Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stella Aviation Academy

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kunnen we de volgende Airwork BBQ niet op Teuge houden bij Stella?

Zien we gelijk wie Online is.

Laten we ons sponsoren door EPST (die overigens een compleet artikel in Op de Bok kreeg).

Comment

Leuk, goeie vragen. Hier gaan we weer :)
      @Busair
      Is het normaal dat een vliegschool mensen voordraagt? Zou een selectie vooraf niet voor een gegarandeerde kwaliteit moeten zorgen?
      Zou mooi zijn maar in 2 jaar leer je meer over een persoon dan in welke selectie dan ook. Als iedereen gelijk was na een opleiding dan zouden airlines ook nooit selecties houden maar direct iedereen aannemen die van school komt. Zelfs de KLM selecteert mensen die van hun eigen school komen en nemen ook daar niet iedereen van aan.

Dit sluit aan bij een een vraag van Diana en ook van Slambam over ons turboprop profiel: Alle Stella studenten krijgen tijdens de opleiding een profiel gebaseerd op hun prestaties, wensen en onze observaties. Een profiel is iets tussen de student en de school en niemand buiten de school weet wie welk profiel heeft. Stella heeft twee klanten: onze studenten en de luchtvaartmaatschappijen. Ze hebben er beide belang bij dat ze bij elkaar passen en dat de student na aanname zijn type rating in één keer haalt. Dit is belangrijk voor de luchtvaartmaatschappij omdat die geen uitval wil tijdens de Typerating en de lijntraining. Voor de student is het net zo belangrijk dat hij of zij geen gebroken opleiding in zijn logboek heeft staan.

Het kan het dus gebeuren dat wij iemand die alle examens goed doorloopt toch adviseren om op een langzamer toestel te beginnen: het Turbo prop profiel. Niet altijd leuk voor de persoon in kwestie maar vaak wel het beste. Dit betekend niet dat iemand niet succesvol op een Jet kan zijn, alleen dat het beter zou zijn als hij of zij eerst een paar jaar op een Turbo prop vliegt. Een Turbo prop is soms zelf moeilijker te vliegen, maar de ervaring leert dat het een goede weg is voor mensen die wat meer tijd nodig hebben om te settelen in een grotere kist, vooral qua snelheid. Omdat wij zoals eerder aangegeven ook risico over de lening van onze studenten lopen, wij staan ten slotte garant, betekend dit dat we extra veel aandacht aan het plaatsen van deze studenten besteden.

@Slambam:
      Zou het wat zijn om de student deze keus dan aan het eind van zijn opleiding te geven?
      In een perfecte wereld wel maar de basis van de garantie, het deel waarin wij garanderen om je opleidingskosten terug te betalen, is net als een verzekering. En net als met bijvoorbeeld een autoverzekering kan je die ook niet afsluiten na een ongeval. Je hebt een grotere groep mensen nodig om in te leggen om een kleinere groep mensen uit te keren. Kunnen er naar laten kijken maar verwacht dat het lastig is.

@Xanderfly
      Ik ben ook benieuwd wie Online is en wat zijn of haar positie is binnen Stella.
      Wij zijn meerdere mensen binnen het management van Stella die reageren op basis van wie er tijd heeft of inhoudelijke expertise.

@Boss
      Zien we gelijk wie Online is.
      Als je op de Airwork borrel was geweest afgelopen weekend had je een van ons tegen kunnen komen. Hadden we meteen een paar biertjes voor je gesponsord. :yeehaa:
      Laten we ons sponsoren door EPST
      Mocht EPST sponsoren dan komen we zeker naar de Airwork BBQ met het hele team :biertje:

Comment

Beste online, (Stella Management),

Gezien de genoemde aantallen die jullie jaarlijks opleiden zou je verwachten dat er meer Stella leerlingen actief zouden zijn op dit forum.

Ik heb een simpele vraag om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen:

Mogen Stella leerlingen wel of niet vrij posten op airwork en heeft dit wel of geen consequenties voor hen?

Comment

@Online: bedankt voor 'jullie' :) antwoord. Petje af dat jullie de strijd aangaan. En wat betreft een bbq: ruimte zat op Teuge :D

Comment

Slam, thanx, je was me voor...

In een perfecte wereld wel maar de basis van de garantie, het deel waarin wij garanderen om je opleidingskosten terug te betalen, is net als een verzekering. En net als met bijvoorbeeld een autoverzekering kan je die ook niet afsluiten na een ongeval. Je hebt een grotere groep mensen nodig om in te leggen om een kleinere groep mensen uit te keren. Kunnen er naar laten kijken maar verwacht dat het lastig is.
            Ik vind dit in luchtvaartland een hele rare gang van zaken! Het lijkt meer op het marketingconcept van de postcodeloterij dan op het concept van een vliegschool! "Dragen" jullie ook mensen voor bij een maatschappij (voor zover dit daadwerkelijk gebeurd) die dit bedrag NIET hebben betaald? En hoe zit het met mensen die uit eigen kracht een baan hebben gevonden? Krijgen deze die 10.000 euro ook terug? Ze hebben tenslotte geen gebruik gemaakt van de Stella "bemiddelingsservice" en vormen voor Stella ook geen risico en dus geen extra kosten.
            De term "verzekering" vind ik hier niet geplaatst. Daar zijn verzekeringsmaatschappijen voor en geen vliegscholen!

Hoe kan het dat mensen van andere vliegscholen bij dezelfde maatschappijen als ex stella leerlingen terecht komen zonder het betalen van die 10.000 euro. Kunnen jullie getallen noemen van hoeveel mensen waar (en bij welke maatschappij) specifiek zijn "voorgedragen" door de vliegschool en hoeveel er uiteindelijk succesvol waren? En misschien dan ook de getallen van mensen die zonder hulp van Stella een baan hebben gevonden (dus op eigen kracht)? En wat verstaat men onder "voordragen"? Stuurt Stella dan een sollicitatie? Bellen ze er eens op met de vraag of er nog mensen nodig zijn? Waar bestaat zo een voordracht uit?
            Alle Stella studenten krijgen tijdens de opleiding een profiel gebaseerd op hun prestaties, wensen en onze observaties. Een profiel is iets tussen de student en de school en niemand buiten de school weet wie welk profiel heeft. Stella heeft twee klanten: onze studenten en de luchtvaartmaatschappijen. Ze hebben er beide belang bij dat ze bij elkaar passen en dat de student na aanname zijn type rating in één keer haalt.
            Online, vind je niet dat de vliegmaatschappij dat lekker effe zelf tijdens hun eigen selektieprocedure moet uitmaken? Iedereen moet uiteindelijk toch de selektie van een maatschappij doorlopen? Je stopt met een "turbopropprofiel" een leerling volkomen onnodig in een verdomhoekje en zo een systeem is erg vattelijk voor vriendjespolitiek en klassejustitie. Pietje wil geen 10.000 euro betalen en heeft kritiek op de vertraging tijdens de opleiding, okay, dan geven we hem lekker een turboproprofiel. Ik zeg niet dat het gebeurt maar het zou KUNNEN gebeuren.

Comment

@PH-DDJ
              Mogen Stella leerlingen wel of niet vrij posten op airwork en heeft dit wel of geen consequenties voor hen?
              Goede vraag dit is een fabel die terug blijft komen. Ze mogen gewoon posten en op een anoniem forum verwachten we ook dat mensen gewoon posten!

@Hector
              De term "verzekering" vind ik hier niet geplaatst. Daar zijn verzekeringsmaatschappijen voor en geen vliegscholen!
              Stella is in staat om mensen die zeker willen zijn van een baan en anders hun opleidingskosten terugkrijgen dit aan ook te bieden. Zo ver wij weten is er geen verzekeringsbedrijf die dit aanbiedt en ook geen andere scholen. Mocht je weten of er een bedrijf is waar je je hier voor kan verzekeren dan horen we het graag.
              Online, vind je niet dat de vliegmaatschappij dat lekker effe zelf tijdens hun eigen selektieprocedure moet uitmaken?
              Als de vraag van luchtvaartmaatschappijenzou zijn "stuur ons iedereen maar en we kijken zelf wel" dan doen we dat. Echter zolang luchtvaartmaatschappijen de voorkeur geven aan mensen die worden voorgedragen door de scholen dan doen we dat en met ons de meeste andere scholen. Waarom willen luchtvaartmaatschappijen voorgedragen mensen? Het is sneller, ze moeten minder CV’s doorwerken en op basis van de track record van een school kunnen ze een goede inschatting of iemand door de TR en lijntraining heen komt. Met andere woorden het scheelt ze tijd en geld.

Je stopt met een "turbopropprofiel" een leerling volkomen onnodig in een verdomhoekje
              Nee want ze voldoen gewoon aan alle eisen waar een vlieger aan voldoet. Het is een intern profiel. Hoe komen we tot ons oordeel? Gedurende de hele opleiding worden er rapporten opgemaakt door de instructeurs van de verschillende fases en als die eenduidig zijn dan komen we tot een conclusie. Dit is hetzelfde systeem dat bij meerdere luchtvaartmaatschappijen in gebruik is en wat op de lijn wordt gebruikt. Het is er juist op gericht is om een objectief beeld te creëren en vriendjespolitiek te voorkomen. Het is ooit ontworpen om te voorkomen dat iemand van de lijn wordt gegooid op basis van een vlucht omdat een check captain hem niet mag.

Comment

Hoeveel mensen met een "turboprofiel" zijn in de laatste 2 jaren terecht gekomen bij een maatschappij (en welke?)..
                En dan herhaal ik nog eens de vraag van Hector, ik ben zeer benieuwd naar waar het "voordragen" uit bestaat..
                En in hoeverre zijn jullie contacten met buitenlandse maatschappijen beter dan de contacten die andere vliegscholen (in Nederland of het buitenland) hebben met diezelfde maatschappijen?

Stella zal vast een hoop goed doen, maar ik heb het idee dat het in vergelijking met andere vliegscholen redelijk op 1 lijn zit, ik vind het dan apart dat Stella zo hoog van de toren blaast met hun prestaties.. (terwijl andere scholen geen 10.000 euro vragen voor baangarantie)..

Bovendien, in de afgelopen 10 of 20 jaar, hoeveel werkloze piloten zouden er nu geweest zijn die nooit een start hebben kunnen maken met hun carriere als verkeersvlieger binnen 4 jaar?.. Ik vraag het me af..

Comment

Beste Stella, zijn jullie nog bezig met het formuleren van een antwoord op post #18, hebben jullie deze over het hoofd gezien of achten jullie de vraag irrelevant?

Ben niet ongeduldig maar we zijn al bij #37 en anderen worden wel beantwoord.

Groeten

M.C.

Comment

Ik begrijp dat de duur van de opleiding voor studenten, zonder dat ze examens niet gehaalt hebben, inmiddels langer is dan 3 jaar, klopt dit?

Behalve dat dit de opleiding onnodig veel duurder maakt (een normale integrated opleiding is 18 maanden de extra kosten voor Stella: 18 x 600 euro rente) hebben de studenten ook geen integrated opleiding gedaan maar een hele dure modulaire opleiding, een intergrated opleiding moet binnen 36 maanden worden voltooid volgens de JAR-FCL.

Comment

Beste Stella management,

Om een beetje in te haken op Jumbo's post;

Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat enkele tientallen leerlingen van Stella de 3 jaar termijn dreigen te overschrijden, en dat IVW niet meer zo happig is op het omzetten naar modulair. Wat gaan jullie hier aan doen?

Comment

Wat ik mij afvraag en wat ook al gevraagd is hier:

Wat verstaat u onder opleidingskosten? Het volledige pakket (zowel theorie als praktijk als instructie)? Over welk bedrag hebben we het dan hier?

Is het verder mogelijk om eens een overzicht te geven waar ALLE leerlingen van bv een jaar terecht gekomen zijn? Gewoon in percentages dan: x% bij maatschappij X, y% bij maatschappij Y enzovoort.
                        Verder nog: U zegt de meest Nederlandse opleiding te zijn. Allemaal goed en wel, maar ik zie luchtvaart als een heel internationale sector, is dat dan niet net een nadeel?

Comment

En als het geen nadeel is, wat is dan wel het voordeel?
                          Zo heeft het SE vliegen in de VS een hoop voordelen, die zou Stella dan bijvoorbeeld mislopen?

Comment

Stella is in staat om mensen die zeker willen zijn van een baan en anders hun opleidingskosten terugkrijgen dit aan ook te bieden.
                            Ja maar hier nogmaals mijn vraag:
                            "Dragen" jullie ook mensen voor bij een maatschappij (voor zover dit daadwerkelijk gebeurd) die dit bedrag NIET hebben betaald? En hoe zit het met mensen die uit eigen kracht een baan hebben gevonden? Krijgen deze die 10.000 euro ook terug? Ze hebben tenslotte geen gebruik gemaakt van de Stella "bemiddelingsservice" en vormen voor Stella ook geen risico en dus geen extra kosten.

en

Hoe kan het dat mensen van andere vliegscholen bij dezelfde maatschappijen als ex stella leerlingen terecht komen zonder het betalen van die 10.000 euro. Kunnen jullie getallen noemen van hoeveel mensen waar (en bij welke maatschappij) specifiek zijn "voorgedragen" door de vliegschool en hoeveel er uiteindelijk succesvol waren? En misschien dan ook de getallen van mensen die zonder hulp van Stella een baan hebben gevonden (dus op eigen kracht)? En wat verstaat men onder "voordragen"? Stuurt Stella dan een sollicitatie? Bellen ze er eens op met de vraag of er nog mensen nodig zijn? Waar bestaat zo een voordracht uit?

"Je stopt met een "turbopropprofiel" een leerling volkomen onnodig in een verdomhoekje"

uw antoord is:

"Nee want ze voldoen gewoon aan alle eisen waar een vlieger aan voldoet."

Zoals je zelf opmerkt, ze voldoen aan alle eisen en bij de selekties van een maatschappij komen de geschikten vanzelf boven drijven.
                            Het klasificeren van leerlingen die naar jullie zeggen, aan alle eisen voldoen, is dus volstrekt niet nodig! Er is ook geen enkele school die dat doet, behalve jullie. Het is echt nonsens! Welke pedagoog heeft dit bedacht????

Ook, nogmaals, die 10000 euro voor een baangarantie is nergens voor nodig als jullie daadwerkelijk zoveel leerlingen kunnen plaatsten zoals jullie beloven! Geen enkele opleiding doet dit! Als het werkelijk uit "liefde" voor je leerlingen is, dan zou ik zeggen, laat ze die 10000 betalen als blijkt dat het daadwerkelijk nodig is, dus, achteraf!
                            Last edited by Hector; 22-03-2011, 21:33.

Comment

Even terugkomen op het turbo-prop-profiel: beneden fl100 zijn de dash8 en embraer145 allebei gelimiteerd door de vmo van 245 knopen, hoezo tpp langzamer? Beneden fl250 is waar het allemaal gebeurd qua weer e.d. dus vraag me erg af in hoeverre je hier een "langzame" leerling op kan zetten? Lijkt me een aardig dynamische omgeving waar je donders snel moet leren. Daarnaast leiden jullie op voor een standaard brevet, wat duidelijk omschreven staat in de wetgeving. Mochten maatschappijen vinden dat het minimum niveau niet hoog genoeg is, dan moeten ze niet bij jullie aankloppen, maar bij de regelmakers. Een antwoord met jullie kijk hierop wordt zeer gewaardeerd.

Voor wat betreft 1 van jullie uitspraken in jullie eerste post, Boeing zegt dat de markt weer aantrekt: Met de hoeveelheid mislukkingen van de afgelopen jaren m.b.t. de 787, denken jullie niet dat Boeing er alles aan zal doen om aandeelhouders tevreden te stellen?? Inclusief het opfleuren van de toekomst om maar te kunnen laten zien dat hun omzet de aankomende jaren gaat stijgen door de "door hun" verwachte omzetsgroei. Hoeft dus absoluut niks te maken te hebben met de actuele aankoop door maatschappijen waarop jullie de groeiende banenmarkt voorspellen.

Voor de rest: ontzettend fijn dat jullie nu antwoord proberen te geven op alle vragen die hier op het forum spelen. Nu nog zorgen dat jullie studenten zich niet meer geintimeerd voelen om hier op het forum te posten en alleen maar positieve dingen te melden hebben door de positief verbeterde opleiding en dan denk ik dat jullie niks meer in de weg staat om Nederlands grootste te blijven.
                              Last edited by Smarty2000; 22-03-2011, 21:32. Reason: Toevoeging, spelling en: hoe schrijf je ook alweer Embraer ;-)

Comment

Originally posted by Stella Online View Post
                                een Flight Training Organisation die Ab initio opleidingen aanbied, Stella kan 200 man per jaar opleiden met andere woorden in de goede tijden zitten er ongeveer 400 man tegelijk op school. Vanwege de crisis is de intake terug gebracht tot 120 man.

[...]

Stella Aviation stelt zich op de positie dat gebaseerd op deze data de vraag groter zal zijn dan het aanbod, maar vooral buiten Nederland.
                                Als de vraag groter zal zijn dan het aanbod waarom is dan de intake terug gebracht?

Voor de extra € 10.000 die de baangarantie kost krijg je niet alleen een baangarantie of de opleidingskosten terug, maar houden wij ook nog al je brevetten en medical geldig, iets wat je anders al snel tot € 5.000 per jaar kost! En het mooiste van de garantie: wil je hem niet omdat jij de toekomstige markt net zo inschat als wij, dan koop je de garantie niet!
                                Dit is misschien wel het allerdomste wat ik vandaag heb gelezen. Als de garantie volgens jullie niet nodig is, waarom stellen jullie deze regeling dan in? Je hitst alleen maar de leerlingen tegen elkaar op. De leerling die het misschien niet wil doen, is vast bang dat zijn collega's die het wel doen eerder worden 'voorgedragen' voor een selectie dan hij.

Als jullie al durven te zeggen dat jullie iedereen binnen afzienbare tijd aan een baan helpen, waarom moet iedereen daar dan opeens €10.000,- extra voor betalen, als het zo goed gaat in de luchtvaart?

En tenzij jullie de (op dat moment) ex-leerlingen nog garanderen 10 jaar lang zijn MEP, zijn IR en zijn SEP te verlengen voor die €10.000, is dit een exorbitant bedrag voor het verlengen van die bevoegdheden. Dat kost je namelijk nog geen €1.000,- per jaar!

Mocht u willen weten waar dan stuur ik graag een aantal adressen door, zelfs als ik 100% commissie vraag en uw leerlingen staan 5 jaar op de wachtlijst zijn ze nog goedkoper uit dan deze €10.000,-.

De vraag die wij krijgen van sommige mensen is wat voor soort baan is het, waar, Hoelang is het geldig, wat als je één zomercontract krijgt, Hoeveel verdien je, etc. Simpel gezegd de baangarantie is voor een baan als vlieger, waarbij je in staat bent om zelf aan je financiële verplichtingen te voldoen. Dit komt neer op minimaal €2.500 en meestal meer per maand. Indien dit een lager bedrag is dan heeft Stella Aviation een probleem en de student niet. Dus een baan als FO op de A320 waar je begint op € 850 per maand geldt niet, maar een baan als Instructeur die € 2 500 of meer verdient wel. Een part time baan als reclame vlieger geldt niet, maar wel een baan als FO bij SunExpress waar je € 3 000 verdient (pagina 6 ).
                                Stel een student wordt door uw school voorgedragen voor een functie waar hij/zij een TR moet betalen van minimaal €30.000,- en hij/zij wil dat niet doen omdat hij/zij het geld niet kan opbrengen of de (extra) maandlasten na de uitbreiding op de lening niet meer kan/wil dragen, krijgt deze zijn/haar geld terug? Wie bepaalt of de baan geaccepteerd moet worden ja of nee?

Stel een student haalt de selectie van de maatschappij niet waar hij/zij wordt voorgedragen, krijgt deze student zijn/haar geld terug?

Originally posted by Stella Online
                                Maar hoe gaat het nu met plaatsen van Stella studenten? De laatste 2 jaar waarbij de hele Europese markt is ingestort, is Stella Aviation Academy toch in staat is gebleken om een groot aantal studenten te plaatsen bij SunExpress, de Lufthansa en Turkish Airlines joint venture, en op een zomercontract bij Pegasus Airlines. De laatste paar maanden begint de markt weer aan te trekken en de afgelopen 3 maanden zijn er studenten van Stella Aviation Academy aangenomen door eigen sollicitatie of geplaatst via de Pilot Provisioning afdeling bij onder andere RyanAir, EasyJet, Jet2, Lufthansa Italia, PrivatAir, AirBaltic, ArkeFly, Freebird, BoraJet, en meerdere Duitse luchtvaartmaatschappijen.
                                Krijgen deze dan hun €10.000,- bijdrage aan de baangarantie terug?

Wat wil geplaatst zeggen als studenten ergens ook zelf kunnen solliciteren en kunnen worden aangenomen? Dat uw Pilot Provisioning afdeling zegt: Je mag maandag 28 maart naar Ryanair voor je selectie en bij deze hebben we je voorgedragen? Bij welke maatschappijen draagt Stella dan in de afgelopen 6 maanden studenten voor waar ze zelf niet hadden kunnen solliciteren?

Daarnaast zijn er de afgelopen 3 maanden meer studenten opgeroepen voor sollicitaties dan in de afgelopen 2 jaar bij elkaar.
                                En is dat de verdienste van Stella of van het herstel van de economie?

Door de goede ervaringen van luchtvaartmaatschappijen heb je als Stella student kansen bij veel verschillende maatschappijen. Dat is ook wat wij willen: liever veel kansen bij meerdere bedrijven dan een kleine kans bij één groot bedrijf. Dat zie je terug in onze wachtlijst cijfers: ook al was het van eind 2008 tot eind 2010 een van de slechtste arbeidsmarkten in de laatste 10 jaar toch is onze wachtlijst in 2009 en 2010 altijd ruim onder de 100 gebleven. Geen enkele andere grote school in Nederland kan dat zeggen.
                                Nee maar zo kunnen wel meer scholen dingen niet zeggen. Stella kan weer niet zeggen dat 90% van zijn leerlingen bij KLM of een andere maatschappij met dergelijke degelijke voorwaarden terecht komen.

Over studenten die niet op Airwork zouden mogen posten:

Goede vraag dit is een fabel die terug blijft komen. Ze mogen gewoon posten en op een anoniem forum verwachten we ook dat mensen gewoon posten!
                                Hebben (ex-)werknemers dan in wat voor vorm dan ook een spreekverbod?

Comment

Working...
                                X