.:.

Ga Terug   Airwork > Nederland > KLM

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 17-11-2017, 10:34   #1
SlimJim
Status, is dat geen knoppie op
het ECAM Control Panel?

Airworker sinds: Mar 2006
Brevet: ATPL
Typeratings: Bae 146 / Avro RJ / A320
Uren: Zat
KLM gaat open voor piloten 'buiten eigen organisatie'

https://www.luchtvaartnieuws.nl/node/141708

Wat denken we over de criteria die ze gaan hanteren voor externe kandidaten: aloude volgorde 1. KLS, 2. NLS, 3. KLu/MLD, 4. overig, of gaat het wat anders worden?

Gaan er mensen van Transavia overstappen, of wil KLM dat niet en hoe kunnen ze dat tegenhouden als ze dat zouden willen?

Discuss...
SlimJim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2017, 10:45   #2
shockcooling
heeft misschien wel status

shockcooling's Avatar

Airworker sinds: Aug 2006
Typeratings: A330 (expired A320 + AVRO RJ + SA226/227)
Uren: 7k
Ja en Direct Entry lijkt mij ook leuk
shockcooling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2017, 13:13   #3
Bobermo
..

Airworker sinds: Feb 2009
Typeratings: B737
Uren: Meer dan 1
Citaat:
Origineel gepost door shockcooling Bekijk Bericht
Ja en Direct Entry lijkt mij ook leuk
Haha dat zal wel niet gebeuren.

In ieder geval goed nieuws dat ze opengaan, voor de hele markt!
Bobermo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2017, 13:57   #4
Basic T
heeft nog geen status

Basic T's Avatar

Airworker sinds: Sep 2000
Brevet: ATPL/TRI/TRE
Typeratings: B787/B777/A320/B737
Uren: 12000+
Een van mijn NL collega's heeft contact gehad met KLM. Het zou wel degelijk gaan om DEP's wat erg uniek zou zijn en sinds de '90 jaren niet meer is voorgekomen. Hoeveel is onbekend. Bij ons zitten er tientallen NL-ers op de 777, 787, A380 en 747 met meer dan 5000 uur en met de Brexit / Euro-Pond onzekerheden en geen commute zullen er een hoop overwegen te solliciteren denk ik.
Basic T is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2017, 14:40   #5
Ben Nevis
At the pub

Ben Nevis's Avatar

Airworker sinds: Aug 2012
Typeratings: SF340, B744, E170/190
Uren: 4500
Citaat:
Origineel gepost door Basic T Bekijk Bericht
Een van mijn NL collega's heeft contact gehad met KLM. Het zou wel degelijk gaan om DEP's wat erg uniek zou zijn en sinds de '90 jaren niet meer is voorgekomen. Hoeveel is onbekend. Bij ons zitten er tientallen NL-ers op de 777, 787, A380 en 747 met meer dan 5000 uur en met de Brexit / Euro-Pond onzekerheden en geen commute zullen er een hoop overwegen te solliciteren denk ik.
De laatste DEP’s zijn in 2008 of 2009 in dienst gekomen volgens mij... Of bedoel je wat anders? Toch wel een grote stap om van BA weer onderaan te beginnen bij KLM als second officier of evt FO bij KLC. Maar hangt natuurlijk af van hoe hoog je bij BA al op de lijst staat...
Ben Nevis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2017, 14:52   #6
Basic T
heeft nog geen status

Basic T's Avatar

Waren dat DEP's of bedoel je ab-initio's van andere vliegscholen dan KLS? Er zijn in die tijd idd o.a. een paar EPST-ers bij KLM begonnen. Ik denk idd dat het voor het merendeel van de NL-ers die bij al langer dan 10 jaar bij BA zit geen zin heeft, zeker niet wat betreft pensioen en promotie/carriere. Er zijn de laatste 2 jaar echter een tiental NL-ers als DEP op de 777,787 en A380 bij ons begonnen, voor hun is het wellicht wel een goede optie.
Oud 17-11-2017, 15:13   #7
westlander
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2009
Brevet: atpl
Typeratings: b777
Uren: 4000+veel meer
Het DEP verhaal klinkt mij niet erg aannemenlijk. Een paar jaar geleden zijn zelf jongens net na hun tq op de F70 weer omgeschoold tot Coco. Het was niet volgens de cao........

Ben iig wel benieuwd naar wat de KLM graag voor persoon en met welke ervaring binnen wil halen. Oftewel liever een baas 737 van bv Ryanair met 8 jaar ervaring of een co dash8 met een paar jaar ervaring. Ik heb zelf geen idee???

Maar goed dat er weer wat schot in de aannames zit.

Gr uit het Westland.
westlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2017, 15:43   #8
Ben Nevis
At the pub

Ben Nevis's Avatar

Airworker sinds: Aug 2012
Typeratings: SF340, B744, E170/190
Uren: 4500
Citaat:
Origineel gepost door Basic T Bekijk Bericht
Waren dat DEP's of bedoel je ab-initio's van andere vliegscholen dan KLS? Er zijn in die tijd idd o.a. een paar EPST-ers bij KLM begonnen. Ik denk idd dat het voor het merendeel van de NL-ers die bij al langer dan 10 jaar bij BA zit geen zin heeft, zeker niet wat betreft pensioen en promotie/carriere. Er zijn de laatste 2 jaar echter een tiental NL-ers als DEP op de 777,787 en A380 bij ons begonnen, voor hun is het wellicht wel een goede optie.
Er zijn in de periode 2006-2008 idd ab-initio’s van andere scholen maar ook ervaren vliegers aangenomen vanuit (als ik me niet vergis) Denim Air/Ryanair/transavia/Lufthansa Cityline om een paar te noemen. Voornamelijk DEC en DEFO op de F50 maar ook andere types. Meer details van die tijd weet ik zelf ook niet eerlijk gezegd.
Ben Nevis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2017, 16:15   #9
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Airworker sinds: Sep 2011
Typeratings: RJ85 / 737 300-900 / Airbus 32F
Uren: 6k +
Voordat er een aantal CV’s opgepoetst gaat worden : dit lijkt mij vooral een reclamepraatje voor de KLS.
Peer van Eersel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-11-2017, 23:08   #10
Thioda
Zet's houw zie koekie krumbčls

Thioda's Avatar

Airworker sinds: Apr 2011
Brevet: ATPL \o/
Typeratings: Concordinooooo
Uren: Ja, tijdens en buiten kantooruren
Klinkt heel spannend en leuk maar eerst zien en dan geloven.

Daarbij hangt het idd enorm af van het profiel wat ze gaan eisen; wordt het weer TR vereist met 1000 on type of krijgen andere mensen ook een kans?
En zelfs dan zie ik 1000 sollicitaties op 1 open plek nog gebeuren.
When something looks too good to be true. Even afwachten dus.
Thioda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-11-2017, 00:30   #11
Max Rate
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2011
Brevet: ATPL (A)
Typeratings: Meerdere stofzuigers
Uren: Twee keer de helft.
Citaat:
Origineel gepost door Thioda Bekijk Bericht
Klinkt heel spannend en leuk maar eerst zien en dan geloven.
[...]
When something looks too good to be true. Even afwachten dus.
Er zijn 60 KLS-ers en KLM wil in 2018 143 nieuwe vliegers aannemen. You do the math. Gezien de hoeveelheid verwachte sollicitaties zou ik juist niet afwachten maar solliciteren en druk blijven zetten...
Max Rate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-11-2017, 13:16   #12
Supergrover
heeft nog geen status

Supergrover's Avatar

Airworker sinds: Apr 2003
Typeratings: 777
Uren: 9000+
Co 787/777/330/747 kan je vergeten. Er zitten zo’n 1160 man/vrouw voor je, waarvan de seniorsten al bijna 12 jaar in dienst zijn en nog steeds geen co ICA zijn. Je kan uitgaan van coco en als er veel opgeleid gaat worden, zoals verwacht wordt, co Embaer. Captain Embraer ligt nu rond 9 dienstjaren (was in het verleden ook wel 5 jaar). Co ica nu 12 jaar.
Gewoon solliciteren, KLM is een goede werkgever en weer in NL wonen is ook mooi!
Succes!
Supergrover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-11-2017, 01:19   #13
Basic T
heeft nog geen status

Basic T's Avatar

Citaat:
Er zijn in de periode 2006-2008 idd ab-initio’s van andere scholen maar ook ervaren vliegers aangenomen vanuit (als ik me niet vergis) Denim Air/Ryanair/transavia/Lufthansa Cityline om een paar te noemen. Voornamelijk DEC en DEFO op de F50 maar ook andere types. Meer details van die tijd weet ik zelf ook niet eerlijk gezegd.
Ja maar waren die ex Denim/Ryan/Trans etc niet allemaal ex KLS/NLS-ers?

Als onpartijdige vindt ik het wel zuur voor de ex MP collega's. KLM heeft er een stuk of 50 de laan uitgestuurd vorig jaar en dan nu 40-60 vliegers aan gaan nemen? Leg mij, als niet KLM/MP Piloot graag uit als ik dat verkeerd zie...
Oud 19-11-2017, 04:06   #14
Lowpass
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2014
Brevet: (f)ATPL
Typeratings: B777/B787 - B737 (exp.)
Uren: 1750 +
Citaat:
Origineel gepost door Supergrover Bekijk Bericht
Je kan uitgaan van coco en als er veel opgeleid gaat worden, zoals verwacht wordt, co Embaer.
Co Embraer zou mij sterk verbazen. Met nog een hele lijst aan coco’s (vrijwel allemaal met voorervaring overigens) die veelal co Embraer bieden, is het CAO-technisch niet eens mogelijk dacht ik. We gaan het zien!
Lowpass is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-11-2017, 10:09   #15
Max Rate
heeft nog geen status

F/O Embraer is blok 5, net zoals S/O. Tussen 2006 en 2008 zijn genoeg vrijgemarkters in dienst getreden als F/O F50, F70 of zelfs baas 50.

3 jaar geleden heeft KLM het nog eens geprobeerd met een mannetje of 5. Echter, VNV vond ze dat ook de mogelijkheid hadden moeten krijgen om S/O te zijn. Een mannetje of 2 a 3 zijn vervolgens van F/O KLC naar S/O gegaan.

Er gaan geruchten dat baas ICA naar plekje 1000 zakt. Ik ben benieuwd wat dat voor de overige functies gaat doen. Baas 737 stond 10 jaar geleden op 6 jaar in dienst.
Oud 19-11-2017, 16:58   #16
Supergrover
heeft nog geen status

Supergrover's Avatar

Baas ICA naar 1000? Zou goed nieuws zijn, maar waar komen die 30 grote buizen vandaan?

Laatst aangepast door Supergrover : 19-11-2017 om 17:11
Oud 19-11-2017, 17:40   #17
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Typeratings: A330/A350
Uren: 16.000
Quote:
Originally Posted by Basic T View Post
Als onpartijdige vindt ik het wel zuur voor de ex MP collega's. KLM heeft er een stuk of 50 de laan uitgestuurd vorig jaar en dan nu 40-60 vliegers aan gaan nemen? Leg mij, als niet KLM/MP piloot graag uit als ik dat verkeerd zie...
Inderdaad uiterst zuur. Stel dat KLM de betrokken MP vliegers destijds wel aan had genomen. (Wat initieel ook de bedoeling was, terwijl er geen behoefte was aan nieuwe vliegers). Wat vind jij dan als onpartijdige wat er had moeten gebeuren:
Onderaan beginnen met suppletie betaling (aanvullen KLM salaris tot laatst genoten MP salaris) of horizontaal instromen op eigen functie?

Laatst aangepast door Need for Speed : 19-11-2017 om 18:43
Need for Speed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-11-2017, 20:36   #18
SlimJim
het ECAM Control Panel?

Dames en heren,

Kunnen we alsjullieblieft niet weer verzanden in een MP vs. KLM discussie? Via de tamtam vernam ik dat MP een tekort aan vliegers heeft op dit moment, en als er mensen moeten worden aangenomen zal de MAC (conform CAO) eerst degenen die zijn ontslagen moeten aannemen als zij terug willen. Daarnaast mag ik hopen, zonder een uitspraak te doen over wie er wel en niet schuldig zijn aan het debacle, dat degenen die zijn ontslagen allen een andere baan hebben gevonden.

Back on topic please!
Oud 19-11-2017, 22:44   #19
PitchDisconnect
Gaat digitaal

PitchDisconnect's Avatar

Airworker sinds: Oct 2005
Typeratings: 5
Uren: >6k
Ik behoor tot de groep die in 2006 is aangenomen.
NLS gedaan, daarna bij Denim gevlogen voor een ruime 2 jaar.
De allereerste aanname eis was destijds een ATPL. Naarmate de groep opdroogde werd dit stapsgewijs verder terug geschroefd tot Ab initio.
In mei 2005 kwam het artikel in de Televaag dat KLM weer vrije markters zou gaan aannemen. Daarop solliciteerde ik in juni (een uren update van mijn eerdere sollicitatie). Direkt een afwijzing omdat ik geen ATPL had, maar al in september werd ik uitgenodigd voor een psycho.... Zo snel kan het gaan.
Voor wat betreft een TQ, totaal niet interessant. Al heb je een geldige Rating op het type waarop je geplaatst gaat worden, dan nog verwacht ik dat je een volledige TQ zal moeten doen. Ik zeg niet dat dit handig of efficient is, maar zo was het destijds. En ik heb zo’n vermoeden dat dit ook nu weer zo zal zijn.

Verder wens ik iedereen die wil solliciteren heel veel succes en hopelijk tot snel.
PitchDisconnect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-11-2017, 16:38   #20
Jumbo
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2002
Typeratings: Boeing & Airbus
Citaat:
Origineel gepost door Need for Speed Bekijk Bericht
Inderdaad uiterst zuur. Stel dat KLM de betrokken MP vliegers destijds wel aan had genomen. (Wat initieel ook de bedoeling was, terwijl er geen behoefte was aan nieuwe vliegers). Wat vind jij dan als onpartijdige wat er had moeten gebeuren:
Onderaan beginnen met suppletie betaling (aanvullen KLM salaris tot laatst genoten MP salaris) of horizontaal instromen op eigen functie?
Bijvoorbeeld door behoud van salaris (tot de KLM salaris schalen hun MP pay inhalen) en behoud van functie (baas blijft baas en co blijft co), maar wel onderop de senioriteit lijst.
Jumbo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-11-2017, 17:46   #21
Need for Speed
Wat wordt eigenlijk met
'status' bedoeld?

Need for Speed's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Typeratings: A330/A350
Uren: 16.000
Citaat:
Origineel gepost door SlimJim Bekijk Bericht
Dames en heren,

Kunnen we alsjullieblieft niet weer verzanden in een MP vs. KLM discussie? Via de tamtam vernam ik dat MP een tekort aan vliegers heeft op dit moment, en als er mensen moeten worden aangenomen zal de MAC (conform CAO) eerst degenen die zijn ontslagen moeten aannemen als zij terug willen. Daarnaast mag ik hopen, zonder een uitspraak te doen over wie er wel en niet schuldig zijn aan het debacle, dat degenen die zijn ontslagen allen een andere baan hebben gevonden.

Back on topic please!
Je hebt gelijk. Maar dan hoewel back on topic toch een vraag over eventueel horizontaal instromen: Er wordt hier een aantal keren gesproken over Direct Entry Pilots. Wat wordt daar nu precies mee bedoeld? Bij KLM kun je alleen maar een functie krijgen die gerelateerd is aan je plek op de senioriteitslijst.
Need for Speed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-11-2017, 18:12   #22
Bobermo
..

Citaat:
Origineel gepost door Need for Speed Bekijk Bericht
Je hebt gelijk. Maar dan hoewel back on topic toch een vraag over eventueel horizontaal instromen: Er wordt hier een aantal keren gesproken over Direct Entry Pilots. Wat wordt daar nu precies mee bedoeld? Bij KLM kun je alleen maar een functie krijgen die gerelateerd is aan je plek op de Senioriteitslijst.
Denk dat men hier, in KLM's geval, alle functies behalve SO mee bedoeld. Voorbeeld is de recruitment van vorig jaar bij BA, toen werden er FO functies op Long haul aan new recruits gegeven (ondanks dat er shorthaul vliegers waren bij BA die graag deze functies wilden hebben). Ze zijn wel onderaan de Senioriteitslijst ingestroomd trouwens, dus in de toekomst komen ze wel achter de mensen die er al langer werken.
Oud 20-11-2017, 18:43   #23
PitchDisconnect
Gaat digitaal

PitchDisconnect's Avatar

Het KLM huis is opgebouwd uit 5 functieblokken.
Wetende,
functieblok I, bestaande uit gezagvoerders B-747/400, B-777/200/300
functieblok II, bestaande uit gezagvoerders A-330/200;
functieblok III, bestaande uit gezagvoerders B-737/700/800/900
functieblok IV, bestaande uit eerste officieren A-330/200, B-747/400, B-777/200/300 en gezagvoerder E-190;
functieblok V, bestaande uit eerste officieren B-737/700/800/900, E-190 alsmede tweede officieren A-330/200, B-747/400, B-777/200/300

Bij aanname zul je een functie in blok 5 toegewezen krijgen. Zoals je ziet behoren daar ook de fo-functies Europa bij (co en cpt Fokker50 waren destijds ook beiden een blok 5 functie, hierdoor was er een kans op DEC. Nu dus niet meer). Echter zullen interne biedingen voorgaan, dit resulteert zeer waarschijnlijk in alleen maar functies als SO. Daarna kun je afhankelijk van doorstroming binnen een half jaar tot misschien 2 jaar doorstromen naar FO Europa.

Mijn verwachting,
SO, bijna zeker
FO Embraer, misschien
FO B737, zeer onwaarschijnlijk

Ik vermoed dat de enige mogelijkheid op FO Embraer is wanneer er zoveel aannnames zijn dat er meer mensen aangenomen worden dan SO opleidingen voor dat moment. De overflow kan dan FO Embraer toe gewezen krijgen. De kans hierop is heel klein, in ieder geval in het begin.
Oud 20-11-2017, 19:12   #24
Jumbo
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2002
Typeratings: Boeing & Airbus
Citaat:
Origineel gepost door Jumbo Bekijk Bericht
Bijvoorbeeld door behoud van salaris (tot de KLM salaris schalen hun MP pay inhalen) en behoud van functie (baas blijft baas en co blijft co), maar wel onderop de senioriteit lijst.
Dit was trouwens hoe BMI bij BA is geintregeerd.

Bij BA kan op iedere functie DEP aangenomen worden. Dit gebeurt indien iedereen die unfrozen is (je krijgt bij binnenkomst 5 jaar freeze en iedere keer dat je van type of stoel veranderd weer, maakt trouwens niet uit of je FO SH of LH bent iedereen begint met twee strepen) en voor een bepaald type heeft geboden dat type heeft gekregen en er dan toch nog vacatures zijn op dat type. Dit scheelt BA onnodig twee keer een typerating te hoeven betalen, het is nou eenmaal een commercieel bedrijf.

Mensen worden wel onder op de master Senioriteitslijst geplaatst bij binnenkomst. Aangezien alles op senioriteit gaat binnen BA incl het maandelijkse bieden voor de roosters (vakanties, reserve maanden en kerst uitgezonderd) zullen de mensen die eerder binnen waren en dan later in hun cariere op het zelfde type komen te vliegen als de DEP meer zeggenschap hebben over hun rooster.

BA heeft ook een hele andere salaris opbouw zonder echte functie pay. Een schaal voor FO’s en Cpt’s en ieder dienst jaar ga je iets meer verdienen tot een max van 24 jaar (of 34 jaar sinds de nieuwe salaris schalen zijn ingevoerd tegelijkertijd met toen de pensioen leeftijd omhoog is gegaan van 55 naar 65)

Maar dat is DEP bij BA. KLM kent geen DEP toch?
Jumbo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-11-2017, 21:19   #25
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Typeratings: B757/B767
Uren: Zat, maar zal niet meer toenemen
KLM kent geen DEC
DEP is hierboven uitgelegd.
Pitch connect kan het niet duidelijker uitleggen, met dat verschil dat A330-300 787-900 en E175 niet genoemd zijn. (En daarmee gok ik dat het document wat onder andere met het RVA is gebruikt van 2011 om een en ander uit te leggen, toen waren die 3 types er nog niet)
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-11-2017, 10:23   #26
Basic T
heeft nog geen status

Basic T's Avatar

Quote:
BA heeft ook een hele andere salaris opbouw zonder echte functie pay. Een schaal voor FO’s en Cpt’s en ieder dienst jaar ga je iets meer verdienen tot een max van 24 jaar (of 34 jaar sinds de nieuwe salaris schalen zijn ingevoerd tegelijkertijd met toen de pensioen leeftijd omhoog is gegaan van 55 naar 65)
Enige vorm van functie pay is er wel, LGW base, Short haul, Mid Haul of Long haul. Capt Short Haul verdient minder dan Capt MId of Long Haul met zelfde dienstjaren.

Verder komt idd de verwarring door het woord DEP. Met DEP bedoelde iig een niet SO functie. Ik snap dat de CAO en/of VNV het niet toe laat om bij iemand met 10.000 uur B777 direct aan te nemen op rechterstoel 777 omdat hij al rated is maar dat men in Functie niveau 5 begint.

Dit is het grote verschil o.a. tussen een BA en KLM. BA recruiteert DEP's voor de vloot waar tekort is, zo zijn er ex Emirates B777 vliegers aangenomen voor rechterstoel 777 maar voor de master seniority list begin je onderaan. DEC komt bij ons ook niet voor.
Oud 21-11-2017, 14:32   #27
PitchDisconnect
Gaat digitaal

PitchDisconnect's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
KLM kent geen DEC
DEP is hierboven uitgelegd.
Pitch connect kan het niet duidelijker uitleggen, met dat verschil dat A330-300 787-900 en E175 niet genoemd zijn. (En daarmee gok ik dat het document wat onder andere met het RVA is gebruikt van 2011 om een en ander uit te leggen, toen waren die 3 types er nog niet)
Inderdaad, ik heb rechtstreeks uit de CAO geciteerd. De MD-11 heb ik alleen achterwege gelaten....
Oud 24-11-2017, 10:17   #28
Wasabi
heeft nog geen status

Wasabi's Avatar

Airworker sinds: Sep 2002
Brevet: ATPL(A)
Typeratings: B737-700/800/900
Uren: 10000
Vacature aannameneisen: https://www.klm.com/jobs/nl/werken_i...er_worden.html
Wasabi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-11-2017, 11:27   #29
SlimJim
het ECAM Control Panel?

OK, het oude liedje dus. Maarrr, een paar interessante adders onder het gras:

1. Zonder geldige typerating op een jet kun je niet solliciteren. Met de Fokker 50 heeft de blauwe zwaan nu dus ook alle vliegers op een Turboprop afgeschreven...

2. Een directe overstap vanuit KLu/MLD lijkt onmogelijk met de eis dat er in de afgelopen 12 maanden 150 uur commercieel moet zijn gevlogen.

Daarnaast ben ik eens benieuwd wat het leeftijdsbeleid wordt (dat mag niet meer expliciet genoemd worden in de eisen), gaan er mensen van ouder dan 35 worden aangenomen? Ook deed het gerucht de ronde dat KLM geen overstappers vanuit Transavia wil, maar hoe gaan ze dat (juridisch) droog houden?

Laatst aangepast door SlimJim : 24-11-2017 om 11:39 Reden: dusdus
Oud 24-11-2017, 11:51   #30
westlander
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2009
Brevet: atpl
Typeratings: b777
Uren: 4000+veel meer
foutje,
Klopt wel wat je schreef. (Ik moet ook goed lezen.......)
westlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-11-2017, 13:30   #31
Bobermo
..

Citaat:
Origineel gepost door SlimJim Bekijk Bericht
Ook deed het gerucht de ronde dat KLM geen overstappers vanuit Transavia wil, maar hoe gaan ze dat (juridisch) droog houden?
Is toch niet zo moeilijk? Je kiest toch zelf wie je aanneemt? Er is geen wet die dat verbied volgens mij..
Oud 24-11-2017, 15:40   #32
Thioda

Thioda's Avatar

Fijn, het oude liedje zoals verwacht.
Alleen jetgoden.
Alleen KLS, NLS, CAE (Oxford) of EPST goden.

Citaat:
Origineel gepost door Max Rate Bekijk Bericht
Er zijn 60 KLS-ers en KLM wil in 2018 143 nieuwe vliegers aannemen. You do the math. Gezien de hoeveelheid verwachte sollicitaties zou ik juist niet afwachten maar solliciteren en druk blijven zetten...
Citaat:
Origineel gepost door Supergrover Bekijk Bericht
Gewoon solliciteren, KLM is een goede werkgever en weer in NL wonen is ook mooi!
Succes!
Wil niet zeggen heb ik het je niet gezegd maar: heb ik het niet gezegd.

Overigens "Getraind in UPRT (Upset Prevention & Recovery Training)", dat is toch een EASA-eis voor de training tegenwoordig?
Apart dat ze dat er nog eens bij zetten, blijkbaar zit het trauma zo diep.
Oud 24-11-2017, 16:26   #33
Supergrover
heeft nog geen status

Supergrover's Avatar

Lees net dat de nieuwe vliegers second officer worden op 777, 747 of 330. Voorlopig dus geen co 190/175.
Oud 24-11-2017, 18:05   #34
PaBlauw
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2014
Typeratings: 777/787
Uren: +15000
Citaat:
Origineel gepost door Thioda Bekijk Bericht
Overigens "Getraind in UPRT (Upset Prevention & Recovery Training)", dat is toch een EASA-eis voor de training tegenwoordig?
Apart dat ze dat er nog eens bij zetten, blijkbaar zit het trauma zo diep.
Trauma? Misschien wel heel "slim".
Vanaf wanneer was die training verplicht? Hierdoor wordt er automatisch al een soort leeftijdfilter ingebouwd.

PaBlauw
PaBlauw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-11-2017, 19:11   #35
Bobermo
..

Citaat:
Origineel gepost door PaBlauw Bekijk Bericht
Trauma? Misschien wel heel "slim".
Vanaf wanneer was die training verplicht? Hierdoor wordt er automatisch al een soort leeftijdfilter ingebouwd.

PaBlauw
Is tegenwoordig toch verplicht voor iedere operator binnen EASA om haar vliegers te scholen in UPRT?

Bron: ED Decision 2015/12/R
Oud 25-11-2017, 12:54   #36
Thioda

Thioda's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Bobermo Bekijk Bericht
Is tegenwoordig toch verplicht voor iedere operator binnen EASA om haar vliegers te scholen in UPRT?

idd
Oud 25-11-2017, 13:50   #37
PaBlauw
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2014
Typeratings: 777/787
Uren: +15000
Citaat:
Origineel gepost door Bobermo Bekijk Bericht

Ohja...zit wat in ...

PaBlauw.
PaBlauw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-11-2017, 14:03   #38
Max Rate
heeft nog geen status

Je zegt het zelf al: bij operators die onder EASA vallen

Dus ook al kun je bijv. een aziatisch Brevet weer omzetten naar een EASA brevet, mocht je geen UPRT getrained hebben dan zegt dat wel iets over de kwaliteit van de competent authority van het betreffende land.
Oud 25-11-2017, 16:50   #39
PH-JAA
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2008
Typeratings: CRJ 100/200/700/900/1000
Uren: 3000+
Buiten dat UPRT gedaan word bij elke sim check, komt het nog apart op een EASA license? Mijn mooie ATPL papiertje vermeld hier namelijk niks over bij mn TR. (NL uitgifte)
PH-JAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-11-2017, 22:43   #40
Thioda

Thioda's Avatar

Nee het komt voor zover ik weet niet apart op het brevet.
Beetje zoals het MCC volgens mij bij het behalen van je ATPL ook niet meer apart vermeld staat omdat ze "er van uit gaan" dat het erin zit.
(offtopic)
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels