.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 19-04-2018, 11:06   #1
esmsr
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2017
Brevet: nog geen
Typeratings: nog geen
Uren: nog 0
Heeft het voor de meeste mensen zin om aan de selecties deel te nemen bij de KLS

Beste Airworkers,

Ik ben benieuwd naar hoe realistisch het is voor vele mensen om deel te nemen aan de selecties bij de KLS. Op het moment dat er financieringsmogelijkheden komen melden zover ik heb gehoord duizenden mensen zich meteen aan, terwijl er maar plek is voor 60 mensen per jaar. Aangezien de KLS zoveel keuze heeft, is het dan niet een feit dat het voor een Havist met gemiddelde cijfers en geen HBO/WO opleiding eigenlijk bij voorbaat al einde verhaal is? Aangezien er toch genoeg mensen komen met hoge VWO cijfers, zweefvlieg ervaring, eventueel een Uni diploma/onafgemaakte studie, papa's en mama's die al bij de KLM Piloot zijn, etc. Heeft een 'gewone' jongen met 'gewone' cijfers, maar toch heel veel motivatie überhaupt een kans, aangezien er tussen zoveel mensen toch wel iemand zit met evenveel motivatie plus goede cijfers, studies, etc.?

Ik vraag me dit nu af nu ik heb gehoord dat er al meteen duizenden mensen naar de KLS zijn geweest en de klassen al vol zitten. Ik wil best moeite doen om op selectie te gaan, maar als ik bij voorbaat al geen kans maak nu omdat die kansen alleen zijn weggelegd voor hen die in hun jeugd alles goed voor elkaar hadden op school e.d., heeft het dan nog nut? Ik zeg natuurlijk niet dat ik een complete failure ben geweest in mijn jeugd o.i.d., maar ik ben op papier gewoon een hele gemiddelde kandidaat, vergeleken met heel veel mensen die bij de KLS komen aankloppen.

Het doet me een beetje denken aan de intake bij bijv. Harvard, waar alleen de absolute "elite" types erdoorheen komen. Zit dat bij de KLS ook zo in elkaar? Dus alleen mensen met:

- Een VWO/Gymnasium diploma met hoge cijfers
- Een HBO/Uni diploma of propedeuse
- Connecties binnen de KLM (mama of papa piloot bijv.)
- Ervaring met gemotoriseerd vliegen of zweefvliegen

Of kijkt de KLS/KLM toch verder dan dat en zijn de dingen die ik opnoem niet zó relevant? Hoe het bij EPST zit weet ik niet (dus hoeveel mensen zij aannemen e.d.).
esmsr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2018, 11:34   #2
iemandt
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2012
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: 3,5
Citaat:
Origineel gepost door esmsr Bekijk Bericht
Beste Airworkers,

Ik ben benieuwd naar hoe realistisch het is voor vele mensen om deel te nemen aan de selecties bij de KLS. Op het moment dat er financieringsmogelijkheden komen melden zover ik heb gehoord duizenden mensen zich meteen aan, terwijl er maar plek is voor 60 mensen per jaar. Aangezien de KLS zoveel keuze heeft, is het dan niet een feit dat het voor een Havist met gemiddelde cijfers en geen HBO/WO opleiding eigenlijk bij voorbaat al einde verhaal is? Aangezien er toch genoeg mensen komen met hoge VWO cijfers, zweefvlieg ervaring, eventueel een Uni diploma/onafgemaakte studie, papa's en mama's die al bij de KLM piloot zijn, etc. Heeft een 'gewone' jongen met 'gewone' cijfers, maar toch heel veel motivatie überhaupt een kans, aangezien er tussen zoveel mensen toch wel iemand zit met evenveel motivatie plus goede cijfers, studies, etc.?

Ik vraag me dit nu af nu ik heb gehoord dat er al meteen duizenden mensen naar de KLS zijn geweest en de klassen al vol zitten. Ik wil best moeite doen om op selectie te gaan, maar als ik bij voorbaat al geen kans maak nu omdat die kansen alleen zijn weggelegd voor hen die in hun jeugd alles goed voor elkaar hadden op school e.d., heeft het dan nog nut? Ik zeg natuurlijk niet dat ik een complete failure ben geweest in mijn jeugd o.i.d., maar ik ben op papier gewoon een hele gemiddelde kandidaat, vergeleken met heel veel mensen die bij de KLS komen aankloppen.

Het doet me een beetje denken aan de intake bij bijv. Harvard, waar alleen de absolute "elite" types erdoorheen komen. Zit dat bij de KLS ook zo in elkaar? Dus alleen mensen met:

Of kijkt de KLS/KLM toch verder dan dat en zijn de dingen die ik opnoem niet zó relevant? Hoe het bij EPST zit weet ik niet (dus hoeveel mensen zij aannemen e.d.).

Als je je op de KLS blind staart kun je van een koude kermis thuiskomen.
Hoewel er niks naar buiten is over de financiering zitten ze nu al vol. Reken maar dat ze alleen de beste van dr beste aannemen.

Je zou beter kunnen doorstuderen (een HBO en misschien zelfs Uni) en daarna weer kijken hoe markt eruit ziet. Dan heb je een beter papiertje en kun je altijd terugvallen op je “normale” baan in het ergste geval dat vliegen niks word.

De enige scholen in NL zijn ATC, EPST en KLS. De AIS is niks (hoorde van een EPST student dat die onlangs een tiental studenten hebben overgenomen)begin er ook niet aan.

Je zou ook kunnen kijken bij de Belgen misschien dat daar wat interessant is. Of modulair gaan.

Ik zit met hetzelfde dillemma maar ben dan bijna klaar met me bachelor en denk dat ik doorstudeer en dan ga werken, om modulair de opleiding te volgen. Heel misschien bij de LVNL nog proberen
iemandt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2018, 11:41   #3
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >11,000 TT
Esmsr, je bedoelt mensen die beter voorbereidt zijn?
Die misschien al jaren een route gepland hebben voor de aanmelding?
In ieder geval altijd proberen, niet geschoten is altijd mis.
Maar er zullen er velen zijn die ( op papier althans) meer kans maken.
Met 2000 aanmeldingen kan je het je veroorloven om de kandidaten die 92% scoren te laten gaan en de kandidaat die 96% heeft gescoord aan te nemen.
Maar de KLS is niet de Alpha en de Omega in de luchtvaart.
Ik ben zelf voor de KLS en voor de Klu afgewezen, toen werd het tijd om het zelf te doen.
Met mij vele anderen.
Europe-American is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2018, 12:22   #4
esmsr
heeft nog geen status

Dank voor jullie bijdragen EA en Iemandt.

Ik denk dat ik in dat geval zo ver mogelijk blijf van de KLS. Zou alleen fijn zijn als ze dan op hun website aangeven dat ze alleen de top 1/2% procent aannemen i.p.v. dat ze alleen de 'formele' eisen laten zien, maar dan toch veel meer verwachten dan dat.
Oud 19-04-2018, 12:44   #5
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >11,000 TT
Luister, mijn vorige post kwam iets harder over dan ik het bedoelde.
I feel your pain, echt waar.
Ik had ook voor de KLM willen vliegen, toen wel nu niet meer.
Maar het is wat het is en dat zal niet veranderen.
2000 aanmeldingen en 60 plaatsen, dat gaat alleen veranderen als de markt verandert.
Worden ze genoodzaakt om 200 aan te nemen dan zullen ze dat doen maar dat is nog steeds maar 10%.
De KLM hecht veel waarde aan hun cultuur en dat zal in stand worden gehouden.
Iedere discussie daarover is al bij voorbaat verloren.
Betekent niet dat je die discussie niet moet voeren maar verwacht hem niet te winnen.
Dat zag je ook in het “KLM neemt van buiten aan” draadje.
Ga in ieder geval maar bereidt je erop voor dat het niet gaat lukken.
Ik ga me hier niet herhalen maar kijk eens naar mijn recente posten over opleiding/vliegen in het buitenland.
Als je jezelf beperkt tot maar een Luchtvaartmaatschappij dan zal je 100% teleurstelling tegemoet gaan.
Maar omdat je het liever wil dan een ander is geen argument natuurlijk, daar kom ik ook bij Delta niet mee binnen.
Hou in de gaten dat er altijd meer NL’se piloten zullen zijn die NIET naar de KLS zijn geweest dan wel.
Succes.
Europe-American is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2018, 13:00   #6
esmsr
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Europe-American Bekijk Bericht
Luister, mijn vorige post kwam iets harder over dan ik het bedoelde.
I feel your pain, echt waar.
Ik had ook voor de KLM willen vliegen, toen wel nu niet meer.
Maar het is wat het is en dat zal niet veranderen.
2000 aanmeldingen en 60 plaatsen, dat gaat alleen veranderen als de markt verandert.
Worden ze genoodzaakt om 200 aan te nemen dan zullen ze dat doen maar dat is nog steeds maar 10%.
De KLM hecht veel waarde aan hun cultuur en dat zal in stand worden gehouden.
Iedere discussie daarover is al bij voorbaat verloren.
Betekent niet dat je die discussie niet moet voeren maar verwacht hem niet te winnen.
Dat zag je ook in het “KLM neemt van buiten aan” draadje.
Ga in ieder geval maar bereidt je erop voor dat het niet gaat lukken.
Ik ga me hier niet herhalen maar kijk eens naar mijn recente posten over opleiding/vliegen in het buitenland.
Als je jezelf beperkt tot maar een luchtvaartmaatschappij dan zal je 100% teleurstelling tegemoet gaan.
Maar omdat je het liever wil dan een ander is geen argument natuurlijk, daar kom ik ook bij Delta niet mee binnen.
Hou in de gaten dat er altijd meer NL’se piloten zullen zijn die NIET naar de KLS zijn geweest dan wel.
Succes.
Ik vind je post niet hard aankomen hoor Je zegt gewoon waar het op staat en dat waardeer ik. Je doet tenminste niet net als de KLS alsof iedereen kans maakt zodat iedereen maar even op selectie komt voor een paar honderd Euro. Ik vind het alleen misleidend dat ze op hun site zelfs nog aangeven dat als je HAVO hebt zonder het juiste vakkenpakket, je alsnog mag deelnemen en ook nog niet eens die vakken hoeft gehaald te hebben als je op selectie komt. Het lijkt alsof de formele eisen erg laag zijn, en je met een goede voorbereiding en motivatie toch kans maakt. Maar toch kijkt men uiteindelijk naar mensen die ver boven de formele eisen zitten en dat word heel mooi verstopt op hun website, waar ze juist iedereen van harte welkom heten om op selectie te komen voor een paar honderd Euro, om je vervolgens af te wijzen omdat ze alleen de mensen van een "olympisch niveau" aannemen en de rest mag pleiten.

Ik heb ook bij dat draadje van aannames van buiten de eigen organisatie de kant van de KLM gekozen, en blijf erbij dat zolang ze mensen aannemen van bijna alle bestaande NL'se scholen (behalve AIS) ze in principe niet zo heel veel fout doen. En hun cultuur kan ik waarderen, aangezien dat kleine beetje cultuur toch wel past bij de luchtvaart vind ik persoonlijk. Alleen is het een beetje raar dat ze aan de telefoon en op de website zo open zijn, maar vervolgens toch dus dat "olympische niveau" verwachten. Geef dat dan ook gewoon aan. Iets als:

"Wij krijgen door onze geweldige financieringsmogelijkheden en hechte banden met de KLM enorm veel aanmeldingen. Niet iedereen past echter bij de KLM. Wij streven ernaar om alleen de beste van de beste aan te nemen omdat dat bij onze cultuur past. Wij eisen daarom een HAVO diploma met het juiste vakkenpakket en cijfers boven de 7 of een afgeronde VWO opleiding met het juiste vakkenpakket en geen onvoldoendes. Tevens verwachten wij een HBO/Uni propedeuse of diploma. Mensen met connecties binnen de KLM en vliegervaring krijgen de voorkeur.

Mensen die alleen voldoen aan de minimale formele eisen maken bij voorbaat geen kans. Dank voor uw interesse."

Dat zou wat eerlijker, transparanter en minder misleidend zijn.

Dan ga ik liever voor EPST of modulair. Eerst mezelf goed voorbereiden en dan kijken wat de beste optie is. Desnoods doe ik een HBO thuisstudie en probeer ik daarna om bij EPST binnen te komen. Mocht dat niet lukken, doe ik het lekker modulair.
Oud 19-04-2018, 15:55   #7
MiddleMarker
zal nooit status hebben

MiddleMarker's Avatar

Airworker sinds: Feb 2009
Brevet: ATPL
Typeratings: B737
Uren: 2k+
Vergeet niet dat de selectie bij de airlines moeilijker is dan die van vliegscholen... Ik zou je sterk aanraden de KLS wél te proberen. Krijg je gelijk een idee wat je tijdens sollicitaties kunt verwachten nadat jij uit noodzaak modulair "effetjes" je papiertje hebt gekocht.

Succes
MiddleMarker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2018, 16:09   #8
esmsr
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door MiddleMarker Bekijk Bericht
Vergeet niet dat de selectie bij de airlines moeilijker is dan die van vliegscholen... Ik zou je sterk aanraden de KLS wél te proberen. Krijg je gelijk een idee wat je tijdens sollicitaties kunt verwachten nadat jij uit noodzaak modulair "effetjes" je papiertje hebt gekocht.

Succes
"Effetjes"? Nee, ik weet wel dat een modulair traject niet "effetjes" gaat lukken hoor.
En ik heb wel genoeg respect voor de KLS/KLM om daar niet met een "een nee heb je, een ja kun je krijgen" mentaliteit naartoe te gaan. Het is geen X-Factor of Idols waar je eventjes heen gaat om het te proberen. Als ik jouw advies opvolg en daarheen ga om alleen een voorproefje te krijgen van hoe airline sollicitaties werken zit ik daar voor niets en zitten de mensen daar ook voor niks tijd in mij te stoppen.

Maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat de KLS intake ook deels een soort KLM intake is. Ze kijken dus naar hoe geschikt je later voor de KLM bent. Snap ik ook wel, want de KLM zal anders ook zeuren bij de KLS over dat er allemaal Ab initio's komen die helemaal niet bij de KLM passen.

Anyway, het KLS hoofdstuk sluit ik gewoon voor mezelf. Ik kan niet én voldoen aan alle eisen om vlieger te kunnen worden, én voldoen aan de "olympische" eisen van de KLM. Ik wil vlieger worden, waar en hoe maakt me niet uit, zolang ik er maar een goede carrière uit kan slepen met een redelijk salaris en een goede werkgever.
Oud 19-04-2018, 19:54   #9
nbairlines
..

nbairlines's Avatar

Airworker sinds: Jun 2004
Typeratings: 737NG-Fk50-B777
Uren: Ja
Beste ESMSR,

Bereid je goed voor (desnoods via bedrijven die KLS selectie-oefening aanbieden) en stort je op de KLS selectie! Laat je niet bij voorbaat afschrikken en onderschat je eigen vaardigheden niet.

Mocht KLS niks worden dan kan je tenminste zeggen dat je er alles aan hebt gedaan.

Groet van een niet-KLS KLM-er
nbairlines is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2018, 20:01   #10
Columbus
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2007
Brevet: ppl/cpl/ir
Typeratings: geen
Uren: 200
Gewoon doen,

Beetje Olympier onderscheidt zich door doorzettingsvermogen determinatie en talent. Feit dat je briljante cijfers hebt en academisch aangelegd bent zegt niet zoveel over je eventuele vliegers capaciteiten, wellicht wel over je leercapaciteiten. En echt...het niveau wis of natuurkunde dat verwerkt is in het ATPL wordt door de buitenwereld schromelijk overschat.

Hup hup...aanmelden
Columbus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-04-2018, 21:10   #11
esmsr
heeft nog geen status

@nbairlines en @Columbus, Dank voor jullie bijdrage. Een selectie training was ik van plan om te doen. Ik heb me nu ongeveer bijna een jaar verdiept in de opleidingen e.d., maar ik heb me voor 90% gefocust op de KLS. Ik ga me nog verder verdiepen in alle andere scholen, mogelijkheden, kosten, eisen etc., en dan een beslissing maken. Voorlopig focus ik me wat meer op EPST en andere opleidingen/trajecten en dan kan ik een betere keuze maken.
Oud 19-04-2018, 21:40   #12
Hello
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2007
Brevet: ja
Typeratings: ook al
Uren: worden er steeds meer
Niet lullig bedoeld maar grow a pair.

Niet naar een selectie gaan omdat je bang bent dat je geen kans maakt is echt een hele slechte reden. De luchtmacht heeft nog veel strengere eisen en toch komen ook daar mensen door de selectie (en nee zeker niet altijd degene met de mooiste cijferlijsten).

Daarnaast zal je carriere binnen de luchtvaart bestaan uit selecties en testen. Werk dus aan je zelfvertrouwen en ga er voor of laat het luchtvaart plan geheel varen.
Hello is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-04-2018, 00:47   #13
esmsr
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Hello Bekijk Bericht

Niet naar een selectie gaan omdat je bang bent dat je geen kans maakt is echt een hele slechte reden. De luchtmacht heeft nog veel strengere eisen en toch komen ook daar mensen door de selectie (en nee zeker niet altijd degene met de mooiste cijferlijsten).

Daarnaast zal je carriere binnen de luchtvaart bestaan uit selecties en testen. Werk dus aan je zelfvertrouwen en ga er voor of laat het luchtvaart plan geheel varen.
Is niet lullig hoor, bedankt voor je eerlijkheid. Je hebt een punt. Ik heb niet zo zeer problemen met zelfvertrouwen, maar probeer een realistisch beeld te vormen tussen wat voor kandidaat ik ben en wat de verwachtingen van de KLS zijn. Als die verwachtingen nou eenmaal hoger zijn dan mijn 'niveau' als kandidaat, kan ik beter niet mijn tijd en hun tijd verdoen door aan de selecties deel te nemen. Maar ik schrijf het voorlopig niet helemaal af. Mochten er zich ontwikkelingen voordoen bij mezelf waardoor ik me toch wel klaar voel om het te proberen zal ik het zeker doen. Je krijgt ook maar één kans en ik wil goed voorbereid zijn voordat ik de knoop doorhak.
Oud 20-04-2018, 00:59   #14
MiddleMarker
zal nooit status hebben

MiddleMarker's Avatar

Typeratings: B737
Uren: 2k+
Citaat:
Origineel gepost door Hello Bekijk Bericht

Precies dit....
MiddleMarker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-04-2018, 09:46   #15
Sweetsurrender
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2006
Typeratings: B777, E175/190
Uren: Counting
Helemaal eens met wat Hello en MM zeggen. En hou alsjeblieft op met het zeggen dat je “hun tijd niet wilt verspillen”. Zij krijgen er gewoon voor betaald en uiteindelijk ben je gewoon een klant.
Over die kosten trouwens; “in mijn tijd” was het nog zo dat de KLS de kosten van de selectie betaalde, tenzij je alles haalde en dan toch besloot het niet te doen. Is dat verandert?
Ga op zoek naar de school waar je echt heen wilt. Kijk naar hoe ze hun opleiding vorm geven, financiering maar vooral; baankansen. Maak een lijstje voor jezelf (en dat heb je geloof ik al) en begin gewoon bovenaan met selecties. Cijferlijsten, connecties, zweefvliegerervaring is allemaal leuk, maar het gaat echt om jou. Als je bij je psycho en Grading gewoon boven de norm haalt (en die passen ze niet opeens aan) is het zaak om jezelf bij de COVA te verkopen en te laten zien dat je een relaxte vent bent om straks 12 uur lang naast te zitten. Haal je het niet? Dan heb je in ieder geval ervaring opgedaan met selecties en ga je lachend naar EPST. In die context zou je zelfs kunnen zeggen; ga eerst EPST selectie doen als “repetitie” en dan naar de KLS...
Sweetsurrender is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-04-2018, 14:27   #16
Serge
heeft nog geen status

Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Citaat:
Origineel gepost door esmsr Bekijk Bericht
Beste Airworkers,

Ik ben benieuwd naar hoe realistisch het is voor vele mensen om deel te nemen aan de selecties bij de KLS. Op het moment dat er financieringsmogelijkheden komen melden zover ik heb gehoord duizenden mensen zich meteen aan, terwijl er maar plek is voor 60 mensen per jaar. Aangezien de KLS zoveel keuze heeft, is het dan niet een feit dat het voor een Havist met gemiddelde cijfers en geen HBO/WO opleiding eigenlijk bij voorbaat al einde verhaal is? Aangezien er toch genoeg mensen komen met hoge VWO cijfers, zweefvlieg ervaring, eventueel een Uni diploma/onafgemaakte studie, papa's en mama's die al bij de KLM piloot zijn, etc. Heeft een 'gewone' jongen met 'gewone' cijfers, maar toch heel veel motivatie überhaupt een kans, aangezien er tussen zoveel mensen toch wel iemand zit met evenveel motivatie plus goede cijfers, studies, etc.?

Beste,

De selectiekosten zijn €175, ik heb al eenmaal geïnformeerd over de kans dat inderdaad wij Havisten met gemiddelde cijfers nog een kans hebben.
Die is er nog wel! Je middelbaar school diploma is een toegangspasje, maar dat betekend niet dat je dan een slechte performer bent op het gebied van de selectie. Als je beter presteert dan de gemiddelde VWOer met de selectie heb je alsnog kans op een top toekomst.

Naar mijn mening zou je het kunnen proberen!

Ik wens je alvast veel succes toe.

Met vriendelijke groet,

Brandon
Serge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-04-2018, 18:26   #17
Master Chief
heeft nog geen status

Brevet: (f) ATPL
Typeratings: Meerdere
Uren: 2000+
Esmsr,

Het werd hierboven al een aantal keer gezegd, maar dit zou absoluut niet de reden moeten zijn om af te zien van deelname aan de selecties. De eisen zijn een minimum om mee te kunnen doen aan de selecties. Er kunnen bij wijze van spreken VWO'ers tussen zitten die geweldig kunnen leren, maar toch problemen hebben met het leren vliegen. In mijn lichting op de KLS zaten mensen die vanaf (V)MBO zijn opgeklommen, Havisten, VWO'ers en HBO/WO'ers. Alles door elkaar en iedereen met een eigen verhaal. Daarbij kan ik mij niet herinneren dat er een enorm deel cum laude is afgestudeerd.

Verder sluit ik mij bij de reacties van o.a. Sweetsurrender en Hello aan. Daarbij wel een puntje: als je zelf vindt dat de basis met Havo niet breed genoeg is, overweeg dan om misschien eerst VWO of HBO te doen en daarna de selectie te doen. Maar puur op de argumentatie zoals je het zelf schrijft, zou ik me opgeven en er vol voor gaan !
Master Chief is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels