.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 17-10-2008, 19:22   #1
Leonias
heeft nog geen status

Leonias's Avatar

Airworker sinds: Oct 2007
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Etihad Cadet Pilot Programme 2009

Voor degene die graag Piloot wil worden en het niet uit maakt waar hij/zij zijn beroep kan uitvoeren is dit misschien wel een hele leuke kans! Ben je door de selectie en word je uitgekozen, ben je verzekerd van een opleiding en een baan voor 5 jaar! Baangarantie dus!

Citaat:
Origineel gepost door Phrenetic Bekijk Bericht
Het is niet zo dat Etihad alles betaalt voor je. Ze leiden je op, zorgen voor huisvesting,... maar je betaalt je schuld af eenmaal je begint te werken. Het eerste jaar wordt een groot percentage van je loon afgehouden (40% dacht ik), het tweede jaar ietsje minder,... Na vijf jaar is je schuld afgelost en krijg je het volledige loon uitbetaald. Als je na bijvoorbeeld 3 jaar werken toch weg wilt, dan moet je je openstaande schuld betalen.
Etihad Cadet Pilot Programme

Data en plaats waar selectie plaatsvind: (Preciese gegevens volgen wel als je je aanmeld voor de selectieronde.)

London (Februari),
Frankfurt (Maart),
Johannesburg (Mei),
Sydney (Juni),
Abu Dhabi (Juli),
Canada (Augustus),
United States of America (Augustus),
Singapore (September)

Aanmelden
Om je aan te melden voor het 'Etihad Cadet Pilot Programme' stuur simpel een email naar cadetpilot@etihad.ae, vermeldt in je email waar je graag je selectie wil doen. Een CV is niet nodig. Je kan je opgeven tot de eerste dag van de maand vůůr de selectie. Dus wil je in maart selectie doen moet je je op 1 februari hebben aangemeld. (correct me if I'm wrong)

Eisen
- Tussen 18 en 26 jaar oud zijn.
- Niet in het bezit van een CPL of (f)ATPL.
- Medisch gezond zijn om te vliegen.
- Erkende diploma's van middelbare of hoge scholen met een voldoende voor: natuurkunde, wiskunde en engels.
- Kun je 7 jaar leven in een zandbak? (2 jaar opleiding, 5 jaar contract bij Etihad)

Selectie Fase 1
- IQ test
- Engels test
- Ruimtelijke inzicht test
- Numeriek inzicht test
Let op: de moeilijkheid zit hem vooral in de beperkte tijd! Alles is meerkeuze.

Selectie Fase 2/3
- Psychomotorische test
- Groepsopdracht
- Persoonlijkheids test
- Interview
- Medical

Kijk ook in deze thread: Cadet Programme 2008, Cadet Programme 2009 (Pprune)

Mochten er mensen nog toevoegingen of meer informatie hebben post ze dan hieronder, ik zal ze verwerken in mijn openingspost. Of wil u/je gewoon iets kwijt aangaande dit onderwerp, post het hier

Airworkers die zich hebben opgegeven :

23 maart
- willempie (9.00 uur)
-

24 maart
- rmoller (14.00 uur)
- vortex-85 (14.00 uur)
- condude

Laatst aangepast door Leonias : 23-02-2009 om 12:58 Reden: toevoegingen
Leonias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-10-2008, 09:18   #2
rmoller
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2007
Uren: 30min initiatievlucht =D
Stuur een bericht via MSN naar rmoller Stuur een bericht via Yahoo naar rmoller Send a message via Skype™ to rmoller
ikke... geweigerd de eerste keer maar ik geef niet op :p
rmoller is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-10-2008, 11:42   #3
DownBurstX
MSc. Aeronautical Safety

DownBurstX's Avatar

Airworker sinds: Aug 2006
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Best interessant! Al denk ik wel dat er een groot percentage afvalt in de selectie door de enorme toeloop aan mensen. Wie wil er nou geen baangarantie?
DownBurstX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-10-2008, 20:21   #4
Pilot-Sam
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2007
Brevet: none
Typeratings: none
Uren: none
Citaat:
Origineel gepost door rmoller Bekijk Bericht
ikke... geweigerd de eerste keer maar ik geef niet op :p
Mag jij je dan voor de 2e keer aanmelden als je al bent afgevallen tijdens een eerdere selectie?
Pilot-Sam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-10-2008, 12:19   #5
rmoller
heeft nog geen status

Stuur een bericht via MSN naar rmoller Stuur een bericht via Yahoo naar rmoller Send a message via Skype™ to rmoller
jup...
Oud 19-10-2008, 14:20   #6
Phrenetic
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2008
Ik ben vorige maand jammer genoeg afgevallen tijdens de laatste fase. De reden mogen/kunnen/willen ze me niet zeggen.

Het is niet zo dat Etihad alles betaalt voor je. Ze leiden je op, zorgen voor huisvesting,... maar je betaalt je schuld af eenmaal je begint te werken. Het eerste jaar wordt een groot percentage van je loon afgehouden (40% dacht ik), het tweede jaar ietsje minder,... Na vijf jaar is je schuld afgelost en krijg je het volledige loon uitbetaald. Als je na bijvoorbeeld 3 jaar werken toch weg wilt, dan moet je je openstaande schuld betalen.

Je moet geen medical class 1 hebben om te kunnen solliciteren. Als je succesvol bent in alle testen, dan word je aangenomen op twee voorwaarden: ten eerste dat je slaagt voor hun medical. Ten tweede dat je goedgekeurd raakt door de regering/staatsveiligheid.

Als er vragen zouden zijn, just ask! Veel succes aan alle kandidaten
Phrenetic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-10-2008, 22:15   #7
TouchdownDude
heeft nog geen status

Misschien een stomme vraag. Worden de reiskosten van en naar de selectieplaats vergoed? Natuurlijk heb je dat over voor zo'n kans, maar mochten het nou onverhoopt volzitten in London/Frankfurt en je moet naar Sydney, dan wordt het even gas geven en stevig doorsparen
TouchdownDude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-10-2008, 09:00   #8
rmoller
heeft nog geen status

@touchdown, naar frankfurt word je niet vergoed, als je naar de 2de fase gaat wordt wel alles geregeld
Oud 22-11-2008, 21:16   #9
rmoller
heeft nog geen status

nog mensen die gaan?
Oud 23-11-2008, 11:19   #10
Verwings
work hard and you will reach
your dreams

Verwings's Avatar

Airworker sinds: Oct 2008
Uren: 1,5 uur op Robin
Ik zie dat de selecties over de hele wereld worden gedaan!! Maar de opleiding is in Dubai toch?? Als dat zo is lijkt het mij wel interessant want als je aangenomen word en je moet daar twee jaar en dan nog eens 5 jaar zitten bouw je veel levenservaring op, maar ja je zit wel elke dag lekker op 40 graden en ver van huis!!
Leonias zegt dat het eerste jaar 40% word afgeschreven en dan elk jaar minder, maar hoeveel kost die opleiding precies want dat heb ik in hun pagina en trouwens nergens zien staan!!
Verwings is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-11-2008, 14:17   #11
CFIT
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2008
Brevet: CPL-A +ATPL theorie
Typeratings: B737
Uren: <250
Oi. Dat ziet er wel erg aardig uit. Ik moet helaas mijn wiskunde en natuurkunde nog bijscholen. Anders had ik het zeker willen proberen in februari.
CFIT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-11-2008, 14:07   #12
rmoller
heeft nog geen status

@verwings, staat wel bij de omschrijving hoeveel het maximaal kost: "The company shall sponsor the cadets participation in the programme by covering the cost which shall not exceed a maximum amount of AED 500,000 (the “sponsorship cost”)."
Er wordt in het begin idd 40% afgehouden en dan steeds minder, als je wil weten wat je startloon is kijk dan maar eens bij de vacatures van FO bij etihad (ongeveer $7000+benefits), dus is nog altijd de moeite. Het grote nadeel is idd ver van betuttelend europa, in UAE zijn er geen vakbonden enzo.

@Lucius, ik denk dat februari vol zit, er zijn al mensen van Engeland die zich inschrijven voor de maart selecties in Frankfurt . Ik ga ook naar de selecties van Frankfurt.
Oud 24-11-2008, 22:12   #13
Bogger
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2008
Uren: Geen
[QUOTE=Leonias;168243]
Eisen
- Tussen 18 en 26 jaar oud zijn.
- Niet in het bezit van een CPL of (f)ATPL.
- Medisch gezond zijn om te vliegen.
- Erkende diploma's van middelbare of hoge scholen met een voldoende voor: natuurkunde, wiskunde en engels.
- Kun je 7 jaar leven in een zandbak? (2 jaar opleiding, 5 jaar contract bij Etihad)
[QUOTE]

Dus als ik in juli mijn diploma haal, zou ik theoretisch alleen nog aan de september tests in Singapore mee kunnen doen?

Misschien toch maar in eigen land proberen
Bogger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-11-2008, 16:18   #14
rmoller
heeft nog geen status

volgens mij gaan ze zeker nog selecties organiseren volgende jaren... Al gezien wat die jongens bestellen aan vliegtuigen?!
Oud 25-11-2008, 16:55   #15
TouchdownDude
heeft nog geen status

@ rmoller

Ik heb me zojuist ook ingeschreven voor de selecties in Frankfurt (maart 2009). Hopen dat er nog plaats is!
TouchdownDude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2009, 13:42   #16
vortex-85
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2009
Brevet: graag
Lekker oud topic, anyway;

Ik heb zojuist een mailtje gehad van Etihad dat ik 24 maart welkom ben in Frankfurt.
Nou heb ik ondertussen ook de EPST selectie gedaan en gehaald, nou weet ik eigenlijk niet wat wijsheid is, ik kan twee dingen doen:

- Me afmelden voor de selectie van Etihad, kost me nu nog niks, en EPST gaan doen.
- Of ik ga Etihad proberen wat twee scenario's met zich meebrengt:

Waarschijnlijk haal ik de selectie toch niet (ze schijnen enorm streng te zijn) en is het een leuke ervaring en ga ik alsnog EPST doen. Kost me de reiskosten naar Frankfurt.

Of, in het hypothetische geval dat ik het wel haal, zit ik natuurlijk met een probleem want beide hebben een boeteclausule voor het geval dat je alles haalt maar het toch niet doet. Bij EPST is die nog wel enigszins te overzien maar bij Etihad niet, dus ik moet dan sowieso naar Etihad gaan mocht ik het halen.

Etihad heeft voor mij het grootste nadeel dat je voor 7 jaar (2 jaar opleiding plus 5 jaar als werk) in die zandbak moet wonen, maar als grote voordeel dat je baangarantie hebt en (simpel gezegd) geen schuld, iets wat niet verkeerd is in deze tijden.
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Alvast bedankt !!
vortex-85 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2009, 13:52   #17
Terminal Veloci
Quo

Terminal Veloci's Avatar

Airworker sinds: Jun 2008
Brevet: FAA/JAA - CPL ME/IR
Typeratings: SEP/MEP
Uren: 300
Als je liever naar Etihad zou willen dan EPST dan kun je dat gewoon proberen toch? Die reiskosten ben je dan zowiezo kwijt. Mocht je daar door de selectie komen dan lijkt die boete voor EPST mij niet zo'n punt of wel?

Wij kennen jou huidige financiele situatie niet precies natuurlijk. Jij moet uiteindelijk zelf beslissen waar jij je geld aan uit geeft.
Terminal Veloci is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2009, 14:23   #18
vortex-85
heeft nog geen status

Die eventuele boete en reiskosten naar Frankfurt zijn het probleem niet,

De huidige situatie in de vliegwereld vind ik het probleem;
EPST lijkt mij qua opleiding sowieso leuker en terecht komen bij een westerse maatschappij lijkt mij ook leuker, de vraag is echter wat verstandiger is.
Zeker omdat het momenteel bijzonder slecht gaat in de luchtvaart. Het vooruitzicht dat ik, na afronding van de vliegopleiding bij EPST, zomaar een jaar taxichauffeur of vakkenvuller zou moeten worden voordat ik als Piloot aan de slag kan, is niet ondenkbaar en dat met alle bijkomende rentekosten, current blijven etcetera.
Daarom spreekt zo'n gesponsorde opleiding me ook erg aan.
Maar ja ik woon liever ergens in Europa dan in Abu Dhabi, maar ik zou ook best voor 10 jaar daar kunnen wonen maar ik denk niet voor altijd.

Klein puntje nog voor wat betreft dat gesponsorde bij Etihad, dat is allemaal prima, zolang je maar wel presteert:
Van hun site:

The company shall be entitled to recover from the cadet on demand the sponsorship cost on a pro rata basis (i.e in proportion to the sponsorship cost incurred by the company to sponsor participation in the programme). If, prior to the successful completion of the programme the cadet:

-fails to comply with any of the employment obligations and training attendance requirements;
-is for any reason expelled or prohibited from continuing the training and/or fails to complete the training within the period specified;
-fails to pass satisfactorily any final GCAA examination given by the training provider as per the GCAA regulation and as a result participation in the programme is discontinued;
-fails to achieve the minimum requirement of the training; make unsatisfactory progress with any aspect of the training or fails to display the necessary aptitude for the training; or discontinues, suspends or terminates training at any time before completion of the programme.

The company shall be entitled to recover the sponsorship cost in full (and subject to any right of set off as stated in the joining contract) if after completion of the programme, the cadet fails to comply with any of the stated obligations in the joining contract.

Wie weet (als ik de selectie zou halen) trek ik het wel bijzonder slecht in die cultuur en haal ik de opleiding niet, dan houden ze wel even hun handje op...

Erg lastige keuze dus...
Oud 05-02-2009, 14:28   #19
RonG
heeft nog geen status

Ik denk dat je je de komende weken goed af moet vragen of je echt daadwerkelijk in wil gaan op een eventuele opleiding en baan bij Etihad (betekent dus inderdaad 7 jaar wonen in een "zandbak").

Het heeft z'n voor- en nadelen en geen schuld is een heel groot voordeel! Daarnaast is bij EPST de kans ook groot dat je een baan in de UK vindt en dat je dus niet meer in NL kan wonen. Nu is UK wel dichter bij NL dan die zandbak, maar toch.

Voordeel is dat je een "back-up" hebt bij EPST dus je kan lekker "vrij" en onstpannen de selectie in bij Etihad. Vooraf moet je er wel zeker van zijn dat je het echt wil mocht het lukken en anders is het inderdaad jammer, heb je er een mooie ervaring bij en kun je alsnog naar EPST!

In principe ben je na 7 jaar bij Etihad vrij om te gaan waar je ook maar heen wilt. Je hebt aan de voorwaarden voldaan, geen schuld en je kunt gaan en staan waar je wilt.

Moeilijke keuze, maar mocht het lukken heb je na 5 jaar (+ 2 jaar studie) een heerlijk rusteloos gevoel wat die schuld betreft!
RonG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2009, 14:37   #20
empersouf
heeft nog geen status

Beste Vortex-85,

Stel dat je de gok niet waagt door mee te doen aan de selectie van Etihad Airways...zou ik dan misschien jou plaats mogen hebben, dat ik ze bel ofzo om het te regelen. Ik wist van dit programma al sinds er melding van werd gemaakt op deze website, maar toen ik begin januari eindelijk maar eens een aanmelding ging opsturen kreeg ik de reactie dat de selecties vol zijn, helaas.
Maar ja laat het me weten, ik zou het erg op prijs stellen ook al doe je het niet.

mvg SET
empersouf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2009, 14:41   #21
vortex-85
heeft nog geen status

Als ik er vanaf zie laat ik het je weten
Ik betwijfel of jij dan zelf kan aangeven dat je mijn plek wilt, maar dat kan je altijd proberen natuurlijk.
Oud 05-02-2009, 14:43   #22
empersouf
heeft nog geen status

Jaa precies, nou ja PM mij maar wanneer je het zeker weet(A)
empersouf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2009, 14:57   #23
vortex-85
heeft nog geen status

Doe ik
Oud 05-02-2009, 15:22   #24
Silvos
heeft nog geen status

Silvos's Avatar

Airworker sinds: Jan 2006
Brevet: nog geen
Typeratings: nog geen
Ziet er uit als een aardige deal. Maar ik zet er toch vraagtekens bij. Hoe is bijvoorbeeld de sfeer op die vliegschool en bij die maatschappij? In wat voor buurt kom je te wonen, veel mensen daar spreken geen engels. Je bent geheel op jezelf aangewezen. Bovendien is de welvaart daar geheel afhankelijk van de olie en die wordt de komende jaren enkel duurder/schaarser.

+ Dat als je 7 jaar lang daar gaat wonen je ook moet emigreren daarheen lijkt mij. Dan moet je ook maar weer zien dat je je Nederlandse nationaliteit terugkrijgt. Baangarantie is mooi maar er zitten wel wat haken en ogen aan.
Silvos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2009, 15:30   #25
vortex-85
heeft nog geen status

Ja dat zijn vragen waar ik ook allemaal mee zit en waar vrijwel niks over bekend is. Daarnaast als je kijkt op ppjn.com klink het allemaal niet erg positief, alhoewel die informatie wel erg oud is en ik me voor kan stellen dat als je de vloot enorm gaat uitbreiden, de voorwaarden voor de piloten stukken beter gaan worden.
Oud 05-02-2009, 15:48   #26
Terminal Veloci
Quo

Terminal Veloci's Avatar

Het zou misschien een cultuurschok zijn maar ik denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken om het kwijtraken van je Nederlandse nationaliteit.

Je moet dus eigenlijk kiezen tussen eventueel zeven jaar in de zandbak spelen of anders tien jaar een lening terug betalen...

Krijg je voor die selectie niet de kans om een keer een weekje in die zandbak te gaan zitten om te kijken hoe je eerste indruk ervan is?
Oud 05-02-2009, 16:03   #27
Silvos
heeft nog geen status

Silvos's Avatar

Maar als het de keuze was tussen 10 jaar hier werken of 7 jaar in een zandbak werken dan zou ik kiezen voor hier. Kost je wel 3 jaar extra maar je zit wel gewoon in Nederland met alle voordelen vandien. Het probleem hier en daar dus het voordeel is dat je zeker weet dat je na 7 jaar klaar bent met een hoop ervaring. Terwijl met de huidige economie het hier nog maar de vraag is of je gelijk kunt beginnen...

Ik denk dat een persoonlijke ervaring wat meer inzicht geeft in dit aanbod...
Oud 05-02-2009, 16:36   #28
vortex-85
heeft nog geen status

Citaat:
Krijg je voor die selectie niet de kans om een keer een weekje in die zandbak te gaan zitten om te kijken hoe je eerste indruk ervan is?
Ik heb nog wel IPB mogelijkheden met KLM dus misschien dat ik nog wel een keer die kant op kan voor die tijd, even een paar daagjes rondkijken inderdaad.

Als het puur de keuze zou zijn, 7 jaar daar en dan geen schuld of 10 jaar hier en dan geen schuld meer dan zou ik inderdaad hier blijven. De vraag is of je met het huidige "vliegklimaat" wel kan stellen dat je binnen 10 jaar schuldvrij bent. Wie weet kom je bijvoorbeeld twee jaar lang niet aan de bak of 3 jaar. De schuld loopt dan door rente en kosten om current te blijven op naar rond de 2 ton, wordt bijzonder lastig aflossen dan.
Oud 05-02-2009, 18:13   #29
CFIT
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2008
Brevet: CPL-A +ATPL theorie
Typeratings: B737
Uren: <250
Citaat:
Origineel gepost door vortex-85 Bekijk Bericht
Ik heb nog wel IPB mogelijkheden met KLM dus misschien dat ik nog wel een keer die kant op kan voor die tijd, even een paar daagjes rondkijken inderdaad.

Als het puur de keuze zou zijn, 7 jaar daar en dan geen schuld of 10 jaar hier en dan geen schuld meer dan zou ik inderdaad hier blijven. De vraag is of je met het huidige "vliegklimaat" wel kan stellen dat je binnen 10 jaar schuldvrij bent. Wie weet kom je bijvoorbeeld twee jaar lang niet aan de bak of 3 jaar. De schuld loopt dan door rente en kosten om current te blijven op naar rond de 2 ton, wordt bijzonder lastig aflossen dan.
Persoonlijk zou ik (stel je haalt de selectie van Etihad) voor de optie gaan om zeven jaar naar de zandbak te verhuizen. In mijn ogen bied de baangarantie een groot goed in deze (moeilijke) tijden. Zeven jaar (kan) zo voorbij zijn, en dan heb je vijf jaar ervaring op *een* type. Daarnaast is Etihad een flink groeiende maatschappij als ik zo nu en dan de nieuwsberichten zie langskomen.

Ze hebben selecties over de hele wereld, dus je zit in ieder geval met een gemengd gezelschap. Misschien beheers je de lokale taal niet, maar die is zeker aan te leren.
CFIT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2009, 18:22   #30
airtrabajo
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2006
Waar mensen zich zorgen over maken ??? wil je Piloot worden of niet !!
Dit zou een wereldkans zijn mocht je door de selectie heen komen ?!

Gratis opleiding met een gegarandeerde baan voor 7 jaar, waar vind je dat nog? Nee, Silvos boort zich lekker in 1,5 ton schuld en gaat dan voor 1600 euro per maand tien jaar in NL vliegen...

Vraag jezelf eerst eens even af of je echt piloot wilt worden... en waarom ? Dan begrijp je wel wat ik bedoel.

Greetz,

AT

Die attitude zeg !!!
airtrabajo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2009, 18:40   #31
vortex-85
heeft nog geen status

Ik wil erg graag Piloot worden, laat dat duidelijk zijn en ik ben blij dat Silvos zijn mening geeft, daar vroeg ik namelijk om.
Inhoudelijk is jouw antwoord duidelijk, jij zou direct Etihad proberen, ook prima.
Alleen die toon van jouw draagt niet echt bij aan een normale discussie.

Ik hoop dat je inziet dat er diverse nadelen zitten aan Etihad, er zijn genoeg negatieve verhalen over de maatschappij en het management, tel daar de feiten van ppjn.com bij op en het feit dat je 7 jaar in een zandbak woont. Als je het daarna volgens gezien hebt daar moet je nog maar zien waar je in Europa aan de bak kunt komen, onderaan de Senioriteitslijst welteverstaan..
Ik snap heel goed als mensen zouden zeggen dat ze absoluut niet daarheen willen, ondanks dat ze erg graag piloot willen worden.
Oud 05-02-2009, 18:45   #32
Terminal Veloci
Quo

Terminal Veloci's Avatar

Persoonlijk zou ik het eigenlijk juist erg leuk vinden om in een ander land te gaan werken. Maarja, mensen verschillen daar moet je zelf voor kiezen.
Oud 05-02-2009, 19:11   #33
Silvos
heeft nog geen status

Silvos's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door airtrabajo Bekijk Bericht
Waar mensen zich zorgen over maken ??? wil je Piloot worden of niet !!
Dit zou een wereldkans zijn mocht je door de selectie heen komen ?!

Gratis opleiding met een gegarandeerde baan voor 7 jaar, waar vind je dat nog? Nee, Silvos boort zich lekker in 1,5 ton schuld en gaat dan voor 1600 euro per maand tien jaar in NL vliegen...

Vraag jezelf eerst eens even af of je echt piloot wilt worden... en waarom ? Dan begrijp je wel wat ik bedoel.

Greetz,

AT

Die attitude zeg !!!
Ik wil heel graag Piloot worden en weet inmiddels na een paar jaar rondkijken op dit forum dat dat veel van je vraagt en dat je er een hoop andere voor opzij moet zetten maar dat betekend niet dat je blindelings elk aanbod moet aannemen.

De opleiding is niet gratis en wordt ingehouden van je loon. Baangarantie is prachtig maar wil je bijvoorbeeld na 7 jaar bij een europese maatschappij gaan vliegen; hoe staat die opleiding van etihad dan aangeschreven? Zoals ik zei ik vind het een mooi aanbod maar ik kan me gewoon heel weinig voorstellen bij de leef en leeromstandigheden die je tegemoet gaat.

Uiteindelijk is piloot zijn ook gewoon werken. Het lijkt me geweldig om te doen en ik wil er veel voor opzij zetten maar het blijft werk een verplichting die nodig is om jezelf te onderhouden; dat moet je niet vergeten. En of je jezelf daar nou voor in de schulden werkt of 7 jaar in een zandbak gaat wonen dat is gewoon een levensbepalende keuze dus neem me niet kwalijk dat ik daar even over twijfel en probeer op dit forum om daarover te discussieren.
Oud 05-02-2009, 20:26   #34
Ace of Spades
heeft nog geen status

Ace of Spades's Avatar

Airworker sinds: May 2008
Brevet: ATPL
Typeratings: B757/767F
Uren: Even tellen
Ken de precieze details niet van het Etihad programma, maar wat ik hier lees dat je een soort van baangarantie hebt, in de zin van na de opleiding de lijn op. Dat is in deze tijden natuurlijk goud waard. Oke je verdient misschien iets minder en zit in de zandbak, maar hebt geen studieschuld.

Andere optie na 2 jaar opleiding in NL en met een schuld van 150k op de bank zitten. Elke dag op de bank zitten zijn verloren dagen ervaring, verloren vlieguren voor je captaincy, verloren salaris hoeveel of weinig dat ook is, langer niet kunnen aflossen. Mocht je een baan vinden, kan je er redelijk vanuit gaan dat dat niet in NL is.

Als je na 7 jaar wilt verkassen terug naar Europa zal niemand het wat schelen welke opleiding je gedaan hebt als je meer dan 3000 uur jet hebt.
Ace of Spades is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-02-2009, 20:36   #35
airtrabajo
heeft nog geen status

Ben je ooit in die zandbak geweest ?? Weet je wel hoe het daar is en hoe mensen daar leven? Voor je informatie het is er heel ontwikkeld met heel veel expats.

Lees dit maar effe:

http://wikitravel.org/en/Abu_Dhabi

En daarbij ook nog 2 uur rijden en je bent in Dubai...

Het land haalt zijn economie uit olie, Ja en ? Waar haalt nederland het grootste gedeelte van zijn poen ? Misschien aardgas...

Na 7 jaar heb je keiharde uren onder je naam staan en kun je overal terecht!
Hoe oud ben je-waarom maak je je nu al druk over senioriteits lijsten ???

Je hebt echt geen flauw benul hoe hard en hoe lang je moet werken voor 150000 euro. Daarbij komt er ook nog eens kijken dat we in de grootste economische crises verkeren sinds de grote depressie in de jaren 30. Het kan zo zijn dat er de komende jaren geen banen meer beschikbaar zijn voor ab-intio's. Met andere woorden de ab-intio pool wordt alleen maar groter en groter (lees maar eens adviezen van echte vliegers op dit board).

Mijn toon is direct omdat ik zo ben. Ik heb alleen maar het beste met je voor door je op deze manier wakker te schudden. Ik zal er maar gelijk mee stoppen want jij hebt je zwarte ray ban zonnebril al op in een KLM cockpit..

regards,

AT
Oud 05-02-2009, 21:31   #36
vortex-85
heeft nog geen status

Heb je het nou tegen mij of tegen Silvos, of tegen allebei? Anyway,

Citaat:
Mijn toon is direct omdat ik zo ben. Ik heb alleen maar het beste met je voor door je op deze manier wakker te schudden. Ik zal er maar gelijk mee stoppen want jij hebt je zwarte ray ban zonnebril al op in een KLM cockpit..
Dat van die toon vroeg ik me net af ja
Ray-ban; Check !! (alleen dan wel bruine glazen)
KLM cockpit; gaat hem niet worden he, EPST of Etihad was de vraag.

Nou ff zonder dollen,
Ik ben 23, als ik begin ben ik 24, dus 26 als ik mogelijk van een FTO afkom. 5 jaar werken in de zandbak erbij ben ik minstens 31, niet heel oud maar lijkt me niet heel relaxt om dan in Europa onderaan een Senioriteitslijst te komen.

En ja ik ben wel eens in Dubai geweest, vergelijkbaar met Abu Dhabi neem ik aan, niks mis mee maar het blijft een zandbak met 40 graden in de schaduw en je moet wel tegen al dat "gemaakte" kunnen.
Ik geloof ook dat ik ergens tijdens me HBO wel wat rekenen gehad heb dus uitrekenen hoelang ik moet gaan doen over 150.000 terug betalen moet denk ik wel gaan lukken.

Maar misschien heb je wel gelijk hoor en is Etihad een veel beter alternatief. Vooral die opmerking over dat je na terugkomst enkele 1000'en uur jet ervaring achter je naam klopt natuurlijk wel en geeft veel mogelijkheden, maar vooral de niet al te goede verhalen over Etihad qua management enzo spreken me tegen, als bijvoorbeeld Emirates een dergelijk programma zou hebben was het een hele andere kwestie geweest.

Laatst aangepast door vortex-85 : 05-02-2009 om 21:41
Oud 05-02-2009, 21:56   #37
airtrabajo
heeft nog geen status

Uiteindelijk moet je zelf weten wat je doet. En het beroep eist dat je overal ter wereld zou kunnen werken omdat je jammer genoeg niet kan kiezen. EPST heeft een goeie naam maar naar mijn mening helpt dat nu ook niet veel, omdat maatschappijen gewoon weg in personeel gaan snijden.

Ik zit zelf in de olie industrie en heb veel tijd doorgebracht in dit soort landen, je weet echt niet wat je mist !! Je komt heel relax over met betrekking tot het terug betalen van 150000 euro maar ik wil je wel zien als je dat bedrag als debet op je rekening afschrift hebt staan iedere maand.

In ieder geval veel success met je keuzes maar in mijn ogen blijft Etihad een ........................

LIFE OPPORTUNITY !!!

Regards,

AT
Oud 06-02-2009, 00:16   #38
Silvos
heeft nog geen status

Silvos's Avatar

Ik heb ook nooit beweerd dat het een slechte optie was. En ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb tot in de cockpit van een KLM (als het al ooit eens zover komt),Sowieso is het niet mogelijk voor mij om dit jaar nog aan de selecties mee te doen omdat ik mijn certificaten natuurkunde en wiskunde nog moet halen...

Het omschreven scenario is aantrekkelijk maar ik was gewoon geintresseerd in hoe zoiets in de praktijk uitpakt. En inderdaad 150.000 euro is een heel erg hoog bedrag. Ik vind echter wel dat je er erg makkelijk over praat voor iemand die die keuze niet hoeft te maken...
Oud 06-02-2009, 10:40   #39
Terminal Veloci
Quo

Terminal Veloci's Avatar

Bij EPST ben je toch ook geen 150k kwijt? Of wel?
Oud 06-02-2009, 11:00   #40
camel
heeft nog geen status

camel's Avatar

Airworker sinds: Aug 2006
Brevet: ATPL
Typeratings: 767
Uren: 1 jaar
Heren dit lijkt me een no-brainer:

Opleiding met baangarantie daarvoor krijg je een bond voor je opleiding + type van 7 jaar.
Bij de meeste maatschappijen krijg je al een bond van 4/5 jaar voor alleen je type.

En als je na enige tijd de long-haul op gaat kan je nog pendelen ook, als je de zandbak helemaal zat ben.
camel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels