Announcement

Collapse
No announcement yet.

Steeds meer NL zwartelijst-piloten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Steeds meer NL zwartelijst-piloten

    Steeds meer in Nederland afgestudeerde piloten gaan aan het werk bij maatschappijen die op de zogenoemde zwarte lijst van de EU staan. Dat is een lijst met luchtvaartmaatschappijen die niet in de Europese Unie mogen vliegen omdat ze niet voldoen aan onder meer veiligheidsvoorschriften.

    Uit een rondgang van de NOS langs de Nederlandse vliegscholen blijkt dat er nu al ten minste vijftig piloten voor zwartelijstmaatschappijen werken. Niet alle scholen willen volledige openheid van zaken geven.

    Schuld
    Het is voor piloten nagenoeg onmogelijk om een baan bij een Nederlandse maatschappij te vinden. Volgens pilotenvakbond VNV zitten er nu ongeveer 1000 piloten in Nederland zonder baan.

    Jonge werkloze piloten hebben een groot probleem. Gemiddeld hebben leerlingen na hun opleiding een schuld van ongeveer 150.000 euro.

    Een van de Nederlandse vliegscholen, Stella Aviation Academy in Teuge, heeft een overeenkomst met één van de maatschappijen op de zwarte lijst: Lion Air in Indonesië. Dertig studenten van Stella zijn inmiddels in Indonesië aan het werk.

    Daarnaast is Stella recentelijk ook een overeenkomst aangegaan met het eveneens Indonesische Sriwijaya om hun piloten daar geplaatst te kunnen krijgen. Ook Sriwijaya staat op de zwarte lijst van de Europese Unie.

    Kwaliteit
    Volgens Evert-Jan Hilgeman van Stella Aviation is de vraag naar piloten internationaal nog steeds heel groot. "Je moet niet alleen kijken naar de Nederlandse markt of de omringende landen maar ook ver daarbuiten."

    Stella levert ook instructeurs om de opleidingen in Indonesië te verbeteren. "Wij willen graag met onze Nederlandse kwaliteit, de kwaliteit van het opleiden, die luchtvaartmaatschappij helpen op een hoger plan te komen."

    Lion Air heeft grootse plannen. Het bedrijf heeft recentelijk een megaorder geplaatst bij Boeing ter waarde van 17,4 miljard euro.

    Witte vlekken
    De Europese Unie besloot in 2006 tot het opstellen van een zwarte lijst van vliegbedrijven die niet veilig genoeg zijn om te landen op Europese luchthavens of zelfs maar over Europees grondgebied te vliegen.

    In 2007 werden alle Indonesische luchtvaartmaatschappijen op die lijst geplaatst. Twee jaar later werd Garuda Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij van het land, weer in Europa toegelaten.

    Stella waarschuwt zijn leerlingen wel dat ze hun doen en laten goed moeten documenteren. Witte vlekken op het cv van een piloot zou kunnen leiden tot het intrekken van de luchthavenpas voor Europa en Amerika in verband met terrorisme.

    http://nos.nl/artikel/424336-steeds-...stpiloten.html

    kijk vooral ook even naar deze 2 fragmenten:

    http://nos.nl/video/424334-vliegscho...r-piloten.html (marketing praatje Stella)

    http://nos.nl/video/424335-berry-nie...ese-markt.html (piloot)
    Last edited by f22raptor; 30-09-2012, 17:42.

    #2
    Hoeveel verdienen deze vliegers bij Indonesische luchtvaartmaatschappijen?

    Comment


      #3
      "Een goed salaris naar Europese maatschalen"

      Het is hard werken met steeds een maximum aan uren, maar het leven is daar erg goedkoop en er is erg goed rond te komen, aldus sommigen daar. Ook de aflossing gebeurt zonder problemen.

      Dit heb ik eens gehoord van een piloot wie ik een mail had gestuurd.

      Dusja

      Comment


        #4
        Originally posted by B77W View Post
        "Een goed salaris naar Europese maatschalen"

        Het is hard werken met steeds een maximum aan uren, maar het leven is daar erg goedkoop en er is erg goed rond te komen, aldus sommigen daar. Ook de aflossing gebeurt zonder problemen.

        Dit heb ik eens gehoord van een piloot wie ik een mail had gestuurd.

        Dusja
        Dat klinkt als flauwekul. Naar eigen zeggen 800 euro/maand rente (5.3 procent, wordt er werkelijk zo weinig rente gevraagd?) 180K in 10 jaar aflossen is 1500 euro/maand aflossing.
        Je bent nog minimaal 500 euro/maand kwijt aan zorgkosten, eten en huisvesting. Dat is dus 2700 euro/maand netto.

        http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Lion_Air

        Startsalaris FO is dus zo'n 1400 bruto. Netto zal dat een ruime duizend euro/maand zijn. Daar kan je zelfs levensonderhoud en rente niet van betalen :niet_bli:

        Comment


          #5
          Salaris

          ---
          Last edited by flyingfarao; 12-01-2013, 11:02. Reason: -

          Comment


            #6
            Stella helpt de buitenlandse maatschappijen

            Aldus het interview in het 8uur journaal. Hoe moet ik dat zien? De afgestudeerde Stella piloten gaan de Captains aldaar opvoeden ofzo? Ik ben toch eerder bang voor het omgekeerde.

            Sterkte ermee.

            Comment


              #7
              Die kerel van Stella is echt volledig het spoor bijster of niet?

              Je versjachert jonge gasten die financieel met hun rug tegen de muur staan aan levensgevaarlijke blacklisted airlines en je hebt dan nog de gotspe om het niet alleen als sociale bewogenheid tegenover de Aziatische airlines te verkopen maar ook als succes van je liegschool (geen typo ) omdat je die gasten zo goed opgeleid hebt , a raison van anderhalve ton van hun eigen geld!

              Het moet gezegd : deze man geeft een hele nieuwe dimensie aan het woord sociopaat....
              Last edited by Peer van Eersel; 01-10-2012, 00:38.

              Comment


                #8
                Peer,

                Alhoewel woorden van gelijke strekking mijn mond ook wel 's hebben verlaten in de kroeg denk ik dat we ons beter bij de naakte feiten kunnen houden. Zeker voor de vele jongeren die een carrière als piloot ambiëren en zeker ook hun ouders is een objectieve en nuchtere blik naar de werkelijke feiten stukken nuttiger en overtuigender als sterk aangezette kwalificaties.

                Dan kunnen die jongeren samen met hun ouders zélf conclusies zoals die van jou trekken :biertje:

                Comment


                  #9
                  Originally posted by Chester View Post
                  Peer,

                  Alhoewel woorden van gelijke strekking mijn mond ook wel 's hebben verlaten in de kroeg denk ik dat we ons beter bij de naakte feiten kunnen houden. Zeker voor de vele jongeren die een carrière als piloot ambiëren en zeker ook hun ouders is een objectieve en nuchtere blik naar de werkelijke feiten stukken nuttiger en overtuigender als sterk aangezette kwalificaties.

                  Dan kunnen die jongeren samen met hun ouders zélf conclusies zoals die van jou trekken :biertje:
                  Ik denk dat Peer en velen met hem inmiddels niet meer in staat zijn een fatsoenlijke inhoudelijke discussie te voeren over dit onderwerp. De Stella meneer staat zo veel onzin te verkopen dat het een wonder is dat zijn Pinokkio neus niet de camera van het statief kegelt. Kijk voor de aardigheid eens goed naar de laatste seconden van het filmpje bij de afsluiting van het interview, de razendsnelle blikken in z'n ogen verraden een soort van angst en tegelijk alertheid, omdat hij zelf ook wel beseft dat ie verschrikkelijk staat te zwetsen.
                  Het is te hopen dat de VNV alle registers open trekt in oktober, dat is hard nodig met dit soort lui die gillend van de pret een koelkast aan een Eskimo kunnen verkopen!

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by Seppe_Approach_Control View Post
                    Ik denk dat Peer en velen met hem inmiddels niet meer in staat zijn een fatsoenlijke inhoudelijke discussie te voeren over dit onderwerp.
                    Dat denk ik ook niet. Begrijpelijk, zeker.
                    De Stella meneer staat zo veel onzin te verkopen dat het een wonder is dat zijn Pinokkio neus niet de camera van het statief kegelt. Kijk voor de aardigheid eens goed naar de laatste seconden van het filmpje bij de afsluiting van het interview, de razendsnelle blikken in z'n ogen verraden een soort van angst en tegelijk alertheid, omdat hij zelf ook wel beseft dat ie verschrikkelijk staat te zwetsen.
                    Dat viel mij inderdaad ook nogal op. Tip van de dag, kijk dat interview nóg een keer, maar zonder geluid. Met een beetje psychologie van de koude grond is dat bijna vermakelijk.
                    Het is te hopen dat de VNV alle registers open trekt in oktober, dat is hard nodig met dit soort lui die gillend van de pret een koelkast aan een Eskimo kunnen verkopen!
                    Toch is de beste manier om dat soort zaken aan te pakken je puur op de inhoud te richten. Geen stijlfiguren of kwalificaties, maar simpele rekensommetjes zoals hierboven.
                    Uiteindelijk is het aan de jongeren en hun ouders om daar doorheen te prikken en als mensen niet eens degelijk onderzoek doen naar informatie voor ze anderhalve ton lenen, dan zal je die groep er hoe dan ook niet voor behoeden.

                    Wat mij betreft stelt de VNV één vraag centraal:
                    Hoeveel procent van de verkeersvliegers die 2-5 jaar geleden zijn afgestudeerd hebben nu een baan waarbij hun nettosalaris minimaal rente+aflossing+800 euro is?

                    Zoals in een ander topic al opgemerkt, het zou mij hogelijk verbazen als dat de 10% overstijgt, aangezien het toch al gauw over 3500 euro/maand netto gaat.

                    Comment


                      #11
                      Inhoudelijke discussies werken allang niet meer , getuige het onverminderd grote aantal van 18-25 jarigen die willens en wetens financiele zelfmoord plegen door met dit soort organisaties in zee te gaan.
                      Alle goedbedoelde adviezen en raadgeving op o.a. Airwork ten spijt.

                      "Desperate times call for desperate measures" , en mijn stijlfiguur is het ongenuanceerd benoemen van wat ik zie.
                      Ik hoop dan maar dat dat tenminste wat bewustzijn genereert.

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by Peer van Eersel View Post
                        Inhoudelijke discussies werken allang niet meer , getuige het onverminderd grote aantal van 18-25 jarigen die willens en wetens financiele zelfmoord plegen door met dit soort organisaties in zee te gaan.
                        Alle goedbedoelde adviezen en raadgeving op o.a. Airwork ten spijt.
                        En dit is echt waar ik me steeds en steeds meer over verbaas...
                        Ik heb momenteel een schuld van de 5000 bij de DUO en wil er al niet aan denken hoe moeilijk banken (in het huidige economische klimaat) over een tijdje kunnen gaan doen als ik eventueel een hypotheek wil afsluiten... Laat staan als ik een schuld van 150000 zou hebben....

                        Iemand uit mijn omgeving is ruim een jaar geleden bij de Stella begonnen. Ik heb er toen met hem over gepraat, maar 'Stella was toch zo geweldig, en voor 10k een baangarantie blablabla', alle negatieve punten die ik opnoemde werden gemakkelijk aan de kant geschoven; hij kocht immers een baangarantie dus van die schuld zou hij wel afkomen...

                        Ik heb hem sindsdien ook niet meer gesproken en zie alleen af en toe berichtjes op Facebook voorbij schieten. Ik ben dan ook benieuwd hoe het hem zal vergaan wanneer hij zijn opleiding afgerond heeft...

                        Comment


                          #13
                          Hoeveel procent van de verkeersvliegers die 2-5 jaar geleden zijn afgestudeerd hebben nu een baan waarbij hun nettosalaris minimaal rente+aflossing+800 euro is?
                          Zoals in een ander topic al opgemerkt, het zou mij hogelijk verbazen als dat de 10% overstijgt, aangezien het toch al gauw over 3500 euro/maand netto gaat.
                          3500 netto!? Zie zulke bedragen wel vaker op airwork langskomen maar heel zuiver houden we het dan niet.
                          Rente plus aflossing plus 800 euro is voor de gemiddelde ex leerling 1700 a 1800 netto.
                          Uiteraard ben ik get verder wel met je eens.

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by Chester View Post

                            Wat mij betreft stelt de VNV één vraag centraal:
                            Hoeveel procent van de verkeersvliegers die 2-5 jaar geleden zijn afgestudeerd hebben nu een baan waarbij hun nettosalaris minimaal rente+aflossing+800 euro is?

                            .
                            Inderdaad de essentie waar het in al deze discussies over zou moeten gaan. Deze tekst ietwat ingekort past mooi op een button, bumpersticker, etc etc. Hint.....;)

                            Ik heb zelf ook een aardig voorbeeld. Poosje geleden hadden we een wat oudere CA in de cockpit voor een praatje. Ze zat te vertellen hoe ze met haar man en zoon al in gesprek was geweest met de bank ivm de geplande pilotenopleiding van haar zoon. Al onze argumenten om dit en paar jaar uit te stellen werden afgedaan met "ja maar het is z'n droom" . Terwijl dit uitstellen gezien de leeftijd van de dromer zeer gemakkelijk kon.
                            Een dergelijk geval is dan helaas een ABCtje op de voorlichtingsdag voor vliegschool...

                            Comment


                              #15
                              ---
                              Last edited by aoleks; 17-02-2015, 09:27.

                              Comment

                              Working...
                              X