Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tui Fly MPL weer open

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Tui Fly MPL weer open

    deze week zijn aanmeldingen voor 2019 Tui Fly MPL weer open gegaan, echter alleen wel voor de classic track. zijn er meer mensen die hiervoor selectie gaat doen?? of al ervaring hierbij hebben?

    mvg,

    UPcomingPilot

    #2
    In principe ben ik wel geïnteresseerd in de TUI Fly MPL opleiding, alleen zit ik met een paar dingetjes.
    De Classic Track (dus de opleiding die 3 jaar en 3 maanden duurt) bevalt me eigenlijk wel, mede door de lage kosten 30,000€ daarnaast krijg je een salaris gedurende je opleiding omdat je er ook werkt, hierdoor doe je dus ook meer ervaring op. Maar het is en blijft een MPL opleiding, je krijgt een tijdelijk contract aangeboden na het voltooien van de opleiding, maar kan ik 1500 vlieguren maken om zo mijn ATPL te kunnen behalen.
    Als er iets gebeurd, wat dan ook voordat ik die 1500hrs heb gemaakt, zit ik daar met een MPL-brevet en dan ben je wel verder van huis.
    Deze maandag heb ik een informatieavond bij EPST en daarna ga ik kijken wat ik doe.

    Comment


      #3
      Originally posted by GE9X View Post
      In principe ben ik wel geïnteresseerd in de TUI Fly MPL opleiding, alleen zit ik met een paar dingetjes.
      De Classic Track (dus de opleiding die 3 jaar en 3 maanden duurt) bevalt me eigenlijk wel, mede door de lage kosten 30,000€ daarnaast krijg je een salaris gedurende je opleiding omdat je er ook werkt, hierdoor doe je dus ook meer ervaring op. Maar het is en blijft een MPL opleiding, je krijgt een tijdelijk contract aangeboden na het voltooien van de opleiding, maar kan ik 1500 vlieguren maken om zo mijn ATPL te kunnen behalen.
      Als er iets gebeurd, wat dan ook voordat ik die 1500hrs heb gemaakt, zit ik daar met een MPL-brevet en dan ben je wel verder van huis.
      Deze maandag heb ik een informatieavond bij EPST en daarna ga ik kijken wat ik doe.
      Wat je MPL waard is zal vooral afhangen van de markt op het moment dat je klaar bent met de opleiding. Je krijgt 3x een contract van 8 maanden(hoeveel uur dat is weet ik niet), mag aannemen dat je met 24 maanden werkervaring 1500U kan halen.

      Comment


        #4
        Ik ben erg aan het twijfelen om de selectie te doen bij Tui of te wachten tot de KLS weer open gaat. Wat zijn jullie afwegingen hierin?

        Comment


          #5
          Zoals GE9X aangeeft is de opleiding bij TUI Fly MPL, wat volgens sommigen nadelig kan zijn. Volgens mij denkt de KLS haar aanmeldingen weer te kunnen openen eind 2019/begin 2020, gezien het feit ze verwachten alle klassen van dit jaar te kunnen vullen. Vraag is of je het geduld/de tijd hebt om hier op te wachten met in het achterhoofd een eventueel selectie traject van ongeveer 1 jaar.

          Comment


            #6
            ik ben zeker niet van plan te gaan wachten op de KLS, ik heb morgen fase 1 van EPST, mocht dat hem niet worden ga ik daarna voor TUI Fly MPL

            Comment


              #7
              Een klein rekensommetje kan het e.e.a. misschien wat verduidelijken/relativeren.


              Ervanuitgaande dat je de vereiste 10.000 p.j. niet via kredietverstrekker verkrijgt (=geen rente / LoL verzekering) en het salaris tijdens/na de opleiding je exact van levensonderhoud voorziet, dan heb je na 3 jaar + 3 contracten concreet het volgende:

              - 30.000 netto schuld.
              - ppl brevet (normaalgesproken geen vereiste voor een mpl).
              - mpl brevet
              - typerating en 1xxx uren op de 737.

              Stel dat het geschetste doemscenario zich voor doet: je wordt na 3 contracten niet in vaste dienst genomen, hebt geen atpl verkregen (<1500) en bij andere airlines kom je niet binnen vanwege je mpl.

              Je optie is dan om het mpl om te zetten naar een cpl, hiervoor gelden aanvullende eisen, zie easa fcl405a.

              De andere genoemde keuzes: de KLS 87500, epst 87500 excl TR.

              Dat geeft je dus 57500 speling voor je mpl -> cpl conversie om financieel quitte te spelen met de andere opties.


              Overigens kan je met een mpl (<1500) ook gewoon voor een andere airline werken, om een of andere reden bestaat er een hardnekkige mythe dat dit niet kan. Zodra het woord mpl in een thread valt is de 1500 discussie dan ook eindeloos en overvloedig.

              In dit geval onderbelicht en wellicht onderschat is het gegeven dat je gewoon 5 dagen p.w. een 9-5 baan hebt, savonds distance learning en sweekends klassikaal les. M.a.w. ontzettend veel discipline en doorzettingsvermogen zijn vereist.

              Comment


                #8
                Goedemiddag dames en heren,

                Ondanks TUI morgen pas start met het kaf van het koren scheiden bereid ik mij al voor op het telefoon gesprek. TUI wil weten met wie ze te maken hebben, mij beter leren kennen. Wie, wat, waarom, etc.

                Twee sollicitatievragen zijn naar mijn mening vrijwel hetzelfde namelijk, “Vertel eens wat over jezelf” (geen vraag) en “Waarom zouden wij jou laten starten aan het MPL-traject?”. Het antwoord op de eerste vraagt dient een kort maar duidelijk verhaal te zijn over wie jij bent en welke van jou eigenschappen positief en negatief zijn. De tweede vraag moet natuurlijk beantwoord worden met wat jou uniek maakt t.o.v. andere individuen, kortom vrijwel dezelfde antwoorden die je al op de eerste vraag gegeven hebt.

                Wie kan mij gelijk geven ;) of een heldere uitleg geven m.b.t. het verschil tussen deze twee vragen?
                Last edited by PH-MCM; 07-04-2019, 15:28. Reason: spelling

                Comment


                  #9
                  Ik denk dat je bij de eerste vraag geen pr-verhaal hoeft af te steken, maar letterlijk iets over jezelf moet vertellen, denk aan leeftijd woonsituatie scholing hobbies etc.

                  Er zullen wel specifieke vragen gesteld worden betreft je sterktes en zwaktes, waarom jij/tui/piloot enzovoorts.

                  Persoonlijk zou ik wel nadenken over de antwoorden op mogelijke vragen (e.e.a. ook te vinden op fb/pprune) maar deze niet instuderen..

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by Broekslang31 View Post
                    ...e.e.a. ook te vinden op fb/pprune...
                    Dankjewel voor je antwoord! Natuurlijk heb ik deze ook doorgespit, echter geen precieze "vragen" voorbij zien komen. Kun je me wijzen op waar dit besproken wordt?

                    Comment


                      #11
                      Op de genoemde sites staat voldoende info waaruit de strekking van het tel. interview afgeleid kan worden. Op de Franse fora is ergens ook wel een uitgebreide thread te vinden

                      Comment


                        #12
                        Onderstaande vragen gevonden op de franse fora:

                        Why TUI? What do you know about the box?
                        What are your other options? Present your school path. And how do you act under stress?


                        http://forum.aeronet-fr.org/viewtopi...uifly&start=60

                        Comment


                          #13
                          Het is de vraag wie ze aannemen. Volgens PPJN:
                          "Scholorship MPL-cadet program. Application open for all EU citizens. They only hire Belgian nationalities and prefer Flemish Belgians. After MPL-program, guaranteed employment for 24 months. Two possible routes for MPL: 1) Integrated MPL, cost 50 000E, duration 18 months 2) Integrated MPL combined with office function, cost 30 000E, duration 39 months, renumaration 1550E pre-tax. UPDATE: French nationalities are also accepted for this cadet program, but only for the 18th months one! "

                          TUI Fly Belgium

                          Comment


                            #14
                            yousseft, 'integrated MPL' doen ze dit jaar dus niet aan, alleen de 'classic track' wat dus inhoudt dat je ook werkt naast je opleiding.
                            en ik las dus juist ook dat ze voornamelijk de voorkeur geven aan nederlands/frans sprekende mensen, wat de meeste van ons denk ik wel kunnen ;)

                            Comment


                              #15
                              Bedankt voor het posten, zonder jouw bericht had ik twee weken terug niet geweten dat TUI een eigen MPL opleiding heeft en dat de selectie open was. Ik heb mij aangemeld. Ze zouden vanaf 15 april succesvolle kandidaten gaan bellen. Wie hebben zich nog meer aangemeld en heeft iemand al wat gehoord?

                              Comment

                              Working...
                              X