.:.

Ga Terug   Airwork > Nederland > KLM

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 13-02-2013, 13:09   #1
49015
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2001
Brevet: ATPL
Typeratings: A320, ex 737
Uren: Tegen de negen
KLM's lowcost ambities...

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/21...mbagage__.html

Says it all
49015 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2013, 14:39   #2
180backtrack
heeft nog geen status

180backtrack's Avatar

Airworker sinds: Jan 2001
Typeratings: B737,F50, MD11, B744
Uren: 4500
Wat zegt dat dan?
180backtrack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2013, 15:02   #3
dash8pilot
Staat u/s

Airworker sinds: Sep 2007
Brevet: ATPL ME/IR
Typeratings: Dash 8-300/400, Embraer 195
Uren: 5000+
Dat een lowcost airline dit doet, ok. Maar als mainline moet je niet deze kant op willen. Daar verwachten mensen service, en daar hoort een koffer normaal in kunnen checken mijns inziens gewoon bij.
dash8pilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2013, 15:23   #4
180backtrack
heeft nog geen status

180backtrack's Avatar

Pax bepaalt uiteindelijk de prijs voor een ticket...dat er bepaalde maatschappijen zijn die hun personeel mee laten betalen aan de kosten van een vliegreis en daarmee tickets onder een economisch en etisch verantwoord niveau kunnen aanbieden maakt de consument niet uit..

Helaas moet de gevestigde luchtvaart op een of andere manier wel volgen, of ze het nu leuk vinden of niet.

Maar ja, ontelbare discussies hier hebben al aangetoond dat er ook genoeg vliegers zijn te vinden die het geen **** uitmaakt wat er uiteindelijk van deze sector overblijft..zolang ze maar dat stoeltje kunnen bemachtigen..

goedkoop is uiteindelijk ALTIJD duurkoop..

Laatst aangepast door 180backtrack : 13-02-2013 om 15:51
Oud 13-02-2013, 15:50   #5
49015
heeft nog geen status

Niet mee eens 180. Wat voor concurrentie heeft de KLM nou op een Long haul vlucht vanaf Amsterdam? In ieder geval niet van de low cost airlines. Dus dat de KLM zich hemelsbreed gedwongen voelt om pax te laten betalen voor een koffer is pure ambitie. Geen noodzaak. De vraag die men zelfs op BNR vanmiddag vroeg is, heeft KLM nog meer low cost ambities?

Draai het eens om. Gaan de ticket prijzen nu omlaag bij de KLM nu je als consument de keuze hebt om al dan niet een koffer in te checken? Als het antwoord daarop nee is, dan kun je de helft van je post (ethiek etc.) schrappen!

Ik vind het niet eens zo'n gek idee, betalen voor je koffer bij de KLM, als er ten minste lower ticket prices voor terug komen. Ik blijf een trouwe KLM-klant en ik verheug me op die flexibiliteit. Maar ergens is het wel een blamage, een knieval omdat juist 'het betalen voor je koffer' altijd door de gevestigde orde als schande bestempeld is.
Oud 13-02-2013, 16:01   #6
Jen
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2007
Typeratings: A320 (E110/F50)
Uren: 2500
Citaat:
Origineel gepost door dash8pilot Bekijk Bericht
Dat een lowcost airline dit doet, ok. Maar als mainline moet je niet deze kant op willen. Daar verwachten mensen service, en daar hoort een koffer normaal in kunnen checken mijns inziens gewoon bij.
Helemaal mee eens.
Wanneer ik door Europa vlieg, kom ik toch meestal bij de mainline maatschappijen uit (omgerekend ben ik misschien 20 euro duurder uit, maar hoef ik geen uren in de bus/trein te zitten om toch bij de juiste plaats van bestemming aan te komen en alle andere voordelen die ze hebben, zoals de gratis koffer).
Maar door dit voorval zal ik persoonlijk minder snel voor KLM kiezen en eerder voor een Lufthansa/TAP/Iberia etc

Denk dat deze actie van KLM averechts gaat werken...
Jen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2013, 16:03   #7
180backtrack
heeft nog geen status

180backtrack's Avatar

@49015
Als je goed had gelezen zou je weten dat het gaat om Europese vluchten. Daar zit ook het grootste probleem voor KLM. Er is in dit deel van de sector gewoon geen normale yield meer te behalen.
Oud 13-02-2013, 16:19   #8
49015
heeft nog geen status

Je hebt gelijk 180, binnen Europa, I stand corrected, but the rest still stands.
Er is wel degelijk yield te behalen, easyJet heeft net het beste jaar ooit gedraaid. Binnen Europa. Midden in de crisis. Zonder fratsen of onethische zaken (en zonder dat je een bus hoeft te nemen Jen )

Maar nogmaals mijn vraag. Gaat de basisprijs echt omlaag denk je?
Oud 13-02-2013, 16:49   #9
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Brevet: Brevet
Typeratings: Typeratings
Uren: Vlieguren
Was die vraag retorsich?
Dat is niet te meten.
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2013, 17:33   #10
foohke
In the middle of nowhere

Airworker sinds: Nov 2008
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: -
Een slimme klant meldt zich dus eerst even aan voor flying blue, en hoeft dan niet te betalen voor de bagage.
Daarnaast gaan volgens de NOS ook de ticketprijzen omlaag. (Eerst zien dan geloven natuurlijk, maar evengoed) link nos

Slimme stap van de KLM in my opinion.
foohke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2013, 17:44   #11
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Die ticketprijzen omlaag is toch niet te meten.
Ik vraag me af of dit slim is, de eniege reden om nog met KLM in Europa te vliegen verdwijnt nu tenslotte ook. Vond de opzet met HV als prijsvechter op de low cost manier veel interessanter.
Oud 13-02-2013, 18:12   #12
flyingviking
heeft nog geen status

Brevet: CPL/IR
Typeratings: none
Uren: N/B
Inhoudelijk ben ik het met de KLM oneens (het is een doodgewone prijsverhoging).

Bovendien vind ik het moment van het invoeren van de regel wel erg merkwaardig; Vlak voordat de EU de bagageregels wil standaardiseren. Ik vermoed dat, terwijl de kinderziektes nog niet zijn uitgewerkt, de KLM deze keutel in moet trekken.

Vraag me af wat het meeste oplevert: Het systeem voorlopig bij het oude laten of een systeem invoeren waarvan je van te voren weet dat die binnenkort op de helling moet.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL...agage_toestaan
flyingviking is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2013, 18:17   #13
180backtrack
heeft nog geen status

180backtrack's Avatar

Ticketprijzen zullen niet veel dalen. Die zijn inmiddels al lang meegegaan met de rest van de markt en bovendien nu al niet economisch verantwoord. De extra inkomsten zijn een klein onderdeel van een pakket maatregelen die voor een gezonder operationeel inkomen moeten zorgen om uiteindelijk de levensvatbaarheid en daarmee werkgelegenheid te kunnen blijven garanderen.

Het blijft bijzonder om te zien dat er nog steeds mensen geloven dat je economisch verantwoord voor een paar tientjes door heel europa kunt vliegen. Je auto volgooien is al duurder. Gelukkig is in de VS het tij gekeerd en worden eindelijk de ticketprijzen weer op een gezond niveau gebracht.
Oud 13-02-2013, 18:23   #14
180backtrack
heeft nog geen status

180backtrack's Avatar

Je moest trouwens eens weten hoeveel passagiers bij ons hun portemonnee al willen trekken voor een drankje. Dit is blijkbaar wat de eenvoudige consument wil en als bedrijf moet je daar in meegaan. Of je het nu leuk vind of niet. Overigens gaat het maar om een betrekkelijk klein segment passagiers, 'vaste klanten' en passagiers die bereid zijn om de prijs te betalen voor goede service zullen hier geen last van hebben.
Oud 13-02-2013, 18:40   #15
zweuvert
heeft nog geen status

zweuvert's Avatar

Airworker sinds: Oct 2006
Brevet: atpl
Typeratings: e170
Uren: voldoende
Onbeperkt handbagage toestaan is toch fysiek absoluut onmogelijk?
Zelfs met de huidige strenge handbagageregels van max. 1 stuk zitten de overhead bins bij een volle kist vaak al helemaal vol gepropt..
Wel een slimme lobby actie van de retailers op vliegvelden.
zweuvert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2013, 20:11   #16
Tim88
Heeft zeker wel status.

Airworker sinds: May 2006
Brevet: fATPL
Typeratings: geen
Uren: 2000
Voordeel van een lagere ticketprijs is dat op de 'ticket zoek sites' de KLM vluchten hoger op de lijst komen te staan en aangezien de meeste mensen alleen maar naar pagina 1 kijken..
Tim88 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2013, 21:21   #17
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

alsof er meerdere pagina's nodig zijn de enorme hoeveelheid aanbieders voor een retourtje MAD, CDG, BCN, MXP (FCO), PRG, SVO, BSL, LHR, MAN etc etc.?
Dat zal dan vast wel de hoofdreden zijn.

Dit is gewoon een verkapte prijsverhoging, niets meer en niets minder.
Net zoals Martinair dat deed met de service aan boord en ArkeFly ook. Minder service, zelfde geld.
Oud 14-02-2013, 00:41   #18
Jetblast
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2007
Typeratings: B744(expired), F70/F100
Uren: 3000
Persbericht

Citaat:
Origineel gepost door Jen
Helemaal mee eens.
Wanneer ik door Europa vlieg, kom ik toch meestal bij de mainline maatschappijen uit (omgerekend ben ik misschien 20 euro duurder uit, maar hoef ik geen uren in de bus/trein te zitten om toch bij de juiste plaats van bestemming aan te komen en alle andere voordelen die ze hebben, zoals de gratis koffer).
Maar door dit voorval zal ik persoonlijk minder snel voor KLM kiezen en eerder voor een Lufthansa/TAP/Iberia etc

Denk dat deze actie van KLM averechts gaat werken...
Jaja... Want wanneer je los voor je koffer betaalt (en dus tegen een lagere prijs vliegt-zie link), moet je ineens uren in de bus en trein zitten voordat je er bent.

Daarnaast denk ik dat wij op ons Fokkert (nog) meer gezeik gaan krijgen met niet passende carry-on.
Jetblast is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2013, 07:27   #19
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Ja. Ryanair vliegt niet af amsterdam maar eindhoven. Vliegt niet naar een veld als Barcelona maar een veld wat er 100km in de buurt ligt. Daar doelt ie op.
Oud 14-02-2013, 07:55   #20
wright
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2001
Brevet: atpl
Typeratings: B737NG
Uren: 13000+
Ryanair niet naar B
arcelona?? Toch al gauw n jaartje of drie...
Misschien niet van SPL, maar toch wel heel veel andere a-luchthavens.
Rare beslissing van KLM, lijkt mij dat ze zich zouden moeten onderscheiden van bv ook Transavia. Waarom bv nog met KLM naar Barcelona, Madrid en Nice?
wright is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2013, 09:44   #21
Larspl
Status Schmatus

Larspl's Avatar

Airworker sinds: Apr 2002
Brevet: ATPL sep-ir/me-ir
Typeratings: A330, DC-3, F70/100, EMB190
Uren: te veel per maand, te weinig voor pensioen
Waarom nog met KLM naar?
Prijs? Je komt met lagere basic fares beter uit ticket zoek machines. En of je nou bij Ryan of bij KL voor je koffer bij betaald; komt daarna.
Voor de prijs gevoelige passagiers is dit een goede. Voor de minder prijs gevoelige passagiers; dan kom je al snel bij het zakende reizende publiek en die hoeven niet te betalen als ze zo vriendelijk zijn even een flying blue nummer aan te maken.
Volgens mij groeien in EU 'low fares' en legacy carriers qua prijs structuur meer naar elkaar toe; Easy is tegenwoordig via GDS te boeken, qua boarding en seating bewegen ze ook richting KL. Voor legacy carriers is debundling van kosten voor de passagier een goede beweging. Betaal voor wat je nodig hebt.
De handbagage policy zal strenger gehanteerd worden.
Larspl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2013, 10:27   #22
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door wright Bekijk Bericht
Ryanair niet naar B
arcelona?? Toch al gauw n jaartje of drie...
Misschien niet van SPL, maar toch wel heel veel andere a-luchthavens.
Rare beslissing van KLM, lijkt mij dat ze zich zouden moeten onderscheiden van bv ook Transavia. Waarom bv nog met KLM naar Barcelona, Madrid en Nice?
In het algemeen....
Vaak worden de grote velden gemeden en gevlogen op kleine velden op zon 50-100km afstand...
Oud 14-02-2013, 11:18   #23
Pilotsince99
"Remove Status?"

Pilotsince99's Avatar

Airworker sinds: Mar 2005
Typeratings: A320
Uren: 9000+
Vliegen wordt meer en meer hetzelfde als de trein pakken. Je betaald voor de ticket, alle extra's moet je voor bijbetalen. Ik denk als KLM echt nog verder zou willen concurereren dan zouden ze van de hele shorthaul een KLM Express moeten maken. Combineer Transavia en KLM shorthaul in 1 bedrijf.

Nu alleen dit nog langs de vakbond krijgen....
Pilotsince99 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2013, 11:57   #24
Pjotr Orno
heeft nog geen status

Pjotr Orno's Avatar

Airworker sinds: Jan 2005
Typeratings: E190, B737, B747-400
Uren: 5k+
Wat al eerder aangehaald is, onderdeel van het vragen van betaling voor de koffer is een strategie om hoger in de vergelijklijstjes te komen dmv een lagere ticketprijs. Maar er ligt meer aan ten grondslag. Bijvoorbeeld, zoals ook al gezegd, mensen die flying blue lid zijn, kunnen gratis hun koffer inchecken. Meer mensen zullen dus flying blue lid worden. Meer flying blue leden betekent grotere mailings, waardoor er weer meer advertentiegeld gevraagd kan worden aan de adverteerder.

Daarbij is het bij bijvoorbeeld de grote carriers in de VS al tijden zo dat er bij betaald moet worden voor binnenlandse hold baggage. Een totaal nieuw fenomeen voor een legacy is het dus niet. Geschiedenis leert dat in de leisure markt daar de eerste 3 maanden effect van wordt ondervonden, daarna vlakt dat weer uit, omdat de maatschappij beter wordt gevonden op de vergelijksites. De zakelijke markt heeft er weinig last van, omdat zij dus allereerst vaak met enkel handbaggage reizen en ten tweede voor 99.9% flying blue member zijn.
Pjotr Orno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2013, 12:11   #25
Iz
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2000
Typeratings: B737, B757/B767, E120
Tim88, Larspl e.a. hebben het begrepen, ranking in fare zoekmachines is key, net zoals dat het was voor Transavia. Het loskoppelen van ruimbagage in de ticketprijs zorgt helemaal niet per se voor extra inkomsten per persoon op Short haul, sterker nog, een vervelend gevolg is dat mensen proberen om juist alles in een trolley te proppen (zou ik ook doen) en als handbagage mee te nemen. Dat zorgt dus niet alleen voor gederfde inkomsten maar ook voor overvolle cabine's en frustraties bij de passagiers, het grondpersoneel en het cabinepersoneel.

De reden is dus dat als KLM's ticket 90 euro kost incl bagage en Easyjet 80 euro plus 20 euro voor een ruimkoffer blijkt dat meer mensen met Easyjet boeken omdat die hoger in de zoeklijst staat. Daar zit natuurlijk prachtige consumentenpsychologie achter, zij het een gevoel, niet kunnen hoofdrekenen of gewoon gemakzucht. Sterker nog, net als bij Google, ligt er een enorme drempel als je niet op de eerste pagina zoekresultaten staat want bijzonder weinig mensen bladeren door naar pagina 2 (of verder..) als er al iets bevredigends op de eerste pagina staat.

Dus, 767-300ER, ze MOETEN de prijs wel verlagen. Word je lid van FlyingBlue, dan mag je voor dezelfde of lagere ticketprijs zelfs nog steeds je koffer gratis meenemen. Heel slim! Dat het wel afbreuk doet aan het concept "full service carrier", mee eens.
Iz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2013, 12:13   #26
49015
heeft nog geen status

Allemaal mooie argumenten en positieve excuses voor het betalen voor een koffer die altijd tťgen easyJet en Ryanair werden gebruikt. Het kan verkeren

Ryanair vliegt inderdaad zo nu en dan vanaf verafgelegen velden maar vaak ook niet. En easyJet al helemaal niet. Dus waarom dat argument telkens weer terug komt is mij een raadsel.

Al met al klinkt het als een ingewikkeld verhaal bij de KLM...
Oud 14-02-2013, 13:18   #27
Schuiltje
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2002
Brevet: van onvermogen
Typeratings: 747-400, F70/100! E190
Uren: Veul
En Pjotr Orno wint de hoofdprijs!
Je hebt helemaal gelijk! Beter op de zoeksites en beter voor marketingdoeleinden. Informatie over pax is enorm veel geld waard.
Die ticketprijzen gaan zeker wel dalen en KLM genereert meer inkomen met reklameposities.
Dit is een prima keuze van KLM zo creŽer je een eerlijker beeld bij het vergelijken van ticketprijzen.
Ik voorzie wel een hoop gedoe bij onze Fokkercollegae vanwege weinig bagageruimte in de cabine, dus meer DAA
Schuiltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-02-2013, 13:23   #28
Schuiltje
heeft nog geen status

RYR vliegt inderdaad vaak niet op de mainports van steden, maar de velden net verder weg. Daardoor krijgt RYR een sterke positie op dat veld en kan er kortingen worden bedongen doordat dergelijke kleinere velden subsidie krijgen om te ontwikkelen in infrastructuur en werkgelegenheid.
De klant van RYR is de luchthaven, niet de pax.
Dat is het businessmodel van RYR, daar kun je een mening over hebben.
Easyjet vaak wel op grotere velden omdat hun businessmodel anders is.
Oud 14-02-2013, 21:57   #29
flyingviking
heeft nog geen status

Brevet: CPL/IR
Typeratings: none
Uren: N/B
De bestemming van het koffergeld is inmiddels gevonden: Rome!

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijve...apitaal__.html

Even zonder gekheid:

Zoals eerder genoemd zullen marketingtrucs een grote rol bij deze beslissing gespeeld hebben. Het blijven echter klanten waar de KLM geen rooie cent aan verdient (Ome Joop en tante Truus die voor een paar tientjes naar Barcelona willen).

Als de KLM echt wil dat passagiers hun reis zelf samen stellen dan moet het ook veel goedkoper worden om bijvoorbeeld een enkele reis te bestellen.

Ik vermoed dat KLM een hoop nieuwe leden voor FB bij gaat schrijven om vervolgens, na een half jaar of zo, middels een gelikte mededeling bekend te maken dat het koffertarief ook voor FB-leden geldt die nog niet de "zilver status" bereikt hebben. In de praktijk: Iedereen dus die op deze "koopjes" afkomt.
flyingviking is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-02-2013, 13:26   #30
Schuiltje
heeft nog geen status

en dan eindigen we allemaal met eenzelfde strategie als alle andere Low Cost maatschappijen en dezelfde arbeidsvoorwaarden en dan zijn we allemaal blije mensen want dan hebben we allemaal waar we zo lang naar hebben uitgekeken...gelijke arbeidsvoorwaarden voor iedereen.
Zijn we ook eindelijk van dat gezeik af dat men bij KLM belachelijke arbeidsvoorwaarden heeft...wat zal dat een mooie tijd worden...
Oud 15-02-2013, 16:04   #31
49015
heeft nog geen status

Schuiltje, nu klink je als een werknemer van Mercedes die het zuur vindt dat Toyota ook goede auto's maakt. Ik gun elke KLM-er zijn fantastische arbeidsvoorwaarden. En tegelijkertijd wens ik de concurrent die biedt waar de consument om vraagt alle succes. Die twee zaken zijn niet per definitie 'mutually exclusive'.

Uit een vorige discussie begrijp ik dat je bepaalde morele bezwaren hebt wat Ryanair betreft, en daar kan ik een heel eind mee inkomen. Maar er zijn genoeg andere low cost bedrijven die wťl op een normale manier hun geld verdienen. En ja, daar hoort het betalen voor een broodje en het betalen voor je koffer bij. Als de KLM zich moet 'verlagen' tot dat soort praktijken dan is dat uiteindelijk wat de klant wil. (Is het echter slechts een marketingtruc, prima!)
Oud 16-02-2013, 00:16   #32
Schuiltje
heeft nog geen status

Ik wens ook iedereen veel succes. Wij, vliegers, gaan dat nodig hebben om er over een jaar of 10 tot 20 een fatsoenlijk bestaan op na te houden.
Oud 16-02-2013, 00:24   #33
Jumbo
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2002
Typeratings: Boeing & Airbus
Uren: 9000+
AirFrance/KLM zal binnenkort wel haar vluchten van Schiphol stop moeten zetten, immers worden er zoveel mogelijk lowcost (of wannabie lowcost) carriers van Schiphol geweerd
Jumbo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-02-2013, 10:47   #34
49015
heeft nog geen status

http://www.businesstraveller.com/new...gage-only-fare

En nu ook BA.
Antwoord