.:.
Oud 23-12-2006, 19:24   #41
Jet
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2006
Brevet: RPL (G)
Typeratings: LS8
Uren: >100
Helemaal mee eens, idd!

grtz Jet

PS: laat je vooral niet afschrikken door het afvalpercentage, nooit geschoten is altijd mis!!!
Jet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-12-2006, 15:21   #42
dav1t0
heeft nog geen status

Brevet: niks
Typeratings: niks
Uren: geen
Bedankt voor je reacite allemaal! Het is nog lange niet zo ver, dus ik heb nog genoeg tijd om na te denken.

Fijne kerst nog, en een lekker oud&nieuw!

Grtz
dav1t0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-04-2007, 18:54   #43
gekopvliegen
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2007
Brevet: cpl
Typeratings: ir
Uren: 450
je moet zeker niet te lichtzinnig denken over GVSS. gewoon heel goed uit je kop leren want dat is je basiskennis voor de grading in de Frasca. Je ontvangt het boekje vrijwel altijd 1 tot 2 weken voor je grading.
al je echt nog niets van vliegen weet en ook niet thuis op de MSFS hebt gevlogen is een uurtje op een Frasca-141 aan te raden. dat voorkomt zweethandjes.
gekopvliegen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-04-2007, 14:09   #44
Kazimierz
had status

Kazimierz's Avatar

Airworker sinds: Mar 2007
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: -
Citaat:
Origineel gepost door gekopvliegen Bekijk Bericht
je moet zeker niet te lichtzinnig denken over GVSS. gewoon heel goed uit je kop leren want dat is je basiskennis voor de grading in de Frasca. Je ontvangt het boekje vrijwel altijd 1 tot 2 weken voor je grading.
al je echt nog niets van vliegen weet en ook niet thuis op de MSFS hebt gevlogen is een uurtje op een Frasca-141 aan te raden. dat voorkomt zweethandjes.
Duidelijk is gebleken dat een gezonde kennis van het blauwe GVSS boekje van groot belang is bij het succesvol afsluiten van de test. Na alle selecties te hebben afgerond ben ik van mening dat succes grotendeels van kennis afhankelijk is.

Een uurtje simulator zal je echt geen voorsprong geven. Het enige wat je dan weet is hoe het apparaat eruit ziet en functioneert. Een betere prestatie zal het je niet opleveren en het kost bovendien klauwen met geld.

Ben gewoon jezelf. Sommigen hebben vliegaanleg, anderen niet. Heb daar vrede mee. Ben geconcentreerd maar tevens ontspannen. Voorbereiding is vitaal, maar je kunt ook overdrijven!

Succes in ieder geval!
Kazimierz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-04-2007, 15:15   #45
Danus
heeft nog geen status

Ik ben nu 17, zit in 5vwo. Ik wacht wel want ik ga eerst lucht en ruimtevaart in Delft proberen te studeren en zo snel mogelijk af te maken, en daarna ga ik voor de luchtmacht selecties. Ondertussen ben ik begonnen met zweefvliegen en alles over vliegen leren wat er te leren valt XD.
Danus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-04-2007, 17:31   #46
Jrz
heeft status

Airworker sinds: Feb 2007
Brevet: GMB
Uren: een hoopje
Citaat:
Origineel gepost door Kazimierz Bekijk Bericht
Duidelijk is gebleken dat een gezonde kennis van het blauwe GVSS boekje van groot belang is bij het succesvol afsluiten van de test. Na alle selecties te hebben afgerond ben ik van mening dat succes grotendeels van kennis afhankelijk is.

Een uurtje simulator zal je echt geen voorsprong geven. Het enige wat je dan weet is hoe het apparaat eruit ziet en functioneert. Een betere prestatie zal het je niet opleveren en het kost bovendien klauwen met geld.

Ben gewoon jezelf. Sommigen hebben vliegaanleg, anderen niet. Heb daar vrede mee. Ben geconcentreerd maar tevens ontspannen. Voorbereiding is vitaal, maar je kunt ook overdrijven!

Succes in ieder geval!
Ben dan nog wel niet klaar met mn selecties, maar ben het hier wel mee eens.
Ze kijken, helemaal bij t GVSS, naar opleidbaarheid. Als je zelf eerst al ergens anders wilt gaan voelen hoe die frasca precies werkt, zegt dat eigenlijk al genoeg over jezelf. Je wilt ten eerste al een voorsprong en ten tweede al gelijk laten zien dat je het "in je blijkt te hebben".
Lijkt me deels ook een kwestie van zelfvertrouwen. Het blauwe boekje is genoeg om het GVSS succesvol af te kunnen sluiten. Als je ondanks die kennis nog van tevoren wilt oefenen, lijkt het mij dat je al twijfelt aan je eigen kunnen, zonder dat je eigenlijk weet of het gegrond is. GVSS is er om je vliegaanleg te testen, niet je voorbereidingsaanleg.
Jrz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-04-2007, 08:05   #47
dune
heeft nog geen status

dune's Avatar

Airworker sinds: Jul 2006
Brevet: ATPLH+A/IR
Typeratings: meerdere
Uren: in de vier cijfers
@JRZ:

Heb je zelf het GVSS al behaald ?

Citaat:
Origineel gepost door Jrz Bekijk Bericht
Ze kijken, helemaal bij t GVSS, naar opleidbaarheid.
Mee eens.

Citaat:
Als je zelf eerst al ergens anders wilt gaan voelen hoe die frasca precies werkt, zegt dat eigenlijk al genoeg over jezelf. Je wilt ten eerste al een voorsprong en ten tweede al gelijk laten zien dat je het "in je blijkt te hebben".
Lijkt me deels ook een kwestie van zelfvertrouwen. Het blauwe boekje is genoeg om het GVSS succesvol af te kunnen sluiten. Als je ondanks die kennis nog van tevoren wilt oefenen, lijkt het mij dat je al twijfelt aan je eigen kunnen, zonder dat je eigenlijk weet of het gegrond is. GVSS is er om je vliegaanleg te testen, niet je voorbereidingsaanleg.

Flauwekul !!

Je doet hiermee overkomen alsof iemand die zich gewoon (op zijn eigen manier) goed wil voorbereiden op het GVSS, onzeker is. Dat slaat echt nergens op. Je kunt het namelijk ook op een andere manier benaderen: namelijk dat iemand zorgvuldig en contentieus is, zich op iets belangrijks en intensiefs als een grading goed wil voorbereiden. Dit heeft niets met het testen voorbereidingsaanleg te maken. Dan zou je je volgens jou namelijk nergens op voor mogen bereiden tijdens de (totale) selectieprocedure. Dat is een naïef en onverstandig uitgangspunt.

Let wel:
Ik ben persoonlijk geen voorstander van een complete Frasca training voorafgaand aan het GVSS, omdat dit de leercurve nadelig kan beïnvloeden. Je begint tenslotte hoger en zal dus ook hoger moeten eindigen om die curve steil genoeg te krijgen (en dus jouw goede instrueerbaarheid aan te kunnen tonen). Dat is wel iets anders dan een stukje Touch and Feel.

Zelfs op het simpele testje over het blauwe boekje voorafgaand aan het GVSS vallen mensen af, dat zegt mij persoonlijk wat over deze personen... Wat is het nou ? Zestien (?) pagina's aan informatie uit je hoofd leren ? Dan ga ik toch echt twijfelen aan: verantwoordelijkheidsgevoel, discipline, zorgvuldigheid, motivatie.

Laatst aangepast door dune : 09-04-2007 om 08:50
dune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-04-2007, 11:58   #48
Jrz
heeft status

Ja, ik heb GVSS gehaald bij de KLu, en dat met niet meer kennis dan puur het blauwe boekje. Zelf ben ik ook erg contentieus, maar ik heb er geen moment aan getwijfeld om misschien niet eerst even ergens anders een frasca in te duiken.
Oke, ik heb het in mijn vorige reactie misschien een beetje te ver doorgetrokken, maar persoonlijk vind ik wel dat je dat extra uurtje frasca totaal niet nodig hebt. Ze verwachten toch niet van je dat je je eerste vluchten perfect uitvoert, maar ze weten wel dat ze na maximaal zes vluchten kunnen beoordelen of jij in staat bent om het vliegen snel genoeg op te pikken. Dat doen ze echt niet voor niets. Dus als jij vind dat je zelf eigenlijk een uur meer in dat ding wil vliegen, getuigt dat voor mij een beetje van onzekerheid.

En ik bedoel het zeker niet als "je mag je niet voorbereiden". Voorbereiding is goed, wordt deels ook van je verwacht. Goed inlezen in het hele gebeuren werkt meestal in je voordeel. Maar bij dingen zoals het GVSS, waar het puur en alleen aankomt op aanleg, vind ik niet dat je in je voorbereiding al zelf je aanleg moet gaan testen. Maargoed, zo zie ik het, een ander mag daar best een andere mening over hebben
Oud 09-04-2007, 14:07   #49
Chris87
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2004
Uren: 41
ze vragen voorafgaand aan de PO1 toch ook of je al is in een frasca-141 hebt 'gevlogen' o.i.d.?
Chris87 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-04-2007, 14:23   #50
Jrz
heeft status

Naja, voorafgaand aan GVSS vragen ze of je sim / vlieg ervaring heb. Maar hoevaak ik op t board al tips heb gezien als "gewoon nee zeggen, dat uurtje frasca zien ze toch niet"
Oud 09-04-2007, 19:44   #51
ThijsB
heeft nog geen status

ThijsB's Avatar

Airworker sinds: May 2006
Uren: 15
Ik ben het met Jrz eens..
Ik heb zelf volledige vliegerselectie voltooid met helaas onvoldoende resultaat op PVS. Op GVSS heb ik wel goed gescoord, met alleen maar de kennis van het blauwe boekje. Ik ben van mening dat dit genoeg is en dat je ook geen uren van tevoren in een simulator moet gaan oefenen, aangezien het zonder dit ook goed te doen is..

Laatst aangepast door ThijsB : 09-04-2007 om 19:45 Reden: spelfout
ThijsB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-04-2007, 08:05   #52
dune
heeft nog geen status

dune's Avatar

Citaat:
Oke, ik heb het in mijn vorige reactie misschien een beetje te ver doorgetrokken, maar persoonlijk vind ik wel dat je dat extra uurtje frasca totaal niet nodig hebt. Ze verwachten toch niet van je dat je je eerste vluchten perfect uitvoert, maar ze weten wel dat ze na maximaal zes vluchten kunnen beoordelen of jij in staat bent om het vliegen snel genoeg op te pikken. Dat doen ze echt niet voor niets. Dus als jij vind dat je zelf eigenlijk een uur meer in dat ding wil vliegen, getuigt dat voor mij een beetje van onzekerheid.

En ik bedoel het zeker niet als "je mag je niet voorbereiden". Voorbereiding is goed, wordt deels ook van je verwacht. Goed inlezen in het hele gebeuren werkt meestal in je voordeel. Maar bij dingen zoals het GVSS, waar het puur en alleen aankomt op aanleg, vind ik niet dat je in je voorbereiding al zelf je aanleg moet gaan testen. Maargoed, zo zie ik het, een ander mag daar best een andere mening over hebben

Inderdaad trok je het een beetje ver door naar mijn mening, maar bottom-line is dat ieder zich graag op zijn eigen wijze prepareert voor een lastige taak. Dan is het voorbarig en wellicht een tikje arrogant om anderen per definitie als onzeker te betitelen. Ik heb mijn GVSS (KLu) ook behaald, maar wel het advies, van de piloten die ik ken en die dezelfde procedure hebben doorlopen, aangenomen om dat uurtje Frasca te gaan 'voelen'. Mijn 'aanleg' + instrueerbaarheid heb ik daarmee echt niet kunnen 'boosten', want dat heb je of heb je niet. Daarom mag je het GVSS ook niet meer overdoen als je bent gezakt. Daar doe je ook niet echt iets aan in een uurtje. Het is gewoon een kweste van 'be prepared' en het was voor mij goed om te weten wat ik kon verwachten. Maar ik onzeker ?...

Beetje leven en laten leven kan geen kwaad toch ?

Zet 'm op in de opleiding.
Oud 10-04-2007, 10:46   #53
Jrz
heeft status

Hehe, nee het was niet mijn bedoeling anderen te beledigen of wat dan ook, al moet ik toegeven dat ik, helemaal in mijn eerste reactie, het nogal lomp geformuleerd heb. Excuses daarvoor. Ook is het geen persoonlijke aanval naar wie dan ook!
Maar ik beredeneerde een beetje vanuit mijn eigen ervaring, dat wanneer ik naar mijzelf kijk, ik toch aardig wat progressie heb gemaakt tussen de FAM vlucht en de B vlucht, wat ongeveer ook een uur "simulatortijd" is geweest. Daarom vind ik persoonlijk dat "even een uurtje frasca" toch wel voor een aardige vooruitgang kán zorgen. Maar dit kan natuurlijk voor iedereen verschillend zijn.
Maargoed, genoeg hierover. Iedereen die eerst even wil voelen, ga je gang! Mijn ervaring is alleen dat je het echt niet nodig hébt, betekend niet dat je het niet mag

Ach, ik moet wel zeggen, beter teveel voorbereiding dan te weinig!

En bedankt trouwens Jij ook veel succes natuurlijk!
Oud 11-04-2007, 01:09   #54
dune
heeft nog geen status

dune's Avatar

Oud 11-04-2007, 19:53   #55
Diana
Administrator
.

Diana's Avatar

Airworker sinds: Jan 1999
Brevet: PPL-A + GPL
Uren: 500
Naar mijn mening - niet als ervaringsdeskundige van GVSS, wel van dit soort simulators - kan het geen kwaad voorbereid te zijn onder het motto: "Chance favours the prepared mind". Een uurtje sim kan er voor zorgen dat je weet wat je te wachten staat. Zie het als een wielrenner die voor de wedstrijd het parcours verkent.

Je hebt één kans, waarom dan niet gewoon alle middelen gebruiken die tot je beschikking staan? Iemand die Airwork niet kent en niet via de Kennisbank of het board informatie absorbeert, maakt in theorie óók niet minder kans om de selectie te halen. Maar ik denk dat velen hier het gevoel zullen hebben dat ze héél veel aan de informatie gehad hebben.
Diana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-04-2007, 20:38   #56
TKS
heeft nog geen status

TKS's Avatar

Airworker sinds: Sep 2006
Ben het met Diana eens als het toegestaan is waarom dan niet alles doen wat mogelijk is om het te halen? Daar gaat het toch om?Iemand die het niet kan die haald het toch niet...

Tks

Laatst aangepast door TKS : 24-04-2007 om 19:10
TKS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-04-2007, 19:09   #57
Stofje
heeft nog geen status

Brevet: none
Typeratings: 1200!!
Uren: none
oke,

ik heb hier al veel info gevonden, geweldig, als andere mensen al dingen voor je opzoeken :P

en nee, ik ben niet te lui hoor,
ik wil graag bij de luchtmacht, en net als david, om teamwerk, en het vliegen zelf..
en ik denk, dat ik het redelijk goed kan, wat me ook erg belangrijk lijkt :P

ben er bijna zeker van dat ik ga solliciteren als ik oud genoeg ben, ( ben nu 15, doe nu 3vwo, maar volgend jaar denk weer havo)
Stofje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-05-2007, 20:45   #58
A_on_Air
heeft nog geen status

A_on_Air's Avatar

Airworker sinds: May 2007
Brevet: geen
Typeratings: geen
Ej heb je miss ook een paar links voor die intervieuws waar je het over had? Heli en f-16? alvast bedankt!
A_on_Air is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-05-2007, 20:53   #59
A_on_Air
heeft nog geen status

A_on_Air's Avatar

Hallo,
ik zit nu in 5 vwo en heb met me suffe kop vorig jaar het 'verkeerde' profiel gekozen. Ik heb dus geen Wiskunde b en ook geen natuurkunde. Nou verzekerde zo'n mannetje van de luchtmacht mij dat dat geen enkel probleem was..ik mocht namelijk ook met alleen wiskunde a.12 mee doen aan de testen. Nou is mijn vraag heb je die natuurkunde en wiskunde b hard nodig? Bij de testen en bij het uitvoeren van het beroep/opleiding?
Oud 10-05-2007, 20:59   #60
Marty
heeft nog geen status

Brevet: (f) ATPL/SEP/ME-IR/FI
Typeratings: Eentje
Uren: 2500
Hallo Anouk, mag ik je er eerst even op wijzen dat er een edit knop zit bij je posts, veel handiger dan double-posten

Het klopt volgens mij inderdaad ( en volgens http://www.werkenbijdeluchtmacht.nl/ ook) dat je met wiskunde A1,2 ook vlieger kan worden. Het lijkt mij wel handiger dat je natuurkunde hebt, aangezien je hiermee toch wel een voorsprong hebt.
Marty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-05-2007, 21:21   #61
Onitsuka
heeft nog geen status

Brevet: nog niet.
Typeratings: nog niet.
Uren: GVSS 4 UUR!
Ik heb ook geen natuurkunde in mijn profiel, wel heb ik een natuurkunde boek van een leraar meegekregen om het één en ander bij te spijkeren voor mijzelf. Plus ik ben naar de bibliotheek geweest en heb het één en ander opgezocht over aërodynamica erg interessant overigens!

Groeten,
Onitsuka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-05-2007, 21:37   #62
Jrz
heeft status

Bij de selecties maakt het niet echt uit. Tijdens je opleiding heb je met natuurkunde enzo een klein voordeel bij onderdelen zoals aerodynamica.
Oud 10-05-2007, 21:56   #63
Onitsuka
heeft nog geen status

Ja precies.. ik moet ook eerst nog examens doen! Maar ik vind het sowieso interessante onderwerpen.

Als je een klein voordeel heb tijdens de opleiding dan maakt dat dus in principe ook niet uit..

Groet,
Oud 10-05-2007, 23:47   #64
Devilish_Smile
heeft nog geen status

Devilish_Smile's Avatar

Brevet: ATPL ontdooiende in het zonnetje
Typeratings: B737
Uren: Teller gestart!
Het gaat natuurlijk niet alleen om de stof zelf die je bij natuurkunde of wiskunde b krijgt. Bij deze vakken gaat het vooral om het inzicht! Ik volg Natuurkunde 12 en Wiskunde B12, waarbij mijn inzicht op dit soort vlakken wel enorm vergroot is! Daarom is het zeker wél handig om deze vakken (Natuurkunde 1 en Wiskunde B1 zal ook voldoende zijn) in je vakkenpakket te nemen.
Devilish_Smile is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2007, 09:05   #65
butterfly_90
heeft nog geen status

mja inzicht heb je of heb je niet (in minder mate dan) naar mijn idee...
dus je kan het door die vakken te nemen wel iets vergroten, maar ik denk dat het voor het uiteindelijk resultaat niet veel zal uitmaken, alleen dat je dus een kleine voorsprong hebt. maar moet zeggen dat ik zelf wel blij ben dat ik het 'goede' pakket heb gekozen...
butterfly_90 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2007, 11:19   #66
Onitsuka
heeft nog geen status

Aan de andere kan denk ik ook.. je wordt ook toegelaten met een EM profiel. Sowieso is er dus geen goed of fout profiel. Het enige wat je zou kunnen zeggen is dat het handiger is.

groet,
Oud 11-05-2007, 13:38   #67
Devilish_Smile
heeft nog geen status

Devilish_Smile's Avatar

Natuurlijk kan je worden toegelaten tot de selectie met EM-profiel, maar je maakt duidelijk minder kans en ze zullen je minder snel willen. De eis bij 'normale vliegscholen' is niet voor niets dat je natuurkunde en wiskunde B moet hebben (exact vakken pakket). Je kan hier van afwijken, maar waarom zou je dat gaan doen als je dan minder kans maakt?
Kortom: met een NT of NG profiel pas je gewoon veel beter in het plaatje en maak je meer kans, punt!
Oud 11-05-2007, 13:51   #68
Jrz
heeft status

Dat je duidelijk minder kans maakt is in mijn ogen aardige bullshit. Het gaat om een bepaald denkniveau en de mogelijkheid om te leren. Als je zonder natuurkunde en wiskunde b bij voorbaat kansloos zou zijn, zou het voor de luchtmacht een verspilling van tijd en geld zijn om je toe te laten?
Als je verder alle selectierondes gehaald hebt, zullen ze je echt niet afwijzen vanwege je profiel
Oud 11-05-2007, 14:09   #69
Uncle
heeft nog geen status

Uncle's Avatar

Airworker sinds: Sep 2002
Brevet: ATPL
Typeratings: B737-800
Uren: 4000+
Slaat helemaal nergens op wat je zegt duivelse lach.
De luchtmacht wil mensen die de selectie halen, en of ze dat halen met een grote puist op de neus, een EM profiel, NT profiel of een stuk wc-papier in hun achterste zal de KLu een zorg zijn, ze zoeken mensen die een zo groot mogelijke kans hebben de opleiding te halen, en als je de selectie haalt is die kans groot genoeg in de KLu's ogen om je aan te nemen.
En dan is er geen verschil tussen wat voor profiel je hebt gedaan, haal je de selectie mag je beginnen, simpel.
Geen ingewikkeld gelul eromheen.
Uncle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2007, 16:56   #70
A_on_Air
heeft nog geen status

A_on_Air's Avatar

Hahaha..oke bedankt! De luchtmacht zei ook al zoiets maar ik heb/had er een beetje een hard hoofd in....

Moet je per test gewoon een minimum aantal punten halen om binnen te komen?
Oud 11-05-2007, 17:26   #71
Jrz
heeft status

Jup, ze hebben idd een vooraf vastgestelde norm voor elke test en daar moet jij bij elke test boven zien te komen
Oud 11-05-2007, 17:27   #72
Onitsuka
heeft nog geen status

Ben het duidelijk met Uncle en Jrz eens! Probeer je mensen te ontmoedigen ofzo? Jammer vind ik dat trouwens, als mensen je zo proberen te beinvloeden, maar ik zal je laten zien dat het ook met een EM profiel kan Duiveltje.

Waar een wil is, is een weg!

Laatst aangepast door Onitsuka : 11-05-2007 om 17:57 Reden: Verkeerde zinsbouw.
Oud 11-05-2007, 18:09   #73
Devilish_Smile
heeft nog geen status

Devilish_Smile's Avatar

Ontmoedigen is wat anders dan realistisch zijn. Je hebt mij niet horen zeggen dat je geen kans maakt, absoluut niet!
Mensen die natuurkunde en/of wiskunde B volgen krijgen gewoon meer inzicht in dit soort dingen. Kies maar 'gewoon' een profiel, dat van mij was gewoon een devies...
Oud 11-05-2007, 18:15   #74
Jrz
heeft status

Nee, je zegt niet dat je geen kans maakt, maar je hebt het wel over "duidelijk minder", terwijl dit in mijn ogen totaal niet opgaat. Heeft verder ook niets met een realistische kijk te maken. Op welke gebieden, als je kijkt naar de gehele opleiding bij de KLu, zou dan moeten blijken dat een EM-er duidelijk minder kans maakt dan een NG/NT-er? Hoogstens tijdens enkele subvakken waar een NG/NT-er een kleine voorsprong heeft, maar om dan maar gelijk te stellen dat een EM-er beduidend minder kans heeft... nèh.
Oud 11-05-2007, 19:25   #75
Onitsuka
heeft nog geen status

Jij bent niet realistisch, je hebt een verkeerde kijk tegen deze zaak aan (Vind ik). Net alsof het realistisch is om te zeggen dat mensen die geen NG of een NT profiel hebben, duidelijk minder kans maken, en dat ze die mensen eigenlijk liever niet willen.
Met betrekking daarop; De KLu nodigt toch mensen uit met andere profielen.. Dat zullen ze niet doen als die mensen, minder kans zouden maken (om het in de opleiding te halen) of als ze die mensen toch liever niet willen.

Maar het was een devies (zinspreuk, lijfspreuk, motto..) van je, dus daarmee wil je ook gelijk zeggen dat je toch maar zoiets heb van: ach.. neem me maar 'gewoon' niet zo serieus... (zo komt dat eruit)

Ik heb hier nu genoeg over losgelaten.

Hartelijke groet,

Onitsuka
Oud 11-05-2007, 19:49   #76
butterfly_90
heeft nog geen status

hm... aan de andere kant is het voor een verkeersvlieger niet voor niks verplicht natuurkunde te hebben, wat volgensmij al eerder werd gezegt. dus als je de keuze nog niet gemaakt hebt, is het zeker een aanrader om natuurkunde te nemen. denk eigenlijk dat je er toch wel veel voordeel aan zult hebben tijdens de opleiding gewoon de manier van denken enz. mja waar praten we over, eerst nog door de selectie heenkomen hé:p
Oud 11-05-2007, 20:50   #77
Devilish_Smile
heeft nog geen status

Devilish_Smile's Avatar

Ik blijf er ook bij. En als je nog de keuze hebt tussen bijv. EM en NT, waarom zou je dan nog voor EM kiezen (zonder natuurlijk je eigen 'kunnen' mee te rekenen)?
Het wordt op verschillende plaatsen in dit forum aangeraden en voor verschillende vliegscholen is het toch wel een vereiste. De KLu is toch wel wat strenger, dus waarom zul je hier niet voor een technische kant kiezen?
Nogmaals, áls je de keus niet kan maken met je profiel en je wilt vliegenier worden, kies dan voor de technische kant (NG&NT met in het speciaal NT, zover je het zelf aan kunt natuurlijk).

Mijn vraag aan jullie is dan: waarom denk je dat het geen enkel verschil maakt welk profiel je kiest?
Oud 11-05-2007, 21:10   #78
Jrz
heeft status

Wiskunde A1,2 is in meeste gevallen al toereikend. Enige verschil is dat wiskunde B(1) gaat her en der wat dieper op de stof in en is ook wat uitgebreider. Alleen is de vraag, zijn het die extra toelichtingen op verschillende wiskundige theoriën en is die extra diepgang dermate belangrijk dat je er daadwerkelijk je voordeel mee doet? Wat maakt het dat wiskunde B zoveel hoger in aanzien ligt dan wiskunde A? 80% van de behandelde stof tijdens wiskunde B komt ook bij wiskunde A aan bod.
Waarom zou je nog drie jaar aanvullende natuurkunde moeten doen? Welke dingen uit die drie jaar natuurkunde zorgen ervoor dat jij "zoveel beter bent" dan je leeftijdsgenoten zonder die extra natuurkunde kennis? Is het omdat jij het bekend bent met fysische informatica, is het omdat jij de brekingsindex van verschillende soorten licht kunt berekenen. Het is handig dat je wat van krachten weet, maar als ik mij niet vergis is dit basisstof die iedereen verplicht krijgt op havo en vwo.
Volgens mij wordt het allemaal ernstig overgewaardeerd. Bij de KLS willen ze misschien wel dat je natuurkunde en wiskunde in je profiel hebt gehad, maar het interesseert ze niet eens of je dat überhaupt wel met een voldoende hebt afgesloten, omdat vanzelf wel naar voren komt of je kunt wat je zou moeten kunnen. Dus waarom dan verplicht stellen?
Oud 11-05-2007, 21:15   #79
Marty
heeft nog geen status

Brevet: (f) ATPL/SEP/ME-IR/FI
Typeratings: Eentje
Uren: 2500
Het ligt voor het grootste deel aan je aanleg. Iemand met EM kan net zoveel aanleg hebben als iemand met NT. Het is daarentegen wel zo dat je door de technische vakken wat meer inzicht krijgt in sommige situaties, als je iets natuurkundigs voor je ogen krijgt, zie je het gewoon wat beter en je kan je wat beter inleven.

Nogmaals, bij het GVSS wordt je vliegeraanleg getest, niet in hoeverre je inzicht hebt. Bij de selectie draait het volgens mij dus niet om profielen.

Als je dan eenmaal de selectie hebt gehaalt, ben je volgens de KLu geschikt om vlieger te worden. Op de KMA heb je misschien net wat een kleinere voorsprong bij de vakken, als je een BG of NT profiel hebt.

Dit is hoe ik er over denk
Marty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2007, 21:24   #80
butterfly_90
heeft nog geen status

ben het wel een beetje met Jrz eens, maar moet wel zeggen dat ik zelf heb gemerkt dat het wiskunde bij EM en CM niet zo veel voorstelt, kwam zelfs een keer iemand tegen die niet eens wist wat de stelling van pythagoras was... en naar mijn idee hebben die profielen ook niet echt veel exacts erin zitten, lijkt me lastig later in de opleiding, waarbij de theorie toch grotendeels op natuurkunde/wiskunde is gebaseerd, als je dan de basis al mist.... niet dat ik wil zeggen dat dat bij alle mensen van die profielen het geval is, maar denk dat je toch zeker een redelijke achterstand hebt....
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels