Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blog voor low-hour piloten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Blog voor low-hour piloten

Mijn nieuwe blog is uit. Dit keer gaat het over de banenmarkt voor low-hour piloten, vliegscholen en hun ondoorzichtige wachtlijsten.

http://werklozevliegers.wordpress.co...-voor-piloten/

De Ierse prijsvechter Ryanair neemt op dit moment geen Nederlanders aan;
    Waar heb je deze info vandaan? Ik ken iemand die niet al te lange tijd geleden begonnen is bij FR....

De rente is hoog (ondanks de historisch lage rente op de geldmarkt) en de bank is niet geneigd om water bij de wijn te doen en de rente te verlagen. Toch pleit ik daarvoor, want wat heeft het voor zin om mensen richting een persoonlijk faillissement te duwen voor één of twee procent rente meer?
    Simpel: een bank maakt een afweging mbt het risico dat zij loopt bij het uitgeven van een dergelijke lening. Net zoals bij een hypotheek. Als je de rentepercentages vergelijkt zul je zien dat ze niet zo gek veel verschillen, terwijl het risico bij een 'pilotenlening' aanzienlijk hoger is dan dat van een hypotheek (in de ogen van een bank), aangezien die laatste nog een tangible onderpand (=je huis) heeft...

Verder een goed stuk :-)

Comment

Low-hour piloten

....
      Last edited by Happy Landings; 23-05-2015, 15:17.

Comment

Wat is zorgwekkend bij AIS? In welk opzicht; operationeel, financieel, toekomstperspectief?

Comment

....
          Last edited by Happy Landings; 23-05-2015, 15:16.

Comment

Originally posted by foohke View Post
            Waar heb je deze info vandaan? Ik ken iemand die niet al te lange tijd geleden begonnen is bij FR....

Simpel: een bank maakt een afweging mbt het risico dat zij loopt bij het uitgeven van een dergelijke lening. Net zoals bij een hypotheek. Als je de rentepercentages vergelijkt zul je zien dat ze niet zo gek veel verschillen, terwijl het risico bij een 'pilotenlening' aanzienlijk hoger is dan dat van een hypotheek (in de ogen van een bank), aangezien die laatste nog een tangible onderpand (=je huis) heeft...

Verder een goed stuk :-)
            Zo simpel is dat niet. Ik heb een goed betaalde baan met contract voor onbepaalde tijd. Mijn schuld is afgenomen van 150K naar 25K. En nu krijg ik een rente aangeboden die bijna twee keer zo hoog is. Hoezo meer risico?

Comment

Klopt, tot voor kort liepen de selecties voor nederlanders bij Ryanair ook gewoon door. Alleen sinds eind Augustus is er een tijdelijke stop gezet op nederlanders die aan de selecties mogen deelnemen. Dit vanwege het feit dat ze een internationale corps willen behouden en er in verhouding "te veel" nederlanders zijn aangenomen.... Als het goed is, is dit van korte duur (elke maand is al te lang).

De school bepaalt wie er voor een plaatsing in aanmerking komt en vaak is niet duidelijk welke criteria daarvoor gehanteerd worden.
              De school bepaalt niet de selectiecriteria, maar de desbetreffende luchtvaartmaatschappij (dit is in ieder geval bij de NLS het geval). Hierbij kan gedacht worden aan herkansingen met de theorie en praktijkchecks. Afhankelijk van de maatschappij mag je geen of maximaal één herkansing/check niet gehaald hebben.

Comment

Originally posted by Happy Landings View Post
                AIS Airlines in Duitsland vliegt een hele zwik lijntjes die om de haverklap worden opgedoekt.
                Veelal zitten er maar 1 tot 4 betalende passagiers in die toestellen.
                Zie de blog Aktuelles zu AIS Airlines am FMO.
                Dat is geen gezonde operatie.
                Ook gaat het gerucht dat geld van de FA naar Airlines gaat.
                Dus operationeel en financieel best zorgelijk.
                Voor als nog opereren we inmiddels al met 8 jetstreams dus we mogen niet klagen.
                Wat is er zorgelijk bij AIS, Happy Landings ?
                Misschien mis ik iets en kan je mij een goed advies geven.
                Of moet ik mijn geld investeren in dure auto's en een prive jet ipv AIS Airlines?

Gr Arend van der Meer

AIS
                Last edited by Spinner; 23-10-2014, 18:35.

Comment

Originally posted by Floppie View Post
                  Zo simpel is dat niet. Ik heb een goed betaalde baan met contract voor onbepaalde tijd. Mijn schuld is afgenomen van 150K naar 25K. En nu krijg ik een rente aangeboden die bijna twee keer zo hoog is. Hoezo meer risico?
                  Blijkbaar hanteren de banken 1 rentepercentage voor 'pilotenleningen'... Dat het risico (voor de banken) dat deze groep met zich mee brengt de afgelopen jaren is gestegen is overduidelijk: Het percentage piloten in Nederland zonder baan, mét torenhoge schuld, is alleen maar gestegen de afgelopen jaren.

Erg jammer dat ze binnen deze groep geen onderscheid maken tussen bijv. jouw situatie en dat van een net afgestudeerd persoon...

Comment

Erg jammer dat ze binnen deze groep geen onderscheid maken tussen bijv. jouw situatie en dat van een net afgestudeerd persoon...
                    Dat doen ze dus wel.. Ze rekenen 0,5% meer rente als je in dienst bent van een buitenlandse maatschappij, ook al is mijn toekomst op het moment zekerder dan die van sommige Nederlandse vliegers..

Comment

Low-hour piloten

....
                      Last edited by Happy Landings; 23-05-2015, 15:16.

Comment

Ligt het aan mij of ben ik de enige die verbaasd is dat dit onderwerp (= banenmarkt voor low-hour piloten, vliegscholen en hun ondoorzichtige wachtlijsten) binnen 4 replies alweer gekaapt is door een discussie over een onderwerp (= AIS Airlines) welke in principe niets met de blog van air bubble te maken heeft?

Misschien een idee om een apart topic over AIS te maken waar een ieder zijn vragen aan Spinner kan stellen?

Quote uit het blog van air bubble:
                        Wil je per se vlieger worden? Ga dan op zoek naar een traject waar je na afloop zeker bent van een baan. In Nederland vind je dergelijke trajecten niet, alleen in het buitenland. Informeer op kleine vliegvelden, ga praten met werkloze piloten. Jij moet je lening afbetalen en niemand anders.

Er is natuurlijk ook nog een optie om de opleiding modulair te doen. Zoek eerst een andere baan en behaal stukje bij beetje, bij de goedkoopste aanbieders, je papiertjes om uiteindelijk van je eigen zuurverdiende centen je CPL/ME/IR te bekostigen zonder dat je daarvoor een lening afsluit. Kost de helft van een integrated opleiding en je kunt bepaalde kosten gewoon opgeven bij de belastingdienst. Het duurt dan wellicht wat langer voordat je klaar bent, en je bent geen 20 meer als je alles hebt behaalt, maar mijns inziens is het risico stukken lager. Mocht je nergens aan de bak kunnen komen dan heb je immers geen schulden en je kunt je huidige salaris gebruiken om current te blijven.

Al met al is dit traject natuurlijk geen optie als je per se alleen bij de KLM wilt gaan vliegen. Maar ik denk dat je in deze tijden al blij moet zijn met een betaalde baan ergens ter wereld, of het nu Azië, Afrika of het Midden-Oosten is. Lekker beginnen op een prop en als de tijd rijp is komen er echt wel weer mogelijkheden om dichter bij huis op een jet te kunnen vliegen.

Air bubble, dit traject is in mijn ogen behoorlijk onderbelicht en ik zou graag meer lezen over de (on)mogelijkheden voor mensen zoals ik die al 10-12 jaar hebben gewerkt en dan beginnen aan een modulair traject. Wat zijn in jou ogen de vooruitzichten voor mensen die, laten we zeggen 25-35 jaar zijn, hun CPL/ME/IR hebben behaalt, geen schuld hebben en wereldwijd rondkijken naar een baan in de cockpit?
                        Last edited by Sigs; 24-10-2014, 09:53.

Comment

Low-hour piloten

....
                          Last edited by Happy Landings; 23-05-2015, 15:14.

Comment

Originally posted by Happy Landings View Post
                            Jij bent de aangewezen persoon die iets zou kunnen zeggen over AIS Airlines. Dat je dat niet doet en nogal emotioneel reageert verbaast me, tenzij je bepaalde zaken niet kwijt wilt.
                            Huh???

Ik heb niets met AIS te maken, maar ik zie in de mail van Spinner geen emotionele reactie en inhoudelijk zegt hij zoiets als "we mogen niet klagen". Je verwacht toch niet dat hij zijn hele boekhouding hier openbaar maakt om een gerucht te ontzenuwen?

Comment

Originally posted by Sigs View Post
                              Ligt het aan mij of ben ik de enige die verbaasd is dat dit onderwerp (= banenmarkt voor low-hour piloten, vliegscholen en hun ondoorzichtige wachtlijsten) binnen 4 replies alweer gekaapt is door een discussie over een onderwerp (= AIS Airlines) welke in principe niets met de blog van air bubble te maken heeft?

Misschien een idee om een apart topic over AIS te maken waar een ieder zijn vragen aan Spinner kan stellen?

Quote uit het blog van air bubble:
                              Wil je per se vlieger worden? Ga dan op zoek naar een traject waar je na afloop zeker bent van een baan. In Nederland vind je dergelijke trajecten niet, alleen in het buitenland. Informeer op kleine vliegvelden, ga praten met werkloze piloten. Jij moet je lening afbetalen en niemand anders.

Er is natuurlijk ook nog een optie om de opleiding modulair te doen. Zoek eerst een andere baan en behaal stukje bij beetje, bij de goedkoopste aanbieders, je papiertjes om uiteindelijk van je eigen zuurverdiende centen je CPL/ME/IR te bekostigen zonder dat je daarvoor een lening afsluit. Kost de helft van een integrated opleiding en je kunt bepaalde kosten gewoon opgeven bij de belastingdienst. Het duurt dan wellicht wat langer voordat je klaar bent, en je bent geen 20 meer als je alles hebt behaalt, maar mijns inziens is het risico stukken lager. Mocht je nergens aan de bak kunnen komen dan heb je immers geen schulden en je kunt je huidige salaris gebruiken om current te blijven.

Al met al is dit traject natuurlijk geen optie als je per se alleen bij de KLM wilt gaan vliegen. Maar ik denk dat je in deze tijden al blij moet zijn met een betaalde baan ergens ter wereld, of het nu Azië, Afrika of het Midden-Oosten is. Lekker beginnen op een prop en als de tijd rijp is komen er echt wel weer mogelijkheden om dichter bij huis op een jet te kunnen vliegen.

Air bubble, dit traject is in mijn ogen behoorlijk onderbelicht en ik zou graag meer lezen over de (on)mogelijkheden voor mensen zoals ik die al 10-12 jaar hebben gewerkt en dan beginnen aan een modulair traject. Wat zijn in jou ogen de vooruitzichten voor mensen die, laten we zeggen 25-35 jaar zijn, hun CPL/ME/IR hebben behaalt, geen schuld hebben en wereldwijd rondkijken naar een baan in de cockpit?
                              Financieel gezien is het risico een stuk lager door het volgen van een modulair traject. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vraag me wel af hoe groot je baankansen momenteel zijn als modulair afgestudeerde zonder enig hulp van je school. Als ik om mij heen kijk en pols hoe iemand aan zijn of haar eerste baan in de cockpit gekomen, dan hebben de meeste dit dankzij hun school voor elkaar gekregen. Er zijn natuurlijk ook een paar die een baan hebben weten te bemachtigen op eigen kracht, maar die zijn helaas in de minderheid...

Comment

Working...
                              X