.:.

Ga Terug   Airwork > Nederland > KLM

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 03-11-2014, 08:15   #121
Iz
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2000
Brevet: ATPL
Typeratings: B737, B757/B767, E120
Flyingviking. En jij gelooft FR dat ze wel willen feederen? Met staanplaatsen en betalen voor toiletgebruik zeker. Misschien willen ze het wel maar dat is voornamelijk een steek naar KLM en een paard van Troje. Als KLM zou je stom zijn om daar in te trappen. Je ook nog eens afhankelijk maken van Ryanair zodat je na een paar jaar helemaal een probleem hebt. Maar de mensen van FD, DFT zien dat soort dynamieken helaas niet, die begrijpen dat niet. Denken over het algemeen aan beurskoersen, P&Ls etc..
Iz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-11-2014, 09:19   #122
Pjotr Orno
heeft nog geen status

Pjotr Orno's Avatar

Airworker sinds: Jan 2005
Typeratings: E190, B737, B747-400
Uren: 5k+
Citaat:
Origineel gepost door Future Pilot Bekijk Bericht

Over de nieuwe arbeidsvoorwaarden weet ik niet het fijne, dus daar kan ik niet over meepraten. Wat ik wel weet van mensen in het vak is dat de arbeidsvoorwaarden bij KLM en AF helemaal erg goed zijn. Hoge salarissen, relatief lange layovers en arbeidsvoorwaarden waar velen in de vliegerij van kunnen dromen. We kunnen hier wel discussie voeren over het nut, het recht over wat je toe moet komen met die arbeidsvoorwaarden, etc, etc. de realiteit leert gewoon dat er LCCs zijn met slechtere arbeidsvoorwaarden dan AFKLM, die veel goedkoper vluchten kunnen aanbieden en gewoon de markt wegsnoepen. Kan je naar mijn idee beter de initiatieven vanuit de eigen groep toejuichen die er op gericht zijn de concurrentie aan te gaan dan stug volhouden aan arbeidsvoorwaarden die stammen uit de tijd toen het allemaal nog kon. En volgens mij was de issue niet zo zeer over baanbehoud, maar baanbehoud met alle voorwaarden. Nogmaals, ik weet er niet het fijne van. Jij beweert dat het enkel om de garantie ging van een baan.
Heb je wel eens een indeling van een HV/KLM EU/KLC vlieger bekeken? En wat zijn die andere arbeidsvoorwaarden waar anderen alleen maar over kunnen dromen? Ik wil de boel niet bagatelliseren, maar ik heb het idee dat je alleen maar mensen napraat zonder enig deel van de inhoud te weten.

Even om een en ander in perspectief te houden, we verdienen een hoop geld, maar daar zijn we niet de enigen in. Als de oceaan over wordt gevlogen, komt de ICA vlieger een delta vlieger tegen, misschien zelfs een BA vlieger, de salarissen ontlopen elkaar niet veel. Hoe kan het dan toch dat er bij Delta en BA (in mindere mate) winsten worden behaald en bij AFKL niet? Staat het gehele bedrijfsresultaat dan misschien toch niet recht evenredig met de arbeidsvoorwaarden van de vliegers? Ik weet het niet, maar als ik een aantal journalisten en leden hier mag geloven wel.

Heel wat anders, ik daag je hierbij uit om nu te bedenken wat een beginnend coco met studieschuld over houdt na aftrek huur, rentelasten, aflossing en verdere vaste lasten. Niet stiekem Google gebruiken.
Pjotr Orno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-11-2014, 09:22   #123
Pjotr Orno
heeft nog geen status

Pjotr Orno's Avatar

Voordat ik over kom als een vlieger die niet wilt dat er aan zijn arbeidsvoorwaarden getornd wordt: er moet een en ander worden veranderd, klaar, uit. En het beste is om daarbij eerst kritisch naar je eigen situatie te kijken.
Oud 03-11-2014, 11:46   #124
flyingviking
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2001
Brevet: CPL/IR
Typeratings: none
Uren: N/B
Citaat:
Origineel gepost door Iz Bekijk Bericht
Flyingviking. En jij gelooft FR dat ze wel willen feederen? Met staanplaatsen en betalen voor toiletgebruik zeker. Misschien willen ze het wel maar dat is voornamelijk een steek naar KLM en een paard van Troje. Als KLM zou je stom zijn om daar in te trappen. Je ook nog eens afhankelijk maken van Ryanair zodat je na een paar jaar helemaal een probleem hebt. Maar de mensen van FD, DFT zien dat soort dynamieken helaas niet, die begrijpen dat niet. Denken over het algemeen aan beurskoersen, P&Ls etc..
Iz,

25 jaar geleden kon ik mij o.a. niet voorstellen dat:

Maatschappijen uit bijvoorbeeld Dubai en Qatar wereldspelers van formaat zouden worden die een directe bedreiging zouden vormen voor o.a. KL en LH.

Er een niet- Nederlandse maatschappij met oranje/wit gekleurde toestellen een basis op Schiphol zou hebben en daarmee C-class pax van KLM af zou gaan snoepen.

Vakantievlieger HV door KL was overgenomen en een mix van LCC en charmaatschappij zou worden.

Je bij KLM extra zou moeten betalen indien je een koffer mee neemt.

En nog een hoop andere dingen.

Maar...Het is wel gebeurd. De wereld van morgen is niet dezelfde als de wereld van vandaag.

AF/KLM moet waarschijnlijk belangen af gaan stoten om te overleven. Een combinatie van negatief eigen vermogen, hoge schuldenlast en het vooruitzicht op nog een verliesjaar (met als gevolg een nog hogere schuld en een nog negatiever eigen vermogen) dwingen AF/KLM tot het nemen van onconventionele maatregelen.

Ik heb geen glazen bol maar zie wel dat het Ryanair van vandaag, dat bases opent op Schiphol en Kopenhagen-Kastrup, een ander Ryanair is dan het Ryanair van 5 jaar geleden dat vrijwel uitsluitend vanaf secundaire vliegvelden vloog.

Het is in ieder geval duidelijk dat de top van FR openlijk zinspeelt met de gedachte om met netwerkcarriers samen te werken. Wie ben ik dan om dat soort berichten naar het rijk der fabelen te verwijzen?

http://www.independent.ie/business/i...-30612927.html

Ja, MoL/FR gebruikt het mediacircus op een briljante manier om aandacht te trekken. Maar als de kas bij AF/KLM leeg is dan zijn de keuzeopties beperkt en kan de combinatie tot samenwerking gedwongen worden. In een situatie met negatief eigen vermogen en hoge schuldenlast zijn het de banken die voor een groot deel de strategische keuzes beÔnvloeden. Zij betalen (lopen het risico) dus zij bepalen.

Een andere optie is wellicht het afstoten van KLC (nog niet zo vaak in de media genoemd). Vergeet niet dat een bedrijf als bijvoorbeeld FlyBE zich volledig is gaan specialiceren op regiofuncties, inclusief feederfunctie voor netwerkcarriers. Dat bedrijf is weer winstgevend en verwacht binnen afzienbare tijd nieuwe netwerkcarriers tot zijn klantenkring te mogen rekeken:

Citaat:
He said FlyBE was still in talks with a number of European flag carriers to expand its "white label" business – operating planes for other carriers – which has performed well with Finnair, operating 22 regional routes into the Helsinki hub. "The carriers all have generically the same need: they either have to withdraw from the regions or stay under their brand and outsource," said Hammad. But he admitted it would take some time before similar ventures would be established.
Bron:
http://www.theguardian.com/business/...ring-programme

Ja, dat is geheel tegen allerliei CAO's en productieprotocollen in waar men in Nederland aan gehecht is. Maar het is, gegeven de huidige situatie bij AF/KLM, zeker niet ondenkbaar. Never say "never".

Laatst aangepast door flyingviking : 03-11-2014 om 11:49 Reden: Textueel
flyingviking is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-11-2014, 12:41   #125
foohke
In the middle of nowhere

Airworker sinds: Nov 2008
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: -
Citaat:
Origineel gepost door Pjotr Orno Bekijk Bericht
Heel wat anders, ik daag je hierbij uit om nu te bedenken wat een beginnend coco met studieschuld over houdt na aftrek huur, rentelasten, aflossing en verdere vaste lasten. Niet stiekem Google gebruiken.
Redelijk off-topic, maar kunnen we eens ophouden met de hoogte van de studieschuld gebruiken om salaris te rechtvaardigen.

Laten we er even vanuit gaan dat ik neutraal ben in de hoeveelheid salaris die coco's krijgen, maar het argument "ik heb hoge studieschuld, dus ik verdien hoog startsalaris" slaat nergens op.

Iedereen heeft nog altijd zelf gekozen voor een bepaalde studie, met de bijbehorende studieschuld als gevolg. Als je bang bent moeilijk rond te komen / als het salaris lager is dan je denkt dat je verdient: dan moet je het niet doen. Niemand dwingt je een opleiding a 120.000 te volgen ipv een opleiding a 1906 per jaar(collegegeld in NL dit jaar).

Ik heb dadelijk ook een studieschuld die in de duizenden euro's loopt (alleen dit jaar al plus 20k), maar uiteindelijk moet ik ook gewoon genoegen nemen met een marktconform startsalaris, ook al is dit salaris wellicht lager nu vergeleken met wanneer ik begon aan mijn opleiding... Dat ik wellicht de eerste periode wat minder goed rond kan komen neem ik voor lief, het is immers een investering in mijn toekomst. Net zoals ik een aantal jaar geleden de beslissing heb gemaakt geen pilotenopleiding te volgen.... De investering was het voor mij niet waard... (Mede dankzij airwork en de salaristool van Iz)

Anyway, we kunnen waarschijnlijk een heel nieuw topic openen over dit topic

Laatst aangepast door foohke : 03-11-2014 om 12:45 Reden: Ipad typt niet...
foohke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-11-2014, 12:51   #126
foohke
In the middle of nowhere

Citaat:
Vertel eens, waarom was Eurlings eigenlijk CEO van KLM geworden? Volgens mij niet omdat hij zoveel ervaring in de luchtvaartbranche had. Dus ik denk (in het algemeen) dat hij niet zo lang zonder baan zal zitten en dan nog hij zit er volgens mij nog wel warmpjes bij, dus voor dat bij hem de nood aanbrengt....
Hij zal er ongetwijfeld warm bijzitten:-(
Weggestuurd worden door het board of directors doet alleen niemand goed... Bedrijven zullen nu 3x nadenken voordat ze hem aannemen... Bedrijven zijn veel te bang voor de reactie van investeerders in terms of share price.
Oud 03-11-2014, 13:05   #127
Pjotr Orno
heeft nog geen status

Pjotr Orno's Avatar

Laten we daar inderdaad niet te diep op in gaan, was ook enkel een side note.
Ik vind het overigens wel relevant, die lening heeft namelijk andere voorwaarden dan jouw duo schuld. Daarbij vind ik het onverantwoord als een vlieger al na aftrek van vaste lasten niks meer over houdt.
Oud 03-11-2014, 18:29   #128
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Typeratings: B757/B767
Uren: Zat, maar zal niet meer toenemen
We vergeten even dat Camiel zelf direct is opgestapt na de mededeling dat zijn contracr volgend jaar niet verlengd zou worden.. Camiel zal er dus warmpjes bijzitten als je deze stap kan maken.

Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-11-2014, 18:40   #129
Thioda
Zet's houw zie koekie krumbŤls

Thioda's Avatar

Airworker sinds: Apr 2011
Brevet: ATPL \o/
Typeratings: Concordinooooo
Uren: Ja, tijdens en buiten kantooruren
Citaat:
Maar dat is mijn punt. En iedere armchair CEO kan zo makkelijk oordelen dat het allemaal niet meer van deze tijd is en dat de salarissen belachelijk zijn maar het laten wegstromen van tienduizenden banen gaat toch echt over de levens van mensen. Collega's. Kinderen. Toekomsten.
Je trekt de stelling in het belachelijke hiermee.
Niemand is vůůr ontslagen.

Citaat:
Dus verdedig ik arbeidsvoorwaarden? Nee. Maar ik vind, ook met mijn ervaring buiten het vliegen als ondernemer, dat je primaire motivatie achter ondernemen nooit geld, geld, geld moet zijn maar ook trots in je bedrijf, je product en zeker ook je werknemers. Helaas denkt niet iedereen dat.
Dat kun je dus ook over de stakers zeggen, blijkbaar is geld belangrijker voor hun dan de trots en zelfvoldoening om hun eigen levensonderhoud te kunnen verzorgen bij een prestigieuze firma.
Future Pilot heeft een sterk punt als hij schrijft: voor een van hun vijf andere.
Alleen dat lijken ze zich niet te realiseren, het is net alsof ze hun medemens een gunst doen door te werken.

Citaat:
Origineel gepost door foohke Bekijk Bericht
Iedereen heeft nog altijd zelf gekozen voor een bepaalde studie, met de bijbehorende studieschuld als gevolg. Als je bang bent moeilijk rond te komen / als het salaris lager is dan je denkt dat je verdient: dan moet je het niet doen. Niemand dwingt je een opleiding a 120.000 te volgen ipv een opleiding a 1906 per jaar(collegegeld in NL dit jaar).
Idd, ik heb jou ook niet gedwongen om een met grof veel belastinggeld gefinancierde opleiding te kiezen.
Kan niet wachten op het sociale leenstelsel.
Thioda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-11-2014, 21:41   #130
76-er
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2002
Typeratings: B744
Uren: 17+
Leuk stukje PR van de VNV:

http://fd.nl/ondernemen/901244/pilot...meer-verdienen
76-er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-11-2014, 22:37   #131
NazgulAir
Fly Safe -- Nazgul Airlines!

NazgulAir's Avatar

Airworker sinds: Apr 2009
Brevet: PPL/IMC UK+FAA
Typeratings: tailwheel, complex, alles ertussenin
Uren: 1500+
Leuk, zo'n stukje waarvoor je eerst moet inloggen.
NazgulAir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-11-2014, 22:54   #132
76-er
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2002
Typeratings: B744
Uren: 17+
Account aanmaken is gratiesch..
76-er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-11-2014, 23:20   #133
NazgulAir
Fly Safe -- Nazgul Airlines!

NazgulAir's Avatar

Airworker sinds: Apr 2009
Brevet: PPL/IMC UK+FAA
Typeratings: tailwheel, complex, alles ertussenin
Uren: 1500+
(off topic) Nee dank je. Ik heb al genoeg accounts in Big Brother's Cb. Als ik het FD wil lezen neem ik wel de papieren versie.
NazgulAir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-11-2014, 23:32   #134
foohke
In the middle of nowhere

Citaat:
Origineel gepost door Thioda Bekijk Bericht
Idd, ik heb jou ook niet gedwongen om een met grof veel belastinggeld gefinancierde opleiding te kiezen.
Kan niet wachten op het sociale leenstelsel.
Je zult het dan vast wel geweldig vinden dat ik niet in Nederland studeer ;-)

Met de invoering van het sociaal leenstelsel gaat ook het collegegeld omlaag.. Dus ik betwijfel of de besparing voor de overheid groot is. Maar goed, ik had het over het argument v startsalaris tegenover studieschuld, en niet over dit ;-)
De meningen zijn hevig verdeeld hier, en ik geloof niet dat we elkaar kunnen overtuigen van elkaars mening , dus laten we maar ophouden met discussiŽren hierover haha

Back to AF/KLM:
ICAO data+ laat een average expenditure per franse piloot/per jaar zien van ongeveer 340,000 USD...
Dit lijkt mij aan de hoge kant, zeker omdat het om een average gaat... Iemand enig idee hoe accuraat dit kan zijn? Of heeft ICAO+ hier een fout gemaakt? (Niet onwaarschijnlijk... Heb al bij een paar maatschappijen cijfers gezien die niet lijken te kloppen..)

Laatst aangepast door foohke : 03-11-2014 om 23:44
Oud 04-11-2014, 00:29   #135
Future Pilot
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2008
Brevet: Nog geen
Typeratings: Nog geen
Uren: Geen
Citaat:
Origineel gepost door Pjotr Orno Bekijk Bericht
Heb je wel eens een indeling van een HV/KLM EU/KLC vlieger bekeken? En wat zijn die andere arbeidsvoorwaarden waar anderen alleen maar over kunnen dromen? Ik wil de boel niet bagatelliseren, maar ik heb het idee dat je alleen maar mensen napraat zonder enig deel van de inhoud te weten.

Even om een en ander in perspectief te houden, we verdienen een hoop geld, maar daar zijn we niet de enigen in. Als de oceaan over wordt gevlogen, komt de ica vlieger een delta vlieger tegen, misschien zelfs een BA vlieger, de salarissen ontlopen elkaar niet veel. Hoe kan het dan toch dat er bij Delta en BA (in mindere mate) winsten worden behaald en bij AFKL niet? Staat het gehele bedrijfsresultaat dan misschien toch niet recht evenredig met de arbeidsvoorwaarden van de vliegers? Ik weet het niet, maar als ik een aantal journalisten en leden hier mag geloven wel.

Paar voorbeelden. Bij AFKLM heb je 24 dagen vrij en daarbovenop nog 6 dagen extra. Nu is dat op zich nog niet heel gek t.o.v. andere werkgevers (zelf 25 dagen per jaar). Startsalaris voor een co-co..rond de 40,000 bruto. Ik weet, netto houdt iemand iets van €2700 euro in de maand over. Voor mijn oriŽntatie heb ik gekeken wat ik zou verdienen mocht ik de vliegopleiding gaan doen en terecht komen bij een bedrijf zoals Wizzair daar verdient een beginnende co met 20.000 euro en de top van de co ligt rond de 25.000 euro. Captains, respectievelijk e36k en e52k. Dan is een schuld van 150.000 wel heel risicovol.

Een bedrijf als Ryanair, beginnend met co op e23k en een captain rond de e90k top. En dan betalen de mensen bij Ryanair ook nog hun eigen uniform, hun eigen hotelovernachting en als je bij Ryanair je baan wilt houden dan zie je maar hoe je bij je base terecht komt. Zou zomaar kunnen dat men je pardoes heel ergens anders nodig hebben. Handig dat eigen baas zijn bij Ryanair.

Ryanair is voor velen enkel een springplank om ergens een baan bij een legacy te krijgen. Uren opbouwen en na een paar jaar toedeledokie zeggen tegen O'leary. Die slaapt er toch geen seconde korter om, want er staan nog 10 anderen in de wachtrij. Zolang Ryanair kan blijven groeien blijft het een uitermate geduchte concurrent.

Nee dan zijn de arbeidsvoorwaarden bij AFKLM toch best goed. Juist alleen maar mooi als men zulke arbeidsvoorwaarden heeft. Als een steeds grote wordende groep bedrijven goede arbeidsvoorwaarden hebben is het een teken van algehele groeiende welvaart. Ik ga mijzelf en jou/jullie even de discussie besparen omwille van tijd...

De huidige tijd leert gewoon dat de arbeidsvoorwaarden bij AFKLM niet meer rendabel te maken zijn. Tijdelijk? ja! Door divisies af te stoten, door te krimpen waar mogelijk om zo de liquiditeit te vergroten, maar om even een metafoor te geven. Weet je wat je lichaam doet als het geen voedingsstoffen meer binnen krijgt? Op den duur eet het zichzelf op. Op een gegeven moment heb je de kracht niet meer om dingen te doen. AFKLM zal zich opeten als het divisies afstoot. Maakt zich kleiner op de markt en dan hebben ze al helemaal geen kracht meer om de concurrentie aan te gaan.

Ik weet niet wat men bij AF verwacht? Dat ze nu even tijd hebben gewonnen en dat over een jaar, twee jaar..(?) een wonder gebeurd en dat ze een gat in de markt hebben gevonden of een pot met goud waardoor alle zorgen verdwijnen?
De cijfers bij AF laten verlies jaar na jaar zien sinds het begin van de crisis. Eťn jaar een winstje tegen verder torenhoge verliezen. KLM daarentegen doet het op en rond break-even.

Het is een veel gehoorde spreuk, maar het is tijd voor verandering. En ik zie het hier ook, men wijst wel naar het management, maar uiteindelijk zijn alle werknemers zelf die het bedrijf vormen. Bereidheid tot verandering, kritisch zijn en verder kijken dan het eigen straatje. Ik heb meegekregen hoe KLM samen rond het jaar 2009 de crisis doorstond. Keeping the family together. Persoonlijk vind ik het een zeer nobel streven.

Ik hoop ook dat de heren en dames aan de top beseffen waar zij mee bezig zijn. Met een riant salaris en aangesteld als directeur, tja..."gewoon pech, meer zat er niet in het bedrijf" hebben zij de minste zorgen over de toekomst.

500 miljoen in kas is niet veel. Daar koopt men zo'n 1,5 nieuwe 777 van. KLM is alom bekend. Als ik de meningen er over hoor, dan is de consument er matig enthousiast over. Te duur en te slechte service.

Er is heel wat voor nodig wil AFKLM het op de lange termijn gaan redden. Ik hoop dat met Elbers aan het roer er stevige stappen gezet gaan worden en dat KLM zich toch langzaam gaat losweken van AF, om zo de weg naar een nieuwe partner vrij te maken.
Future Pilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-11-2014, 00:53   #136
Future Pilot
heeft nog geen status

En nog even een toevoeginkje. Over dat AF het nu slecht doet en het sentiment dat AF de redder van KLM is geweest...het is enkel speculatief wat er gebeurd zou zijn als...
Wees er alleen wel van bewust dat het destijds alleen geen vriendendienstje was, maar gewoon keiharde business. Men dacht er op vooruit te gaan. Tegendeel lijkt steeds aannemelijker. Pech gehad.
Oud 04-11-2014, 10:30   #137
49015
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: A320, ex 737
Uren: Tegen de negen
Citaat:

Ik vraag ook wel eens aan mensen: Wat is KLM? (Of HV of ieder ander bedrijf) KLM, dat zijn de mensen die het werk doen, het product maken. Niet de vliegtuigen. Niet het logo. Niet de beursnotering. Want als je het personeel morgen vervangt door een andere groep mensen die voor het laagste salaris je baan willen overnemen, dan is het toch ineens een ander bedrijf geworden!
Dit is wel mooi gezegd maar is dat wel zo? Is dat wat de passagier wil, dat KLM hetzelfde bedrijf blijft? Het zelfde oude bedrijf met de daarbij behorende hoge ticketprijzen en soms discutabele service? Dat KLM concurrentie ondervindt van een maatschappij met tot nu toe louter buitenlandse (Engels, Italiaans, Duits, Spaans, Pools, Hongaars) cabinepersoneel en piloten lijkt dit in ieder geval voor een deel tegen te spreken.

Ook de angst dat verandering inhoudt er tegen bodemlonen moet worden gevlogen vanuit lage lonenlanden lijkt mij overdreven bangmakerij. Althans, de praktijk wijst anders uit. Kijk naar easyJet en Ryanair die hier een basis openen tegen redelijk marktconforme salarissen.
49015 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-11-2014, 13:24   #138
kermit
Waiting for a flight home

kermit's Avatar

Airworker sinds: Apr 2000
Typeratings: Airbus 320, Boeing 737, 757, 777
Uren: 7500+
Citaat:
Origineel gepost door 49015 Bekijk Bericht

Ook de angst dat verandering inhoudt er tegen bodemlonen moet worden gevlogen vanuit lage lonenlanden lijkt mij overdreven bangmakerij. Althans, de praktijk wijst anders uit. Kijk naar easyJet en Ryanair die hier een basis openen tegen redelijk marktconforme salarissen.
Ik denk niet dat er iemand bang is dat KLM zijn vliegerssalarissen gaat benchmarken aan Wizzair of Norwegian.
Wat is trouwens in deze sector uberhaupt marktconform en wie bepaalt dat? De mensen bij Easyjet? Is marktconform dan wat ze bij Arke verdienen? Of kijken we naar HV? Of kijken we naar de jongens en meisjes die voor niks ook wel willen vliegen? De markt is wat dat betreft in Europa toch al verziekt. Al sinds ik op dit forum actief ben wordt er al geroepen dat het verschrikkelijk is dat newbie lowtimers zich zo laten hoereren door maatschappijen als FR. Ratinkje zelf lappen en dan een jaartje voor bijna noppes uurtjes maken. En nu gaan lopen piepen dat er bij de flagcarriers zoveel betaald wordt? Begrijp me niet verkeerd. Heb hier via EPST ook aan meegedaan. Dit wil wat mij betreft niet zeggen dat 70K (of wat er dan ook betaald wordt) voor een captain ineens marktconform is.
Begreep trouwens ook dat er genoeg NL ers bij Easy in andere Europese bases er niet over piekeren om voor het geboden contract terug te komen. Lekker marktconform.....

Ik zie best dat er bij AFKL een probleem is maar dat los je echt niet op door alle vliegers 5% te laten inleveren. Was het maar zo simpel.

Dit is overigens geen tirade richting jou 49015. Ik denk dat we het wel aardig eens zijn. Ik wordt alleen een beetje moe dat iedereen altijd valt over die 'exorbitante' vliegerssalarissen. Als ik ergens vertel wat ik voor mn geld doe denken mensen al heel snel dat ik ' vast wel zo'n 2 ton mee naar huis neem'. "Dat verdienen die piloten toch?" Was het maar waar......

Laatst aangepast door kermit : 04-11-2014 om 14:30
kermit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-11-2014, 14:39   #139
Columbus
heeft nog geen status

Brevet: ppl/cpl/ir
Typeratings: geen
Uren: 200
Nu zal je denken, daar heb je hem weer met zijn bootjes. Maar wellicht toch relevant. In de scheepvaart is er al jaren een overeenkomst waarbij de werkgever tot bijna 25% loonbelasting terug kan vorderen wanneer men een Nederlandse werknemer tewerk stelt en het bedrijf in NL geregistreerd staat. Dit om te kunnen concureren op de internationale markt en lage lonen landen/arbeiders. Als men dit voor de Nederlandse luchtvaart zou kunnen bewerkstelligen zou dit een enorme boost kunnen zijn voor de hele sector zou ik mij zou kunnen voorstellen.
Columbus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-11-2014, 17:35   #140
foohke
In the middle of nowhere

Citaat:
En nog even een toevoeginkje. Over dat AF het nu slecht doet en het sentiment dat AF de redder van KLM is geweest...het is enkel speculatief wat er gebeurd zou zijn als...
Wees er alleen wel van bewust dat het destijds alleen geen vriendendienstje was, maar gewoon keiharde business. Men dacht er op vooruit te gaan. Tegendeel lijkt steeds aannemelijker. Pech gehad.
Even je facts straight hebben:
KLM maakt (fatsoenlijk) winst sinds de 'samenwerking' met AF. (Terwijl Air France 'gewoon' nog steeds verlies maakt). De Nederlandse markt is gewoonweg te klein voor KLM om als totaal zelfstandige maatschappij te opereren. Dankzij AF kan KLM meeprofiteren van de bevolkingsgrote van Frankrijk. Dankzij AF heeft KLM op bepaalde routes de prijzen enorm omhoog kunnen gooien. Weggaan van AF zou dit ongedaan maken.
Ik ben dan ook van mening dat KLM meer van Air France profiteert dan andersom.

Daarom dus: vergeet niet dat KLM niet meer bestaan zou hebben zonder air france
Oud 04-11-2014, 18:24   #141
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Dit boekjaar gaat KLM echt niet op winst uitkomen. Dat staat iig wel al vast.

Hoe prifiteert KLM van de bevolkingsgrootte van Frankrijk. Die Fransen reizen amper met KL hoor

Oud 04-11-2014, 18:27   #142
49015
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door kermit Bekijk Bericht
Ik denk niet dat er iemand bang is dat KLM zijn vliegerssalarissen gaat benchmarken aan Wizzair of Norwegian.
Wat is trouwens in deze sector uberhaupt marktconform en wie bepaalt dat? De mensen bij Easyjet? Is marktconform dan wat ze bij Arke verdienen? Of kijken we naar HV? Of kijken we naar de jongens en meisjes die voor niks ook wel willen vliegen? De markt is wat dat betreft in Europa toch al verziekt. Al sinds ik op dit forum actief ben wordt er al geroepen dat het verschrikkelijk is dat newbie lowtimers zich zo laten hoereren door maatschappijen als FR. Ratinkje zelf lappen en dan een jaartje voor bijna noppes uurtjes maken. En nu gaan lopen piepen dat er bij de flagcarriers zoveel betaald wordt? Begrijp me niet verkeerd. Heb hier via EPST ook aan meegedaan. Dit wil wat mij betreft niet zeggen dat 70K (of wat er dan ook betaald wordt) voor een captain ineens marktconform is.
Begreep trouwens ook dat er genoeg NL ers bij Easy in andere Europese bases er niet over piekeren om voor het geboden contract terug te komen. Lekker marktconform.....

Ik zie best dat er bij AFKL een probleem is maar dat los je echt niet op door alle vliegers 5% te laten inleveren. Was het maar zo simpel.

Dit is overigens geen tirade richting jou 49015. Ik denk dat we het wel aardig eens zijn. Ik wordt alleen een beetje moe dat iedereen altijd valt over die 'exorbitante' vliegerssalarissen. Als ik ergens vertel wat ik voor mn geld doe denken mensen al heel snel dat ik ' vast wel zo'n 2 ton mee naar huis neem'. "Dat verdienen die piloten toch?" Was het maar waar......
Ten eerste heb je me nooit horen roepen dat de salarissen bij de flagcarriers te hoog zijn. Ten tweede, ik heb altijd gezegd dat 'een ieder moet doen wat hij moet doen' met betrekking tot het betalen van typeratings. Ik heb daar verder geen oordeel over.
Ik constateer slechts dat de salarissen omlaag moeten als je op basis van kosten met een opkomende airlines wil blijven concurreren.

Wat de tegenstanders van 'kostenbesparing' a la HV-europe echter keer op keer beweren is dat we straks allemaal moeten concurreren met lage-lonen-landen en mensen die willen betalen om te vliegen. Nogmaals, dat is gewoon niet aan de orde! Ik zie het niet om me heen gebeuren in low-cost land. easyJet, Vueling en zelfs uiteindelijk Ryanair betalen een normaal salaris en hebben hun vliegtuigen gewoon in het rijke westen gebaseerd.

Dus waarom steeds dat paniekvoetbal? Er is gewoon sprake van gezonde concurrentie.
Nu jouw vraag over wat een competitief salaris is voor easyAms:
-alle captainsplekken vervuld en volgens mij geldt dat ook voor FO's.
-Velen staan inderdaad niet te springen om naar AMS te komen omdat ze in ItaliŽ relatief weinig belasting betalen. En ja, het is dan heel moeilijk om dat mooie salaris op te geven voor een gangbaarder salaris in AMS. Dat zegt echter meer over het salaris in ItaliŽ dan het salaris in AMS.
-Voor zover ik kan zien heeft easyJet heel goed aangevoeld wat ze wel en wat ze niet kunnen bieden om mensen naar AMS te lokken. Het salaris Ūs dus competitief! 1-0 voor het management. Dat ik het persoonlijk graag omhoog zie gaan staat natuurlijk buiten kijf
-De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn inderdaad niet zo best, maar hee, de basis is nog niet eens open. Geloof me, achter de schermen wordt daar hard aan gewerkt.

Maar laten we nou niet doen alsof easy en Ryanair slecht betalen en dat de concurrentie aangaan het einde van ons mooie beroep betekent!
Oud 04-11-2014, 18:41   #143
Hector
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2006
Brevet: atpl
Typeratings: 747, en uit een ver verleden 737, dash8
Sorry hoor 49015, maar de eerste 2 jaar verdien je bij Vueling als fo €900 bruto per maand, vervolgens 2 jaar €1250 per maand en daarna een paar jaar €1850 per maand. Overigens nadat jeje eigen type voor €17000 hebt betaald. Noem je dat echt "normaal"?

Bron:www.ppjn.com
Hector is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-11-2014, 19:18   #144
49015
heeft nog geen status

Niet alle FO's verdienen zo slecht Hector. Ik neem aan dat je het hier over cadet-scheme's hebt. Als Vueling echt ervaren mensen nodig heeft dan betalen ze een beter salaris. Je moet een onderscheid aanbrengen in wat er aan de onderkant van de markt gebeurt en wat daadwerkelijk gangbaar is in een airline:

Natuurlijk vind ik het belachelijk dat een Vueling cadet blijkbaar zo weinig verdient. Net zo belachelijk vind ik het heel veel jongens 35000 voor een TurbopropRating hebben betaald bij Denim en vervolgens weer elders konden dokken voor een Bur-rating. Of 250000 voor een SIC rating op een metroliner. Of dat jongens op droogbrood moesten leven vanuit hun Dodge Caravan om VFR-instructie-uurtjes te maken in Texas. Of dat ik geen NLS of KLS kon doen en dus geen schijn van kans kreeg bij de KLM omdat ik geen rijke pa heb die mijn studie wilde bekostigen. (om even alles op scherp te stellen ) Kortom, onder aan de ladder zal het altijd klote zijn, same shit, different day, such is aviation.

Nogmaals, wanneer easyJet of Ryanair in AMS een basis openen betalen ze een redelijk normaal salaris. Dat is wat vooralsnog blijkt uit de praktijk wat easyJet betreft.
Oud 04-11-2014, 19:47   #145
foohke
In the middle of nowhere

Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
Dit boekjaar gaat KLM echt niet op winst uitkomen. Dat staat iig wel al vast.

Hoe prifiteert KLM van de bevolkingsgrootte van Frankrijk. Die Fransen reizen amper met KL hoor

Misschien dit jaar niet, maar over het algemeen heeft KLM het niet verkeerd gedaan sinds de samenvoeging met AF.

Door de samenvoeging vliegen er meer passagiers via AMS, om daar over te stappen op long-haul KLM/joint-venture maatschappijen.
Oud 04-11-2014, 23:11   #146
Iz
heeft nog geen status

Citaat:
Dit is wel mooi gezegd maar is dat wel zo? Is dat wat de passagier wil, dat KLM hetzelfde bedrijf blijft? Het zelfde oude bedrijf met de daarbij behorende hoge ticketprijzen en soms discutabele service?
Dat hoor je me helemaal niet zeggen. Sterker nog, ik zeg dat er flink wat moet veranderen. Dus dezelfde airline blijven, nee. Vervangen worden door een andere, ook zeker niet!
Oud 04-11-2014, 23:33   #147
Future Pilot
heeft nog geen status

Citaat:
Futurepilot, het is geenszins m'n bedoeling om je de grond in te trappen maar al je quotes in je laatste post vermelden *vermoedens* en aannames van jouw kant. De vloot van KLM was destijds allang verkocht en werd geleased. Zijn dus geen assets. Sterker nog, alle onroerend goed was ook al verkocht en op dat moment werd het hoofdkantoor in Amstelveen verkocht zodat ze dat zelf terug konden gaan huren. Ik neem het je niet kwalijk dat je dat niet wist (werd ook niet aan de grote klok gehangen) maar als je nogal overtuigd raakt van je eigen conclusies die niet op feiten zijn gebaseerd, tja. Doen veel mense overigens, ik ben daar ook niet immuun voor
Ik heb er even een website op open geslagen en nu ga ik vast ergens kort door de bocht, maar de pagina http://www.planespotters.net/Airline...rlines?sort=dd

vertelt mij dat toch een groot deel van de (historische) vloot in bezit is (geweest) van KLM zelf en niet geleased. Dan zitten er natuurlijk een hoop haken en ogen aan, want een tweede (derde,...) hands kist heeft een lagere boekwaarde dan een splinternieuwe, etc. Maar toch, 800 miljoen, voor zo'n groot bedrijf....?

Zal denk ik meer de penibele situatie geweest zijn. Wie had KLM anders overgenomen? Maar goed, dat is allemaal het verleden en dat vind ik toch wat minder relevant. Het gaat mij om het nu en de toekomst. Het nu, de dingen die nog spelen uit het verleden en het nu van wat de volgende stap moet zijn.

Citaat:
Geen noemenswaardige uitbreiding voor Transavia NL gepland tot nu toe. Dat gaat nu waarschijnlijk veranderen nu TRA-EU van de baan is (bedankt Franse collega's) maar wat vage uitspraken in kranten ten spijt wilde AFKL geen cent in HV investeren in eerste instantie.

Natuurlijk kun je met algemene management praat aankomen van wie niet flexibel is en blabla en tuurlijk kun je extreem rigoureus te werk gaan. Als men het zou kunnen, zou er morgen een totaal nieuwe airline met 500 kisten staan en minimale arbeidsvoorwaarden. En dan de oude lekker failliet laten gaan. Dat kan natuurlijk niet dus dan is de volgende optie een nieuwe airline oprichten die in de loop der tijd de oude opvreet.

Maar dat is mijn punt. En iedere armchair CEO kan zo makkelijk oordelen dat het allemaal niet meer van deze tijd is en dat de salarissen belachelijk zijn maar het laten wegstromen van tienduizenden banen gaat toch echt over de levens van mensen. Collega's. Kinderen. Toekomsten.
Dus verdedig ik arbeidsvoorwaarden? Nee. Maar ik vind, ook met mijn ervaring buiten het vliegen als ondernemer, dat je primaire motivatie achter ondernemen nooit geld, geld, geld moet zijn maar ook trots in je bedrijf, je product en zeker ook je werknemers. Helaas denkt niet iedereen dat.

Ik vraag ook wel eens aan mensen: Wat is KLM? (Of HV of ieder ander bedrijf) KLM, dat zijn de mensen die het werk doen, het product maken. Niet de vliegtuigen. Niet het logo. Niet de beursnotering. Want als je het personeel morgen vervangt door een andere groep mensen die voor het laagste salaris je baan willen overnemen, dan is het toch ineens een ander bedrijf geworden!
Ik hoop met je mee op een goede afloop. Wat je hier zegt heb ik ook willen verwoorden, maar niet heel specifiek naar iets toe. Wil AFKLM het redden dan moet iedereen bereid zijn tot veranderen. Dat is naar mijn idee niet de gedachte van "Oh, KLM gaat niet veranderen, dan veranderen wij hier bij AF ook niets.."
Het zelf kritisch zijn...waar kan JIJ (niet jij persoonlijk) verbeteren. Wat is het maximale wat jij kan geven en nog steeds content zijn.

Dan zijn er altijd mensen die zeggen dat ze met minder nooit tevreden kunnen zijn. Die zijn heel stellig, willen het beste van het beste en de ander kan er voor opdraaien. Daarvan heb ik heel banaal gezegd. Wie niet zelfkritisch kan zijn kan beter oprotten. Het bedrijf (en dat verwoord jij ook zo) dat ben je zelf. Iedereen is een egoÔst en een ieder denkt aan zichzelf, maar wie puur en alleen naar het eigen straatje kijkt en niet verder dan dat is toch wel heel kortzichtig bezig. Dan ziet diegene enkel een eilandje en niet het grote geheel waar die van uitmaakt.
In management is in dat een geval van myopia (bijziendheid).

Zolang in Nederland (en Europa) genoeg afgestudeerden zonder baan als Piloot zijn, zullen er genoeg voor minder willen werken.

Ik denk dat men op de werkvloer gauw genoeg bereid is tot concessies, maar ik vrees dat in de hogere lagen het ťťn en ander toch langs elkaar heen gaat. Ik hoop toch dat men vooral aan de Franse kant gauw beseft waar zij mee bezig zijn. Als ik zie dat men in de jaren ruim een half miljard, ruim een miljard, een half miljard, ruim een miljard en zelfs tegen de 2 miljard verliest maakt...dan vraag ik toch af hoe zelfkritisch zij kunnen zijn.

Mijn idee voor AFKLM is om zichzelf opnieuw uit te vinden. Er zal naar mijn idee gesnoeid moeten worden in de erfenis van de hoogtijdagen. De gasten (passagiers) zijn niet meer altijd de nette hogere klasse, maar in alle soorten en maten met ook uiteenlopende temperamenten. Zij willen toch waar voor hun geld en als het even kan voor een dubbeltje op de eerste rij.

Bedrijven kijken kritischer naar hun uitgaven. Eťn van de redenen waarom luchtvracht zo is ingestort, want waarom de luxe van snel vervoer als het ook wat minder snel kan tegen veel lagere kosten...

De economy klasse levert de winst en niet de business klasse. Wat ook zeker niet betekend dat laatstgenoemde verloederd kan worden. Het is een buitengewoon moeilijk opgave in het geheel de benodigde verandering aan te brengen. Er is ook geen toverformule waarmee alles goed komt. Ik weet dus ook niet wat wel zal gaan werken en wat niet.

Er is een hip social media team. KLM heeft een heel groot publiek op Facebook.
KLM moet af van het dure, slechte service imago. Het reclame filmpje van KLM vond ik persoonlijk erg waardig. Doe er iets mee zou ik zeggen.

Alleen men moet er niet in gaan overdrijven. Wees zelfkritisch en heb vertrouwen.
Oud 05-11-2014, 01:04   #148
Murphy
status: geen

Airworker sinds: Sep 2013
Typeratings: B787
Uren: veel
KLM salarissen te hoog?

Citaat:
Ik constateer slechts dat de salarissen omlaag moeten als je op basis van kosten met een opkomende airlines wil blijven concurreren.
Salarissen moeten niet omlaag. Kosten moeten omlaag.
Is absoluut niet hetzelfde.
Kosten cockpit KLM 800 miljoen per jaar. Dat is 11% van totale personeelskosten van AFKL, die toch al veel te hoog zijn. Er zijn ongeveer 2.500 FTE's cockpit bij KLM. Dat aantal vertegenwoordigt ongeveer maar 2,5% van het aantal werknemers AFKL.

Kijk, daar zit ruimte in. En om nou niet weer ouwe koeien uit de sloot te halen laat het invullen van kostenbesparing hier maar aan de 'experts' over.

Morgen leuke LR vergadering gewenst.
Het is tijd dat Verhage leiderschap toont. Kleine kans dat ie dat ook daadwerkelijk zal doen.
Murphy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-11-2014, 07:30   #149
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Typeratings: A330/A350
Uren: 15.000
De uitdagingen van de Koninklijke....

Elbers heeft van de RvC tot half december de tijd gekregen om een strategie neer te zetten. Hij heeft inmiddels van VNV te horen gekregen dat men snakt naar zo'n strategie.

Naar verluidt zijn de financiers van de B787 ontevreden over het financiele plaatje van KLM. Wie niet. En waarschijnlijk hebben deze instanties hard aan de bel getrokken bij de RvC.

Kijk naar het aantal werknemers bij de maatschappij en deel dat door het aantal vliegtuigen. Dan word je niet blij bij KLM en helemaal niet bij AF. Met dien verstande dat men dat getal momenteel harder aanpakt bij AF dan bij KL. Ik vermoed dat het getal van 7500 met dit rekensommetje te maken heeft van een externe partij.

Vroeger liep Albert Plesman onverwacht binnen in kantoortjes van KLM met de vraag 'Wat doet u precies voor de KLM!?'.

Het ligt in de lijn der verwachtingen dat Elbers iets soortgelijks gaan doen.

Nu zit vliegend personeel in de luxe positie dat ze makkelijk antwoord kunnen geven op die vraag. En vanuit die positie is het richting grondbonden niet solidair om te roepen dat er teveel mensen bij KLM werken. Helemaal als je extreem goede arbeidsvoorwaarden hebt. Dus VNV zal voorzichtig opereren en de voorkeur geven aan bilateraal overleg. Maar als Elbers een heldere strategie neerlegt en die vervolgens resoluut uitvoert, dan is VNV bereid om een fors steentje bij te dragen.

In mijn eigen woorden: De vliegers willen alleen inleveren om de B787's veilig te stellen en pertinent niet om verborgen werkloosheid bij het bedrijf in stand te houden.

Maar ja, dat mag je niet zeggen als overbetaalde vlieger die makkelijk antwoord kan geven op de Plesman-vraag. Want daar zijn we allergisch voor in NL. Toch constateer ik dat het credo 'Keeping the Family together' verleden tijd is. Dat is te duur gebleken.

Vandaar bilateraal dus. En zoals altijd oppassen voor een 'race to the bottom'.
Need for Speed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-11-2014, 08:23   #150
49015
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Murphy Bekijk Bericht
Salarissen moeten niet omlaag. Kosten moeten omlaag.
Is absoluut niet hetzelfde.
Kosten cockpit KLM 800 miljoen per jaar. Dat is 11% van totale personeelskosten van AFKL, die toch al veel te hoog zijn. Er zijn ongeveer 2.500 FTE's cockpit bij KLM. Dat aantal vertegenwoordigt ongeveer maar 2,5% van het aantal werknemers AFKL.

Kijk, daar zit ruimte in. En om nou niet weer ouwe koeien uit de sloot te halen laat het invullen van kostenbesparing hier maar aan de 'experts' over.

Morgen leuke LR vergadering gewenst.
Het is tijd dat Verhage leiderschap toont. Kleine kans dat ie dat ook daadwerkelijk zal doen.
Als (concu)lega ben ik het met je eens. Maar in een vorige discussie vroeg ik het je al: als jij nu een divisie op moet richten die het gevecht aangaat met low cost, betaal je de piloten dan nog steeds een KLM salaris inclusief secundaire arbeidsvoorwaarden?
Oud 05-11-2014, 08:29   #151
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

De uitdagingen van de Koninklijke....

Hoewel je de vraag niet aan mij stelt: Als je een nieuwe airline opricht heb je geen last van de VNV.
Oud 05-11-2014, 10:59   #152
49015
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Need for Speed Bekijk Bericht
Hoewel je de vraag niet aan mij stelt: Als je een nieuwe airline opricht heb je geen last van de VNV.
Dat vat de hele discussie goed samen

Hulde voor jouw eerdere post van 0730. Jouw standpunt is duidelijk. Echter, ik vraag me af of andere bonden het hier mee eens zullen zijn:

Citaat:
De vliegers willen alleen inleveren om de B787's veilig te stellen en pertinent niet om verborgen werkloosheid bij het bedrijf in stand te houden.
Hebben de andere bonden op hun beurt niet een punt als ze zeggen dat ze alleen bereid zijn banen te schrappen als de vliegers ook doorwerken tot hun 65ste, om maar actueel voorbeeld te noemen? M.a.w. is het redelijk om zulke specifieke condities te stellen aan de bezuinigingen? Elders verliezen mensen hun baan, hun brood, hun levensonderhoud..
Oud 05-11-2014, 16:40   #153
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Het is heel begrijpelijk dat men naar de andere bonden kijkt wat die inleveren. Geen ťťn bond wil voorop lopen met inleveren. Dus iedereen kijkt naar iedereen. Hoe meer bonden, hoe meer dat gebeurt. En het zal je niet verbazen dat hoge bomen veel wind vangen. Dus ELKE CAO ronde vragen de bonden zich af wanneer de vliegers nu eens grof gaan inleveren. En eerlijk is eerlijk; ook toen de vliegers vorig jaar drie dagen structureel inleverden, vroeg de KL ledenraad zich ook hardop af wat de cabine nu voor beweging zou maken.

Maar bovenstaande is alleen maar de kaasschaaf. En deze keer is niet alleen de kaasschaaf aan de orde, maar ook de eerder genoemde verhouding tussen vliegtuigen en poppetjes. Dat is van een andere orde van grootte. Vandaar dat VNV nu niet zozeer kijkt naar wat de andere bonden willen inleveren, maar hoe Elbers een nieuwe, afgeslankte, toekomstbestendige KLM gaat vormgeven.

Naast arbeidsvoorwaarden is het voor elke KLMer speciaal om je KLMer te mogen noemen. En die emotie speelt een grote rol, mocht Elbers besluiten onderdelen te verzelfstandigen.

Laatst aangepast door Need for Speed : 05-11-2014 om 20:10
Oud 08-11-2014, 11:52   #154
Jumbo
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2002
Typeratings: Boeing & Airbus
Uren: 9000+
stapelgek.gif

Citaat:
Hebben de andere bonden op hun beurt niet een punt als ze zeggen dat ze alleen bereid zijn banen te schrappen als de vliegers ook doorwerken tot hun 65ste, om maar actueel voorbeeld te noemen? M.a.w. is het redelijk om zulke specifieke condities te stellen aan de bezuinigingen? Elders verliezen mensen hun baan, hun brood, hun levensonderhoud..
Wat de andere bonden daarbij vergeten is dat de ongeboren KLS-ers dan benadeeld worden. Dat kan de VNV toch niet laten gebeuren....
Jumbo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-11-2014, 13:58   #155
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Zolang die nog niet aangenomen zijn hoeft KLM daar ook geen rekening mee te houden
Oud 08-11-2014, 14:23   #156
Jumbo
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2002
Typeratings: Boeing & Airbus
Uren: 9000+
KLM niet nee, echter de KLM piloten en VNV houden hier wel degelijk rekening mee, het kan toch niet zo zijn dat de groep ongeboren KLS'ers benadeeld worden, liever het bedrijf weg dan dat gebeurt.
Jumbo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-11-2014, 15:27   #157
Iz
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Jumbo Bekijk Bericht
...het kan toch niet zo zijn dat de groep ongeboren KLS'ers benadeeld worden, liever het bedrijf weg dan dat gebeurt.
Nou nou, dat is wel een beetje vanuit de heup geschoten, niet? Zeker, ik verbaas me ook vaak over de speciale status die ongeboren KLM'ers (=KLS'ers, ik weet niet wat een ongeboren KLS'er is..) krijgen maar liever het bedrijf om zeep slaat natuurlijk nergens op. Proef ik hier persoonlijke frustratie?
Oud 08-11-2014, 16:48   #158
Overstag
Klaar om te wenden!

Airworker sinds: Aug 2009
Typeratings: B777, B737, MEP, SEP
Uren: 11000
Daar staat het hier vol mee! LOL
Overstag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-11-2014, 17:55   #159
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Nou Iz, ik had je hier toch wel iets hoger voor ingeschat.
Er zijn tal van topics geweest waar we toch bij beleidsveranderingen vooral niets ten nadele voor de KLS-ers mocht zijn, want daar hebben we tenslotte ook rekening mee te houden....
Oud 08-11-2014, 18:02   #160
Anoniempje
ik was het niet

Airworker sinds: Dec 2010
Brevet: CPL
Uren: 4000
We schreeuwen hier allemaal moord en brand dat de vliegopleidingen te duur zijn en de banken belachelijk bezig. Dan is hier de mogelijkheid voor KLM'ers om een beetje rekening te houden met hun toekomstige collega's, en dan is het weer niet goed.
Anoniempje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels