Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verwachtingen luchtvaart na corona crisis.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    Originally posted by Arai View Post
    Gisteren was in het nieuws dat Brussels Airlines denkt van terug rendabel te zijn in 2022. Rendabel betekent wel niet dat alles terug zal zijn zoals voor de coronacrisis. De vloot zou afgebouwd worden. Bijgevolg ook minder personeel nodig enz.
    Ik denk dat dit specifieke geval wel eens toonaangevend zou kunnen zijn voor de hele sector. We zouden dit wel eens heel lang kunnen voelen.
    Als je advies vraagt bij een pilotenschool, zullen ze je ongetwijfeld zeggen dat tegen dat jij afgestudeerd bent er een grote vraag zal zijn naar piloten. Dat zeggen ze namelijk altijd. Vliegscholen zijn commerciële organisaties en ze moeten hun product (vliegopleidingen) verkopen. Ik vermoed dat er nu veel leerling piloten hun opleiding zullen afbreken en dat er ook pilotenscholen zullen zijn die ermee stoppen.
    Mijn advies is van er zeker niet aan te beginnen. Aan degenen die bezig zijn aan de opleiding en nog een groot deel te betalen hebben, zou ik ook adviseren te stoppen. Zelf heb ik spijt dat ik deze studies gedaan heb. Maar ik zou ook spijt gehad hebben als ik het niet gedaan had. Misschien was dat laatste nog erger geweest, ik weet het niet.
    'reach52' heeft gelijk dat de sector cyclisch beweegt. En om de zoveel jaar (bijvoorbeeld 5 of 10 jaar) gaat het zeer kortstondig zelfs zo goed dat maatschappijen wel eens een beginneling aanwerven. Het komt er op neer om precies op dat moment net afgestudeerd te zijn. Als dat moment er bijvoorbeeld komt twee jaar na jouw afstuderen, zal men vaak de voorkeur geven aan iemand die net afgestudeerd is. Maar op momenten dat er genoeg kandidaten op de arbeidsmarkt zijn die al wat vliegervaring hebben, kan je het bijna overal vergeten. En dat is wat we de komende jaren zeker zullen zien. Je zal veel concurrentie hebben van piloten met veel meer ervaring. Als er al eens ergens een vacature is waarvoor je in aanmerking komt. Meestal vraagt men 1000 vlieguren ervaring waarvan 500 op type (bijvoorbeeld 737 of A320).
    Wat ook een groot verschil is, is van welke pilotenschool je komt. Ik merk bijvoorbeeld in België dat afgestudeerden van CAE Brussels relatief gemakkelijker een job vinden. Dit is geen reclame. Ik denk dat ze ook duurder zijn, maar dat weet ik niet.
    Werk vinden was voor mij een quasi onmogelijke opdracht. Ik ben uiteindelijk na een oneindig lange zoektocht in februari mogen beginnen aan de typerating Boeing 737. Typerating zelf te betalen en nadien heel ver weg van huis werken voor een hongerloon. Helaas is de typerating course op enkele dagen voor de skilltest (voorlopig?) stilgezet door de coronacrisis. Mijns inziens zal het niet veel zin meer hebben om deze cursus verder af te maken maar we zien wel.
    Ik raad je aan het boek 'De Vervlogen Droom' te lezen. Zeker doen! Dat gaat over afgestudeerde piloten op zoek naar een baan. Bekijk ook eens de film 'het laatste uur in de zon', over dezelfde problematiek.
    Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt. Waarschijnlijk is het niet wat je hoopte. Indien je nog vragen hebt, mag je me steeds contacteren.
    Groetjes
    Ik begrijp dat jij je typerating bijna had afgerond. Je werkt er naast?

    Comment


      #17
      Originally posted by Sparta123 View Post

      Ik begrijp dat jij je typerating bijna had afgerond. Je werkt er naast?
      Zo'n typerating is een fulltime job hoor :-). Mijn job opgezegd om aan typerating te kunnen beginnen, dus nu werkloos thuis.

      Comment


        #18
        Originally posted by Sparta123 View Post

        Ah oké dat had ik nog niet gehoord. Nee Classic track is sowieso afgelast. Stonden ze ook al voor de corona crisis aan de grond? Omdat je spreekt over maanden?
        Een mpl in het komende financiële klimaat zou ik persoonlijk niet doen.

        En die mpl van tui be zou ik al helemaal links laten liggen. Tijdens een opendag werd expliciet vermeld dat er geen (!) baangarantie in welke vorm dan ook aan vast zit. Dit i.t.t. de eerste lichting, die kregen nog een intentie tot driemaal een seizoenscontract, in zoverre dit wat waard zal zijn in een toekomst na covid.

        Dan heb je nog de afhankelijkheid van de airline gedurende je opleiding, er zijn een paar zonder pardon uitgegooid na een paar tegenvallende sep vfr uurtjes of enkele atpl fails. Als dit uberhaupt al bij een reguliere vliegschool zou gebeuren, dan kun je het traject gewoon voortzetten bij een andere vliegschool. Bij bovenstaande sta je met lege zakken op straat.
        Over transavia staat een soortgelijk verhaal op airwork, cadetten eruit gegooid door tegenvallende (theorie) resultaten, al kregen zij volgensmij wel deels hun geld terug. Lees deze eens door.

        Die 3 jarige werken/leren variant is het overwegen nog waard, daar kan je financieel geen buil aan vallen, in case je eruit ligt kost het je hoogstens wat levensjaren.
        Het is overigens vreemd dat ze deze plots na covid niet meer bieden en de 1.5 jarige fasttrack wel. Stof tot nadenken mocht je het wel overwegen.


        Op pprune staan wel interessante threads met goed algemeen ‘After covid’ advies. O.a. één van een Austria mpl cadet (efa) in de covid crisis, lezen waard.

        De strekking van het advies is hetzelfde als voorheen: behaal allereerst een diploma voor tijden als deze. Niet alleen voor het geval je na je opleiding geen baan kunt vinden, maar ook voor het geval je later in je carriere wordt ontstlagen/ geen contractverlenging krijgt zonder uitzicht op een nieuwe vliegende baan. Met een diploma behoed je jezelf een beetje van vakken vulllen op je 30e/40e om je rente/lasten te bekostigen.

        Persoonlijk zou ik daarna kiezen voor werken+ fAtpl modulair (eigenlijk net zoiets als de tui slow track) maar afhankelijk van je financiële situatie kun je ook gewoon integrated gaan. Dat laatste hoeft echt geen 130k te kosten en kan op diverse plekken in de EU veel goedkoper gedaan worden. De naam van de school zegt overigens niet zoveel. Ik ken jongens van ‘op airwork bespotte vliegscholen’ die nu flag carrier vliegen en jongens van gerenommeerdere scholen die uiteindelijk nooit een baan hebben gevonden. Het ligt uiteindelijk aan jezelf, volgensmij is er ooit een studie gedaan waaruit bleek dat xx% van de afgestudeerde ab initios per definitie unemployable zijn voor multicrew door inherent slechte soft skills, hierover is wel wat te vinden op het internet.

        Als de covid crisis niet aantrekt kun je nadien met fAtpl en fi rating proberen aan de slag te komen, als fi, om current te blijven en wat uurtjes op te bouwen ...wachtend op betere tijden. Zoiets moet je wil liggen natuurlijk. Alternatief zijn er tenten zoals Susi Air, alhoewel men daar volgensmij ook niet meer makkelijk bijkomt.










        Comment


          #19
          Originally posted by Efis2020 View Post

          Een mpl in het komende financiële klimaat zou ik persoonlijk niet doen.

          En die mpl van tui be zou ik al helemaal links laten liggen. Tijdens een opendag werd expliciet vermeld dat er geen (!) baangarantie in welke vorm dan ook aan vast zit. Dit i.t.t. de eerste lichting, die kregen nog een intentie tot driemaal een seizoenscontract, in zoverre dit wat waard zal zijn in een toekomst na covid.

          Dan heb je nog de afhankelijkheid van de airline gedurende je opleiding, er zijn een paar zonder pardon uitgegooid na een paar tegenvallende sep vfr uurtjes of enkele atpl fails. Als dit uberhaupt al bij een reguliere vliegschool zou gebeuren, dan kun je het traject gewoon voortzetten bij een andere vliegschool. Bij bovenstaande sta je met lege zakken op straat.
          Over transavia staat een soortgelijk verhaal op airwork, cadetten eruit gegooid door tegenvallende (theorie) resultaten, al kregen zij volgensmij wel deels hun geld terug. Lees deze eens door.

          Die 3 jarige werken/leren variant is het overwegen nog waard, daar kan je financieel geen buil aan vallen, in case je eruit ligt kost het je hoogstens wat levensjaren.
          Het is overigens vreemd dat ze deze plots na covid niet meer bieden en de 1.5 jarige fasttrack wel. Stof tot nadenken mocht je het wel overwegen.


          Op pprune staan wel interessante threads met goed algemeen ‘After covid’ advies. O.a. één van een Austria mpl cadet (efa) in de covid crisis, lezen waard.

          De strekking van het advies is hetzelfde als voorheen: behaal allereerst een diploma voor tijden als deze. Niet alleen voor het geval je na je opleiding geen baan kunt vinden, maar ook voor het geval je later in je carriere wordt ontstlagen/ geen contractverlenging krijgt zonder uitzicht op een nieuwe vliegende baan. Met een diploma behoed je jezelf een beetje van vakken vulllen op je 30e/40e om je rente/lasten te bekostigen.

          Persoonlijk zou ik daarna kiezen voor werken+ fAtpl modulair (eigenlijk net zoiets als de tui slow track) maar afhankelijk van je financiële situatie kun je ook gewoon integrated gaan. Dat laatste hoeft echt geen 130k te kosten en kan op diverse plekken in de EU veel goedkoper gedaan worden. De naam van de school zegt overigens niet zoveel. Ik ken jongens van ‘op airwork bespotte vliegscholen’ die nu flag carrier vliegen en jongens van gerenommeerdere scholen die uiteindelijk nooit een baan hebben gevonden. Het ligt uiteindelijk aan jezelf, volgensmij is er ooit een studie gedaan waaruit bleek dat xx% van de afgestudeerde ab initios per definitie unemployable zijn voor multicrew door inherent slechte soft skills, hierover is wel wat te vinden op het internet.

          Als de covid crisis niet aantrekt kun je nadien met fAtpl en fi rating proberen aan de slag te komen, als fi, om current te blijven en wat uurtjes op te bouwen ...wachtend op betere tijden. Zoiets moet je wil liggen natuurlijk. Alternatief zijn er tenten zoals Susi Air, alhoewel men daar volgensmij ook niet meer makkelijk bijkomt.









          Ah oke! Ik meende dat Tui 3 × 8 maand aan bood na de opleiding?

          Comment


            #20
            Originally posted by Archer4 View Post
            Tja, ik heb er toch een wat andere kijk op.

            Door de grote financiële bijdrage die nodig is voor een commerciële luchtvaart opleiding ten opzichte van een HBO opleiding is een HBO opleiding altijd de veilige optie. Maw het is een overweging die je altijd al zou moeten meenemen in de risico afweging en de beslissing. En niet alleen in de huidige situatie.
            Gezien de cyclische beweging van de luchtvaart is het risico op een slechte periode en effecten daarvan zoals inkrimping en ontslag altijd aanwezig. Ik kijk meer naar de lange termijn en bijvoorbeeld het herstel na 2008. Mijn conclusie is dat er zeker een markt is voor nieuwe piloten.

            Nu beginnen zou een selectie en opleiding traject van ongeveer 2 jaar betekenen. Tegen die tijd ziet de wereld er weer heel anders uit. En niemand weet hoe.

            Mijn overweging zou zijn:
            - Is de passie sterk genoeg?
            - Heb je de financien om de investering te doen?
            - Kan je die investering ook dragen als je geen werk hebt direct na de opleiding? En hoe lang? Denk aan rente op een lening, levensonderhoud etc. (de enige vraag die relevant is mbt de huidige crisis)
            - Ben je bereid om alles achter je te laten en te verhuizen naar een ander/ver land voor die ene baan?

            Een lastige keuze omdat je emotie (passie) moet afwegen tegen realiteit (geld en risico's).

            Als achtergrond: Ik ben halverwege mijn modulaire opleiding. Wel met volledige baan en inkomen. Dat maakt de onzekerheid een stuk minder.
            Ben het hier mee eens. Ik zit in hetzelfde schuitje dat ik modulair bezig ben en dus de afweging compleet anders is. Ik ga zelf vrolijk verder en zie waar het schip strandt met de zekerheid van mijn huidige inkomen. Overigens maak ik bij elke stap nu wel meer de afweging wel of niet verder gaan. Bij een krimpende vraag naar piloten, midden in een recessie... maargoed, eigenlijk weten we het allemaal niet. En er hoeven niet tig banen te zijn tegen de tijd dat ik klaar ben. Als ik net die ene weet te krijgen om een start te kunnen maken.

            Comment


              #21
              Originally posted by Sparta123 View Post

              Ah oke! Ik meende dat Tui 3 × 8 maand aan bood na de opleiding?
              In het verleden inderdaad, toen kostte het ook nog 10.000 minder. Die 3x seizoenscontacten zijn destijds geschrapt en ik vind er momenteel ook niks over terug.

              Let wel dat er momenteel nog geen enkele mpler bij tui als fo vliegt. Er staan dus een paar klassen klaar om na covid crisis gefaseerd te gaan vliegen.

              Opleidingsfaciliteiten en -contracten zijn opgezet in goede tijden en de afschrijving/kosten zullen destijds wel berekend zijn op een steady x aantal cadetten per jaar. Ik hoop ongelijk te hebben maar zie persoonlijk niet veel andere redenen om nog een fasttrack klasje te vullen. Al helemaal als er nadien geen arbeidscontract aan kleeft.

              Zoals al eerder gezegd ga lekker modulair, dan heb je alles in de hand; planning, kosten, ATOs: geen gezeik.

              Comment


                #22
                Die film Het laatste uur in de zon, waar kun je die kijken? Heb eens gegoogled, maar kan het nergens vinden. Wellicht leuk als iemand een linkje weet te plaatsen. Niet die van 10 minuten interview bij NPO maar de hele docu.

                Comment


                  #23
                  Originally posted by Efis2020 View Post
                  Zoals al eerder gezegd ga lekker modulair, dan heb je alles in de hand; planning, kosten, ATOs: geen gezeik.
                  Dat is prima als je al wat jaren gewerkt hebt en financiele verplichtingen (gezin etc) hebt. Maar ik denk niet dat het de juiste keuze is als je begin 20 bent. Met een modulaire opleiding is de weg naar de grote maatschappijen zo goed als dicht. KLM, Transavia en Martinair nemen eigenlijk alleen mensen aan van hun eigen opleidingen.

                  Om de kansen te vergroten zou ik als ik nog jong was geweest een geintegreerde opleiding doen.

                  Comment


                    #24
                    Originally posted by Archer4 View Post

                    Dat is prima als je al wat jaren gewerkt hebt en financiele verplichtingen (gezin etc) hebt. Maar ik denk niet dat het de juiste keuze is als je begin 20 bent. Met een modulaire opleiding is de weg naar de grote maatschappijen zo goed als dicht. KLM, Transavia en Martinair nemen eigenlijk alleen mensen aan van hun eigen opleidingen.

                    Om de kansen te vergroten zou ik als ik nog jong was geweest een geintegreerde opleiding doen.
                    Dat modulair de weg naar grote maatschappijen dichtzet kan ik meteen uit de wereld helpen; ik ken zat mensen met een modulaire achtergrond die door de EU tuffen bij bekende maatschappijen.

                    Goed, de weg naar KLM staat misschien dicht, maar dat geldt dat niet voor (bijna) iedereen die niet van de KLS afkomt? Ik ken wel jongens die via de achterdeur zijn binnengekomen (lees xxxx uren on type), de voorwaarde was daar inderdaad nogsteeds na al die uren: CAE/EPST etc. Zover ik weet is dit bij Transavia geen harde eis meer nadat je wat uurtjes in je log hebt geschreven.

                    Maar is de droom van werken bij de KLM wel realistisch? Al helemaal met het oog op de toekomst: Over de covid-crisis kan men momenteel nog geen conculsie trekken. Het heeft er schijn van dat deze de vorige luchtvaartcrisis achterna gaat, zo niet overtreft. In dat geval kun je werken in NL/EU als integrated whitetail no-timer onder de categorie dagdromen scharen.

                    Betreft modulair zou ik juist het tegenovergestelde zeggen!
                    Bij uitstek geschikt als je jong bent, net klaar met een (hbo/wo)opleiding en bij je ouders woont. Zodoende kun je tijdens de crisis je opleiding gemakkelijk betalen a.d.h.v. een baan en dus zonder lening(!)
                    Ter illustratie: modulair: 50-60k, integrated: 90-120k.
                    Als je integrated gaat en geen baan vindt kom je op eenzelfde soort scenario uit: jong, net klaar met je (fatpl) opleiding, en thuiswonend😉. Enige verschil dat je dan werkt om je rente af te lossen. Ik heb velen aan die financiële molensteen onderdoor zien gaan.

                    Modulair is misschien niet meer wat het vroeger was, tegenwoordig heb je scholen in EU die uitstekende kwaliteit bieden.
                    (NQ) ME IR CPL (MCC) worden vaak geclusterd en kun je volgen voor 20-30k in 3-4 maanden aaneengesloten. Quasi integrated dus. En niet alleen in het oostblok! Ik moet toegeven, de modulaire scholen die ik in NL vanbinnen heb gezien stelden mij een beetje teleur. Erg duur en er heerste naar mijn idee een te 'ppl-achtige' en laissez-fair sfeer.

                    Dat alles terzijde:
                    Stel dat je kansen op je eerste baan inderdaad marginaal groter zijn met een grote school op je CV.
                    Is dat de 40-50k+rente die je extra betaald (t.o.v. modulair) waard? Als je dat geld toch hebt liggen om 'je kansen te vergroten' kun je het dan niet beter naar eaglejet brengen? 😂

                    Comment


                      #25
                      Originally posted by V1Rotate View Post
                      Die film Het laatste uur in de zon, waar kun je die kijken? Heb eens gegoogled, maar kan het nergens vinden. Wellicht leuk als iemand een linkje weet te plaatsen. Niet die van 10 minuten interview bij NPO maar de hele docu.
                      Hier ben ik ook in geïnteresseerd!

                      Comment


                        #26
                        Originally posted by V1Rotate View Post
                        Die film Het laatste uur in de zon, waar kun je die kijken? Heb eens gegoogled, maar kan het nergens vinden. Wellicht leuk als iemand een linkje weet te plaatsen. Niet die van 10 minuten interview bij NPO maar de hele docu.
                        Ik heb die film gekocht toen die uitkwam begin 2015. Ik was toen net gestopt met vliegen, na vele jaren m'n vergunning te blijven geldig houden en sollicitaties te blijven versturen.
                        Dat was toen via http://hetlaatsteuurindezon.nl/ . De website bestaat nog.

                        Comment


                          #27
                          Originally posted by Arai View Post

                          Ik heb die film gekocht toen die uitkwam begin 2015. Ik was toen net gestopt met vliegen, na vele jaren m'n vergunning te blijven geldig houden en sollicitaties te blijven versturen.
                          Dat was toen via http://hetlaatsteuurindezon.nl/ . De website bestaat nog.
                          Wat ontzettend jammer dat je niet verder gekomen in de luchtvaart. Ik zat er ook tegenaan dat ik er wel beetje klaar mee was. Toch door netwerken aan eerste baan gekomen. Zelfs nu bij tweede werkgever. Echter nu ook aan de grond vanwege COVID19. Maar eenmaal paar uurtjes en het kan ineens lukken.

                          Comment

                          Working...
                          X