martinair, dat over 2005 de winst met 4 miljoen euro zag stijgen tot 14 miljoen euro, moest het afgelopen jaar vooral hebben van het vrachtvervoer. "We hebben geweldig gescoord in het vierde kwartaal van 2005 en dat heeft zich het eerste kwartaal van 2006 voortgezet", verklaarde Verberk. Martinair groeit volgens hem sneller dan de markt door flexibel in te spelen op de vraag.

                China

                Zo heeft de maatschappij capaciteit op China weggehaald tijdens de kerstperiode en de viering van het Chinese nieuwjaar. De vrijgekomen toestellen zijn ingezet op Zuid-Amerika, waar vooral bloemen vandaan komen. "Gelukkig worden moederdag en valentijnsdag steeds belangrijker. Tijdens moederdag in Rusland, Groot-Brittanniƫ of Nederland halen we massa's bloemen weg uit Zuid-Amerika."

                Martinair heeft bovendien meer ingezet op speciale markten, zoals het transport van medicijnen of dieren. Nieuwe bestemmingen in het Midden-Oosten moeten de resultaten van de divisie verder verbeteren.

                De kosten van Martinair zijn over 2005 met 17 procent gestegen. Dat had onder meer te maken met de dure kerosine, waar het bedrijf 340 miljoen euro aan kwijt was. Dat is 42 procent meer dan in 2004.

                Beveiligingskosten

                Verberk haalde donderdag fel uit naar de Nederlandse overheid wegens de sterk gestegen beveiligingskosten op Schiphol. Hij vindt het belachelijk dat de luchtvaartsector jaarlijks 200 miljoen euro betaalt aan beveiliging en dat de overheid niets bijdraagt. Ook had hij geen goed woord over voor de miljardensteun van de Amerikaanse regering aan noodlijdende luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten.

                Comment


                  #23
                  Ja, er is nieuws over de vlootvervanging...

                  En...het bovenstaande artikel is een beetje
                  overtrokken wat de passagierstak aangaat.

                  Comment


                    #24
                    Dat heb ik al een beetje verwacht

                    Dat MP een minder MD-11 tijdelijk in pax-versie ombouwt voor de zomer, had ik wel verwacht. MP is nu aan het veranderen om verder niet te afhankelijk te zijn van reisorganisaties vooral op ICA en zon-vakantiebestemmingen rondom Europa.

                    Wat mij de vraag betreft over de bestemmingen van MP die graag wil opofferen. Welke bestemmingen van MP zijn dan niet erg succesvol geweest? Zo juist, vlogen mijn ouders 2 weken geleden met MP naar Dominicaanse Repbuliek met een Boeing 767, die was al goed vol geboekt. Ik heb het idee dat MP graag op Caribische bestemmingen blijven vliegen zodat meer mensen aantrekt dan Amerika. MP vliegt de zomers altijd ook wel eens op kleinere vliegvelden in Europa, zoals Zakynthos of Shannon, blijken die wel succesvo te zijn? Zo zou MP in toekomst alleen op drukkere bestemmingen blijven vliegen zoals het ook vroeger was. Wellicht misschien toch met grotere vliegtuigen. Dat betekent ookvoor Airbussen (A 320) in de toekomst waarschijnlijk geen werk meer hebben. Dus MP wil minder toestellen per dag inzetten.... klopt dat?

                    Wie weet!

                    Comment


                      #25
                      Het is bij de MAC heel relatief. Ik heb er nog een tijdje gewerkt en dan ging er soms een 76 naar Miami en was deze slechts 1/3 gevuld met pax. MP vloog toen vaak (misschien nu nog) paprika's en andere groenten naar Florida en op een pax kist ging er elke dag vaak een palletje mee. Als er minder pax op een vlucht zaten gingen er meer pallets paprika's mee waar er ruimte over was vanwege minder koffers. Op deze vluchten verdiende MP meer dan op een vlucht die vol zat met pax.

                      MP verdient al sinds lange tijd meer aan cargo dan aan pax. De 74's worden geloof ik ook al een paar jaar niet meer omgebouwd in de zomer.

                      AWOL

                      Comment


                        #26
                        MP zal ook zelf wel weten dat het verlies aan pax te danken is aan hun eigen uitgedunde service.
                        Die is namelijk zo slecht dat de passagier graag met een US carrier vliegt en neemt dan de overstap op de koop toe.
                        Jammer dat MP schermt met zijn comfort class die eigenlijk niets meer is dan de oude economy maar nu met DVD speler............tja het is maar hoe je het op de markt brengt.
                        Ik denk dat MP beter het hele bedrijf kan omtoveren tot een vrachtclub en de pax overlaten aan HV en KL, die zitten daar toch beter in de markt lijkt me.

                        Hasta luego

                        Comment


                          #27
                          interesant allemaal

                          maar is er wel geld om de vloot te vernieuwen? ik begrijp dat de meeste machines geleased zijn. dus weinig eigen vermogen.
                          bv de 744BCF die gaat de classic vervangen, maw een oud toestel vervangen door een type wat bijna net zo oud is. alleen een nieuwe cockpit en zuinigere motoren. is dat een investering van 75miljoen per stuk waard, terwijl een classic minder dan de helft kost.
                          wij krijgen dezelfde -400BCF, maar bij ons is het wel uitbreiding, geen vervanging.

                          vwb die -400BCF, CX heeft er nu een paar en zijn er niet tevreden over vergeleken met full freighters zo van de fabriek. allereerst is er meer herrie in de cockpit door eoa fan, het zfw is zo hoog dat het net zo veel payload mee kan nemen als de classic.boeing krijgt het niet voor elkaar om de payload te creeren die vooraf afgesproken.

                          bij KA waar we 5 van die 400BCF gaan krijgen, wilde ze ook op de korte baan laten vliegen, blijkt nu dat dat super duur is, de classic kan de korte hopje gaan doen. de winglets worden pas na 7 uur vliegen economisch. en de meeste routes zijn 8 uur.

                          na al dit gebazel..
                          waarom houd martinair niet 2-3 classics, de vracht markt komt nu al capaciteit te kort. en kunnen ze later beslissen als ze beide types hebben wat nu het beste is.

                          k.

                          Comment


                            #28
                            ...................
                            Last edited by 76-er; 16-09-2010, 10:21.

                            Comment


                              #29
                              B747 vervanging

                              Technisch zijn de classics niet meer economisch te noemen. Technische ondersteuning nadert het einde bij de afhandelaars die bijna allemaal met de -400 opereren in het gebied. AOG due spares kunnen soms de winst (en omzet?) van een hele rotatie te niet doen. Ook op de nieuwe Chinese bestemmingen is de bereikbaarheid met spares voor de Classic een kwestie van dagen ipv uren voor een -400. HKG en SYD zijn (tech) steunpunten maar ook daar wordt het steeds moeilijker om spares voor de Classic te krijgen.
                              Daarbij is het brandstofverbruik al jaren een discussie voor vervanging (vervanging, dus geen uitbreiding). De MCE/MCF en MCN zijn reeds verkocht, nu de BUH nog. Misschien krijg je die er eind van het jaar er gewoon bij als je een N1 indicator van de MAC koopt...(of een BWK overneemt).

                              Comment


                                #30
                                aha lawaai.. das een goeie, heb je in china niet zoveel last van. daarom hebben wij JT9s met het hoogste verbruik.
                                wij schijnen door te gaan tot 2012 in ieder geval met de -200/300.
                                ondanks dat ze bij jullie vaak stuk zijn, is het wel een airframe, waar je spul in kan proppen.op het moment is er al een tekort aan machines.

                                kijk naar air atlanta, die kochten een 747 voor de onderdelen, blijkt dat er nog wat uurtjes mee gevlogen kon worden. oplappen en die uren erop zetten.

                                vraagje; zijn de classics van martinair afgeschreven of worden ze geleased? ik begrijp dat de -400 geleased gaan worden

                                kritische noot:1. ondersteuning voor een classic is overal in de wereld te krijgen, zolang JAL nog met tig van die dingen vliegt in het oosten zijn er onderdelen genoeg.moet ik wel zeggen dat wij de techneuten van CX hebben, en die hebben zelf nogal wat klasiekers+de onderdelen.
                                2. geloof me die -400BCF gaat net zoveel AOGs en problemen geven. 1 van de redenen is de 2 mans cockpit. de MEL is veeeeel strikter dan met een FE. is allemaal verkoop geleuter van boeing want die wil 777 verkopen, maar dan moeten ze eerst de "oude" 400s een programma geven zodat het win win wortd voor boeing.

                                begrijp me goed, vind de -400bcf een goede optie, en ik zal er helaas over wat jaren naar toe moeten verkassen. maar iedereen is er lyrisch over, terwijl het helemaal niet zoveel verbeterd over de classic.

                                k.

                                Comment

                                Working...
                                X