.:.

Ga Terug   Airwork > Nederland > KLM

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 09-08-2012, 22:55   #41
Jumbo
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2002
Brevet: ATPL
Typeratings: Boeing & Airbus
Uren: 9000+
Citaat:
Origineel gepost door Larspl Bekijk Bericht
Jumbo; je vergelijkt nu LHR met een slot verhandel systeem met Schiphol met een administratief slot systeem. Lees o.a. http://www.seo.nl/uploads/media/957_...t_Schiphol.pdf

LHR en SPL zijn niet 1 op 1 vergelijkbaar.
In den beginne was ook LHR een administratief systeem (theoretisch nog steeds), door vraag en aanbod is een slot op dit moment veel waard. ditzelfde gaat ook gebeuren op AMS als ze vol zitten.
Jumbo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-08-2012, 23:00   #42
Jumbo
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Variatie Bekijk Bericht
Da's een beetje flauw, want LHR is onderdeel van een keten van airports, elk met een min-of-meer eigen functie.
Amsterdam, Eindhoven, Brussel, Antwerpen?
Oud 10-08-2012, 01:32   #43
Starfighter
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2009
Brevet: CPL
Typeratings: 777/787
Uren: 4000+
Citaat:
Origineel gepost door Variatie Bekijk Bericht
... We hebben hier gewoon maar 1 mainport, met weliswaar een riant netwerk aan landingsbanen (kijk voor de grap ff naar Frankfurt, Muenchen of Schoenefeld), maar toch maar 1 vliegveld...
Correct me if I'm wrong, maar heeft dat niet meer te maken met dat EHAM meer last heeft van windveranderingen?
Starfighter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2012, 01:57   #44
Jumbo
heeft nog geen status

Nee meer met de Nederlandse klaag mentaliteit, lees geluidsoverlast.
Oud 10-08-2012, 02:33   #45
Pjotr Orno
heeft nog geen status

Pjotr Orno's Avatar

Airworker sinds: Jan 2005
Typeratings: E190, B737, B747-400
Uren: 5k+
Leuk hoor, die link op de emirates website.

'wij van WC eend, adviseren WC eend'
Pjotr Orno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2012, 03:01   #46
shockcooling
heeft misschien wel status

shockcooling's Avatar

Airworker sinds: Aug 2006
Typeratings: A330 (expired A320 + AVRO RJ + SA226/227)
Uren: 7k
Citaat:
Origineel gepost door Paraglider Bekijk Bericht
Wederom.......

Misschien kan je inhoudelijk reageren op de link die ik en 27K geplaatst hebben en je statement dan herschrijven?
Wederom... 90 A380's + tich (100) 777's bestellen is ook niet normaal!

Je wordt alleen rijker als je al rijk bent. Rara, who saved Dubai tijdens de 'bubble', juist, jullie buurman, want die hebben namelijk wel echt geld... al de rest is omlijst met een gouden randje wat niet meer is dan pure thin air.

Laatst aangepast door shockcooling : 10-08-2012 om 03:03 Reden: huppa, na een avond gezellig op een EU terras!
shockcooling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2012, 13:15   #47
Sjakie
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2005
Brevet: In de kast.
Typeratings: Oud.
Uren: Retired
Pjotr, je was me voor, mooier kun je het niet stellen. Zonder inhoudelijk op wat dan ook in te gaan heet dit prediken voor eigen parochie !
Paraglider en 27K get real en ja, ik zou ook op dezelfde manier reageren op ww.klm.com reacties.

Groet.
Sjakie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2012, 16:40   #48
Paraglider
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2003
Brevet: ATPL/TRI
Typeratings: EMB145/A320-Series/A330/A340/A380
Uren: 10000 + en elke week meer...
Doet KLM dan niet precies hetzelfde Sjakie?

En Pjotr je hebt ongetwijfeld gelijk met je WC-eend, net zoals de KLM dat graag doet.

Maar ja, vast 's-werelds grootste eend hier, dat is nou eenmaal Dubai hè.....

En Shock, die bubbel was construction niet de luchtvaart. De meeste toestellen worden gefinancierd met behulp van export credits en bonds, waarvan de laatste in de US oversubscribed was, wat misschien iets zegt over het vertrouwen van investeerders aldaar dat hier op een vrij normale manier geld wordt verdiend?

Export credits worden o.a. ook gebruikt door Ryanair, dat is een van de redenen waarom ze tegenwoordig onder vuur liggen, wat natuurlijk Boeing en ook Airbus weer slecht uitkomt.

Als je mijn eerdere posts leest ontken ik niet dat de pro-aviation houding van de overheid enorm helpt, maar het ongefundeerd met modder gooien en claimen dat de brandstof etc goedkoper is zonder naar de weerwoorden te luisteren van mensen die heel regelmatig naar Dubai tankeren is vermoeiend.
Paraglider is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2012, 16:47   #49
49015
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: A320, ex 737
Uren: Tegen de negen
Citaat:
Origineel gepost door Pjotr Orno Bekijk Bericht
Leuk hoor, die link op de emirates website.

'wij van WC eend, adviseren WC eend'
De KLM-ers komen met de aantijgingen dat Emirates staatssteun ontvangt, maar tot nu toe heb ik van 'jullie' kant 0,0 bewijs hiervoor gezien in deze discussie, ondanks dat hier herhaaldelijk naar gevraagd is. Vind je het dan niet een beetje flauw om dan te gaan mekkeren over WC-eend?

Dat terwijl dit hele topic draait om de overduidelijke staatssteun aan de KLM zélf!
49015 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2012, 17:14   #50
Paraglider
heeft nog geen status

Shock...

Waar ik overigens weinig over hoor in NL is de enorme order van Norwegian, deels ook gefinancierd door import-export credit.

http://annualreport.norwegian.no/201...t/pdf?sheet=30

Is dat ook geen grote order waar de KLM last van gaat krijgen? Het feit dat EK het doet met widebodies om Europa en de US te verbinden met het verre Oosten is toch min of meer hetzelfde als wat Norwegian gaat doen in Europa, en EZY en FR al doen, maar dan op een shorthaul schaal?

Die gaan dus over een paar jaar ook een hoop klanten van de KLM afsnoepen, zijn geen onderdeel van de EU en komen daardoor weg met interessante contracten. Crew gebaseerd in bijvoorbeeld Malaga omdat dat financieel aantrekkelijker is.

Waarom wel, tot nu toe, zoals ook 49015 aangeeft, ongefundeerd EK bashen, maar verdacht stil blijven over de ontwikkelingen in de KLM achtertuin.

Laatst aangepast door Paraglider : 10-08-2012 om 17:21 Reden: Edit
Oud 10-08-2012, 17:52   #51
Jumbo
heeft nog geen status

Citaat:
Waarom wel, tot nu toe, zoals ook 49015 aangeeft, ongefundeerd EK bashen, maar verdacht stil blijven over de ontwikkelingen in de KLM achtertuin.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen misschien? Het is geen geheim hoe slecht het op dit moment gaat met AirFrance-KLM. O sorry, dat ligt natuurlijk aan de Fransen de Nederlanders doen het vast heel goed, jammer dat er alleen geen bewijs voor is in de boeken.
Oud 10-08-2012, 18:37   #52
shockcooling

shockcooling's Avatar

Citaat:
...
Ok, is idd beetje EK bashen, maar dat vind ik in dit topic ook heel erg toepasselijk De visie die EK deelt met het emiraat zelf; Dubai als centrum van de wereld voor internationale luchtvaart is prachtig, maar is alleen mogelijk door het 'agressief' en zsm alle passagiers wegkapen van de rest. Dat doen ze, ja net zoals Air Asia, Indigo, Lionair, Norwegian, Ryanair, AA, Southwest,... door mega orders te plaatsen en te hopen dat air travel inderdaad blijft groeien. Ik gun het ze allemaal, maar dit kan niet voor allen goed aflopen, mijn gevoel.

Zie ook mijn eerste post over hoe passagiers bereidt zijn om 2x zo lang te vliegen naar hun bestemming (dus ook echt eerst 7u de verkeerde kant opvliegen ), hier valt gewoon niet meer mee te concurreren. Mijn baas (SN) is als de dood voor de dag dat EK op Brussel komt vliegen, dan kunnen wij gelijk de boel sluiten (wie weet zonder hun ook, maar is een ander vehaal), tenzij wij volledig herorganiseren en saneren en volledig van nul herbeginnen, kunnen wij de concurrentie aan. Helaas doet dat meestal pijn en daarom, denk ik, is er dat continue ge-bash!

SC
Oud 10-08-2012, 18:54   #53
Alien
Postive rate

Alien's Avatar

Airworker sinds: Jun 2001
Brevet: ATPL / FI
Typeratings: E190 (F70/MD11/777)
Uren: 5000+
Citaat:
Origineel gepost door Jumbo Bekijk Bericht
O sorry, dat ligt natuurlijk aan de Fransen de Nederlanders doen het vast heel goed, jammer dat er alleen geen bewijs voor is in de boeken.
Kijk maar waar de bezuinigingen zitten.
Alien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2012, 19:54   #54
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Brevet: Brevet
Typeratings: Typeratings
Uren: Vlieguren
2:1
Net als de omzet en de vloot en de rest van de verhoudingen?
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2012, 19:56   #55
27k
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2007
Typeratings: B777
Uren: tiktak
Citaat:
Origineel gepost door shockcooling Bekijk Bericht
Ok, is idd beetje EK bashen, maar dat vind ik in dit topic ook heel erg toepasselijk De visie die EK deelt met het emiraat zelf; Dubai als centrum van de wereld voor internationale luchtvaart is prachtig, maar is alleen mogelijk door het 'agressief' en zsm alle passagiers wegkapen van de rest. Dat doen ze, ja net zoals Air Asia, Indigo, Lionair, Norwegian, Ryanair, AA, Southwest,... door mega orders te plaatsen en te hopen dat air travel inderdaad blijft groeien. Ik gun het ze allemaal, maar dit kan niet voor allen goed aflopen, mijn gevoel.

Zie ook mijn eerste post over hoe passagiers bereidt zijn om 2x zo lang te vliegen naar hun bestemming (dus ook echt eerst 7u de verkeerde kant opvliegen ), hier valt gewoon niet meer mee te concurreren. Mijn baas (SN) is als de dood voor de dag dat EK op Brussel komt vliegen, dan kunnen wij gelijk de boel sluiten (wie weet zonder hun ook, maar is een ander vehaal), tenzij wij volledig herorganiseren en saneren en volledig van nul herbeginnen, kunnen wij de concurrentie aan. Helaas doet dat meestal pijn en daarom, denk ik, is er dat continue ge-bash!

SC
Goede post en qua emotie volledig te begrijpen.

Volgens mij is van een daily naar Brussel nog geen sprake van aangezien dat om een of andere reden alleen 3 keer per week zou kunnen en EK alleen dagelijks deze lijn zou willen starten.
27k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2012, 21:09   #56
Alien
Postive rate

Alien's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
2:1
Net als de omzet en de vloot en de rest van de verhoudingen?
5000 man er uit bij AF, 0 bij KLM.
Oud 10-08-2012, 21:26   #57
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

ZIe het vraagteken. Geen idee hoe dat zat, vandaar het vraagteken.
Overigens is het volgens mij nog maar de vraag of die 5000 man er uit gaan bij AF gaan en bij de KLM 0, maar dat terzijde Het ging over bezuinigingen, niet over ontslagen.
En volgens mij moets AF 2 miljard bezuinigen tegen KLM 900 miljoen. Klopt aardig met de 2:1. Of heb ik maar een half verhaal gehoord omtrent deze bedragen?
Oud 10-08-2012, 21:29   #58
Alien
Postive rate

Alien's Avatar

Tuurlijk, de realiteit zal een en ander achterhalen. Maar de intentie is toch echt dat relatief gezien het zwaartepunt bij AF ligt.
Oud 11-08-2012, 07:37   #59
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Ja, en is dat zwaartepunt van die bezuinigingen niet 2:1?
Dus absoluut gezien ligt het zwaartepunt bij AF. Maar is dat relatief ook zo?
Oud 11-08-2012, 11:52   #60
Jetblast
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2007
Typeratings: B744(expired), F70/F100
Uren: 3000
Citaat:
Origineel gepost door 49015 Bekijk Bericht
De KLM-ers komen met de aantijgingen dat Emirates staatssteun ontvangt, maar tot nu toe heb ik van 'jullie' kant 0,0 bewijs hiervoor gezien in deze discussie, ondanks dat hier herhaaldelijk naar gevraagd is. Vind je het dan niet een beetje flauw om dan te gaan mekkeren over WC-eend?

Dat terwijl dit hele topic draait om de overduidelijke staatssteun aan de KLM zélf!
KLIK

Eerste alinea. Need I say more? Is toch een grote grap man, stel je voor dat Hartman ook baas van de ILT hier zou zijn. Staat gelijk heel de Europese commissie op de stoep. En nee ik heb geen keihard bewijs, want van zoiets als openbaarheid van bestuur heeft men in den zandbak niet gehoord.

Wat ik wil zeggen, is dat al die pracht en praal zoals bij Emirates mogelijk zou zijn bij iedere andere maatschappij in dezelfde situatie. Dus ga nou niet verkondigen dat KLM geen recht van spreken heeft.

Daarnaast; KLM overheidssteun? Luchtvaart in het algemeen is gesubsidieerd, zoals in ieder land ter wereld, anders zou er pijnlijk weinig meer van overblijven. En ook dan is Nederland (zoals te vaak helaas) het braafste jongetje van de klas.
Jetblast is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2012, 12:02   #61
49015
heeft nog geen status

Nederland is niet het braafste jongetje van de klas. Nederland is zowat het enige land dat bijvoorbeeld easyJet met succes buiten de deur weet te houden. Zelfs in Zuid-Italië heeft easyJet een basis, maar niet op Schiphol. En dat komt niet omdat Schiphol niet wil.

Dus om terug te komen op jouw Sheik al-Maktoum... Nee, het is geen democratie daar in de zandbak, maar hier gaat het er ook niet veel mooier aan toe op Schiphol met KLM aan het roer! Kortom, pot-ketel-zwart.
Oud 11-08-2012, 12:39   #62
Paraglider
heeft nog geen status

Klik

Eerste alinea, need I say more?

In Nederland heeft het er inderdaad geen enkele schijn van dat er belangenverstrellingen in het spel geweest zouden en kunnen zijn, ik bedoel, 4 jaar lang policies schrijven voor je toekomstige werkgever?
Oud 11-08-2012, 12:41   #63
49015
heeft nog geen status

Nee joh, dat was volledig transparant. Hij ging een familie stichten! Toch Jetblast?
Oud 11-08-2012, 12:50   #64
shockcooling

shockcooling's Avatar

Niet helemaal relevant in deze discussie, maar had dit toch graag als kleine anekdote verteld.

Bij mijn eerste werkgever moest er vaak met ATC onderhandeld worden om bepaalde projecten te kunnen/mogen uitvoeren in moelijke airspaces, zoals bv. 6000ft boven Londen, Parijs, Frankfurt, Madrid, Brussel, Amsterdam, enz. Hier werd vaak een speciale meeting voor gehouden om alles goed op elkaar af te stemmen. Van alle projecten dat het bedrijf internationaal heeft uitgevoerd, is er maar 1 plaats in de wereld geweest waar een Luchtvaartmaatschappij mee aan de tafel zat en hier daadwerkelijk ook een lepel had om in de pap te roeren, guess who...

(nl. luchtfotografie waar bv. een heel land als NL in kaart wordt gebracht via http://www.fotointern.ch/wp-uploads/...am-500x360.jpg)
Oud 11-08-2012, 12:59   #65
Jumbo
heeft nog geen status

stapelgek.gif

Nederland is ook zo braaf dat het voor iedere pax dezelfde kosten rekent, onafhankelijk of je op Schiphol opstapt of er alleen een transfer maakt. Tevens, ondanks dat Schiphol nog lang niet vol zit, is iedere maatschappij van harte welkom om zich op Schiphol te stationeren en word niemand tegen gewerkt.
Gelukkig doen ze in Nederland ook niet aan belangenverstrengelingen, immers zoals Paraglider al aangeeft, in Nederland is het ondenkbaar dat een staatssecretaris van de Nederlandse CAA direct na zijn staatssecretaris periode overstapt naar het bestuur van de grootste Luchtvaartmaatschappij in dat land.

Wat een braaf land is het toch....

Is het in dit topic nog steeds niet duidelijk: Ieder land geeft zijn eigen maatschappij steun indien het dit nodig heeft, onafhankelijk van welke vlag je op de staart hebt staan. Om dan te zeggen "maar zij krijgen meer steun dan wij of wij krijgen geen steun" getuigt alleen maar hoe wereldvreemd sommige mensen zijn. Misschien word het tijd om de blauwe zonnebril af te zetten en niet alles te geloven wat ze in Amstelveen verzinnen.
Oud 11-08-2012, 15:42   #66
Jetblast
heeft nog geen status

Als het dan allemaal zo duidelijk iedere maatschappij met een vergelijkbare situatie te kampen heeft, wil dan iemand mij alsjeblieft uitleggen hoe het toch mogelijk is dat Emirates:

*groeit als bloemkool
*superieure service kan bieden
*over het algemeen goedkopere tickets aanbied

vergeleken met hun directe concurrentie?

Maw; als het geld niet van de overheid komt, waar dan wel vandaan?
Schiet mij maar lek.
Oud 11-08-2012, 16:06   #67
Paraglider
heeft nog geen status

Nou dan komt hier het eerste schot:

Misschien op precies dezelfde, veel efficientere manier, zoals ook easyJet en Ryanair en straks vast Norwegian dat in een shorthaul model doen?

Dezelfde groei zag je een aantal jaar geleden bij de low cost carriers in Europa.

Service delivery wordt veel aandacht aan besteed en Crew worden hier in reviews op afgerekend. Omdat ook crew binnen EK vlot promitie kunnen maken, waar voor cabin crew heel aardige tax free salarissen tegenover staan, en hun promitie ook gebaseerd is op hun performance, denk ik dat de meeste crew hun best doen om een zo goed mogelijk profiel neer te zetten tegenover hun pursur / sfs. Dit resulteert dus ongetwijfeld in betere service. Daarbij komt dat EK inhouse veel heeft gedaan aan IFE ontwikkeling e.d., wat tot een erg goed product heeft geresulteerd.

Met de eerdergenoemde efficientie komen ook goedkopere tickets. Volgens mij had iemand gevraagd om een retour ticket met KLM naar Barcelona te vinden voor minder dan 100 Euro, iets wat easyJet wel presteert. Zij doen dat overigens na het betalen van dezelfde fuelprijs als KLM (hedgen daargelaten, maar daar waren zo toen ik er nog werkte nooit heel goed in), dezelfde ATC fees, waarschijnlijk, zeker op SPL, hogere airport passenger fees omdat een deel van de KLM pax transfer zal zijn, dezelfde handling fees op BCN (EZY en KLM parkeren daar niet zo heel ver van elkaar beiden aan een airbridge als ik het mij goed herinner) en ga zo maar door.

Dus dan mag jij mij eens uitleggen Jetblast, hoe het komt dat een bedrijf als EZY erg gezonde zwarte cijfers schrijft. Overigens ben ik mij terdege bewust van de ontwikkelingen de laatste jaren met betrekking tot flexi crews e.d. in EZY, maar laten we even naar 3 jaar terug kijken. Min of meer dezelfde kosten / route, ook bij EZY erg riante contracten voor Europese crew etc, en nog steeds zwarte cijfers bij EZY en rode bij KLM....

Misschien is dit de manier waarop ook bedrijven als EK het doen? Alhoewel bij ons de FO's wel gewoon de volle mep betaald krijgen.....

Als je mijn eerdere posts had gelezen had je gezien waar het geld vandaan komt. Import-export credits die het mogelijk maken om voor bedrijven buiten de EU/US flinke orders te plaatsen bij aldaar gevistigde bedrijven. Dit wordt door de overheden gefaciliteerd om hun eigen bedrijven, ofwel Boeing en Airbus, te ondersteunen. Tevens werkt Emirates veel met bonds die door investeerder worden opgekocht. Ze hebben recentelijk een bond uitgeschreven in de US om 4 A380's te financieren, die was, zoals ik eerder ook al zei, oversubscribed. Wat dit betekent is dat (Amerikaanse) investeerders zoveel vertrouwen in Emirates en de 380's hebben dat ze die 380's willen financieren door ze in principe te accepteren als onderpand. Daar komt dus het geld vandaan.

Het is dus onzin dat EK met een zak geld naar Airbus gaat en 90 kisten koopt, zij moeten, net zoals alle andere bedrijven op de kapitaal markt geld ophalen om hun toestellen te financieren.
Oud 11-08-2012, 17:05   #68
Jetblast
heeft nog geen status

Heldere uiteenzetting Paraglider.

Om te beginnen kan ik me niet helemaal vinden in je statement betreffende de "rode cijfers voor KLM", maar dat is een andere discussie. Als je kijkt naar de cijfers van Easyjet over 2011, ontloopt dat het blauwe deel van de groep nauwelijks. AF en KL los van elkaar zien vwb cijfers is echter niet erg realistisch, eerder ter vergelijking. KLM op zichzelf doet het helemaal niet slechter dan Easyjet, dus wil ik me graag richten op de rode draad van de discussie: Emirates Airline.

Uit jouw uiteenzetting komt naar voren dat het grote verschil tussen EK en KL ligt op het aangeboden product. Wat dat betreft zijn de reviews van de consument ook redelijk helder. Geen tegenspraak hier. Echter; AF-KL moet zwaar bezuinigen terwijl EK vrolijk voor miljarden aan orders plaatst? Zo'n groot verschil is het niet hoor. Ook onze kisten zitten richting DXB en het verre oosten gewoon stampvol.

Dus moet het verschil wel aan de kostenkant zitten. Ik ben niet overtuigd dat men in de Emiraten eenzelfde sociale stelsel, belastingwetgeving, miminumloon, werktijdenregeling, etc heeft. Ik ben daarom zeer benieuwd naar de arbeidsvoorwaarden van het niet vliegend- en kantoorpersoneel. Sterker nog, de in dit topic eerder genoemde 'gastarbeiders' worden als oud vuil behandeld. En daar wringt de schoen voor mij. Men houdt er praktijken op na die niet simpelweg niet bij eerlijk (of noem het ethisch verantwoord) zakendoen horen.

In Europa of Noord-Amerika zal een luchtvaartmaatshappij daarom nooit eenzelfde businessmodel kunnen hanteren. Komtie weer: oneerlijke concurrentie.

Nu heb ik het over de belangrijkste pilaar aan de kostenkant nog niet eens gehad, namelijk de brandstof. Wil je nu echt beweren dat een state-owned airline van een olie producerend land dezelfde prijs betaalt als de concurrentie?

Als je mij de netto prijs per liter Jet A-1 die EK betaald op DXB kan vertellen ben ik wellicht overtuigd.
Oud 11-08-2012, 18:12   #69
Paraglider
heeft nog geen status

Ik kan heel eerlijk zijn over de brandstofprijs, die ken ik niet. Waarschijnlijk net zo min als jij mij kan vertellen wat een ton brandstof de KLM op Schiphol kost, commercieel gevoelige informatie die ook afhankelijk is van de hedgestrategie van een bedrijf. Veel bedrijven hedgen slechts een gedeelte van de olie, dus er is altijd een variabele. Ook EK moet gewoon hedgen, domweg vanwege het feit dat investeerders die EK geld lenen om hun vloot te financieren natuurlijk niet zonder duidelijke financiele cijfers geld gaan uitlenen. Ofwel, de kosten die het bedrijf in de nabije toekomst gaat maken moeten voor een groot gedeelte bekend zijn, anders is het risico voor een investeerder nou eenmaal te groot.

Wat ik wel weet is dat EK op DXB dezelfde prijs betaald als alle andere operators en dat aangezien het hier niet goedkoop is wij vanuit verschillende plekken hier naartoe tankeren, wat wel aangeeft dat het hier zeker duurder is dan op verschillende andere plekken. Zoals ik eerder zei komt dit deels omdat ze hier de olie niet kunnen raffineren, wat dus extra kosten met zich meebrengt. Ook zit Dubai zelf niet zo ruim meer in de olie, wat een van de redenen is dat ze proberen een economie op te bouwen die niet van olie afhankelijk is.

Het feit dat EK hard groeit en nog steeds marktaandeel kan aanboren komt ook voor een groot gedeelte dankzij het feit dat het niet overal slecht gaat. Emirates was nooit zo succesvol geweest als Air India niet zo'n chaos was geweest. Wij vliegen enorm veel naar India en die vluchten zitten allemaal vol. Er wonen in dat land alleen meer dan een miljard mensen. Het klopt dat er daarvan 300 miljoen onder de armoedegrens leven, maar dan blijven er 600 miljoen over, wat min of meer 2x zoveel mensen is als in de EU alleen, die ook beginnen te reizen. Als je kijkt hoeveel grote airlines de EU heeft, is het nauwelijks verbazingwekkend dat er dankzij de enorme groei in Azie, en het betrekkelijk kleine aantal grote hub & spoke airlines daar, er bedrijven als Emirates in het gat zijn gesprongen en daar heel erg goed zijn uitgeklommen. Dit, in combinatie met landen als China, is ook de grote groeimarkt van Emirates. Op de vluchten die wij naar bijvoorbeeld Afrika vliegen is het merendeel van de passagiers afkomstig uit India of China. De Chinezen kopen Afrika in hoog tempo op en met India is er enorm veel handel. Het feit dat de KLM geografisch gezien niet op die lijn ligt is niet de schuld van Emirates.

Je hebt volledig gelijk dat er in de UAE er een ander sociaal stelsel op na houdt dan Nederland, en dat levert inderdaad een competatief voordeel op. Dit zorgt er inderdaad voor dat afhandelingskosten voor Emirates in Dubai waarschijnlijk goedkoper zijn dan voor de KLM in Amsterdam. Dit geldt echter voor bijna alle airlines uit het Verre Oosten en Azie en ik hoor bijzonder weinig mensen klagen over bijvoorbeeld Singapore of Malaysian.

Het kantoorpersoneel hier heeft "normale" werktijden. Een airline groeit niet zo snel door incompetent personaal aan te nemen en het is algemeen bekend dat goedgeschoold personeel wat zichzelf in voorgaande bedrijven heeft bewezen niet voor niks een expat job neemt. Ofwel, ook al zijn bijvoorbeeld bagage handlers hier ongetwijfeld goedkoper dan in AMS, ik durf te wedden dat er ook een hele grote laag middle en senior management zit die vanwege de arbeidsvoorwaarden hier hetzelfde, al dan niet meer, kosten dan de mensen in Amstelveen op kantoor.

Etisch verantwoord is een drogreden, daar doet, hoe vervelend ook, bijna niemand tegenwoordig meer aan. De KLM vliegt naar Hyderabad, Mumbai, Delhi, straks Harare etc etc. Maken jullie daar ook niet gewoon gebruik van het legertje goedkope arbeidskrachten wat, terwijl het buiten 30 graden en vochtig is, naast de airbridge staat te wachten om maar zo snel mogelijk jullie kisten schoon te maken? Ik dacht het ook.

Ik ben het met je eens dat ik ook graag een verbetering zou zien van de arbeidsomstandigheden van een deel van de mensen hier, en niet alleen hier, maar eigenlijk overal. De volgende keer dat je lekker op je Ipad zit te browsen, of zit te whatsappen met een leuke meid, denk hier dan even aan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn

Zetten wij allemaal onze Iphones uit omdat ze op een verschrikkelijk onetische en waarschijnlijk voor Europese bedrijven op een oneerlijk concurrerende manier zijn gefabriceerd, ik dacht het.......niet. Is het niet KLM die Ipads in de cockpit wil? Je kunt het niet over die boeg gooien zonder eerst eens heel erg diep in de spiegel te kijken en je dan waarschijnlijk te realiseren dat aan deze realiteit geen ontkomen aan is in de huidige markt.

Laatst aangepast door Paraglider : 11-08-2012 om 19:07
Oud 11-08-2012, 18:59   #70
Sjakie
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2005
Brevet: In de kast.
Typeratings: Oud.
Uren: Retired
Paraglider,

Mijn complimenten voor je heldere betoog.

Ga niet inhoudelijk in op het verhaal daar ik niet, wederom, in een "welles nietes" discussie wil verzanden( :-) ) Excuus.

Collegiale groet.
Sjakie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2012, 19:45   #71
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Interesante discussie. Niets is wat het dus lijkt soms.

VWB het BCN verhaal. Die persoon was ik. Ik kan me helemmaal vinden in mijn betoog, alleen op 1 ding na, zowel op AMS als op BCN vertrekt EZY vanaf een low cost terminal zonder aviabrug, KLM vertrekt zowel hier als op BCN met aviabrug. dan nog vindt ik zon 100 euro voor een brug per passagier erg veel geld.
Oud 11-08-2012, 20:12   #72
Paraglider
heeft nog geen status

Toen ik nog voor EZY naar BCN vloog parkeerden wij altijd aan D of E gates met airbridge, maar dat kan natuurlijk allemaal veranderd zijn, dus als ik dat fout heb mijn excuses, er zijn ongetwijfeld oud-oranje collega's die dat wel weten.
Oud 11-08-2012, 21:46   #73
Flyburg
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2002
Brevet: JAA + FAA ATPL
Typeratings: J-31, SF340, FK50, B737, B747, SEP, MLA
Uren: 10.000+
Paraglider,

Sluit me aan bij Sjakie z'n betoog. Denk dat er nog wel enige verschillen zitten in de kosten kant van EK en bv KLM, maar goed wil niet in hetzelfde welles nietes betoog belanden zoals Sjakie ook al aangaf.

Ben het trouwens volmondig met je eens als het komt op de hypocrisie van de IPad, IPhone argument( verhaal gelezen van Obama versus S. jobs).

Wil wel aangeven dat de zaken in Europa mbt Easy en Ryanair steeds meer wordt rechtgetrokken. Recente regelgeving( met name sociale wetten) zorgt ervoor dat concurrentie in Europa in ieder geval meer eerlijk wordt en iedereen voldoet aan de zelfde spelregels( vraag me af of Easy en Ryanair het nog steeds zo goed doen als ze aan dezelfde regels moeten voldoen als alle andere airlines in Europa).

Groeten
Flyburg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2012, 22:03   #74
49015
heeft nog geen status

Flyburg, aan welke regels zou easyJet dan nog meer moeten voldoen volgens jou? Ik vind het anders wel een heel vreemde insinuatie die voor zover ik weet nergens op slaat. Maar wie weet zie ik wat over het hoofd. Dus, welke regels volgt easyJet niet? Van welke oneerlijke concurrentie beticht jij easyJet?

B767, easyJet vertrekt vanaf BCN wel vanaf een gate met airbridge. Of het daar de low-cost pier is, dat weet ik niet, ik zie geen verschil met alle andere gates. Op Schiphol uiteraard wel vanaf de low cost terminal, sinds de opening hiervan.
Oud 11-08-2012, 22:38   #75
Flyburg
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2002
Brevet: JAA + FAA ATPL
Typeratings: J-31, SF340, FK50, B737, B747, SEP, MLA
Uren: 10.000+
Citaat:
Flyburg, aan welke regels zou easyJet dan nog meer moeten voldoen volgens jou? Ik vind het anders wel een heel vreemde insinuatie die voor zover ik weet nergens op slaat. Maar wie weet zie ik wat over het hoofd. Dus, welke regels volgt easyJet niet? Van welke oneerlijke concurrentie beticht jij easyJet?

B767, easyJet vertrekt vanaf BCN wel vanaf een gate met airbridge. Of het daar de low-cost pier is, dat weet ik niet, ik zie geen verschil met alle andere gates. Op Schiphol uiteraard wel vanaf de low cost terminal, sinds de opening hiervan.
@40915,

Sorry kerel, ik had het voornamelijk over de komende regels mbt sociale afdrachtgereling in Europa! Als dit niet van toepassing is op Easy neem ik die opmerking terug!! Ik zou wel wat willen zeggen over het flexi contract maar sinds trans ook zo iets soortgelijk doet zou dat hypocriet zijn! Ik vind Easy persoonlijk één van de betere low cost carriers in Europa met zoals ik weet nog de beste contracten van de low cost carriers.

Ik zou graag zien dat alle carriers in Europa werken onder dezelfde regels mbt sociale regels, belasting, pensioenregelgeving etc,etc
Flyburg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2012, 23:09   #76
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Citaat:

Hmz, de 2 keer dat ik met Easy ben gegaan moets ik met de trap aan en van boord. Zal wel pech gehad hebben. Maar goed, in dat geval maakt het het verhaal van het verschil met KLM alleen maar kleiner.

BCN bestaat uit 2 terminals. Weet alleen ff niet uit mijn hoofd of KLM bij 1 en EZY bij 2 vertrekt of andersom. Wel weet ik dat ze niet bij dezelfde terminal staan.
Oud 11-08-2012, 23:46   #77
49015
heeft nog geen status

Flyburg, over de komende regels weet ik helaas niet veel zeg ik er heel eerlijk bij! Ik zit in Italië en voor zover ik kan zien houdt easyJet zich grosso modo aan de geldende Europese en Italiaanse en Engelse (!) regels.

Dat flexicontract heeft twee kanten. Die jongens en meisjes verdienen niet slecht in een tijd dat niemand anders aan een baan komt. Maar ik ben het met je eens dat het geen goede ontwikkeling is. Daarentegen kan de KLM ook flexicontracten aanbieden, dus er is geen sprake van oneerlijke concurrentie!

Laatst aangepast door 49015 : 12-08-2012 om 00:51
Oud 12-08-2012, 15:20   #78
Thioda
Zet's houw zie koekie krumbèls

Thioda's Avatar

Airworker sinds: Apr 2011
Brevet: ATPL \o/
Typeratings: Concordinooooo
Uren: Ja, tijdens en buiten kantooruren
Citaat:
Origineel gepost door 27k Bekijk Bericht
Beetje moe van al die spookverhalen over Emirates die op werkelijk niets zijn gebaseerd.

Volgend document zal e.e.a. verduidelijken:

http://www.emirates.com/iq/arabic/im...477-557688.pdf
eens met Pjotr....onafhankelijk onderzoek is helaas nog altijd de maatstaf der dingen
DDR vond zichzelf ook altijd héél democratisch, het zat zelfs in hun naam! wie hun dan niet gelooft is simpelweg een koppig iemand met oogkleppen!
Thioda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-08-2012, 15:46   #79
Paraglider
heeft nog geen status

Pik dan eens een paar statements uit dat pdf'je waarvan jij beweert dat ze niet waar zijn en weerleg ze met feiten....
Oud 12-08-2012, 22:02   #80
27k
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2007
Typeratings: B777
Uren: tiktak
Citaat:
Origineel gepost door Thioda Bekijk Bericht
eens met Pjotr....onafhankelijk onderzoek is helaas nog altijd de maatstaf der dingen
DDR vond zichzelf ook altijd héél democratisch, het zat zelfs in hun naam! wie hun dan niet gelooft is simpelweg een koppig iemand met oogkleppen!
Exact wat Paraglider zegt.

Ik ben me er echt wel van bewust dat Emirates geen negatieve verhalen zal plaatsen in dat document maar aangezien hier zoveel onzin uitgekraamt wordt waaruit blijkt dat men geen enkele kennis heeft, lijkt het mij een beter perspectief om al die punten die Emirates aanhaalt in dat pdf-je te bekritiseren in plaats van in het wilde weg maar wat te gaan roepen.
27k is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels