Announcement

Collapse
No announcement yet.

FCOM Fokker-70

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    FCOM Fokker-70

    Ik ben student aan de HvA in Amsterdam opleiding Aviation en we moeten voor ons project de flight envelopes van de Fokker 70 weten. Deze staan heb ik vernomen uitgeschreven in de FCOM.

    Kan iemand mij laten zien waar deze te vinden is?

    Greetings

    #2
    Wat is een fcom????

    De term fcom bestaat iig niet bij KLC (fokker divisie), wellicht dat je aom part 2 bedoeld en dan met name hoofdstuk 6, performance...

    Misschien lief aan iemand vragen of ze een kopietje voor je hebben...

    Comment


      #3
      Flight Crew Operation Manual betekent het als het goed is. Bestaat deze niet voor de Fokker-70 of? Zijn de flight envelopes ook te vinden in de AOM part 2, hoofdstuk 6?

      Comment


        #4
        Niet veel performance, wel systems, deze website helpt je ongetwijfeld iets verder:

        http://www.smartcockpit.com/sitemap

        Comment


          #5
          Ja die site kende ik al, alleen staat idd niet veel over de performance op. Het doel van het project is dat we fictief een nieuw concept design maken van een gas turbine die zowel op de ouder Fokker-70 kan als op de nieuwe Next Gen. Echter moeten we eerst de flight envelopes voor de perfomances van de Fokker-70 hebben voor we de nieuwe envelopes kunnen maken, met de nieuwe eisen. Kan wel bij een hoop manuals komen, maar heeft iemand enig idee waar dit dan beschreven staat toevallig?

          Comment


            #6
            Zul je een AFM moeten hebben, daar staat alle performance in.

            Comment


              #7
              Is er een enkele mogelijkheid deze te kunnen bemachtigen? Heb wel een inlog op myfokkerfleet via school, maar er is geen AFM te vinden..

              Comment


                #8
                AFM komt per kist en behoort bij de kist. Heb er wel een van een F100 voor je, maar daar zul je weinig aan hebben gezien het doel.

                Comment


                  #9
                  Nee, want de performance zullen daar anders van zijn neem ik aan. Dus de kans om een AFM van een Fokker-70 te vinden online is vrij nihil online?

                  Is dat de enige plek waar de performance envelopes in te vinden zouden zijn?

                  Comment


                    #10
                    Of eens een nette brief naar Stork/Fokker sturen. Die zullen, naast de AFM's, waarschijnlijk ook nog wel de complete Flighttest-gegevens hebben. Dat is misschien iets meer dan je wil hebben, of misschien juist ook wel niet.

                    Comment


                      #11
                      Denk juist dat je voor de nieuwe f 70 een hoger cruiselevel wilt hebben, dus denk dat de enveloppe van de huidige niet zo interressant is

                      Comment


                        #12
                        Niet alleen hogere cruiselevels, de Fokker is naar moderne maatstaven veel te zwaar en daarnaast is de vleugel zwaar verouderd. Daarmee kom je, ook met nieuwe, zuinigere, motoren niet tegen de Embraear op.

                        Comment


                          #13
                          Hoe kom je aan die aannames??

                          Misschien bij de Fokker 70, daar zit geloof ik tussen de F70 en de E170 een klein tonnetje verschil tussen bij een gemiddeld empty weight. Bij de F100 en de E190 is het verhaal anders om, de E190 is meer dan 20 jaar nieuwer en weegt bijna 4 ton (24 vs 28 ton) meer dan een F100 als die leeg is.

                          MTOW ligt bij de F70 en de E170 ongeveer gelijk, bij de F100 en de E190 kan de E190 3 tot 6 ton meer meenemen (maar hoeveel je daarvan overhoudt is variabel, aangezien maatschappijen die kist meestal lager certificeren om de airways fee omlaag te helpen).

                          Als laatste de vleugel??? Ik ken weinig moderne (als ik nadenk geen) vliegtuigen, die full derated zonder enige vorm van flaps of slats TO kunnen gaan bij max MTOW op AMS. Dat is een voordeel van een super-critical wing, nadeel is dat bijvoorbeeld ijs aanzetten ontzettend zwaarwegende gevolgen heeft voor de de performance van de vleugel. (vandaar de vaak gebruikte term op de fokker "ice is not nice"). Ook de reden waarom je als F70/F100 piloot vaak op een trap mag klimmen in de winter om de bovenkant van de vleugel te controleren op ijsafzetting.

                          De E190 is een leuk apparaat, maar er zitten toch een paar eigenaardigheden op die ik zo af en toe voorbij hoor komen.

                          - Geen costindex in de FMS
                          - Cabin heaters nodig bij weer kouder dan -10 (aangezien de battery performance dan aanzienlijk omlaag gaat)
                          - Vaak op niet optimum levels kunnen vliegen aangezien het te koud is voor de E190/E170 (typisch geval van waar is die kist gebouwd).
                          - Technische levensduur, van horen zeggen 9 jaar.

                          De meest voorkomende opmerkingen die ik van E190 crews hoor is dat het in potentie een ontzettend mooi apparaat had kunnen zijn, maar net niet. Het is alsof de engineers voor 80% een prachtkist hebben gebouwd en de laatste 20% hebben laten zitten, misgelopen kans.

                          De fokker daarintegen begint zeker op leeftijd te komen. Een groot probleem bij de fokker is dispatch reliability. Er zijn teveel items in de MEL waardoor de kist AOG staat (in vergelijking met de E190 die veel vaker met items nog gedispatched kan worden). Deze items zijn meestal niet een groot probleem, alleen nu de kisten wat ouder worden gaat er gewoon wat vaker wat stuk en daar sta je dan.

                          Ik zie zelf nog voldoende groeipotentie in de fokker, de airframes zijn zo sterk gebouwd. De OFA en OFE die bij het Aviodrome / SPL staan, waren op de helft van hun life cycles.

                          Nu nog wat modernere electronics in, de avionics zijn in principe nog prima, de system logic bij de Fokker is rondweg brilliant te noemen, echt door en voor vliegers gebouwd.

                          Airco systemen moeten echt verplaatst worden, die packs onder de neus is dramatisch (maar dat was een design probleem aangezien een klant thrust reversers wilde en dus het CG teveel naar achteren ging).

                          Andere motoren erop (geloof dat rekkof met BMW bezig was?), wat betere soundproofing, maar allemaal dingen die je volgens mij in een retrofit zou kunnen doen, naast een nieuwe kist.

                          Om terug te komen op de originele vraag, ik denk dat je wel wat zou hebben aan OM part B AOM part II hoofdstuk 6; Performance. Wellicht handig om wat initiele info uit te verkrijgen, maar uiteindelijk zal je toch de raw data performance van Fokker/Stork moeten hebben, wellicht hun een mailtje sturen.

                          Comment


                            #14
                            Ik wil de fokker niet afkraken, is zeker een degelijker vliegtuig dan de Embraear.
                            Maar de vleugel is niet persé modern, een T/O zonder Slats (en flaps, blijkbaar) garandeerd geen zuinige cruise-performance - en dat is tegenwoordig het criterium.

                            Bij de CRJ's is dat dezelfde ontwikkeling geweest. De 100/200 nog normale vleugels, de 700/900 modernere vleugels, die echter wel slats nodig hebben. Maar een hogere Mach-Crit. hebben, en tevens zuiniger zijn.
                            De Fokker heeft een Max cruise speed van 0.77 (volgens wikipedia) tegenover 0.82 voor de Embraear.
                            Zover ik weet, wil Rekkof niet alleen nieuwe motoren gebruiken, maar ook de vleugel vernieuwen.

                            Comment


                              #15
                              Ik heb de envelopes deels weten te vinden en zelf weten te maken, nu ben ik echter alleen nog opzoek naar het glijgetal van een Fokker-70.. Weet iemand deze misschien zo uit het hoofd?

                              Comment

                              Working...
                              X