.:.
Oud 06-09-2017, 20:56   #1
Banaan
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2014
Brevet: wat diploma's
Typeratings: heb hier en daar wel wat certificaatjes
Uren: kan nog wat bij
Pilootloos vliegen

https://www.1843magazine.com/technology/driving-lessons

Dit stond vanochtend in The Economist. Een interessant standpunt; de eerste auto vond men destijds ook levensgevaarlijk. Vliegen zonder bwk? Onverantwoord. Nu met de eerste automatische auto's komen dezelfde soort emoties weer terug. Zouden we binnenkort ook de eerste berichten over lijvluchten te horen krijgen? Ik hoop zelf absoluut van niet, maar de tijd zal het leren. Lijkt me interessant om hier een discussie over te voeren. Wat denken jullie als (verkeers)vliegers. Is het mogelijk om zonder piloten te vliegen, is het mogelijk maar zou het veel te grote investeringen en verbouwingen kosten waar niemand zich aan wil wagen of is het Łberhaupt niet mogelijk?
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-09-2017, 21:22   #2
csaba
prettig gestoord

Airworker sinds: May 2011
Brevet: Belgische ULM
Typeratings: nvt
Uren: veel te weinig
De eerste volautomatische landing ligt alweer vele decennia achter ons (1965?) - en landen is het moeilijkste aspect van vliegen. Wat valt er meer te zeggen? De technische punten zijn allemaal al lang beheersbaar.
csaba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-09-2017, 00:48   #3
Lowpass
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2014
Brevet: (f)ATPL
Typeratings: B777/B787 - B737 (exp.)
Uren: 1750 +
Interessante kwestie!

Persoonlijk denk ik dat het technisch gezien (helaas) best mogelijk is. 'Gelukkig' worden hackers echter ook steeds geavanceerder en gaat de ontwikkelingen in de luchtvaart tegenwoordig verbazingwekkend traag. Zo zou de komst van GNSS (na het mislukte MLS) de ILS volledig gaan vervangen. Hier sprak men over in de jaren '80. We vliegen echter nog steeds massaal ILS-approaches, weinig airlines zijn begonnen aan GLS-autolands en menig Europees land staat zelfs nog vol met Marker Beacons. Zo'n vaart zal het wel niet gaan lopen denk ik...

Citaat:
Origineel gepost door csaba Bekijk Bericht
De eerste volautomatische landing ligt alweer vele decennia achter ons (1965?)
De eerste civiele autoland met passagiers aan boord was inderdaad in 1965, met een Trident 1 op London Heathrow.
Lowpass is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-09-2017, 07:24   #4
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >11,000 TT
Dat het technisch mogelijk is betekent nog niet dat het verstandig is.
Niet alle vooruitgang is verbetering.
Maar er is een verschil tussen autonomische operatie en een "piloot" op de grond ala militaire drone (IAV) operators.
Kleine vracht kisten met misschien een paar honderd kilo payload in gevaarlijke of remote areas kan ik me wel voorstellen.
Een 747 Freighter met 200 ton hazmat over dichtbevolkt gebied...nee.
Data connecties zijn daar gewoon niet secure genoeg voor.
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-09-2017, 16:07   #5
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Airworker sinds: Oct 2001
Brevet: ATPL
Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
Ik denk dat het voorlopig niet gaat gebeuren. Simpelweg vanwege liability... Meneer Boeing en meneer Airbus willen geen verantwoordelijkheid accepteren voor een crash. Het is makkelijker om die stomme vlieger de schuld te geven.
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-09-2017, 16:25   #6
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >11,000 TT
Een van de eigenschappen die niet te programmeren zijn in een autonoom systeem zijn de zowel de slechtste als de beste eigenschappen van een Piloot.....afhankelijk van de situatie.
Creativiteit en impulsiviteit.
Als je boeken leest over Risk Managenent dan zijn er responses die niet te trainen zijn omdat ze een resultaat zijn van al je jaren ervaring.
Het is een instinctieve impulsieve reactie waar geen checklist aan te pas komt.
Een van de beste voorbeelden is de DC-10 crash is Sioux City Iowa na verlies van alle hydraulische systemen. Kans dat het zou gebeuren werd nul geacht door de ontwerpers. Geen checklist.
Meer recent met Sully in de Hudson. Het starten van de APU was geen checklist item maar nodig om de kist in 'normal law' te houden.
Dat soort dingen kan alleen een mens. Voorlopig.
De Taliban verpoederen kan een autonome drone.
Ik denk dag je het veel eerder zal zien in de grote legers van de wereld.
Een piloot die van op de grond 3-4 fighters vliegt in een gaggle.
Relatieve kleine kisten met een hele hoge G- tolerantie en vectored thrust voor die idiote angle of attack manoeuvres.
Leveren van voorraden naar het front: drones.
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-09-2017, 17:27   #7
dutchfly
heb ik dan status nodig ??

Airworker sinds: Jun 2009
Brevet: PPL
Typeratings: PA28 DR40 R112
Uren: 435
Ik denk dat er maar heel weinig passagiers achter in gaan stappen in de wetenschap dat er geen Piloot voorin zit.
Misschien komt de techniek ooit wel eens zover maar voordat de passagiers overtuigd zijn dat een piloot voorin gemist kan worden moeten er nog heel wat andere dingen gebeuren.

Voor die volautomatische landing hebben we ook nog steeds een afhankelijkheid vanaf de grond, wat moet het vliegtuig autonoom doen als die ILS er ineens niet meer is. En dat is nog maar een heel simpel vraagstuk waarvoor een technische oplossing creŽren in de auto pilot heel wat problemen op zal leveren. Een vlieger kan met dat soort onverwachte zaken in mijn beleven veel flexibeler optreden dan een computer die eigenlijk alles van tevoren geprogrammeerd moet krijgen.
dutchfly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-09-2017, 10:14   #8
Pilotsince99
"Remove Status?"

Pilotsince99's Avatar

Airworker sinds: Mar 2005
Typeratings: A320
Uren: 9000+
Het aantal ongelukken dat voorkomen is door menselijk handelen is vele malen hoger dan het aantal ongelukken dat gekomen is door menselijk handelen. Het eerste wordt alleen niet gemeten. Vliegen zonder piloten is mogelijk, maar of ik in mijn carriere/leven lijn vluchten op grote schaal zonder piloten ga zien, betwijfel ik.
Pilotsince99 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-09-2017, 22:35   #9
Cpt Oveur
...and don't call me Shirley

Cpt Oveur's Avatar

Airworker sinds: Nov 2010
Typeratings: MD11
Uren: +-6K
Citaat:
Origineel gepost door Koning Lucht Bekijk Bericht
Ik denk dat het voorlopig niet gaat gebeuren. Simpelweg vanwege liability... Meneer Boeing en meneer Airbus willen geen verantwoordelijkheid accepteren voor een crash. Het is makkelijker om die stomme vlieger de schuld te geven.
En omdat de hele vloot vervolgens aan de grond staat totdat er een "bugfix" is. Met een menselijke fout is het makkelijker, gewoon doen alsof het aan die ene Piloot lag. En die ligt op het kerkhof, dus iedereen kan gewoon als vanouds verder.
Cpt Oveur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-09-2017, 08:01   #10
PitchDisconnect
Gaat digitaal

PitchDisconnect's Avatar

Airworker sinds: Oct 2005
Typeratings: 5
Uren: >6k
De eerste autonomische auto moet ook nog verkocht worden, dit terwijl ze al jaren in ontwikkeling zijn. Met vliegtuigen ligt er nog niets op de tekentafel. Dus afgezien of het theoretisch kan of niet, is het niet in ontwikkeling. Daarom zie ik het de komende 20jaar ofzo zeker nog niet gebeuren.
PitchDisconnect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-09-2017, 13:46   #11
F50driver
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2006
Typeratings: Airbus
Uren: 8000+
Toch gaat het hard. We doen overal steeds meer gps approaches, met de nieuwe tcas computer die we nu hebben doen we de tcas uitwijk manoeuvre zelfs niet meer zelf, we hoeven slechts waar te nemen. En nu hebben we de cpdlc, die langzaam de RT vervangt. Je kan al zien wat de volgende stap is; de cpdlc die recht je boord computer in gaat. Of te wel de verkeersleider stuurt je rechtstreeks aan en je hoeft alleen nog maar te controleren voor het geval dat. Het zal nog even duren voor we geen piloten meer nodig hebben maar we gaan wel die kant op.
F50driver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-09-2017, 13:47   #12
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
Citaat:
Origineel gepost door F50driver Bekijk Bericht
<snip> met de nieuwe tcas computer die we nu hebben doen we de tcas uitwijk manoeuvre zelfs niet meer zelf, we hoeven slechts waar te nemen. <snip>
Ja die hadden we op de Airbus ook. Totdat iemand een keer probeerde de autopilot te wisselen tijdens de manoeuvre... Daarna moest het weer overgenomen worden door de 'stomme' vlieger.
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels