Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gevaarlijke situaties!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Gevaarlijke situaties!

    Wie van jullie heeft er wel eens in een echt vervelende situatie gezeten?

    Dat je achteraf, toen je er uit was gekomen, toch zoiets had van: Who, dit was eigenlijk wel erg kut! :eek!:

    Ik heb een keer een windshear of iets dergelijks gehad op final met een Piper Arrow. Ik zag m'n Snelheid in ééns heel erg afnemen en m'n VS speed omlaag gaan. Go Around in gegaan maar ik bleef maar zakken :wegkwijt: Uiteindelijk klommen we wel weg, maar het was erg close zegmaar

    Edit: bijna vergeten.. een keer een haperende Cessna motor boven Flevoland. Net toen ik dacht "dat is een geschikt veld!" Deed ie weer normaal. Toen zat m'n hart ook wel even in m'n keel. Toch maar weer teruggevlogen naar huis :) . Het was iig geen Carb. ijs.

    Meer mensen met zoiets? :)
    Last edited by Okki; 21-06-2006, 13:25.

    #2
    Windshear op final met een piper arrow. alleen zaten we ook nog eens in minimums en op de localizer backcourse, met aan het einde van de landingsbaan een rij huizen. Mesquite was dat volgens mij, in ieder geval vlakbij Dallas....

    Verder nog een keer een Spaanse leerling gehad die net ff een stukje groter en sterker was dan ik die me op 2000 ft in een spin heeft gezet waar ik rond 500ft weer uitkwam. Kerel wilde de controls niet loslaten omdat ie helemaal in zn eigen wereldje zat dus die heb ik er af moeten slaan

    En nog een keer een nosegear die niet uit wilde klappen, maar die het daarna om onverklaarbare reden ineens weer wel deed (die ouwe arrows schijnen een niet al te goed functionerende microchip in de nosegear te hebben die het af en toe wel en dan weer niet doet :S)

    Comment


      #3
      In Portugal tijdens het vliegen, Evora inbound.

      Cow: Lisboa Diana XXX, request descent 2.500 feet (inbound traffic Evora)

      Lisboa: Diana XXX, please remain this altitude for a few moments, fast moving traffic at your 12 o'clock, 3.000 feet oppositie direction.

      Cow: Please request descent than to 2.500 feet, Diana XXX.

      Lisboa: Negative, please remain on this altitude, 3.500 feet indicated on radar.

      Cow: Negative, I'm maintaining 3.000 feet at the moment.

      Lisboa: WHAT?!?!? Descent immediately 2.500 feet!

      Cow: Descending.

      In de descent zag ik de 'fast moving' aircraft over me heen vliegen. Scheelde dus niet zo heel veel. :wegkwijt:

      Comment


        #4
        Originally posted by Cow On The Rwy
        In Portugal tijdens het vliegen, Evora inbound.

        Cow: Lisboa Diana XXX, request descent 2.500 feet (inbound traffic Evora)

        Lisboa: Diana XXX, please remain this altitude for a few moments, fast moving traffic at your 12 o'clock, 3.000 feet oppositie direction.

        Cow: Please request descent than to 2.500 feet, Diana XXX.

        Lisboa: Negative, please remain on this altitude, 3.500 feet indicated on radar.

        Cow: Negative, I'm maintaining 3.000 feet at the moment.

        Lisboa: WHAT?!?!? Descent immediately 2.500 feet!

        Cow: Descending.

        In de descent zag ik de 'fast moving' aircraft over me heen vliegen. Scheelde dus niet zo heel veel. :wegkwijt:
        Dat is inderdaad een enge gedachte. Gelukkig dat je nog een keer een decent request vroeg anders.....

        Comment


          #5
          kon ik dit bericht misschien niet posten...;) :biertje:

          Comment


            #6
            Tja wat zal ik zeggen. Portugezen zijn niet de beste seperateurs.
            3 inbounds in de lisboa tma en ze freaken al.

            Comment


              #7
              Krap

              Grasbaan 20 op EHGR. Vlieg een Piper L21B uit 1954 en kom op final waar ik vol klapjes selecteer. Op een goeie 200 ft knalt me daar ineens de flaphendel (zo'n model ouderwetse handrem met een knopje er bovenop voor de lock) uit full naar half.
              Kist zakt natuurlijk onderuit en ik vang het op met vermogen.
              Tijdens het flaren ook nog een flinke teug tailwind zodat de groundspeed wel erg hoog aan het uitkomen was.
              Resultaat van een en ander was dat ik over het eind van het baantje schoot en over het weggetje schoof, hakken vol op de remmen, maar ja, die Cub-remmetjes stellen weinig voor.
              10 meter voorbij het weggetje staan we stil in het hoge gras. Zal maar niet herhalen wat er toen allemaal uit mijn mond kwam. De flaplock bleek bij inspectie erg te zijn uitgelubberd. Lullige ervaring in elk geval....., maar goed afgelopen. :(
              Idd, HAD natuurlijk meteen in de go-around moeten gaan, daar leer je dan toch weer mooi van.

              Comment


                #8
                verwijderd.
                Last edited by 676$; 28-07-2006, 23:09.

                Comment


                  #9
                  Originally posted by markwise
                  Okki wrote: 'Het was iig geen Carb. ijs.'

                  En waar bleek dat uit??
                  Injectiemotor ;)

                  Comment


                    #10
                    Een van mijn twee ergste gevallen uit de 'hopelijk nooit meer' categorie:
                    Ik vlieg een prive Pa28-180 Archer voor een dokter terug vanuit Miami naar Washington DC. Tanks zitten vol met 50 gallons brandstof en met een veilige schatting van een verbruik van 10 gal / uur (handboek geeft 7 / uur) wil ik na zo'n 4 uur en een kwartier op de grond staan in Florence, South Carolina, netjes halverwege. Na take-off vlieg ik een uur op de linker tank, schakel dan over naar rechts en als alles goed gaat zou die na 2 1/2 uur leeg zijn (bij 10 gal/uur, langer als het mengsel perfect is afgesteld). Na 2 uur op die tank staat de meter op leeg, nou ja, geen probleem, de enige eis is dat de meter niet iets mag aangeven als er niets meer in de tank zit. Tot mijn verbazing begint de motor te sputteren en na zeer snel naar links om te schakelen loopt hij weer goed. !@#$!! de rechter tank is leeg! Dan zit er dus ook geen anderhalf uur meer in de linker tank, meer iets van 30 tot 45 minuten omdat ik dus ook de take-off en de klim had gedaan op die tank. Sh1t!! Hier hang ik dus op 10.000', 40kts head wind boven noordelijk Florida met in de wijde omtrek geen veld te bekennen. Wat nu??? Het mensel nog beter afstellen? Gaat ook niet. Terug naar Jacksonville? Duurt net zolang als door vliegen naar Savannah. Naar Savannah dus. De meter gaat steeds verder richting de E (for empty, not enough). Ga ik het halen of niet? De daling begint met de meter op E. Er ligt een militair veld zo'n 20 mijl voor mijn bestemming. Als de motor er mee stopt dan wordt het dat veld. Ik zit ruim boven de ILS glideslope voor Savannah, just in case (de 40 kts head wind staat er nog steeds, 20 kts op de grond). Motor stopt nu - militair veld. Nog niet. Als motor nu stopt militair veld. Loopt nog steeds. Als...., als...... Ja ! nu kan ik Savannah halen!, geen militair veld meer, geen overbodig papierwerk! De landing is normaal en ik taxi naar de FBO. Ik heb brandstof nodig en of ze ook de Exxon card accepteren. Helaas, niet meer.
                    Ik blijk 40 dollar bij me te hebben en dat geeft me 20 gallons, genoeg om Florence te halen. Ik zie geen sporen van een benzine lek dus moet het de carburateur zijn. In ieder geval weet ik waar ik aan toe ben. Ik vlieg dus naar Florence, gooi de tanks vol (line man zegt dat ik maar 8 gallons over had, hield ook inderdaad niet over, 30 minuten vliegen, maximum). Na nog een stop ergens in North Carolina kom ik boven mijn thuisveldje zo'n 20 mijl ten zuiden van Wahington DC. Het is donker, 10 uur 's avonds en de wind waait nog steeds als een gek. Ze hebben de baanverlichting aangelaten op mijn verzoek. Cancel IFR met ATC en verheug me al op de landing en het einde van een 10 uur durende vlucht. Ik draai het circuit (traffic pattern) in een beetje hoog en op 1000' aangekomen begint de kist ineens zwaar te rollen, 45 graden links en rechts. Turbulentie! De 40 kts wind die over de 200' hoge heuveltje rond het veld waait veroorzaakt zo'n turbulentie dat ik de kist onmogelijk onder controle kan houden. Vlak voor de baan ligt ook nog een vallei die vaak een neergaande zuiging heeft, ook uit ervaring geleerd. Hier ga ik dus niet landen. Moe, donker, turbulent en als er iets gebeurt dan weet niemand iets tot de volgende dag. Vergeet dat maar. ATC, I'm back with you, would like to land at Washington National, too much turbulence here for a safe landing. No problem, you're welcome here! Just keep the speed up, there's a 757 20 miles behind ya. Alright, I'll do my best. Net als ik de baan afdraai landt de 757. Nice job! Van de FBO krijg ik een splinternieuwe Saturn crew car. Morgen haal ik de kist wel op. Eerst even met mijn vriendin en haar zussen op stap en de dag vergeten. What a day. Tomorrow is hopefully a different day.

                    Nadat ik de kist had terug gebracht en aan de techneut mijn verhaal had verteld bleek bij nader onderzoek dat de carburateur was verbrand en dat gaf dus zo'n 15 gal/uur verbruik. Complimenten voor mijn brandstof management techniek, it saved your day! Oh yeah, thanks.
                    Een maal, en hopelijk nooit meer.

                    Een maand later zie je dat iemand een C-150 met long-range tanks (5 uur capaciteit) na 3 uur in een knollenveld heeft gezet omdat de tanks leeg waren, ook een verbrande carburateur. Helaas kon dit vliegtuig niet meer worden gebruikt.

                    Comment


                      #11
                      Zo man, das inderdaad niet echt prettig dit soort dingen.
                      Wel spannend om te lezen ;)

                      Comment


                        #12
                        koffie op!!!:yeehaa:

                        Comment


                          #13
                          Had vorige week nog een onvrijwillige BBQ aan boord. Kortsluiting in de oven in de voorste galley met kleine brand en rook tot gevolg.
                          CP en ik begonnen al wat te ruiken. Ik vloog dus hij ging praten met de cabin crew, is hij klaar met praten, geeft meteen een mayday en hoor achter me de brand blusser gaan. Verteld me dat we een oven in de brand hebben. tuurlijk even slikken, maar snel terug gekeerd naar vliegveld ( we waren in de klim 10 min na T/O). Checklist snel afgewerkt en vlak voor de landing nam de CP het over. Daar stond de brandweer parade mooi op ons te wachten. Brandje was gelukkig snel onder controle door de cabin crew.
                          Zijn goed mee weg gekomen, als ze het brandje een minuutje later hadden ontdekt had het heel anders af kunnen lopen.

                          Comment


                            #14
                            Op final met mijn zweefvliegtuigje, opeens begon het keihard te zakken. Dus ik de kleppen in maar hij zakte nog steeds als een baksteen. Dus in mijn achterhoofd begon de gedachte zich al te vormen....straks haal ik het veld niet :( dan ben ik het lachertje van de club....Vanuit mijn ooghoek begon ik al te kijken of het weiland voor 't vliegveld lang genoeg was, maar gelukkig hield het toen op met zakken en kon ik het veld nog makkelijk halen. Ik weet het, niet zo spannend als bv. een engine fire maar dan weten jullie ook eens wat het is als je geen gas bij kunt geven op final;)

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by EHIA
                              Had vorige week nog een onvrijwillige BBQ aan boord. Kortsluiting in de oven in de voorste galley met kleine brand en rook tot gevolg.
                              CP en ik begonnen al wat te ruiken.
                              Locatie: waar het stinkt

                              Vandaar dus ;)

                              Oja, nog eentje.. niet van mezelf maar een maat van me... Ik denk de meest enge tot nu toe hier!

                              Hij vloog achterin mee tussen de pax met Onur Air!

                              Comment

                              Working...
                              X