.:.
Oud 01-01-2013, 19:44   #1
Marcodk
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2012
Brevet: FATPL
Typeratings: Geen
Uren: 300
Ryanair TR

Beste Airworkers,

Ik heb veel mee gelezen op dit forum en heb een vraag welke ik niet met de zoekfunctie terug kan vinden. Ik weet niet of dit nu in het Ryanair subforum thuis hoort dus correct me if I'm wrong!

Ik ben 1 van de vele werkloze vliegers met slechts 250TT op de teller. Ik heb mogelijkheden gekregen om de cadet Ryanair 737 TR program te gaan financieren. Nu heb ik natuurlijk al veel over Ryanair gelezen op dit forum en vorige week een pittige docu gezien, het gaat dus echt om het werk als beginnend vlieger wanneer je 30K voor de TR betaalt. Ik ben op zoek naar mensen die dit recentelijk ook doorlopen hebben, of mensen die vliegers kennen die dit hebben doorlopen.

Er zijn 2 dingen die me niet helemaal gerust stellen.

- Er staat op de site het volgende. successful candidates may be offered an opportunity to fly for a contract pilot agency that supplies a pool of pilots that operate on Ryanair aircraft.
Betekent dit nu dat als je de hele TR course hebt doorlopen dat je MISSCHIEN wel voor Ryanair gaat vliegen?

- Ik zie van de week opeens het volgende op http://www.pilotjobsnetwork.com verschijnen: Outlook:
Very low hours for all FO now, as over recruited. a lot of your time sat on STBY away from home not getting paid

Nu is dit maar een bericht op pilotjobsnetwork.com, maar is er iemand die dit kan bevestigen? Direct vraag ik me natuurlijk af waarom ze dan zouden blijven recruiten... maar toch. De vacature staat al een hele tijd open.

Ben echter naarstig op zoek naar nieuwe Ryanair vliegers deze TR recentelijk hebben gedaan. Ik ben/was trouwens niet een CAE/NLS student.

Het is voor mij lastig om het geld bij elkaar te krijgen dus wil graag zo goed als mogelijk geÔnformeerd zijn voordat ik me aanmeld. Alvast bedankt voor de reacties!
Marcodk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-01-2013, 01:21   #2
EPST
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2008
Brevet: ATPL(A) met SEP(LAND)
Typeratings: kleine bus
Uren: 4000+
Send a message via Skype™ to EPST
Beste Marcodk,

Ik ben geen vlieger bij Ryanair, dus correct me if I'm wrong...

Het is inderdaad zo als je de TR hebt gedaan dat je geen baangarantie hebt voor de functie als co op de 737. Het is denk ik 99% zeker dat je na het succesvol afronden van je TR een baan krijgt, maar het staat nergens zwart op wit. Ook kunnen ze je met ondermaats presteren tijdens de TR op ieder moment uit de opleiding gooien, of na je LST beslissen dat je resultaten beneden niveau waren en je weigeren een baan te geven.

Ik hoor van vrienden die als co bij RYR vliegen inderdaad veel verhalen over weinig vlieguren. Ik weet niet of dat is vanwege over-crewed zijn, of de winter dienstregeling waarin gewoon veel minder vluchten zitten. Maar feit is dat mensen in zowel Dublin, Malaga en Charleroi (de bases waar ik mensen ken) er weinig wordt gevlogen. Ken iemand die in Charleroi based is en rustig 5 dagen lang alleen maar op standby staat en zelden wordt opgeroepen. Verhalen over 30 vlieguren per maand zijn eerder regel dan uitzondering op het moment....
EPST is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-01-2013, 16:23   #3
Marcodk
heeft nog geen status

Hoi EPST,

Enorm bedankt voor je antwoord. Als ik goed begrijp krijg je bij goed presteren tijdens je TR wel zeker een baan? Of is het zelfs dan niet zeker? Bedankt ook voor het delen van de geruchten die je hebt gehoord.

Ik hoor graag meer meningen, vast bedankt!
Oud 02-01-2013, 16:28   #4
Pirke
PPL

Pirke's Avatar

Airworker sinds: Jun 2007
Brevet: PPL
Typeratings: SEP (A)
Uren: Who cares? Flying is fun!
Citaat:
Origineel gepost door Marcodk Bekijk Bericht
successful candidates may be offered an opportunity to fly for a contract pilot agency that supplies a pool of pilots that operate on Ryanair aircraft.
Citaat:
Origineel gepost door EPST Bekijk Bericht
Het is inderdaad zo als je de TR hebt gedaan dat je geen baangarantie hebt voor de functie als co op de 737.
Citaat:
Als ik goed begrijp krijg je bij goed presteren tijdens je TR wel zeker een baan?
Lezen is ook een vak... zowel op het forum als in je contract.
Pirke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-01-2013, 17:20   #5
PH-TIM
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2005
Brevet: (f)ATPL
Typeratings: A320 family
Uren: 2000+
Citaat:
Als ik goed begrijp krijg je bij goed presteren tijdens je TR wel zeker een baan? Of is het zelfs dan niet zeker?
Nee, zelfs dan is een baan niet gegarandeerd. Ryanair houdt hier gewoon nog een achterdeurtje open. Wanneer zij jou om wat voor reden dan ook niet meer nodig hebben zijn ze niet verplicht jou een baan aan te bieden vanwege dit ene regeltje.
PH-TIM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-01-2013, 17:32   #6
Steen bak
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2005
Brevet: atpl
Typeratings: 738
Uren: 7k+
Zelfs wanneer je vliegt voor ze, kunnen ze je er elke dag uitgooien. Je werkt op uitzendbasis.

Maar zo werkt (ruwe schatting) 85% van alle piloten van ryr. Dus er word wel gewerkt
Steen bak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-01-2013, 22:36   #7
Marcodk
heeft nog geen status

Bedankt voor jullie reacties!

@Pirke, ik vind het gewoon moeilijk te geloven dat je na je 1-1,5 ton opleidingsschuld 30.000 wil investeren en dan nog steeds geen baangarantie hebt.

De anderen ook bedankt. Meer reacties / ervaringen omtrent deze course meer dan welkom.
Oud 03-01-2013, 00:47   #8
Steen bak
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2005
Typeratings: 738
Uren: 7k+
Als je selectie hebt gedaan in ema, daar door bent en dan de tr kan doen. In deze tijd? Wat anders? Werkeloos thuiszitten of gokken op een begin in de commerciele luchtvaart? Of wachten op blauw? Kan je lang wachten

Laatst aangepast door Steen bak : 03-01-2013 om 00:59 Reden: Earlies...
Steen bak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-01-2013, 01:19   #9
Pirke
PPL

Pirke's Avatar

Airworker sinds: Jun 2007
Brevet: PPL
Typeratings: SEP (A)
Uren: Who cares? Flying is fun!
Citaat:
ik vind het gewoon moeilijk te geloven dat je na je 1-1,5 ton opleidingsschuld 30.000 wil investeren en dan nog steeds geen baangarantie hebt.
Er is bijna geen enkel beroep met baangarantie, alles is marktwerking (vraag en aanbod).

Veel vraag: goede kansen op een baan.
Weinig aanbod: goed salaris.

De combinatie is natuurlijk ideaal, maar meestal van korte duur (dat soort beroepen zijn dan populair onder de jeugd en in 5 a 10 jaar staat de balans weer geheel anders).

Paar voorbeelden:

- in de IT is er momenteel veel vraag, ook veel (maar niet genoeg) aanbod, resultaat: goede baankansen met goed salaris.

- in de sterrekunde is er momenteel weinig vraag, ook weinig (maar teveel) aanbod, resultaat: slechte baankansen en slecht salaris als je al aangenomen wordt.

- de financiele sector zuigt "consultants" overal vandaan (ongeacht opleiding, als het maar iets beta is): goede baankansen met bijbehorend salaris.

- biomedische technologie (redelijk nieuwe studie): beperkte (wel groeiende) vraag, echter overschot aan afgestudeerden: zeer matige baankansen, wel redelijk tot goed salaris

etc

Daarbij is een studie in NL spotgoedkoop, voor 4 of 5 jaar collegegeld (totaal minder dan 10.000 euro studiekosten excl levensonderhoud) heb je een masterdiploma. In Amerika kun je voor een vergelijkbare opleiding ook 100.000-200.000 euro neertellen. Dat mag papa dan betalen natuurlijk. Gelukkig voor hen is de belasting daar wat vriendelijker...
Pirke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-01-2013, 01:48   #10
Jetblast
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2007
Brevet: ATPL
Typeratings: B744(expired), F70/F100
Uren: 3000
stapelgek.gif

Brrr wat zijn t toch een boeven dat Ryanair. Ze maken gewoon winst op training van hun 'eigen' personeel en laten ze vervolgens bijna niet vliegen. Dus maatschappijen gaan nu ook meedoen aan de opleidings scam show!

Beste Marco, hoe ontzettend moeilijk het ook is, laat dat zooitje ongeregeld alsjeblieft links liggen want de kans is groot dat je situatie er op achteruit gaat. En dat door een joboffer aan te nemen. Waar gaat het heen met deze zieke wereld.....
Jetblast is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-01-2013, 14:35   #11
EPST
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2008
Brevet: ATPL(A) met SEP(LAND)
Typeratings: kleine bus
Uren: 4000+
Send a message via Skype™ to EPST
Ja en helaas niet alleen bij Ryanair, maar ook bij de ons (beruchte orange club).

Vroeger werd je TR gewoon betaald, kreeg je een vast UK contract en er is zelfs een periode geweest dat je bij aanname meteen GBP20,000 kreeg omdat ze dringend mensen nodig hadden.

Tegenwoordig is training geen kostenpost meer, maar een bron van inkomen! De TR A320 series die normaal iets van E20.000 zou moeten kosten, betaal je nu aan easyjet tegen een bedrag van GBP35,000 (tegen de koers twee jaar geleden toen ik het deed was dat bijna 42.000 euro voor je typerating). Wederom geen baangarantie, en alles naast de tr (hotel, eten/drinken, vervoer, tickets van en naar UK) mocht je ook nog eens allemaal zelf betalen. Na succesvol afronden van je TR course kwam je dan als flexi Crew FO op een willekeurige base, met een Parc of CTC contract. Inmiddels hebben wij ook zoveel FO's dat er vaak maar iets van 30 uur per maand wordt gevlogen, en aangezien de rest van de cockpit bemanning op een vast 5354 rooster zit, mag je als flexi co alle gaten opvullen wat vaak onmogelijke roosters opleverd, zeker als commuter naar NL?!

Er zijn laatst iets van 20 flexi FO's in LGW ontslagen d.m.v. een email van Parc met hun "months notice" aangezien ze overbodig waren in LGW. Er werd ze wel meteen een nieuw 2 jarig flexi contract aangeboden (normaal 1 jarige flexi contracten bij EZY) in Berlijn SXF. En deze mensen kregen wel 24 hele uren om te beslissen of ze het contract wilde hebben ja of nee. Veel keuze heb je niet, of naar sxf of je baan kwijt. Die jongens moesten dus verhuizen, hebben minder goede vluchten voor commuten naar AMS, engelse FO's moeten ineens naar het buitenland en ipv GBP55/blockuur krijgen ze nu E50/blockuur zonder alle tax relief die ze in de UK wel hadden. Gevolg is dat je in een mega drukke maand met 80+ blockhours nog geen 2600 euro netto overhoudt waarvan al 1500 naar de ABN gaat....
Er zijn ook ongeveer 45 flexi FO's op non-active gezet van November tot Maart, met "the possibility to rejoin after this period, in case of operational need"....niet veel belovend dus!

Maar ook op de vaste contracten gaat het niet al te best. Het bedrijf heeft een topjaar gehad met een winst van GBP317 miljoen WINST! De managers en CEO proppen hun zakken vol met bonussen, maar ondertussen over de ruggen van flightcrew. Ondanks deze top omzet worden de CAO's slechter, en salarissen lager. FO's krijgen na 3 jaar in het bedrijf een zogenaamde "loyalty bonus" en hierna krijg je steeds iets meer: 3 jaar 5% bonus, 5 jaar 10% en na 10 jaar 15% en dat is het maximum. Echter moeten die bonussen blijkbaar naar het management want voor FO's gaat deze bonus eruit, en daar waar je normaal in de linkerstoel komt met minimaal 5 jaar (10%) in het bedrijf krijg je nu pas na je derde jaar links je eerste 5% bonus. Verder krijgt het management een "performance bonus" als het goed gaat, die krijgen wij niet. Ook krijgen wij geen 13e maand of winstuitkering, dus van die 317 miljoen winst zien wij niets terug. Als klap op de vuurpijl wilt het bedrijf de komende 4 jaar 1% onder inflatie aan "salarisverhoging" bieden, wat dus eigenlijk een salarisverlaging is van 1%/jaar over de komende 4 jaar. Ook is de inflatie vastgesteld op 3% maximaal, maar stel dat de inflatie in 2015 5%, dan krijg je nog steeds maar 3-1=2% salarisverhoging, dus 3% salarisverlaging?! Dit zijn slechts enkele dingen die op het moment gebeuren, en dat op vaste contracten!? Als het bedrijf dit doordrukt scheelt dat een FO straks 100.000 euro op zijn gehele carriere, en heeft een FO over 4 jaar circa 2500 euro minder te besteden?!

Al met al niet goed, en zoals eerder al gezegd door iemand: waar gaat het heen met de wereld......
EPST is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-01-2013, 17:28   #12
De Meester
Status Quo

Airworker sinds: Dec 2003
Typeratings: eentje
Uren: veuls te veul...
EPST,

Nu moet je niet gaan huilen.... Jij, en met jou vele anderen, hebben meegeholpen deze praktijken in gang te zetten door te betalen voor je rating. Nu pas voel je je genaaid? Ik, en met mij enkele andere broeders, hebben hiervoor gewaarschuwd. Maar ja... we waren toen onheilsprofeten en zuurpruimen... toch?
De Meester is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-01-2013, 17:50   #13
Thioda
Zet's houw zie koekie krumbŤls

Thioda's Avatar

Airworker sinds: Apr 2011
Brevet: ATPL \o/
Typeratings: Concordinooooo
Uren: Ja, tijdens en buiten kantooruren
Hoe dan ook, bedankt voor het posten van de info.
Goed om te weten dat het zelfs bij de best lopende bedrijven in Europa miserie en armoe is.
Thioda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-01-2013, 17:44   #14
JC
heeft nog geen status

JC's Avatar

Airworker sinds: Aug 2001
Typeratings: 737
Uren: >6000
Nee, de Meester, Jij hebt met jouw vakbond dit toegelaten. Wij hadden geen (echte) keus. Jullie hadden toen acuut en massaal moeten staken.

Roepen op een forum helpt (helaas, blijkbaar) niet.

Ok, we hadden de opleiding niet kunnen doen. Tsja.
JC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-01-2013, 21:55   #15
ArjenLS
heeft nog geen status

ArjenLS's Avatar

Airworker sinds: Jun 2006
Brevet: ATPL (A)
Typeratings: B737NG
Uren: 2500
Stuur een bericht via MSN naar ArjenLS
De Meester, maar natuurlijk heeft u hier helemaal gelijk. Wij hadden na onze opleiding helemaal niet een baan aan moeten nemen waar je voor je Rating betaald. Hierdoor gaan namelijk de T&C's voor jullie heren (en dames) naar beneden! Ik verontschuldig mij voor het feit dat ik niet die baan bij de supermarkt heb aangenomen, wie weet wat voor positie ik daar al had kunnen hebben!
ArjenLS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2013, 14:33   #16
Strut
Links

Strut's Avatar

Airworker sinds: Dec 2004
Typeratings: ....
Uren: .....
Citaat:
Origineel gepost door JC Bekijk Bericht
Nee, de Meester, Jij hebt met jouw vakbond dit toegelaten. Wij hadden geen (echte) keus. Jullie hadden toen acuut en massaal moeten staken.

Roepen op een forum helpt (helaas, blijkbaar) niet.

Ok, we hadden de opleiding niet kunnen doen. Tsja.

HAHA, inderdaad.

En Veuuuls te veeuul uren.. Iemand moet toch het ''vuile'' werk doen..
Strut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2013, 14:39   #17
oboema
heeft nog geen status

oboema's Avatar

Airworker sinds: Apr 2000
Typeratings: B753/763, ex-CRJ1/2/7/9
Uren: dagen, maanden, jaren
Citaat:
Origineel gepost door De Meester Bekijk Bericht
EPST,

Nu moet je niet gaan huilen.... Jij, en met jou vele anderen, hebben meegeholpen deze praktijken in gang te zetten door te betalen voor je rating. Nu pas voel je je genaaid? Ik, en met mij enkele andere broeders, hebben hiervoor gewaarschuwd. Maar ja... we waren toen onheilsprofeten en zuurpruimen... toch?
+1.
oboema is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2013, 14:44   #18
bassies
Gast
heeft nog geen status

Citaat:
EPST,

Dit was in 2005 niet anders hoor Meester.

Hypocriete wereld, dat is wat het vooral is, de vliegwereld.

Alles draait om jezelf in deze wereld. Idd lekker thuis blijven want we willen niet voor een TR gaan betalen. Neem jij de studieschuld van deze personen dan over. Makkelijk praten, maar een wereld waarbij iedereen massaal zegt niet voor de TR te betalen is een Utopie.
  Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2013, 20:08   #19
De Meester
Status Quo

Airworker sinds: Dec 2003
Typeratings: eentje
Uren: veuls te veul...
Citaat:
Idd lekker thuis blijven want we willen niet voor een TR gaan betalen.
Misschien helemaal geen vlieger moeten worden? Dat was wellicht ook een optie, yes?

Citaat:
Neem jij de studieschuld van deze personen dan over.
Moet ik betalen voor een verkeerde beslissing van iemand anders? Ik dacht 't ni... oh wait... dat doe ik al.

m.vr.gr.
De Meester is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2013, 22:49   #20
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Airworker sinds: Sep 2011
Typeratings: RJ85 / 737 300-900 / Airbus 32F
Uren: 6k +
Thumbs up

Citaat:
EPST,

Plus twee.

En JC : "Acuut en massaal staken" doet de vakbond alleen voor vakmensen , niet voor ( blijkbaar bijzonder goed gesitueerde of anders volledig gestoorde ) hobbyisten die voor nutteloze bridgecourses , hun eigen TR , linetraining en ander gereutel godbetert zelf betalen.

Laatst aangepast door Peer van Eersel : 06-01-2013 om 23:07
Peer van Eersel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2013, 23:07   #21
JC
heeft nog geen status

JC's Avatar

Airworker sinds: Aug 2001
Typeratings: 737
Uren: >6000
Ik bedoelde om je/onze eigen T&Cs te beschermen. Met een vooruitziende blik had dit allemaal voorkomen kunnen worden. En aangezien jullie toen al waarschuwden, hadden jullie dus een vooruitziende blik Heb je toen de vakbond niet ingelicht?

Je grappig bedoelde opmerking vat ik maar zo op: grappig
JC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2013, 23:22   #22
sjorske
heeft nog geen status

sjorske's Avatar

Airworker sinds: Dec 2004
Brevet: GPL PPL(H) ATPL(A) +DA
Typeratings: B737 300-900
Uren: 9000+
JC,

Blijf je voorlopig nog op NRN of staat er verandering op de agenda?
Hier alles ok.

En voor de threadstarter. Als je een goed stel hersens hebt zul je echt wel gaan vliegen
voor ryr; maak je daar niet teveel druk over.

Lattrrrr
sjorske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2013, 10:26   #23
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Airworker sinds: Dec 2008
Brevet: -
Typeratings: A320, B777
Uren: -
@Marcodk

Verkijk je niet op de kosten!

TR kost dan welliswaar 30K/35K, maar je hebt daarnaast nog vele andere kosten die je zelf moet dragen voordat je salaris gaat ontvangen (na safetypilot release tijdens linetraining). Bijvoorbeeld de vele hotelovernachtingen, levensonderhoud en eventuele reiskosten. Daarnaast ook weer heel wat formuliertjes en fee's die je moet betalen om de benodigde documenten te verkrijgen voordat je voor Ryanair mag vliegen. Ik heb nog een recent verhaal gehoord van een NLS-er die daardoor 45K bij de bank moest financieren.
Tampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2013, 12:23   #24
PH-TIM
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2005
Brevet: (f)ATPL
Typeratings: A320 family
Uren: 2000+
Ik zou toch proberen die financiering voor elkaar te krijgen. We kunnen wel allemaal gaan roepen dat men dit soort aanbiedingen moet afwijzen omdat het de arbeidsomstandigheden aan gort helpt, maar wat voor alternatief hebben werkzoekenden op het moment?
PH-TIM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2013, 12:37   #25
bassies
Gast
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door PH-TIM Bekijk Bericht
Ik zou toch proberen die financiering voor elkaar te krijgen. We kunnen wel allemaal gaan roepen dat men dit soort aanbiedingen moet afwijzen omdat het de arbeidsomstandigheden aan gort helpt, maar wat voor alternatief hebben werkzoekenden op het moment?
Helemaal gelijk TIM.

Als bovenstaande posters zoals Peer en Meester jouw kunnen garanderen dat niemand dit soort misselijk makende praktijken meer accepteert dan kun je voor jezelf beslissen het niet te doen. Doe jij het niet dan neemt een ander jouw positie wel. Heel simpel.
  Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2013, 19:40   #26
Marcodk
heeft nog geen status

Bedankt voor alle input en discussie. Zoveel had ik niet durven dromen!

Betalen voor de Rating is ten minste nu, en ik denk ook in eerdere jaren, voor veel mensen zoals ik een laatste redmiddel. Buiten Ryanair neemt er niemand meer low hour pilots aan op het moment. Het is dus ůf betalen ůf de afgrond in met een of andere sanering die ook hier ter sprake is gekomen. Dan toch liever het eerste. Ik ben nog begonnen in tijden dat het er een stuk rooskleuriger uit zag!

@Tampie,

Bedankt. Heel goed om te weten!
Oud 07-01-2013, 20:48   #27
Hector
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2006
Typeratings: 747, en uit een ver verleden 737, dash8
Citaat:
Bedankt voor alle input en discussie. Zoveel had ik niet durven dromen!

Betalen voor de rating is ten minste nu, en ik denk ook in eerdere jaren, voor veel mensen zoals ik een laatste redmiddel. Buiten ryanair neemt er niemand meer low hour pilots aan op het moment. Het is dus ůf betalen ůf de afgrond in met een of andere sanering die ook hier ter sprake is gekomen. Dan toch liever het eerste. Ik ben nog begonnen in tijden dat het er een stuk rooskleuriger uit zag!

@Tampie,

Bedankt. Heel goed om te weten!
Uheeeeee in tijden dat het er een stuk rooskleuriger uit zag?? Wanneer was dat? 1965?
Al sinds midden jaren 90 is de markt vooral voor vrije markters belaberd en het is er sindsdien niet beter op geworden! Integendeel!! Er is een klein kort piekje van vraag naar vrije markt vliegers geweest zo rond 2007 maar ook dat was een druppel op de gloeiende plaat. Ook toen zijn er herhaaldelijk waarschuwingen hier op het forum geweest om er vooral niet aan te beginnen. Maar nee, iedereen moest zich zo nodig in de steeds duurdere vliegopleidingen storten met geleend geld. Tegen beter weten in!!
Nu las ik laatst zelfs dat er een aktiegroep is die de abnamro gaat aanklagen! Iedereen wist van die luchtbel!! Mijn god, ik weet echt niet meer hoevaak er door ervaren cracks hiervoor is gewaarschuwd! Maar schijnbaar gebruiken wannabees dit forum enkel om plaatjes te kijken. Triest!
Hector is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-01-2013, 10:32   #28
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Airworker sinds: Dec 2008
Brevet: -
Typeratings: A320, B777
Uren: -
Citaat:
Origineel gepost door Hector Bekijk Bericht
Nu las ik laatst zelfs dat er een aktiegroep is die de abnamro gaat aanklagen! Iedereen wist van die luchtbel!! Mijn god, ik weet echt niet meer hoevaak er door ervaren cracks hiervoor is gewaarschuwd! Maar schijnbaar gebruiken wannabees dit forum enkel om plaatjes te kijken. Triest!
Ik ben ook van mening dat veel wannabees zich hebben verkeken op de situatie en dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ze in hun leven maken.

Echter zijn het de vliegscholen EN banken die de student proberen te verleiden. Dus iemand die twijfelt kan door desbetreffende partijen over de streep zijn getrokken met een te rooskleurig vooruitzicht....

En qua financiering. Als je als willekeurige burger 150K ongedekt wilt lenen bij de bank, dan verklaren ze je allemaal voor gek en moet je behoorlijk hoge rentes betalen zodat het helemaal niet interessant is om zo'n bedrag te lenen. Echter bij de vliegopleiding is de bank volledig betrokken bij het financieren zodat je alleen nog maar binnen hoeft te stappen voor een krabbel bij de bank. M.a.w., het wordt je wel heel makkelijk gemaakt om een studieschuld aan te gaan omdat vliegschool en bank onder ťťn hoedje spelen.

Een tweetal jaar geleden was ik bij zo'n VNV-junioren-dag en daar zat ook iemand van de ABN aan tafel. Kwam er op neer dat er een vicieuze cirkel heerst tussen vliegschool en bank. Enerzijds heeft de vliegschool een bank nodig die financiert zodat ze studenten kunnen opleiden en omzetten kunnen maken (+winsten). En anderzijds heeft de bank een vliegschool nodig om hun financiŽle producten te kunnen verkopen. Destijds (toen we al midden in de crisis zaten) zag de ABN ook geen reden om te stoppen want dan zouden ze hun lucratieve dealtjes met de vliegscholen verliezen....

Met de woekerpolissen zijn de banken destijds ook teruggefloten. Ik hoop dat een dergelijk initiatief nu ook de banken doet inzien dat ze wellicht te makkelijk financieringen hebben verstrekt, en dat ze wellicht zelf moeten meedragen in hun 'zorgplicht' naar consumenten.
Tampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-01-2013, 21:47   #29
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

bassies/TIM et al : ikzelf heb ook tweeŽnhalf jaar geduld moeten hebben vooraleer ik een baan kreeg.
Een baan : je weet wel , zo'n activiteit waar je je tijd & diensten aanbiedt in ruil voor een financiŽle vergoeding.
In die tijd had ik me meerdere malen in een P2F-scheme kunnen storten maar heb altijd geweigerd.
Voor een berg euro's meer ben je even ver als nu , en die vliegscholen en typeratingboeren maar lachen- all the way to the bank.
Kweek een stel ballen en zeg tegen dat boevenpak dat ze je professionele , gemotiveerde en duurbetaalde rug op kunnen.

Op hoop van zegen 45k overmaken, hoe gek moet je dan zijn?
Oud 08-01-2013, 22:50   #30
bassies
Gast
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Peer van Eersel Bekijk Bericht
bassies/TIM et al : ikzelf heb ook tweeŽnhalf jaar geduld moeten hebben vooraleer ik een baan kreeg.
Een baan : je weet wel , zo'n activiteit waar je je tijd & diensten aanbiedt in ruil voor een financiŽle vergoeding.
In die tijd had ik me meerdere malen in een P2F-scheme kunnen storten maar heb altijd geweigerd.
Voor een berg euro's meer ben je even ver als nu , en die vliegscholen en typeratingboeren maar lachen- all the way to the bank.
Kweek een stel ballen en zeg tegen dat boevenpak dat ze je professionele , gemotiveerde en duurbetaalde rug op kunnen.

Helemaal waar. Helaas is het kwaad al geschied.

Het probleem is dat je niet alle afgestudeerden zonder baan zover krijgt dat ze zeggen niet te zullen betalen voor een typerating. Als Pietje uit Nederland hier op Airwork te horen krijgt het niet te doen dan neemt Pierre uit Frankrijk zijn baan wel.

Ook ik zie het slechter en slechter worden. Het is helaas een vicieuze cirkel waar we in zitten.
  Met citaat antwoorden
Oud 08-01-2013, 23:59   #31
Marcodk
heeft nog geen status

Citaat:

Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens... De wil om te vliegen is echter zo groot dat je er eigenlijk (bijna) alles voor over hebt.
Oud 09-01-2013, 00:31   #32
Hector
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2006
Typeratings: 747, en uit een ver verleden 737, dash8
Citaat:
Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens... De wil om te vliegen is echter zo groot dat je er eigenlijk (bijna) alles voor over hebt.
Ongelooflijk eigenlijk! Als oud sociaal werker kan me die types van de wallen herrinneren die een ongelooflijke drang hadden om hun inkomen aan prostituees te besteden. Alles hadden ze ervoor over! Die "hobby" kostte hun hun baan, hun gezin en vooral hun geld....het kostte hun toch minstens 500 Euro per week (omgerekend want dit was nog in gulden tijdperk) oftewel 24000 Euro per jaar...totaal geruineerd waren sommigen, terwijl ze vaak nog geen jaar "verslaafd" waren aan hun drang naar prostituees. En dan te bedenken dat hun schulden uiteindelijk te verwaarlozen zijn vergeleken met de schulden van een afgestudeerd vlieger....obsessies zijn zelden goed..
Hector is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2013, 00:43   #33
wutang
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2009
Brevet: --
Typeratings: --
Uren: --
Citaat:
Origineel gepost door Hector Bekijk Bericht
Ongelooflijk eigenlijk! Als oud sociaal werker kan me die types van de wallen herrinneren die een ongelooflijke drang hadden om hun inkomen aan prostituees te besteden. Alles hadden ze ervoor over! Die "hobby" kostte hun hun baan, hun gezin en vooral hun geld....het kostte hun toch minstens 500 Euro per week (omgerekend want dit was nog in gulden tijdperk) oftewel 24000 Euro per jaar...totaal geruineerd waren sommigen, terwijl ze vaak nog geen jaar "verslaafd" waren aan hun drang naar prostituees. En dan te bedenken dat hun schulden uiteindelijk te verwaarlozen zijn vergeleken met de schulden van een afgestudeerd vlieger....obsessies zijn zelden goed..
Je bent de tweede al in korte tijd die het pilotenvak en de prostitutie in dezelfde zin gebruikt. Leeft er iets
wutang is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2013, 02:01   #34
Standard1013
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2011
Typeratings: Ja
Uren: Genoeg
Citaat:
Origineel gepost door bassies Bekijk Bericht
Helemaal waar. Helaas is het kwaad al geschied.

Het probleem is dat je niet alle afgestudeerden zonder baan zover krijgt dat ze zeggen niet te zullen betalen voor een typerating. Als Pietje uit Nederland hier op Airwork te horen krijgt het niet te doen dan neemt Pierre uit Frankrijk zijn baan wel.

Ook ik zie het slechter en slechter worden. Het is helaas een vicieuze cirkel waar we in zitten.

Pierre zal wel geen 45000Ä loskrijgen van zijn lokale bank.

Ik ken een hoop mensen die de TR betalen geweigerd hebben, en na een aantal jaren wel een fatsoenlijke baan hebben gevonden.
Standard1013 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2013, 11:04   #35
bassies
Gast
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Standard1013 Bekijk Bericht
Pierre zal wel geen 45000Ä loskrijgen van zijn lokale bank.

Ik ken een hoop mensen die de TR betalen geweigerd hebben, en na een aantal jaren wel een fatsoenlijke baan hebben gevonden.
En geen verhalen van mensen die het niet deden en nu financieel aan de afgrond zitten? Of mensen die simpelweg niet eens de optie hadden een TR te financieren omdat zelf daar de banen schaars zijn en nu dus ook failliet zijn?
  Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2013, 18:26   #36
Schuiltje
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2002
Brevet: van onvermogen
Typeratings: 747-400, F70/100! E190
Uren: Veul
@Bassies. Uiteraard zijn er verhalen van mensen die het niet gedaan hebben en financieel aan de grond staan...maar wel met een hoop schuld minder.
Deze angst die jij omschrijft, is de drijfveer van deze partijen. De angst dat Pierre met jouw baantje er vandoor gaat.
Het vergt moed om deze (terecht genoemde) boeven te weerstaan en hun maffia praktijken af te wijzen.
Schuiltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2013, 18:51   #37
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Moed die je als vlieger nog hard nodig gaat hebben om eens een berg extra peut te tanken als je werkgever dat liever niet ziet ,of als eerste een go-around in te zetten of te diverten.
Bijt van je af en laat maar eens zien uit welk hout een Verkeersvlieger gesneden is.

Die mentaliteit , beste toekomstige ( laat daar geen misverstand over bestaan) collega's , ontwikkel je al op de grond.

Voor 45k kan je een bijzonder leuke tijd op zweefkisten en TMG's hebben.
Dus lul niet over vicieuze cirkels of vervalste concurrentie maar zeg nu voor ťťn keer tegen jezelf :

" Niet meer met mij!"

Laat Pierre of Pjotr dan maar financiŽle zelfmoord plegen , Pietje uit NL is wel slimmer.

Laatst aangepast door Peer van Eersel : 09-01-2013 om 19:39 Reden: Interpunctie
Oud 09-01-2013, 21:54   #38
bassies
Gast
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Schuiltje Bekijk Bericht
@Bassies. Uiteraard zijn er verhalen van mensen die het niet gedaan hebben en financieel aan de grond staan...maar wel met een hoop schuld minder.
Deze angst die jij omschrijft, is de drijfveer van deze partijen. De angst dat Pierre met jouw baantje er vandoor gaat.
Het vergt moed om deze (terecht genoemde) boeven te weerstaan en hun maffia praktijken af te wijzen.
Is de realiteit. Niet alleen de angst.
Uiteraard heel simpel beredeneert van iemand die niet heeft hoeven te betalen voor z'n TQ en zich absoluut niet kan plaatsten in werkelijke markt op dit moment.

Peer!
Jij staat zelf achter deze woorden. Extra peut en Go-arounds..moed? Haha.

Begrijp jullie wel hoor. All about T&C's. Heb iets nieuws voor jullie. Je verandert de wereld hier niet op airwork. Beetje grootheidswaanzin.
  Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2013, 23:33   #39
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Ik denk dat de O' Leary's van deze wereld dolblij zijn met types als bassies : schroef vooral de standaards omlaag.
Wij veranderen de wereld ( al is het stukje bij beetje ) via de vakbond , je weet wel : zo' n instantie die bij RYR en co.te vuur en te zwaard bestreden wordt.
Stop met zo maar alles te pikken als"nieuwe realiteit" want je bent verkeersvlieger: Gedraag je ernaar!
(Overigens , namens alle andere vakbondsleden : graag gedaan.)

Van Eersel out.

Laatst aangepast door Peer van Eersel : 10-01-2013 om 05:45 Reden: Vechten/bierkaai alsmede zalig/armen/geest
Oud 10-01-2013, 00:46   #40
bassies
Gast
heeft nog geen status

Citaat:
Ik denk dat de O' Leary's van deze wereld dolblij zijn met types als bassies : schroef vooral de standaards omlaag.
De woorden "prostitutie" en "MBO-ers"vielen al een aantal keer....
Wij veranderen de wereld ( al is het stukje bij beetje ) via de vakbond , je weet wel : zo' n instantie die bij RYR en co.te vuur en te zwaard bestreden wordt.
Stop met zo maar alles te pikken als"nieuwe realiteit", en meer van dat soort hondslaffe praatjes.

Je bent Verkeersvlieger: Gedraag je ernaar!
(Overigens , namens alle andere vakbondsleden : graag gedaan.)

Van Eersel out.
Wat jij doet is mensen zonder baan nog verder de afgrond in te helpen. Puur voor je eigen hagje. Ga maar thuis zitten vooral niet betalen voor een TQ en lekker de rest van je leven kromliggen. Wacht op die topbaan.

Heel lang geleden is de markt al verkloot door te iedereen die maar wil Verkeersvlieger te maken. Oftewel het probleem ligt bij de vliegscholen. Geen banen wel opleiden. Gevolg is bekend. Heel veel mensen werkeloos.

Betalen voor een TQ is absoluut verre van ideaal. Dat is een ander verhaal. We leven nu en niet 20 jaar geleden toen Piloot zijn nog een uitzondering was. Nu kun je overal je papiertje halen mits je maar betaalt. Gevolg betalen voor je TQ.

Mensen afraden een vliegopleiding te beginnen sta ik volledig achter. Dan zitten ze er nog niet tot hun nek aan in.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels