.:.
Oud 05-03-2011, 16:15   #1
Whisky Sierra
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2011
Brevet: GPL
Typeratings: Pegase
Uren: 92
Toelatingscommissie KLS

Hallo allemaal,
Ik heb over enige tijd de laatste selectie ronde van de KLS en ik vroeg me af hoe dat nou in z'n werk gaat.
Ik vraag me af wat voor vragen je kan verwachten tijdens het gesprek, of je meteen de uitslag te horen krijgt en stel dat je wordt aangenomen ben je dan ook aangenomen bij de KLM?
Ik hoop dat jullie wat hints & tips voor mij hebben
Groeten
Whisky Sierra
Whisky Sierra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-03-2011, 16:23   #2
Q10
HBO proces and food Technology

Airworker sinds: Oct 2010
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Hey WS,

Welkom op het forum, gebruik de zoekfunctie van het forum voor al je vragen. Genoeg topics over wat er wordt gevraagd bij het gesprek met de COVA van de KLS

En je bent zowiezo niet gelijk aangenomen bij de KLM vooral nu niet met een wachtlijst van een aantal honderd mensen met hun (f)ATPL. Ik weet niet hoe het voor jou in het contract komt te staan maar die vraag laat ik voor iemand anders over of je nou wel of niet op solicitatiegesprek mag komen bij de KLM na het succesvol afronden van de opleiding.

Succes!
Q10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-03-2011, 16:34   #3
Nerox
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2010
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Citaat:
Origineel gepost door Whisky Sierra Bekijk Bericht
Hallo allemaal,
Ik heb over enige tijd de laatste selectie ronde van de KLS en ik vroeg me af hoe dat nou in z'n werk gaat.
Ik vraag me af wat voor vragen je kan verwachten tijdens het gesprek, of je meteen de uitslag te horen krijgt en stel dat je wordt aangenomen ben je dan ook aangenomen bij de KLM?
Ik hoop dat jullie wat hints & tips voor mij hebben
Groeten
Whisky Sierra
Ik zou eerst even de kennisbank doorlezen daar staat geloof ik al e.e.a. over het gesprek met de Toelatingscommissie! Je motivatie zal aan bod komen, waarom je wilt vliegen, ze kunnen vragen stellen over opvallende uitslagen uit je vorige selectieonderdelen etc etc. Belangrijk is het om je psychologisch rapport en je eerdere resultaten goed door te nemen, ze kunnen bijvoorbeeld vragen waarom je op een onderdeel uit PO1 bijvoorbeeld laag gescoord hebt als dat het geval is. Daarnaast zorg gewoon dat je in pak komt en goed uitgerust bent. Ik zelf kreeg op mijn toelatingsgesprek een hoop kritische vragen, maar als je hier een goed antwoord op hebt zal je achteraf zeker vinden dat het een prettig en boeiend gesprek was. Ze zitten er totaal niet om je onderuit te halen, puur om jou beter te leren kennen en je motivatie voor het beroep van jou persoonlijk te horen i.p.v. het lezen van het psychologisch rapport.
De uitslag krijg je niet direct te horen, deze komt net als de uitslag van de Grading per post. Bij mij lag de brief de volgende dag al in de brievenbus dus je hoeft niet lang nagels te bijten!
Nee, aanname voor de KLS betekend niet automatisch aanname voor de KLM. In de contracten van de klassen vanaf 2010 staat duidelijk opgenomen dat zij geen verwachting mogen hebben richting een selectieprocedure bij de KLM na het afronden van de opleiding. Nu is dit momenteel wel in opspraak geraakt geloof ik maar tot op de dag van vandaag staat het nog steeds in het contract. Bedenk jezelf ook dat het vrij naief is om te denken dat je alleen voor de KLM wilt vliegen als je klaar bent met je opleiding, kijk breder!

Hoop je hiermee een beetje op weg geholpen te hebben, alvast succes!
Nerox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-03-2011, 17:18   #4
Jetblast
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2007
Brevet: ATPL
Typeratings: B744(expired), F70/F100
Uren: 3000
Citaat:
Origineel gepost door Whisky Sierra Bekijk Bericht
stel dat je wordt aangenomen ben je dan ook aangenomen bij de KLM?

Je bent al zo ver in de selectie en hebt je dit nog niet eens afgevraagd?!
Ach, het is ook maar 150K+ die je even neerlegt voor een opleiding, peanuts toch?

Ik zou me eerst maar eens heel goed gaan verdiepen in hoe verdomd dramatisch de situatie op de arbeidsmarkt momenteel is voordat je je blind in dit avontuur stort.
Jetblast is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-03-2011, 18:16   #5
Whisky Sierra
heeft nog geen status

Bedankt voor jullie reacties!

Laatst aangepast door Whisky Sierra : 05-03-2011 om 18:27
Oud 05-03-2011, 18:24   #6
Whisky Sierra
heeft nog geen status

Bedankt voor jullie reacties!

Citaat:
Ach, het is ook maar 150K+ die je even neerlegt voor een opleiding, peanuts toch?
Dat ik deze vragen stel is om duidelijkheid te krijgen en mij goed voor te berijden op de toelatingscommissie. Natuurlijk heb ik mij wel verdiept in de opleiding anders had ik de keus nooit gemaakt en was ik waarschijnlijk ook niet door PO-2 gekomen.

Citaat:
Ik heb met een aantal KLM piloten gepraat over dit onderwerp en zij konden mij hier niets met zekerheid over vertellen. Dus ik dacht laat ik het is aan andere vragen.

Groeten
WS
Oud 06-03-2011, 01:46   #7
MC MD11
"Health, wealth, and
knowledge of myself."

MC MD11's Avatar

Airworker sinds: Jan 2010
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Citaat:
Origineel gepost door Jetblast Bekijk Bericht

Ik zou me eerst maar eens heel goed gaan verdiepen in hoe verdomd dramatisch de situatie op de arbeidsmarkt momenteel is voordat je je blind in dit avontuur stort.
Die eerste alinea, oke

Die tweede, je kan je beter verdiepen in de arbeidsmarkt zoals die er over 3 jaar uitziet wanneer je eventueel van een opleiding afkomt. Maarja dat gaat niet dus kijken we naar de situatie van nu? Hmm..
MC MD11 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 07-03-2011, 14:31   #8
Jetblast
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2007
Brevet: ATPL
Typeratings: B744(expired), F70/F100
Uren: 3000
Citaat:
Origineel gepost door MC MD11 Bekijk Bericht
Die eerste alinea, oke

Die tweede, je kan je beter verdiepen in de arbeidsmarkt zoals die er over 3 jaar uitziet wanneer je eventueel van een opleiding afkomt. Maarja dat gaat niet dus kijken we naar de situatie van nu? Hmm..
Ik denk niet dat TS zijn vragen hier had gesteld als hij zich beter bewust was geweest van de markt, wat in mijn ogen een absolute must is, wil je een weloverwogen beslissing maken.

Wat jij hier suggereert is het maken van een grote gok.
Zoals velen voor mij al hebben gezegd, was de crisis van de afgelopen (?) jaren er niet een van de traditionele pieken en dalen, maar is de markt definitief veranderd. Ga dus maar uit van het slechtste scenario.

Bottom line: het leek mij nodig om TS even hard met de neus op de feiten te drukken, en dat doe ik niet voor m'n eigen plezier, als je begrijpt wat ik bedoel.
Jetblast is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels