.:.
Oud 20-12-2017, 21:25   #1
Future Pilot
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2008
Brevet: Nog geen
Typeratings: Nog geen
Uren: Geen
KLS afgewezen

Hallo iedereen,

Iemand die ik ken heeft selectie gedaan bij de KLS en alle rondes gehaald, op de toelatingscommissie na. Nu is diegene gebrand om naar de KLS te gaan (zeker omdat de wachtlijst nu weggaat) en dit voor de toekomst een gunstig perspectief biedt.

Weet iemand de kans van slagen bij het opnieuw doen van de selectie? Zijn er mensen hier die initieel bij de KLS zijn afgewezen, maar later alsnog doorgelaten zijn?

Reden voor afwijzing is dat de KLS geen vlieger zagen in deze persoon. Dit terwijl naar mijn mening deze persoon genoeg motivatie heeft. EPST is natuurlijk een alternatief en zeker met het programma dat ze nu hebben opgezet, met Transavia, maar dat is een optie die naar aanleiding van de info waar ik naar opzoek ben, overwogen zal moeten worden.

Alvast bedankt voor jullie antwoord
Future Pilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-12-2017, 21:56   #2
Europe-American
Flying the BEAST at FL370

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >11,500 TT
Staar je niet blind op de KLS.
Zoals hier al in het KLM-draadje besproken is...eerlijk of niet heeft er weinig mee te maken. De KLS/KLM bepaalt wie ze willen hebben and thats it.
Als de KLM je doel os heb je nog de keuze uit 3 andere scholen.
Geeft je verder geen garantie natuurlijk.
Om verder op je vraag in te gaan:
Is dit iets waaraan gewerkt kan worden of is dit een fait accompli ?
Als ze geen brood in je zien denk ik dat je het kan vergeten.
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-12-2017, 22:28   #3
Starfighter
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2009
Brevet: CPL
Typeratings: 757/767
Uren: 4000+
Er zijn genoeg mensen geweest die de KLS met 18 jaar niet hadden gehaald en na een HBO/WO opleiding alsnog waren aangenomen. Mocht de persoon in kwestie per se bij KLM willen vliegen en omdertussen genoeg geduld hebben om een 3-4 jarige Bachelor af te maken... go for it!
Starfighter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-12-2017, 23:50   #4
Europe-American

Europe-American's Avatar

Citaat:
Reden voor afwijzing is dat de KLS geen vlieger zagen in deze persoon.
* correctie, de Comissie.

Ben trouwens benieuwd hoe ze dat oordeel onderbouwt hebben gezien de kandidaat alle toetsten/assesments/onderzoeken wel succesvol heeft doorlopen.
Oud 21-12-2017, 08:03   #5
Future Pilot
heeft nog geen status

Maar mijn idee zijn mensen die rond hun 18e af gewezen, vaak afgewezen op hun jonge leeftijd. Ik sta de persoon een beetje bij in de keuze maken. Wilde daarom even informeren naar soortgelijke verhalen. Om je vragen te beantwoorden. Alles was inderdaad goed: persoonlijkheid, intelligentie, motivatie,...en de COVA heeft ook wel getwijfeld, maar op basis van de Grading afgewezen. Hier kan mijns inziens nog zeker een wereld gewonnen worden. Een redelijk aantal heeft toch voordat ze selectie doen het een en ander aan ervaring (zweefvliegen, flight Simulator,...), dus aan de matige gradingprestatie kan dus wel gesleuteld worden. Voor de rest is het profiel (zeer) goed en ik persoonlijk twijfel er ook niet aan. Alleen de vraag is dus meer of het zin heeft het nog een keer te proberen, wat de kansen zijn...
Oud 21-12-2017, 13:32   #6
Larspl
Status Schmatus

Larspl's Avatar

Airworker sinds: Apr 2002
Brevet: ATPL sep-ir/me-ir
Typeratings: A330, DC-3, F70/100, EMB190
Uren: te veel per maand, te weinig voor pensioen
je kan aan Gradingprestaties sleutelen, maar daarmee sleutel je niet per se aan iemand zijn/haar aanleg om Piloot te worden, danwel aan iemand zijn potentie om binnen de Syllabus van een school de opleiding te halen.

Je kan een selectie dus 'foppen' door op grading of psycho te trainen, maar voor het zelfde geld zorg je dat iemand de rest van zijn leven tegen zichzelf aan het strijden is, omdat het vliegen, simulator sessies, stress in situaties gewoon niet goed matcht.

Ja, er worden vaak mensen afgewezen omdat ze nog 'jong van geest' zijn. Maar als grading resultaten de motivatie zijn, moet je daar dieper in duiken; was de leercurve aan de lage kant, waren de prestaties aan de lage kant?
Leercurve wordt met leeftijd niet gegarandeerd beter, aanleg ook niet.

Iemand kan nog zo gemotiveerd zijn, soms moeten juist de gemotiveerden tegen zichzelf in bescherming worden genomen.
Larspl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-12-2017, 13:49   #7
Europe-American

Europe-American's Avatar

Citaat:
Iemand kan nog zo gemotiveerd zijn, soms moeten juist de gemotiveerden tegen zichzelf in bescherming worden genomen
Jammer genoeg veel gezien als instructeur.
Ik wil, ik wil,ik wil en alle redelijkheid wordt overboord gezet.
Oud 22-12-2017, 18:46   #8
Future Pilot
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Europe-American Bekijk Bericht
Jammer genoeg veel gezien als instructeur.
Ik wil, ik wil,ik wil en alle redelijkheid wordt overboord gezet.
Ook als reactie op Larspl. Een Grading is natuurlijk een momentopname. Toch bedankt voor jullie reactie, ook naar mijzelf toe, om daarvoor wel te waken. Dat ik zelf ook niet mee ga een droom najagen en de realiteit (of redelijkheid) uit het oog verlies.

Ik zie wel potentie, maar wil ook zeker de tijd tot de herkansing gebruiken om hier wat meer op in te duiken. Met eigen ogen ook te zien hoe dat vliegen nu gaat. De grading was voldoende om doorgelaten te worden naar de COVA, en het profiel was verder ook goed, waar ze dan ook niet aan twijfelden. Alleen de grading speelde uiteindelijk parten in de uiteindelijke beslissing.

De vraag blijft in hoeverre de KLS bereid is deze persoon alsnog toe te laten, of in hoeverre het al een gelopen race is. Het is natuurlijk afhankelijk van de aanleg. Gaat zweefvliegen wel gewoon goed, was het inderdaad gewoon even een slechte week, of is er gewoon niet genoeg aanleg.

Ben benieuwd of hier mensen zijn met soortgelijke verhalen en of zij uiteindelijk wel succesvol er door zijn gekomen (of juist niet).
Oud 22-12-2017, 20:06   #9
Europe-American

Europe-American's Avatar

Mijn eigen verhaal in het kort:
‘88 afgewezen bij de KLS
‘90 begonnen met zweefvliegen
‘92 PPL gehaald tijdens diensttijd bij de Klu
‘93 afgewezen bij de KLu voor Officier Jachtvlieger
‘93-‘94 B1 theorie
‘95 FAA CPL-IR gehaald
95-99 alleen zweefvliegen door gebrek aan geld
2000 terug naar VS en CFI gehaald
Rest staat hier:
http://www.airwork.nl/bulletinboard/...ad.php?t=13434
Oud 25-12-2017, 14:24   #10
HoogEnDroog
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2017
Brevet: ATPL in zicht
Typeratings: Mee bezig
Uren: Wordt aan gewerkt
Mjn groep werd destijds medegedeeld dat wij niet het ‘Olympische niveau’ hadden dat de KLM zocht. Tja..zo kun je het ook mededelen inderdaad..
HoogEnDroog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-12-2017, 17:02   #11
Europe-American

Europe-American's Avatar

Het is wel een tik natuurlijk, zeker als het voor het eerst is dat je een Grading doet en je wordt afgewezen. Ga je natuurlijk snel aan jezelf twijfelen.
Ik denk dat je dit in perspectief moet zien. De KLS krijgt zoveel aanmeldingen, ze kunnen het zich veroorloven om hogere aanname criteria aan te houden dan noodzakelijk.
Even eenvoudig uitgelegd:
Als een passing grade voor een toets 80% is en jij haalt 87% maar er zijn er in je groep toevallig die dag 4 die boven de 90% scoren dan is de keuze makkelijk gemaakt.
Een afwijzing van de KLS/KLM wil zeker niet zeggen dat je niet geschikt bent om te vliegen. Het betekent zoveel dat de KLS je niet wil hebben.
Er worden ieder jaar een veelvoud afgewezen in vergelijking met aanname.
Er zijn meer piloten werkzaam die zijn afgewezen bij de KLS dan er zijn aangenomen.
Hetzelfde geld voor een Lufthansa, Air France, British Airways opleiding.
Het zijn Flag Carriers, daar wil iedereen in eerste instantie voor werken.

Ik zou aanraden om een paar maanden tot een half jaar te wachten en dan een grasing te doen bij een gerenommeerd bedrijf als EPST of dergelijks.
En gaan denken aan een carrière elders in Europa of in de wereld.
Als KLM de wens blijft en je niet bij voorbaat gediscrimineerd, pardon uitgesloten wil worden kies dan voor een van de “hof leveranciers”.
Oud 10-01-2018, 15:32   #12
Dutchjazz
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2016
Brevet: ATPL
Typeratings: A320, MD-11
Uren: 4000
Zorg ervoor dat je je daarnaast goed voorbereidt op je selectie. Vaak is het een one time shot die je hebt en dan wil je (ik in ieder geval wel) er alles voor gedaan hebben. Ik heb me destijds bij Schellinger, PilotProof en ATTC (Duits) laten trainen.

Staar je daarnaast niet blind op de KLS, een school zoals EPST is kwalitatief gewoon erg goed.
Dutchjazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-01-2018, 12:48   #13
swieberrr
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2012
Brevet: (f)ATPL
Typeratings: B737 300-900 B747-400
Uren: 1000+
Beste Future Pilot,
Om je een beeld te geven, uit mijn eigen ervaring:
Veel klasgenoten uit mijn KLS tijd hadden voor de 2e keer het toelatingsgesprek moeten doen. Er waren juist erg veel die pas de 2e keer werden toegelaten na het volgen van een studie (HBO/WO).

Wat ik juist opmerkelijk vond is dat er weinig (bijv. in mijn klas slechts 2 vd 14) direct na hun VWO begonnen waren.

Het overgrote deel in mijn jaar had al ergens gestudeerd alvorens selectie te doen/ of om juist een tweede keer langs te mogen komen.

Staar je zeker niet blind op de KLS word hier gezegd. Daar ben ik het deels mee eens, maar onderschat ook niet hoe prettig het is om later vanuit NL te werken. Dit blijft uiteraard persoonlijke voorkeur en de KLS is zeker niet 'the only way' maar naar mijn inzien wel de 'the more easy way' om hetgeen snel te verwezenlijken.
swieberrr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-01-2018, 15:16   #14
Janiek
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2018
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Citaat:
Origineel gepost door Dutchjazz Bekijk Bericht
Zorg ervoor dat je je daarnaast goed voorbereidt op je selectie. Vaak is het een one time shot die je hebt en dan wil je (ik in ieder geval wel) er alles voor gedaan hebben. Ik heb me destijds bij Schellinger, PilotProof en ATTC (Duits) laten trainen.

Staar je daarnaast niet blind op de KLS, een school zoals EPST is kwalitatief gewoon erg goed.
Hoe wordt er hier gedacht over de kwaliteit van AIS Flight Academy? Het is natuurlijk niet te vergelijken met de KLS maar biedt het een toekomst? Of zou je vanuit deze relatief onbekende school nooit echt bij de grotere maatschappen uitkomen?
Janiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-07-2018, 20:57   #15
StudentPilot26
Opzoek naar ATPL opleiding

Airworker sinds: Jul 2018
Citaat:
Origineel gepost door Janiek Bekijk Bericht
Hoe wordt er hier gedacht over de kwaliteit van AIS Flight Academy? Het is natuurlijk niet te vergelijken met de KLS maar biedt het een toekomst? Of zou je vanuit deze relatief onbekende school nooit echt bij de grotere maatschappen uitkomen?
De berichtgeving over de AIS is heel negatief, zelf heb ik alleen ervaring met een meeloopdag en dat was allemaal goed. Ik weet dat de jongens/meiden bij verschillende maatschappijen vliegen (Ryanair, Eastern, Easyjet etc)
StudentPilot26 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-07-2018, 16:11   #16
espresso
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Brevet: ATPL (f)
Typeratings: n/a
Uren: 500
ik heb van meerdere AIS studenten gehoord dat ze na het afronden van de opleiding of voor veelte veel geld bij AIS airlines 500u pay to fly kunnen doen (rond de 30k geloof ik). Op dit moment kunnen ze soms blijven na de 500u, maar reken hier niet op.

doorstroming vanaf de Jetstream naar bv Eastern is mogelijk na die 500u, maar ik weet niet in hoeverre AIS hierbij meehelpt of dat mensen die op eigen houtje doen.

wanneer je bijvoorbeeld na afronden van AIS bij Ryanair wilt solliciteren heb je een flight school report nodig. Als je deze als student opvraagt bij AIS dan weten ze direct dat je extern aan het solliciteren bent. Als je daarna afgewezen wordt bij Ryanair of andere airlines waar je solliciteert is AIS niet happig op het feit dat je vervolgens alsnog een TR jetstream wilt komen kopen.

voor jongens en meiden die dus net klaar zijn met de opleiding is het dus kiezen tussen OF jetstream, OF extern solliciteren. erg krom.

In deze markt ga je toch niet meer 120k betalen voor een dodgy vliegschool... kijk naar EPST waar je nog maar 87k betaald en waar ze je écht aan een baan helpen.
espresso is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-07-2018, 19:25   #17
StudentPilot26
Opzoek naar ATPL opleiding

Airworker sinds: Jul 2018
Citaat:
Origineel gepost door espresso Bekijk Bericht
ik heb van meerdere AIS studenten gehoord dat ze na het afronden van de opleiding of voor veelte veel geld bij AIS airlines 500u pay to fly kunnen doen (rond de 30k geloof ik). Op dit moment kunnen ze soms blijven na de 500u, maar reken hier niet op.

doorstroming vanaf de Jetstream naar bv Eastern is mogelijk na die 500u, maar ik weet niet in hoeverre AIS hierbij meehelpt of dat mensen die op eigen houtje doen.

wanneer je bijvoorbeeld na afronden van AIS bij ryanair wilt solliciteren heb je een flight school report nodig. Als je deze als student opvraagt bij AIS dan weten ze direct dat je extern aan het solliciteren bent. Als je daarna afgewezen wordt bij Ryanair of andere airlines waar je solliciteert is AIS niet happig op het feit dat je vervolgens alsnog een TR jetstream wilt komen kopen.

voor jongens en meiden die dus net klaar zijn met de opleiding is het dus kiezen tussen OF jetstream, OF extern solliciteren. erg krom.

In deze markt ga je toch niet meer 120k betalen voor een dodgy vliegschool... kijk naar EPST waar je nog maar 87k betaald en waar ze je écht aan een baan helpen.
Ik ben op het moment opzoek naar een vliegschool, zat in selectie MFA maar vanwege situatie van de KLS gaat dat niet door
StudentPilot26 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-07-2018, 22:39   #18
espresso
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Brevet: ATPL (f)
Typeratings: n/a
Uren: 500
Er zijn naast de KLS nog hele goede manieren om in de cockpit terecht te komen. EPST is daar één van. modulair kan ook nog, of een goedkopere integrated opleiding in het buitenland. Lufthansa doet nu ook weer wat leuks.

Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar volgens mij is AIS Flight Academy de Franse tolweg op blackfriday... veel te duur voor wat het is.
espresso is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels