Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat is de BESTE vliegschool van Nederland???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

@Blue Sky: ja, ik ga nog wel wat doen als Nederlands/Belgische tak voor een buitenlandse school, maar ik kom hier later op terug. Omdat ik geen tweede keer met de billen bloot wil, wil ik eerst alles 200% in orde hebben. Dus de opleiding, de financiering (deze zo gunstig mogelijk voor de student, ook betreft garantiefonds), huisvesting, nazorg, enz.. Eigenlijk wil ik het zo ver klaar hebben dat als de eerste selectieronde afgerond is, de studenten ook meteen kunnen starten.
    Dus ik wil er nog even bewust niets over zeggen, ik hoop op je begrip.

Betreft eigen vilegtuigen of geleasd, zie ik daar even niet de relevantie van in, kan iemand me dat uitleggen? Ik ken scholen met een aangeschafte vloot, welke nauwelijks rendabel zijn en binnen de korste keren failliet. Ik ken ook scholen welke de vloot bewust leasen (fiscaal voordeel en maandelijkse kosten) en juist daardoor succesvol kunnen zijn.
    De rest vind ik allemaal goede punten.

Comment

Originally posted by PH-WIL View Post
      Betreft eigen vliegtuigen of geleasd, zie ik daar even niet de relevantie van in, kan iemand me dat uitleggen?
      Je bent als school minder kwetsbaar met eigen vliegtuigen. Zeker als het (tijdelijk) financiëel wat minder gaat sta je niet plotseling zonder omdat de leasemaatschappij de kisten terug komt halen. (komt zeker de laatste jaren regelmatig voor bij luchtvaartmaatschappijen)
      Ik heb het dan uiteraard NIET over vliegtuigen met daarop nog een dikke financiering! (dan kun je wellicht nog beter leasen)

Onverwachte prijsverhogingen bij verlenging/vernieuwen contract, dat heb je niet met eigen vliegtuigen.

Als je daarnaast ook het onderhoud in eigen beheer hebt heb je zeker een voordeel met betrekking tot goede beschikbaarheid, je bent dan minder afhankelijk van derden.

Comment

Zo had ik het nog niet bekeken, maar duidelijk verhaal.
        Wij hadden een eigen vloot en daarbij nog een aantal geleased.
        Ik denk dat het ook een beetje van het contract afhangt. Wij hadden een dry lease op basis van uren met een contract voor x jaar. (waar ook de prijs in vast staat.)
        Voordeel daarvan is dat je alleen betaald wat je gebruikt, en de school dus minder financiele druk op zich heeft. (dus grotere solvabiliteit)

Voordeel is natuurlijk dat scholen die leasen vaak wel een nieuwe en moderne vloot hebben, terwijl scholen met een eigen vloot vaak C150 e.d. opereren van rustig 40 jaar oud.

Het is natuurlijk niet mogelijk als je op zoek bent naar een vliegopleiding, om te vragen of je de contracten even in mag zien, dus denk ik dat Joep's stelling wel de juiste is, ga uit van scholen met een eigen vloot.

Comment

De beste vliegschool van Nederland:

Een zweefvliegclub.

Comment

Originally posted by D-OCHO View Post

Een zweefvliegclub.
            True!

Comment

Originally posted by D-OCHO View Post

Een zweefvliegclub.
              Want? Ik kan heel wat redenen verzinnen waarom dat niet zo is namelijk (los van beroepsgerichtheid van dit topic, maar wellicht wil iemand dit ook een pleziervlieg-vliegschool topic maken).

Comment

Originally posted by Nosig View Post
                Want? Ik kan heel wat redenen verzinnen waarom dat niet zo is namelijk (los van beroepsgerichtheid van dit topic, maar wellicht wil iemand dit ook een pleziervlieg-vliegschool topic maken).
                Op de bok van Air Transat 236 en US Airways 1549, zat 'n zweefvlieger ;)

Comment

Originally posted by Great Balls of Fire View Post
                  Op de bok van Air Transat 236 en US Airways 1549, zat 'n zweefvlieger ;)
                  Gimli glider
                  :kerst:

Comment

zijn er nog punten toe te voegen ?

een maal ander maal

Comment

Ter overweging: kisten aanwezig met glass cockpit, TCAS, autopilot, GPS, etc? Noem een DA42? Als ik het goed heb zijn al deze zaken op een DA42 aanwezig.

In hoeverre dit bijdraagt aan het mogen komen op een sollicitatiegesprek, vraag ik mij af. Wel ben ik van mening dat het vliegen op dergelijke kisten je goed voorbereidt op de professionele luchtvaart en dus je grading, simcheck etc. bij sollicitaties.

Wat is de bedoeling van de lijst? Worden de verschillende aspecten nog gewogen? Aantal leerlingen per jaar vind ik bijvoorbeeld veel minder belangrijk dan de nazorg. Nu ik het begrip nazorg noem, bedenk ik dat ik vind dat je daar mee moet oppassen. Het begrip is subjectief en niet meetbaar. In hoeverre ga je de nazorg van EPST vergelijken met die van Stella? Beide doen aan nazorg, maar je kunt de mate van nazorg niet of nauwelijks vergelijken. Biedt een vliegschool waar je op de sim current mag blijven (kosteloos), maar geen contacten heeft maatschappijen, wel of geen nazorg? Ik zou dit punt concretiseren óf schrappen. Misschien geldt dit ook voor andere zaken in de lijst. Ik ben namelijk wel benieuwd naar de uitkomst, als het onderzoekje zorgvuldig wordt uitgevoerd.

Comment

Ik heb de lijst enigszins aangepast en een weging toegepast. Over de weging en de criteria moet zeker nog worden nagedacht, maar ik plaats het overzicht alvast zodat jullie op de lijst kunnen schieten.

http://dl.dropbox.com/u/9960246/Beste%20vliegschool.pdf

Comment

Hoi XanderFly,

Laten we de lijst welke de afgelopen maanden is samengesteld verwerken in een feiten matrix. korte getallen of omschrijvingen zonder "eigen weeg factoren of bla bla". ook zou het fijn zijn om gegevens te verwerken welke te verifiëren zijn. Hiermee bedoel ik dat we moeten voorkomen dat we gegevens krijgen gebasseerd op vermoeden, ik heb gehoord of in het slechtste geval een onderbuik gevoel .Laten we de weeg factoren weg laten want wie bepaald de factor, het gaat om feiten. Meningen zwerven hier al genoeg rond.

Als voorbeed de DA 42: Sommige mensen vinden dit een gelijkenis met een f14 tomcat met head up display en meer glas dan je in een gemiddelde rosse buurt vindt.

Anderen zien het als een twee motorig zweefvliegtuig met een wannabe glas/plastic cockpit. met een ruimte en performance gelijk aan de CRI CRI

Last edited by blue sky; 07-01-2012, 08:02. Reason: editorial

Comment

baangarantie en dan keer 10000 ofzo ?
                            is toch fijn als je al zeker bent van een baan voor dat je aan je opleiding begint :-)

Comment

Blue Sky,

Ik heb de lijst aangepast om een impressie te geven hoe mijns inziens kan worden beoordeeld wat volgens de 'heersende opvatting' onder studenten/piloten de beste vliegschool is. Ik ben het volstrekt met je eens dat de lijst moet zijn gebaseerd op feiten, niet op vermoedens, subjectieve criteria etc. Een aantal criteria valt dan dus al af. Wat betreft is aannemelijkheid (sterke vermoedens, aanwijzingen, maar geen bewijzen) wel mogelijk in een criterium.

Wel vind ik dat de criteria een wegingsfactor moeten krijgen, hoewel niet iedereen dezelfde waarde toekent aan een bepaalde factor. Zonder wegingsfactor echter kun je mijns inziens dit onderzoek niet houden. Je kunt bijvoorbeeld niet én aan 'MCC/JOC inbegrepen' én aan 'nazorg' 10 punten toekennen. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat deze criteria niet even belangrijk zijn bij de keus van een vliegschool. Er is dus iemand die hieromtrent de knoop moet doorhakken, omdat je niet eeuwig kunt bakkeleien over de weging/criteria. Zoveel mensen, zoveel meningen. Er moet dus naar mijn idee een 'projectleider' worden aangesteld, die na de gegeven input een keus moet maken.

Jouw reactie op het DA42 verhaal is dus een goed argument om een weging toe te passen. Niet iedereen vindt een moderne vloot belangrijk, maar er is wel een gemiddelde.

Hoe denk jij over het wegen van de criteria?

Comment

Originally posted by foli View Post
                                baangarantie en dan keer 10000 ofzo ?
                                is toch fijn als je al zeker bent van een baan voor dat je aan je opleiding begint :-)
                                Mijns inziens is er in Nederland geen enkele vliegschool die een gedegen baan garandeert na afronding van de opleiding, ook Stella niet.

Comment

Working...
                                X