.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 05-09-2012, 20:40   #121
B77W
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2011
Brevet: -
Typeratings: Geen
Uren: Geen idee
Teamgenoot moest vandaag tot half 7 naar school, iemand hier die wat tijden kan posten? Ben nu toch wel benieuwd.
B77W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-09-2012, 21:46   #122
Shockstrut
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2012
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Volgende week:

Laatst aangepast door Shockstrut : 24-09-2012 om 19:06
Shockstrut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 05-09-2012, 21:58   #123
aoleks
Gast
heeft nog geen status

---

Laatst aangepast door aoleks : 17-02-2015 om 10:28
  Met citaat antwoorden
Oud 06-09-2012, 08:18   #124
LPV
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2011
Citaat:
Origineel gepost door aoleks Bekijk Bericht
mochten jullie nog boeken nodig hebben, laat maar weten. ik volg nu een andere opleiding en kan mijn boeken kwijt.
En voor het geval AOLEKS niet (meer) heeft wat jij zoekt ....... ik heb er ook nog aardig wat beschikbaar. Stuur me maar een PM en ik stuur je een opgave van de boeken die ik kwijt wil.
LPV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-09-2012, 11:58   #125
Shockstrut
heeft nog geen status

En hoe bevalt de studie? En hoe ver zijn jullie met het project/paper? inmiddels 3 weken achter de rug, de deadline van de paper komt steeds dichterbij.

Ik heb van verschillende groepjes gehoord dat er al best veel afgehaakt zijn, dat heb ik ook gemerkt aan de hoorcolleges. Eerst moesten de mensen zelfs op de trap gaan zitten omdat er niet genoeg plaatsen waren, nu is dat niet meer zo.
Oud 23-09-2012, 12:09   #126
aoleks
Gast
heeft nog geen status

---

Met citaat antwoorden
Oud 23-09-2012, 16:56   #127
Shockstrut
heeft nog geen status

Citaat:
ik weet niet hoeveel mensen begonnen zijn dit jaar, maar vorig jaar waren we bijna 500 op de eerste dag. einde van het jaar waren het nog maar 140... dus maak je niet druk, het wordt snel "rustig" daar .

project glass cockpit nog steeds?

Dit jaar zijn we met 50 groepjes begonnen, dus zo rond de 400 studenten. En jep, nog steeds glass cockpit.
Oud 24-09-2012, 15:06   #128
Diarto
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2008
Typeratings: fiets, brommer, auto
De hele opleiding is tegenwoordig een lachertje.. Wordt tijd dat er een instroomselectie komt.
Diarto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-09-2012, 15:27   #129
aoleks
Gast
heeft nog geen status

---

Met citaat antwoorden
Oud 24-09-2012, 19:03   #130
Shockstrut
heeft nog geen status

Is het niet zo dat de eerste jaar al een soort van selectie is? vereiste ECTS is dit jaar opgekrikt naar 50, ik weet niet precies of 50 studiepunten makkelijk haalbaar is. Tevens vind ik momenteel het niveau niet echt hoog, maar we zitten immers pas in week 4.

Laatst aangepast door Shockstrut : 24-09-2012 om 20:02
Oud 25-09-2012, 06:55   #131
TheLeftFlyer
Busjes vliegen

Airworker sinds: Feb 2011
Brevet: (frozen)ATPL
Typeratings: A320
Uren: 4 digits
Citaat:
daar zijn de meningen over verdeeld. juist het feit dat er zoveel studenten uitvallen, zegt dat de opleiding fatsoenlijk is. wat mij betreft kunnen ze beter het projecten-gedoe afschaffen, VOLLEDIG! dan heb je pas kwaliteitswinst.

de "slechte" studenten gaan vanzelf naar huis als ze de aerodynamica niet meer snappen op een gegeven moment...
Hoeveel je ook moet kloten aan die projecten en aan mensen moet trekken om het allemaal voor elkaar te krijgen, je leert er belachelijk veel van. Niet alleen het project, ook gewoon het vergaderen en het in een groep werken eromheen. Tegenwoordig stoor ik me er best hard aan als er een vergadering ergens gedaan moet worden met mensen die totaal niet kunnen vergaderen. Je leert duidelijk af te spreken wie wat doet en wanneer, ookal moet het buiten een vergadering om maar in mailtjes onderling uitgelegd worden. Daarbij, als je het project gewoon actief afrondt dan leer je heel wat!

Bij vakken als aerodynamica leerde ik juist altijd minimaal, zodat ik het gewoon haalde met een 7'tje en een maand later was ik het kwijt. Tegenwoordig heb ik die kennis wel weer terug, maar ik ben het er totaal niet mee eens dat je door puur zulke vakken te geven, slimmere/betere studenten krijgt. Door de vergaderingen met projectdocenten en de projecttoetsen aan het einde van de projecten ging ik werkelijk nadenken over de onderwerpen waarover we moesten schrijven, in plaats van simpel iets op papier kwakken terwijl je het eigenlijk maar gedeeltelijk snapt. Uiteindelijk had je dan de theoretische kennis van het onderwerp, met als ondersteuning formules bijvoorbeeld.

My point being: ik vind dat de projecten moeten blijven, omdat ik er simpelweg best veel van geleerd heb, meer dan puur over de onderwerpen waarover we moesten schrijven.
TheLeftFlyer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-09-2012, 07:18   #132
Poeli
/

Brevet: GPL
Uren: 30
Wat bedoel je Shock strut? Doen jullie maar 50 studiepunten per jaar? Een bachelor was er toch 180 in totaal?
Poeli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25-09-2012, 09:47   #133
aoleks
Gast
heeft nog geen status

---

Laatst aangepast door aoleks : 17-02-2015 om 10:27
  Met citaat antwoorden
Oud 25-09-2012, 10:43   #134
Shockstrut
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door TheLeftFlyer Bekijk Bericht
Hoeveel je ook moet kloten aan die projecten en aan mensen moet trekken om het allemaal voor elkaar te krijgen, je leert er belachelijk veel van. Niet alleen het project, ook gewoon het vergaderen en het in een groep werken eromheen. Tegenwoordig stoor ik me er best hard aan als er een vergadering ergens gedaan moet worden met mensen die totaal niet kunnen vergaderen. Je leert duidelijk af te spreken wie wat doet en wanneer, ookal moet het buiten een vergadering om maar in mailtjes onderling uitgelegd worden. Daarbij, als je het project gewoon actief afrondt dan leer je heel wat!
moesten schrijven.
Hier ben ik het ook mee eens, ik vind projecten niet echt geweldig maar wel leerzaam. Zo heb ik een jongen in mijn groep zitten die bijv. bij vergaderingen nooit wat zegt of initiatief durft te nemen. Qua intelligentie zit het wel snor, maar het is jammer dat juist zo'n persoon geen inbreng geeft.

Jullie hebben vast wel zo een persoon in je groepje gehad, hoe gingen jullie er mee om? ik snap wel dat het voor sommige mensen moeilijk is om hun meningen delen, maar het is wel jammer dat ze niet actief mee vergaderen.
Oud 25-09-2012, 16:38   #135
Dynasty
-

Dynasty's Avatar

Airworker sinds: Nov 2010
Typeratings: -
Uren: -
Dan is het aan jullie de taak om die persoon erin te betrekken, door bijv. naar zijn mening te vragen. Hebben jullie ook voorzitter/notulistenrooster. Als die persoon voorzitter is, kan iemand hem misschien helpen een vergadering voor te bereiden.
Dynasty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-09-2012, 15:23   #136
foohke
In the middle of nowhere

Airworker sinds: Nov 2008
Citaat:
Origineel gepost door Poeli Bekijk Bericht
Wat bedoel je Shock strut? Doen jullie maar 50 studiepunten per jaar? Een bachelor was er toch 180 in totaal?
Een kleine aanvulling op wat aoleks zegt: Het verschilt per opleiding hoeveel studiepunten je in je bachelor kunt halen. Mijn opleiding heeft er inderdaad 180, wat neerkomt op 3jaar x 60 punten.
foohke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-09-2012, 15:53   #137
Poeli
/

Brevet: GPL
Uren: 30
Alle bachelor opleidingen worden op termjin wel 180sp denk ik hoor. Net zoals alle master opleidingen 5 jaar gaan duren. Dankzij de Bologna akkoorden.
Poeli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-09-2012, 03:39   #138
TheLeftFlyer
Busjes vliegen

Airworker sinds: Feb 2011
Brevet: (frozen)ATPL
Typeratings: A320
Uren: 4 digits
Citaat:
Origineel gepost door Shockstrut Bekijk Bericht
Hier ben ik het ook mee eens, ik vind projecten niet echt geweldig maar wel leerzaam. Zo heb ik een jongen in mijn groep zitten die bijv. bij vergaderingen nooit wat zegt of initiatief durft te nemen. Qua intelligentie zit het wel snor, maar het is jammer dat juist zo'n persoon geen inbreng geeft.

Jullie hebben vast wel zo een persoon in je groepje gehad, hoe gingen jullie er mee om? ik snap wel dat het voor sommige mensen moeilijk is om hun meningen delen, maar het is wel jammer dat ze niet actief mee vergaderen.
Tjah, er is niet veel aan te doen. Wat ik meestal probeerde was zulke mensen zich meer op hun gemak te laten voelen. Ga een paar keer de lax in met z'n allen, doe wat buiten het project om etc. Ook gewoon kritiek geven tijdens een vergadering dat hij z'n mond ook eens moet open trekken en als hij voorzitter is gewoon zeggen dat je vindt dat hij niet genoeg voorzitterschap toont. Ik neem aan dat je ook nog wekelijks kritiek moet leveren op de voorzitter/notulist van de week ervoor? Prima om het daar in te verwerken lijkt me. Het is hard om kritiek te krijgen, maar vaak wel essentieel.

Komt het dan nog steeds niet aan dan kan je er weinig aan doen. Zolang hij goede stukken aflevert scheelt het al flink wat aan ergernissen, bij mij in ieder geval :P
TheLeftFlyer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28-09-2012, 18:23   #139
Shockstrut
heeft nog geen status

Na de herfstvakantie is het zover.. de eerste tentamens. Hoe staan jullie ervoor?

Laatst aangepast door Shockstrut : 20-10-2012 om 15:38
Oud 06-02-2013, 22:28   #140
Thermiekvogel
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2009
---

Laatst aangepast door Thermiekvogel : 03-02-2014 om 15:28
Thermiekvogel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-02-2013, 22:57   #141
B77W
heeft nog geen status

Gaat niet zomaar lijkt mij.
Al contact opgenomen?
Bij mij was het toen in 5 minuten geregeld.
Oud 07-02-2013, 11:46   #142
aoleks
Gast
heeft nog geen status

---

Laatst aangepast door aoleks : 17-02-2015 om 10:24
  Met citaat antwoorden
Oud 08-05-2013, 16:30   #143
B77W
heeft nog geen status

2013-2014 Aviation Studies

2013-2014

Wie gaat er aankomend schooljaar in Amsterdam zwoegen?

Zou Logistics doen, ga nu alsnog Studies doen. Ik heb in ieder geval al wat tijd gestoken in de opdrachten en de 3 problemen opgelost.
Oud 06-06-2013, 19:46   #144
B77W
heeft nog geen status

Voor diegene die zich stil houden en er volgend jaar wel bij zijn..

Overigens zijn de projecten vervangen door iedere 5 weken een kernthema, zoals "De Kunst van het vliegen." Mij lijken de projecten van de Basic Six en het vliegveld leuker, maar we gaan nu dus meer individuele opdrachten doen, ik hoop ook iets in die richting..

Ook zouden er compleet andere boeken komen, maar of dit echt echt echt zo is, dat weet ik niet.
Oud 09-06-2013, 22:30   #145
Shockstrut
heeft nog geen status

Ik heb inderdaad van een docent vernomen dat volgend schooljaar alles anders wordt. Ze zijn van plan om meer exacte vakken zoals natuurkunde en mechanica in projecten toe te passen, en wellicht kleinere groepjes van 4-6 ipv 8-9. Dat laatste heb ik zo m'n twijfels over, zeker in het begin van het schooljaar, want dan stoppen er namelijk heel veel studenten. Ik heb zelfs groepjes gezien waar er maar 4 over bleven van de 8.

Anderzijds, vind ik het wel weer noodzakelijk. Gezien het feit dat projecten zoals basic six, flight controls en airport ops al jarenlang worden gegeven en elk jaar de opdracht maar ietsjes anders is. Hoop overigens wel dat alles goed gaat ivm de nieuwe projecten, zelfs de huidige projectboeken zijn zo vaag als nog wat.
Oud 10-06-2013, 11:27   #146
machoman
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2012
Ik heb mij al in geschreven voor aviation studies 2013-1014.
Alleen heb ik nog wel mijn twijfels, ik heb het idee dat het een studie is waar veel leuke interessante vakken bij elkaar gepropt zijn en dat je na je studie van alles een beetje weet.
ik vraag me dan af hoe het zit na je studie? er zijn best veel mensen die aan deze opleiding beginnen, zo'n 400 waar 50% weer van af valt.
waar moeten in hemelsnaam de 200 mensen die per jaar afstuderen werk vinden?
Natuurlijk is het op het moment in elke sector lastig werk vinden, maar toch twijfel ik nog een beetje.
Iemand die hier wat over kan vertellen? iemand die niet voor de HvA werkt. (=

Groet Macho
machoman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2013, 11:58   #147
B77W
heeft nog geen status

Je moet natuurlijk ook buiten de grenzen kijken eh
Nederland is klein, buiten NL ligt meer.

Er werd niet echt duidelijk over de projecten gesproken (typisch HvA?) en toen ik het vroeg tijdens het welkomsgesprek, was het opeens dat dat klopte.

Basic Six lijkt mij een leuk project, maar als we een project hebben bij ieder kernthema, vraag ik me toch echt af waar het heen gaat. Een project over de Kunst van het vliegen, naja..

We zullen hopelijk de boekenlijst tijdig tegemoet zien.
Oud 10-06-2013, 12:45   #148
machoman
heeft nog geen status

B77W jij begint dus ook dit jaar? was jij er ook op 6 juni?
Oud 10-06-2013, 12:56   #149
B77W
heeft nog geen status

Ja en Ja.

11:00
Oud 10-06-2013, 13:09   #150
aa119
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2013
@machoman,

Heb HvA aviation studies gedaan. Richting engineering. In 2011 afgerond na een half jaar afstuderen in het buitenland. na 3 weken solliciteren had ik een baan in nl bij een maatschappij. Daar een jaar gewerkt, veel ervaring opgedaan en nu een baan bij een maatschappij in het midden-oosten.

Genoeg vraag naar ingenieurs.

pm me maar voor meer info.
aa119 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2013, 13:30   #151
machoman
heeft nog geen status

thanks aa119, ik heb je een privťbericht gestuurd.

@ B77W dan ga ik jou gauw zien in september tussen de 400 man.
Al weet ik natuurlijk niet wie je bent, maar dat komt dan wel.
Oud 11-06-2013, 07:51   #152
Dirt Diver
heeft nog geen status

Brevet: Geen
Uren: Geen
Ex student

Ben ook ex student van de opleiding Aviation Engineering, afgestudeerd in Dec 2010.
Kijk terug op 4 leuke jaren
Ook ondanks dat het niet allemaal zo makkelijk ging begonnen met 273, afgestudeerd met ruime 60 mensen (lijkt wel beetje op een veldslag toch wel een aantal kameraden verloren)

Tijdens mijn opleiding heb ik stage gelopen bij CHC HN op de engineering department.
Mijn afstudeeropdracht heeft plaats gevonden bij het NLR op de AVHA - Helikopters & Aero-akoustiek afdeling.

Na mijn studie heb ik 3 maanden lang sollicitaties rond gestuurd (ong 32), helaas zat de luchtvaart in een dip en was er dus geen kans op een baan (gericht op de helikopter wereld).
Omdat de vooruitzichten in de nabij toekomst niet zouden verbeteren toch ook maar buiten de luchtvaart wezen kijken en een baan gevonden bij ASML.
ASML is een bedrijf dat opereert in de semiconductor industrie.
Voor hun ben ik de machines gaan instaleren en troubleshooten wereld wijd (SIE, System Install Engineer).
Het is dan wel niet de vliegtuig wereld maar het zijn ongelooflijk advanced machines (2 NM overlay).
Vooral als je bedenkt dat 80% van alle chips in de wereld is mede mogelijk gemaakt door een ASML machine.

Helaas alleen besmet met het luchtvaart virus is er niet zo gemakkelijk om er van af te komen
Het idee is ook om toch nog weer terug te keren de helikopter wereld in.
Dirt Diver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-06-2013, 11:58   #153
machoman
heeft nog geen status

Dirt Driver bedankt voor je antwoord.

Ik dacht dat je met de Bachelor of engineering die je krijgt bij Aviation alleen een luchtvaart gerelateerde baan kan vinden, het is al een hele opluchting dat dat niet zo is.
Ik zie al dat ik mij geen zorgen hoef te maken.
Succes met het vinden van een baan in de helikopter wereld!

Groet Macho
Oud 11-06-2013, 13:08   #154
PPP
wars van status

PPP's Avatar

Brevet: PPL
Typeratings: SEP
Uren: >250
Citaat:
Origineel gepost door machoman Bekijk Bericht
Ik dacht dat je met de Bachelor of engineering die je krijgt bij Aviation alleen een luchtvaart gerelateerde baan kan vinden, het is al een hele opluchting dat dat niet zo is.
Een groot deel van de afgestudeerden aan HBO of WO vindt een baan in een andere richting dan waarin ze gestudeerd hebben. Zie zo'n studie meer als een bewijs dat je een bepaald niveau hebt. Ik ken een bedrijf waar ze maandelijks tien nieuwe afgestudeerden aannemen om er IT-ers van te maken. De richting van de HBO- of WO-opleiding is daarbij niet belangrijk. Andere kwaliteiten wel, maar die leer je niet op school. Als je geschikt bevonden word krijg je een betaald traineeship om het IT-vak te leren.
PPP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-06-2013, 13:36   #155
Dirt Diver
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door machoman Bekijk Bericht
Dirt Driver bedankt voor je antwoord.

Ik zie al dat ik mij geen zorgen hoef te maken.
Succes met het vinden van een baan in de helikopter wereld!

Groet Macho
Ze hebben hier bij ASML nog niet eens om mijn diploma gevraagd
Het gaat er om dat je basis kennis techniek heb en de rest leer je in het bedrijf.
Ik heb 3 maanden hier in NL gezetten en toen was het gelijk hup naar China
Gewoon in het diepe gooien en kijken of je drijft
Oud 28-06-2013, 19:37   #156
Thermiekvogel
heeft nog geen status

---

Laatst aangepast door Thermiekvogel : 03-02-2014 om 15:26
Thermiekvogel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-06-2013, 19:28   #157
B77W
heeft nog geen status

Ik ga niet naar AIR, dat gedoe in BelgiŽ kan ik altijd nog, ik kan tijdens de dagen ook nog werken, aangezien de week erna ik wellicht werkloos kan zijn..

Ik ga eerst kijken wie er allemaal de kerst overleven, dan begin ik te kijken voor een kamer, zit iedere maand krap bij kas, dus wellicht blijft het lekker treinen..
Oud 30-06-2013, 14:43   #158
Dirt Diver
heeft nog geen status

N/A
Oud 30-06-2013, 17:44   #159
Shockstrut
heeft nog geen status

www.studentenwoningweb.nl

Inschrijven! Wellicht kan je nog een redelijke kamer krijgen voor kerst.
Oud 30-06-2013, 20:22   #160
B77W
heeft nog geen status

Website doet het niet (op dit moment?)
Is dat alleen voor A'dam?
Antwoord