Announcement

Collapse
No announcement yet.

doorvliegen met engine failure MD-11

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by D-OCHO View Post
    Je kunt het gewoon in wetten vinden.

Je moet landen op the "nearest suitable aerodrome" of "ASAP".

Heb je een leven of dood situatie: ASAP.

(Of SOP's)
    Bij 3 of 4 motorige vliegtuigen heb je geen "land asap" bij een motorstoring.
    Als je blijft voldoen aan minimum altitudes en minimum fuel requirements, kan je gewoon naar je destination.

Comment

Wij hadden een kist (DC10) die een motorstoring (ze verloren oliedruk) had boven de Sudan en doorvloog naar Frankrijk.
      Captain werd zwaar bekritiseerd over die beslissing want hoe wist hij zeker dat de motor geen "severe damage" had - wat wel een reden zou zijn geweest om op het nearest suitable veld te landen.

Omdat de motor was blijven draaien (windmill) zonder olie waren wel alle lagers naar de knoppen, wat toch weer als severe damage werd geclassificeerd.

Comment

Tja moeilijke keuze... Landen in Soedaan, of doorvliegen naar Algerije-Noord...

Comment

Originally posted by metrodriver View Post
          Wij hadden een kist (DC10) die een motorstoring (ze verloren oliedruk) had boven de Sudan en doorvloog naar Frankrijk.
          Captain werd zwaar bekritiseerd over die beslissing want hoe wist hij zeker dat de motor geen "severe damage" had - wat wel een reden zou zijn geweest om op het nearest suitable veld te landen.

Omdat de motor was blijven draaien (windmill) zonder olie waren wel alle lagers naar de knoppen, wat toch weer als severe damage werd geclassificeerd.
          :)

Dat is een beetje flauw, want er zijn 2 opties: Of de motor draait helemaal niet meer, dan is het zeker een severe damage geweest. Of ze draaien nog, dan is het een paar uur later een severe damage!

Motoren die windmillen verliezen uiteindelijk altijd hun olie, doordat de oliepomp blijft draaien, maar er geen luchtdruk vanuit de compressores komt om de labyrinth-filters onder druk te houden. Dan is na een tijd de olie op, en zouden de lagers dus altijd kapot gaan.

De vraag is met welk toerental een motor blijft windmillen, en met welk toerental het voor de lagers gevaarlijk wordt.. Op de grond windmillen de motoren ook, en dat stoort niemand. - Maar op die vraag heb ik ook geen antwoord paraat.

Comment

En hoe zit dan met de Drag? Want normaal gesproken heb je dus Thrust vanuit 3 motoren.
            Die zou ik zeggen compenseert de Form Drag .

Nu is het dus zo dat die motor het niet doet en dus eigenlijk een sta in de weg is en die veel drag oplevert. Met als gevolg dat je dus veel meer brandstof gebruikt. Daarnaast omdat je dus minder thrust hebt moet je lager gaan vliegen, waardoor je meer density hebt. Dus het is dubbel op. En Drag en Density.

Wat zijn normaal gesproken de regelementen? Anders krijg je toch weer van doen met ETOPS?

Comment

Etops is niet van toepassing op de 11. Ook niet bij uitval van 1 van de 3 motoren.
              Zover ik weet althans.
              Natuurlijk moet je lager vliegen en natuurlijk neemt je brandstofgebruik toe.
              Maar doorvliegen kan je prima. ALleen je range wordt door het hogere verbruik opeens wat korter, daar dien je wel rekening mee te houden. Zie ook het verhaal van de 744 van BA. Verder de post van 76-er van 07-03 even doorlezen.

Comment

Originally posted by B767-300ER View Post
                Etops is niet van toepassing op de 11. Ook niet bij uitval van 1 van de 3 motoren.
                Zover ik weet althans.
                Natuurlijk moet je lager vliegen en natuurlijk neemt je brandstofgebruik toe.
                Maar doorvliegen kan je prima. ALleen je range wordt door het hogere verbruik opeens wat korter, daar dien je wel rekening mee te houden. Zie ook het verhaal van de 744 van BA. Verder de post van 76-er van 07-03 even doorlezen.
                Dank je wel voor de verduidelijking. Ik dacht. Huh. Heb ik zitten slapen tijdens mn theorie fase?
                Daarom is mijn dank groot. Ik ga nog even die post waar je naar verwijst doorlezen.

Gr,

V1

Comment

Dit is illegaal, dus allemaal mondje dicht maar hier komt het uittreksel uit het OM-A van LH-Cargo betreffende etops:

8.5 ETOPS

not applicable!
                  Dus, 767's aanname is correct.

Comment

Working...
                  X