Announcement

Collapse
No announcement yet.

AMS base

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    dubbel

    Comment


      Eens B767-300ER. Is idd een vergelijking die mank gaat.

      Sta ook achter een normaal contract etc. Kan ik weinig issue mee
      hebben.

      Enige waar ik wel een beetje mee zit is dat hier op dit forum
      enkele EZY vliegers expliciet gesteld hebben dat het wel hun expliciete
      intentie was om meteen na tekenen van hun contract de arbeidsvoorwaarden
      via onderhandelingen te proberen te veranderen. Hiervoor is dus de VNV
      benaderd.

      Komt me wel heel calculerend over en is een toch iets ander beeld
      dan b.v. een bedrijf die arbeidsvoorwaarden gedurende het contract
      veranderd of zich niet aan gemaakte afspraken houdt.

      In de pers komt wordt er een slachtoffer rol voor de EZY
      vliegers afgeschilderd maar dat zie ik toch niet echt terug na aanleiding van
      de gemaakte opmerkingen van een aantal EZY vliegers hier. Er is
      een duidelijke strategie van te voren neergelegd om meteen na tekenen
      hun contract open te breken.

      Comment


        Originally posted by B767-300ER View Post
        Even een kleine nuance 180BT. Ik denk wel dat er verschil zit tussen een arbeidsovereenkomst die je als individu tekent (EZY, je kan zelf kiezen of je tekent) of dat er een akkoord is waar een afvaardiging "voor" stemt maar een gedeelte van de achterban "tegen" is. (MP, waar jij op doelt) ik vind dat je die 2 dingen niet met elkaar kunt vergelijken, om bovengenoemde reden en om de reden die je zelf noemt.

        Verder: Ook ik vind dat de EZY vliegers gewoon recht hebben op een normaal contract. En met normaal bedoel ik normaal pensioen en doorbetalen bij ziekte.
        Ook even een nuance van mijn kant...ik doelde niet specifiek op MP maar ook bijvoorbeeld het aanvechten van een cao pensioenleeftijd. In dat opzicht is er een trend van juridisering gaande.

        Tav van MP, iedereen die als gevolg van het RVA richting KLM is gegaan waren vrijwillige overstappers en wisten waarvoor ze tekenden; er waren vele malen meer aanmeldingen dan de 67 FTE die benodigd was. Ze hadden er dus ook voor kunnen kiezen om op hun MP contract te blijven zodat de juniore MP vlieger (welke nog wel een nieuwe carrière bij KLM had kunnen opbouwen) zou worden aangewezen. Ook diverse vrijwillige overstappers hadden al een gang naar de rechter in hun hoofd terwijl zij hun nieuwe arbeidscontract tekenden.

        Maar nogmaals, ik steun de Easyjet vliegers omdat Easyjet alle financiële mogelijkheden heeft om aan haar goede werkgeverschap te kunnen voldoen en misbruik maakt van haar positie enkel en alleen ten gunste van aandeelhouderswaarde en winststreven.
        Last edited by 180backtrack; 13-07-2016, 18:27.

        Comment


          Dus je tekent voor een slecht contract, en gaat dan een jaar (?) later staken omdat je het contract slecht vind? Was dan niet gaan werken voor hun.. Ik mag dan wel een van de weinigen zijn, maar ik vind het belachelijk dat je dan gaat staken. En als je zo graag meer geld wilt, vraag dan een overplaatsing aan naar een base met een beter arbeidscontract. Ik kan je zeggen dat vooral door de mensen die niet in de cockpit werken, maar ergens anders hier héél raar naar gekeken wordt wat jullie doen.
          Last edited by Jumpseat; 13-07-2016, 16:40. Reason: aanpassing na opmerking Pjotr

          Comment


            Het gaat hier helemaal niet om meer verdienen

            Comment


              Originally posted by Pjotr Orno View Post
              Het gaat hier helemaal niet om meer verdienen
              Heb het aangepast! Omdat het onder andere om extra geld gaat had ik er het woord ''salaris'' neergezet. Een beter pensioen is natuurlijk ook extra geld.

              Comment


                Originally posted by 180backtrack View Post
                Ook even een nuance van mijn kant...ik doelde niet specifiek op MP maar ook bijvoorbeeld het aanvechten van een cao pensioenleeftijd. In dat opzicht is er een trend van juridisering gaande.
                Check!

                Dacht even dat je specifiek op het MP verhaal doelde, Maar LongHaul en consorten kunnen er inderdaad ook wat van...

                Comment


                  A/P Disc,

                  Nog even wat context dan:

                  De piloten die in eerste instantie de AMS-base van EZY hebben bevolkt waren geen nieuwkomers. De captains hadden gemiddeld al een jaar of 8 à 10 op de klok bij het bedrijf en de FO's gemiddeld al een jaar of 4 à 5. Die hebben allemaal gezien dat in de andere landen waar EZY actief is betere arbeidsvoorwaarden gelden (voor hetzelfde werk, en in een leefbaarder rosterpatroon) en dat daarvoor ook een jarenlange strijd is gevoerd door de lokale vakbond. Het is dus niet zo dat we net komen kijken en meteen zijn gaan drammen met vooropgezette plannen om het spaak te laten lopen.

                  Het was eenvoudigweg niet mogelijk om, zowel individueel als collectief, te onderhandelen over de geboden arbeidsvoorwaarden in AMS voordat de base werd geopend. De VNV heeft vanaf het eerste contact met EZY aangegeven dat ze bereid waren om de EZY-piloten te vertegenwoordigen met als voorwaarde dat dit moest uitmonden in een CAO voor de AMS-based vliegers. easyJet heeft dat geaccepteerd en de VNV erkend als vakbond, maar sindsdien hebben ze zich niet redelijk opgesteld in de onderhandelingen over een CAO (zie uitspraak rechter waar ik eerder aan refereer).

                  Er is niemand voor het geld naar AMS gegaan, maar er is een bewuste keuze gemaakt om (eindelijk) vanuit je eigen thuis te werken en het lagere salaris is voor die mensen minder belangrijk. In alle redelijkheid mag je dan wel vragen om een aantal andere arbeidsvoorwaarden op een acceptabel niveau te hebben.

                  We gooien, nogmaals, niet meteen onze kont tegen de krib want er is meer dan anderhalf jaar gepoogd om via onderhandelen de arbeidsvoorwaarden naar een niveau te krijgen dat in Nederland redelijk en gebruikelijk is. We hebben het dan niet over een loonsverhoging maar een aantal zaken dat voor Jan Modaal die onder een CAO werkt volstrekt normaal is, zoals: doorbetaling bij ziekte, een pensioen naar de gemiddelde nederlandse norm (en niet eens goudgerand zoals bij de KLM) en een tewerkstelling die draaglijk is zonder dat je regelmatig aan de fatigue-noodrem hoeft te trekken (oftewel: een tewerkstelling waarbij je gezond de 65 haalt). easyJet stelt zich daarbij erg star op en klopt zich op de borst over het feit dat ze zo'n goede werkgever zijn omdat ze zich aan lokale wetgeving houden, maar in de praktijk blijkt dat ze die lokale wetgeving nogal selectief toepassen. Zie ook deze uitspraak bijvoorbeeld: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inz...eyword=easyjet

                  Jumpseat: lees je even in voordat je begint te blaten. Het gaat niet om meer salaris maar de zaken die ik hierboven beschrijf. Dat zijn dingen die ook voor mensen die buiten de cockpit werken onder een CAO de normaalste zaak van de wereld zijn. Hoe zou jij het vinden als mensen binnen jouw eigen bedrijf zo verschillend worden beloond? Lekker makkelijk: "als je meer geld wil ga je maar in het buitenland werken". Heb ik nieuws voor je: dat hebben de meesten van ons jarenlang gedaan en daardoor veel van hun familie- en sociale leven moeten missen. We zijn echt wel realistisch genoeg om een financieel offer te brengen om meer thuis te zijn, maar wat we nu aan arbeidsvoorwaarden hebben is gewoon niet redelijk naar Nederlandse maatstaven en al helemaal niet in vergelijking met onze eigen collega's in andere landen.

                  Comment


                    Hi SlimJim,

                    dank voor de context. Zoals ik al eerder schreef
                    heb ik geen enkel probleem met jullie eis omtrent
                    de basis arbeidsvoorwaarden. Dat punt begrijp ik.

                    Ik ben alleen bang dat Easy op een ander spoor zit
                    maar dat even terzijde. Mijn commentaar heeft dan
                    ook niks te maken met een waardeoordeel over wat
                    jullie willen.

                    Mijn punt is meer dat jullie in mijn visie (en vele
                    anderen...) ten strijde trekken met de verkeerde
                    partij die in het verleden (en ook in het heden) heeft laten
                    zien dat ze enorme belangenverstrengelingen hebben
                    bij het vertegenwoordigen van niet KLM vliegers.
                    Dit heeft meerdere keren ontaard in erg negatieve
                    gevolgen voor die vliegers.

                    Comment


                      Persbericht van de VNV:


                      vrijdag 22 juli 2016

                      VNV: cao-voorstel niet omarmd door easyJet

                      Acties bij easyJet zijn onvermijdelijk

                      De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft easyJet tot vandaag de tijd gegeven om een nieuw onderhandelingskader te omarmen en daarmee aan de onderhandelingstafel het cao-conflict op te lossen. De reactie van easyJet op dit voorstel is teleurstellend. EasyJet laat door deze reactie de VNV geen keuze, nieuwe acties bij easyJet zijn onvermijdelijk.

                      Arbeidsvoorwaarden

                      De Nederlandse piloten van easyJet voeren nog altijd strijd voor een eerlijk pensioen, meer rust tussen lange vluchten en doorbetaald worden bij ziekte. “EasyJet is ons slechts zeer marginaal en onvoldoende tegemoet gekomen”, aldus VNV-voorzitter Steven Verhagen.

                      Frankrijk

                      De houding van de VNV en de easyJet-piloten wordt versterkt door het aanbod dat easyJet heeft gedaan aan haar Franse piloten. De Franse easyJet-piloten krijgen op alle fronten betere arbeidsvoorwaarden aangeboden dan hun Nederlandse collega’s. Voorzitter Verhagen: “We gunnen de Franse collega’s hun deal maar de verschillen zijn eenvoudigweg te groot om het hier en nu te negeren, al helemaal omdat deze overeenkomst zeer recent is afgesloten”.

                      Acties

                      De VNV kan niet aangeven wanneer en welke acties in Nederland georganiseerd gaan worden. EasyJet heeft namelijk bij eerdere acties stakingsbrekers ingezet. De acties zullen onvoorspelbaarder zijn, maar conform de uitspraak van de kortgedingrechter minimaal zes uur eerder worden aangemeld bij het easyJet-management. “We zijn vastberaden om een eerlijke cao voor de easyJet-piloten af te sluiten ook al zou dat betekenen dat het conflict en de daardoor veroorzaakte operationele verstoringen zich nog lang voortslepen”, besluit de VNV-voorzitter.

                      Comment


                        Orange hoeveel piloten heb je nodig om 7 vliegtuigen op een willekeurige ochtend de lucht in te krijgen?
                        14 misschien? Klinkt aannemelijk?

                        Hoe kom je dan tot de conclusie dat de staking niet breed gedragen was als er 15 piloten staken....

                        Comment


                          Since het persbericht van de VNV geen vuurwerk meer gezien op het stakingsfront.

                          Nog even wachten en de zomer ligt achter ons en dan hoeft het niet meer.

                          Het argument dat er stakingsbrekers in een hotel klaar zitten en dat het toch geen zin heeft gaat denk ik niet op. Het bedrijf heeft nu al een tekort aan vliegers en cancelled (bijna) dagelijks vluchten. Een staking gaat wel degelijk effect hebben.

                          Veel succes.

                          Comment


                            Over een paar uur nieuwe acties, nieuwsflits van de VNV:




                            Maandag 1 augustus 2016 nieuwe acties bij easyJet

                            De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) kondigt nieuwe werkonderbrekingen bij easyJet aan.

                            Op maandag 1 augustus 2016 leggen de easyJet-piloten werkzaam op de basis Schiphol voor de tweede keer het werk neer. De inzet van de staking blijft het doorbetalen bij ziekte, meer rust tussen vluchten en een beter pensioen.

                            Tweede stakingsronde

                            Op 14 juni 2016 werd voor de eerste keer door de op Schiphol gestationeerde easyJet-piloten massaal gehoor gegeven aan de oproep om het werk neer te leggen. De VNV heeft sindsdien nogmaals, mede na een oproep van de kortgedingrechter, een uiterste inspanning geleverd om er aan de onderhandelingstafel uit te komen. Het easyJet-management lijkt echter een cao met voldoende rust, doorbetaling bij ziekte en een eerlijk pensioen niet te willen. Al eerder heeft de VNV nieuwe acties bij easyJet aangekondigd.
                            Op maandag 1 augustus van 06.00 uur tot 10.00 uur zullen de Nederlandse easyJet-piloten dan ook voor de tweede keer het werk neerleggen.

                            Overlast voor reizigers

                            Het easyJet-management heeft aangekondigd ook bij toekomstige acties stakingsbrekers vanuit het buitenland in te vliegen. EasyJet gooit met het inzetten van stakingsbrekers olie op het vuur. Dit is dan ook de reden dat wij de actie - conform de uitspraak van de kortgedingrechter - zes uur van tevoren aanmelden bij easyJet. De VNV betreurt eventuele overlast voor reizigers, maar houdt het easyJet-management daarvoor verantwoordelijk.

                            Acties

                            De staking op maandag 1 augustus 2016 staat niet op zichzelf, maar is een actie uit een reeks van werkonderbrekingen die verspreid voor de komende maanden zijn ingepland. “We zijn vastberaden om een eerlijke cao voor de easyJet-piloten af te sluiten, ook al zou dat betekenen dat het conflict en de daardoor veroorzaakte operationele verstoringen zich nog maanden voortslepen”, besluit VNV-voorzitter Steven Verhagen.

                            Comment


                              En de staking kwam er. Effectiever dan de laatste keer en nu hopelijk snel een deal.
                              Last edited by First Choice; 02-08-2016, 00:58.

                              Comment


                                Enig idee wat de relatie is met BALPA? Is er overleg met VNV om nu samen op te trekken?

                                Comment

                                Working...
                                X