.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 26-07-2011, 20:30   #121
V1Rotate
Status? Heb ik nog LAAAANG
niet

V1Rotate's Avatar

Airworker sinds: May 2010
Brevet: F ATPL
Typeratings: B737-300/900, LPE 6
Uren: 600
Nou afgelopen zondag toen ik KLM vliegtuig instapte in Wenen was de deur mooi dicht. Ik respecteer uiteraard de regels, maar ik vind dit erg jammer. En dat door een stel idioten, die even wilde testen of je door een paar gebouwen heen kon vliegen zonder kleerscheuren.

Bij het uitstappen was cockpit wel open, maar stond de Piloot voor mn uitzicht. Erg jammer.
Maja. Zoals ik al zei. Ik respecteer uiteraard de regels.

Nog even en ik zie het dagelijks. Hoop ik.

Laatst aangepast door Diana : 26-07-2011 om 21:06 Reden: Tekst aangepast ivm wijzigingen in tekst nanouair.
V1Rotate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26-07-2011, 22:14   #122
Boer
I still jerk off manually

Boer's Avatar

Airworker sinds: Dec 2000
Brevet: ATPL/GMB
Typeratings: E170/175/190/195, Fokker 50/60
Uren: >5000
Citaat:
Origineel gepost door V1Rotate Bekijk Bericht
Nou afgelopen zondag toen ik KLM vliegtuig instapte in Wenen was de deur mooi dicht. Ik respecteer uiteraard de regels, maar ik vind dit erg jammer. En dat door een stel idioten, die even wilde testen of je door een paar gebouwen heen kon vliegen zonder kleerscheuren.

Bij het uitstappen was cockpit wel open, maar stond de piloot voor mn uitzicht. Erg jammer.
Maja. Zoals ik al zei. Ik respecteer uiteraard de regels.

Nog even en ik zie het dagelijks. Hoop ik.
Sorry, ik heb vakantie......anders......
Boer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 06-11-2011, 22:18   #123
FlyingSharkB747
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2011
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Ik mocht een keer een hele vlucht meemaken in de cockpit toen ik klein was. Ik was toen zes en we vlogen van Bonaire naar Curaçao in een Dash8-400. Voor de vlucht had ik namelijk gevraagd of ik even in de cockpit mocht kijken en verteld dat ik later Piloot wou worden. Ik heb ook nog communicatie tussen toren en ons mogen meeluisteren. Geweldige ervaring was dat.
FlyingSharkB747 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-11-2011, 17:50   #124
Dimona
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2008
Brevet: PPL-A
Typeratings: TMG + MLA
Uren: Niet Onaardig
Citaat:
Origineel gepost door MikeSierraFox Bekijk Bericht
In 1987 ging ik voor het eerst met het vliegtuig op vakantie. Dat was met een 747 van Garuda Indonesia in combinatie met KLM.

Ik was toen 16 en vroeg of ik samen met mijn zus in de cockpit mocht kijken. Dat mocht. Iedereen die dit had gevraagd, werd in toerbeurt opgehaald. Wat ik mij ook nog voor de geest kan halen is dat we wel mochten filmen en fotograferen maar zonder flits. Al die knopjes en metertjes hebben toen veel indruk gemaakt op mij. Ook het feit dat de piloot en co-piloot uitleg gaven zonder dat ze met hun handen aan de knuppel zaten, is mij altijd bijgebleven. Ik wist toen niet dat er ook zoiets was als de automatische piloot.

Ik ga 11 mei naar Cuba en zou graag weer eens in de cockpit kijken.

Mag je tegenwoordig nog steeds in de cockpit kijken of is dat verleden tijd na 9/11 in New York??

Graag jullie ervaringen.

Groetjes
Esther

Groetjes
Esther, er zijn nogal wat "World Air Route" filmjes verkrijgbaar van verschillende luchtvaartmaatschappijen en type vliegtuigen waarin uitleg wordt gegeven.

Je kunt ook deze Flightsim animatie in 4 delen, die ik persoonlijk beter vind, met alle toeters en bellen in de cockpit vanaf de voorbereiding vd vlucht tot het einde aan de gate/stand bekijken op YouTube en zelfs in 1080 High Definition (zie je echt alles in detail) met een KLM Boeing 767 van Stuttgart Duitsland naar Innsbruck Oostenrijk.

http://www.youtube.com/results?searc...y=klm763&uni=1
Dimona is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-11-2011, 18:38   #125
V C C
heeft nog geen status

V C C's Avatar

Airworker sinds: May 2007
Brevet: CPL ME-IR
Typeratings: Nomad
Uren: nooitgenoeg
Citaat:
Origineel gepost door Dimona Bekijk Bericht
Esther, er zijn nogal wat "World Air Route" filmjes verkrijgbaar van verschillende luchtvaartmaatschappijen en type vliegtuigen waarin uitleg wordt gegeven.

Je kunt ook deze Flightsim animatie in 4 delen, die ik persoonlijk beter vind, met alle toeters en bellen in de cockpit vanaf de voorbereiding vd vlucht tot het einde aan de gate/stand bekijken op YouTube en zelfs in 1080 High Definition (zie je echt alles in detail) met een KLM Boeing 767 van Stuttgart Duitsland naar Innsbruck Oostenrijk.

http://www.youtube.com/results?searc...y=klm763&uni=1
Wederom een gevalletje "wij van WC-eend"....
V C C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-11-2011, 18:59   #126
Max Rate
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jun 2011
Brevet: ATPL (A)
Typeratings: Meerdere stofzuigers
Uren: Twee keer de helft.
Citaat:
...Je kunt ook deze Flightsim animatie in 4 delen, die ik persoonlijk beter vind, met alle toeters en bellen in de cockpit vanaf de voorbereiding vd vlucht tot het einde aan de gate/stand bekijken op YouTube en zelfs in 1080 High Definition (zie je echt alles in detail) ...
Hahaha, ja veel beter dan in het eggie

In dezelfde categorie, maar dan een kijkje "achter de schermen" (let op de woordspeling )

http://www.youtube.com/watch?v=Jy68D...e_gdata_player
Max Rate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-11-2011, 22:37   #127
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Airworker sinds: Sep 2011
Brevet: ATPL
Typeratings: RJ85 / 737 300-900 / Airbus 32F
Uren: 6k +
Citaat:
Origineel gepost door QNH Bekijk Bericht
Jup, dat is ook de reden dat ik toch altijd even kijk. Maar toen ik de druk helemaal niet zag dalen bedacht ik me dat de cabine ook niet gebouwd is om 1013 millibar van binnen te hebben terwijl we buiten op 500 millibar zitten. Denk Southwest en Aloha.

Ok , er kijkt hier iemand te veel Discovery..
Klok/klepel , enz.
Peer van Eersel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-11-2011, 15:40   #128
Dimona
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Max Rate Bekijk Bericht
Hahaha, ja veel beter dan in het eggie

In dezelfde categorie, maar dan een kijkje "achter de schermen" (let op de woordspeling )

http://www.youtube.com/watch?v=Jy68D...e_gdata_player
Toch grappig om te weten dat er in de laatste paar jaar, 2 captains van respectievelijk een A340 en 737-800 uit de lucht zijn gehaald die met vervalste papieren daadwerkelijk voor hun brood vlogen en het... op deze manier hebben geleerd... Zo ken ik ook een PC flightsim jockey die in een Level-D sim op Schiphol zeer geroutineerd en tot stomme verbazing van de instructor een perfect approach en landing neerzette met een 767-300 ER Duszzzz...
Oud 23-11-2011, 13:35   #129
Cpt Oveur
...and don't call me Shirley

Cpt Oveur's Avatar

Airworker sinds: Nov 2010
Typeratings: MD11
Uren: +-6K
Citaat:
Toch grappig om te weten dat er in de laatste paar jaar, 2 captains van respectievelijk een A340 en 737-800 uit de lucht zijn gehaald die met vervalste papieren daadwerkelijk voor hun brood vlogen en het... op deze manier hebben geleerd... Zo ken ik ook een PC flightsim jockey die in een Level-D sim op Schiphol zeer geroutineerd en tot stomme verbazing van de instructor een perfect approach en landing neerzette met een 767-300 ER Duszzzz...
Vergeet even niet dat we al die opleiding niet krijgen voor ons dagelijks werk, maar voor die ene dag dat je beter in bed had kunnen blijven. Met een paar hints krijgt iedere FS-Jockey wel een airliner heel op de baan (mocht aan het begin van de vliegschool ook al eens een rondje in de 737 sim vliegen). Maar dat betekent nog niet dat je daar de veiligheid van je passagiers en de reputatie van je hele bedrijf aan op kunt hangen. Zolang alles standaard loopt dan kan je het best uit een boekje leren, maar voor die ene dag dat het begint te roken uit het vooronder wens je niemand bij zo een Piloot aan boord te zitten.
Cpt Oveur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-11-2011, 13:53   #130
dash8pilot
Staat u/s

Airworker sinds: Sep 2007
Brevet: ATPL ME/IR
Typeratings: Dash 8-300/400, Embraer 195
Uren: 5000+
Precies! Of zoals ik een een keer ergens gelezen heb (misschien was het wel hier op Airwork?)

We worden niet betaald voor wat we doen, maar voor wat we kunnen doen
dash8pilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-11-2011, 15:41   #131
49015
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: A320, ex 737
Uren: Tegen de negen
Citaat:
Ik heb vroeger heel vaak naar ER gekeken en ik kan met mijn operatiesimulator ook feilloos de appendix vinden. Iets anders wordt het als ik daadwerkelijk met mijn scalpel jouw buik open moet snijden, met alle bloed, slijm, stank en niet te vergeten jouw leven in en op mijn handen. En dat 4x per dag, 5 dagen per week, 900 uur per jaar

Ik weet zeker dat de meeste geroutineerde flightsimmers geen enkel probleem hebben met het vliegen van een level-D flight sim, zo moeilijk is het ook weer niet om een jet op een klaarlichte dag neer te zetten. Maar zelfs tijdens een routinevlucht is een 'echte' Piloot met duizend-en-een andere zaken bezig, het vliegen zelf is bijna een bijkomstigheid. Pilotenwerk is zoveel meer dan even de motoren aan en van A naar B, anders kon je de eerste de beste NLS-er al in de linkerstoel stoppen van een 737.

Zo, ik heb gehapt. Ik kon het niet laten.

Laatst aangepast door 49015 : 23-11-2011 om 15:52
49015 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-11-2011, 15:46   #132
J.I.P
heeft nog geen status

J.I.P's Avatar

Airworker sinds: Nov 2006
Typeratings: De original oerbus en de oerbus 2.0
Uren: nog steeds logboek 1
geval A340 ken ik overigens niet. Maar die 737-800 had gewoon een volledige opleiding gedaan echter was deze verlopen als ik het mij goed kan herinneren...
J.I.P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-11-2011, 01:09   #133
PH-JPC
Dark side of the moon

PH-JPC's Avatar

Airworker sinds: Jan 2003
Typeratings: 747-400/-8
Uren: 8000+
Jongens er zit er gewoon 1 te trollen hier... negeren is het devies dan ook.

(en als het geen trollen is dan is het wel een heel zielig vertoon)
PH-JPC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-11-2011, 23:10   #134
Dimona
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door PH-JPC Bekijk Bericht
Jongens er zit er gewoon 1 te trollen hier... negeren is het devies dan ook.

(en als het geen trollen is dan is het wel een heel zielig vertoon)
Trollen? nee hoor... waarom? als die Esther de tip krijgt om de World Air Route series eens te bekijken om meer inzicht te krijgen in het cockpitgebeuren omdat dat sinds 9/11 niet meer kan en er dan een tip gegeven wordt om wellicht ook die simulatie in FSX eens te bekijken wat nog meer info oplevert dan die oude WAR video's beginnen er gelijk met zichzelf ingenomen ATPLértjes te reutelen over wij van WC eend en belachelijke man bijt hond linkjes te plaatsen...

Dat noem ík nou trollen...

Geef eens inhoudelijk commentaar dan op de FSX simulatie, wat klopt er niet t.a.v. de werkelijkheid?

Dat er in werkelijkheid heel veel flightsimmers zijn die óók de noodprocedures kunnen dromen ontgaat jullie geloof ik. Flightsimming op de pc is de laatste jaren flink veranderd hoor. Northrop Grumman heeft de rechten van Microsoft gekocht voor verdere integratie in haar professionele level-d simulators. je zou verbaasd staan hoeveel airmchair pilots perfecte SID's & Stars vliegen, ATC afhandelen in hun uppie (jullie zijn met 2) en enginefire simuleren inclusief de PAN of Mayday procedures online via real ATC. Nee, ze kunnen niet in de avionicsruimte duiken, dat niet nee maar daar gaat het niet om. Kom eens uit die ivoren toren...
Oud 29-11-2011, 23:42   #135
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
Citaat:

Geef eens inhoudelijk commentaar dan op de FSX simulatie, wat klopt er niet t.a.v. de werkelijkheid?
Het verschil is dat het niet echt is. Als je met FSX crasht, begin je gewoon weer opnieuw. Crash je met een echt toestel dan is het ECHT game over.

Dit lijkt misschien triviaal, maar dat is het zeker niet. Dit heeft een zekere invloed op je geestelijke gesteldheid, wanneer je een landing moet maken.

De (visuele) inputs die je krijgt vanaf ongeveer 500' op de approach, heb ik op nog geen enkele simulator realistisch weergegeven zien worden. Hier ligt dan ook meestal het probleem voor nieuwe vliegers van grote jets.
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-11-2011, 23:58   #136
PH-JPC
Dark side of the moon

PH-JPC's Avatar

Airworker sinds: Jan 2003
Typeratings: 747-400/-8
Uren: 8000+
@ Dimona; ten eerste is je enigszins arrogante maar vooral denigrerende houding ten opzichte van het 'echte' vliegen een doorn in het oog van mensen die wel dagelijks met een echte kist in de lucht hangen.
Ik geloof best dat je alle checklisten kan kennen, lezen en wellicht zelfs kan toepassen. Alle knopjes kennen en de standard callouts uit je hoofd leren is ook niet het lastigste.
Wel wordt het ineens een heel ander verhaal als je daar zelf zit, ATC druk/chaotisch/onverstaanbaar is terwijl je (bv) alles uit de kast moet halen om die bui niet in te vliegen en er 1001 zaken aan je hoofd spelen waar je als FlightSimmer geen seconde druk om hoeft te maken.
Zo noem ik het weer, gebrekkige ATC, financiële druk, vermoeidheid, problemen met crew, werk/rusttijden etc etc en niet in de laatste plaats verantwoordelijkheid over de enorme hoeveelheid geld die er mee gemoeid is als je meer brandstof verstookt dan nodig of zelfs besluit uit te wijken.
En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijke technische mankementen die het tot een echte uitdaging kunnen maken nu en dan.
(plus inderdaad de gebrekkige simulatie van ingewikkelde aerodynamische effecten op lagere hoogte / tijdens de landing).

Mij zal je niet horen zeggen dat het het zwaarste beroep is, maar ga ajb niet als flightsimmer verkondigen dat het echte vliegen niet zoveel voorstelt omdat je de procedures kent en weet waar de knopjes zitten. Vliegen is meer dan alleen de knopjes omzetten en de automatische Piloot bedienen.
PH-JPC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2011, 00:53   #137
Dimona
heeft nog geen status

Citaat:
@ Dimona; ten eerste is je enigszins arrogante maar vooral denigrerende houding ten opzichte van het 'echte' vliegen een doorn in het oog van mensen die wel dagelijks met een echte kist in de lucht hangen.
Ik geloof best dat je alle checklisten kan kennen, lezen en wellicht zelfs kan toepassen. Alle knopjes kennen en de standard callouts uit je hoofd leren is ook niet het lastigste.
Wel wordt het ineens een heel ander verhaal als je daar zelf zit, ATC druk/chaotisch/onverstaanbaar is terwijl je (bv) alles uit de kast moet halen om die bui niet in te vliegen en er 1001 zaken aan je hoofd spelen waar je als FlightSimmer geen seconde druk om hoeft te maken.
Zo noem ik het weer, gebrekkige ATC, financiële druk, vermoeidheid, problemen met crew, werk/rusttijden etc etc en niet in de laatste plaats verantwoordelijkheid over de enorme hoeveelheid geld die er mee gemoeid is als je meer brandstof verstookt dan nodig of zelfs besluit uit te wijken.
En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijke technische mankementen die het tot een echte uitdaging kunnen maken nu en dan.
(plus inderdaad de gebrekkige simulatie van ingewikkelde aerodynamische effecten op lagere hoogte / tijdens de landing).

Mij zal je niet horen zeggen dat het het zwaarste beroep is, maar ga ajb niet als flightsimmer verkondigen dat het echte vliegen niet zoveel voorstelt omdat je de procedures kent en weet waar de knopjes zitten. Vliegen is meer dan alleen de knopjes omzetten en de automatische piloot bedienen.
Je mist de clou en snapt de topic niet, laat verder maar...
Oud 30-11-2011, 01:10   #138
Boeing747
Niet meer en niet minder dan
een ander

Boeing747's Avatar

Airworker sinds: Apr 2009
Brevet: Typediploma
Typeratings: MacBook
Uren: 747 APM
Citaat:
Origineel gepost door Koning Lucht Bekijk Bericht
Het verschil is dat het niet echt is. Als je met FSX crasht, begin je gewoon weer opnieuw. Crash je met een echt toestel dan is het ECHT game over.
Dit lijkt misschien triviaal, maar dat is het zeker niet. Dit heeft een zekere invloed op je geestelijke gesteldheid, wanneer je een landing moet maken.
Wat KL hier noemt heeft volgens mij alles te maken met verantwoordelijkheid.
Er zijn lieden die in een auto stappen, ook heel echt, maar helaas zonder enig besef van verantwoordelijkheid. Ze gaan met hun auto om alsof het een speeltje is, maar dat is een auto niet, net zo min als een vliegtuig dat is. Het hoeft maar 1x mis te gaan en de ellende is niet te overzien.

De invloed die verantwoordelijkheid als het goed is op je geestelijke gesteldheid heeft, komt bijvoorbeeld ook om de hoek als je een examen moet doen. Kortom, een heel andere 'sensatie' dan wanneer je thuis op je computer een proefexamen doet.

Weet je wat mij vaak opvalt? Dat iets dat er heel makkelijk uitziet juist vaak zo bar moeilijk is. Als iemand fantastisch gitaar speelt (Eric Clapton), of keigoed schaatst (Sven kramer), of een perfecte landing maakt, lijkt het makkelijk (fluitje van een cent). Terwijl als iemand valse noten produceert, met zijn tong op zijn schoenen de laatste meters van een lange afstandsrit aflegt of een vliegtuig stuiterend op de baan zet, dan zie je hoe moeilijk dat het is (bloed, zweet en tranen).

Boeing747 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2011, 01:30   #139
Dimona
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Boeing747 Bekijk Bericht
Wat KL hier noemt heeft volgens mij alles te maken met verantwoordelijkheid.
Er zijn lieden die in een auto stappen, ook heel echt, maar helaas zonder enig besef van verantwoordelijkheid. Ze gaan met hun auto om alsof het een speeltje is, maar dat is een auto niet, net zo min als een vliegtuig dat is. Het hoeft maar 1x mis te gaan en de ellende is niet te overzien.

De invloed die verantwoordelijkheid als het goed is op je geestelijke gesteldheid heeft, komt bijvoorbeeld ook om de hoek als je een examen moet doen. Kortom, een heel andere 'sensatie' dan wanneer je thuis op je computer een proefexamen doet.

Weet je wat mij vaak opvalt? Dat iets dat er heel makkelijk uitziet juist vaak zo bar moeilijk is. Als iemand fantastisch gitaar speelt (Eric Clapton), of keigoed schaatst (Sven kramer), of een perfecte landing maakt, lijkt het makkelijk (fluitje van een cent). Terwijl als iemand valse noten produceert, met zijn tong op zijn schoenen de laatste meters van een lange afstandsrit aflegt of een vliegtuig stuiterend op de baan zet, dan zie je hoe moeilijk dat het is (bloed, zweet en tranen).

Ik heb een aantal jaren professionele fotostudio's voorzien van Technische camera's en flitsapparatuur. Ik ben in die jaren amateurfotografen tegengekomen die beter werk af wisten te leveren dan een gemiddelde pro... daar zijn legio voorbeelden in andere segmenten maar is het punt niet. Waar het om gaat is het feit dat een, laten we het dan maar ook een PC Sim amateurvlieger noemen, een film heeft gemaakt van een complete opname van EDDS naar LOWI (wat één van de lastigste procedures is in Europa) met alle toeters en bellen die voor een pro wellicht als dagelijkse kost over komt maar voor een Piloot in spé, (de topic starter) die tenslotte graag meer wilde weten wat er zoal op de flightdeck afspeelt, interessant kan zijn.

Mijn probleem is dat deze door een aantal ATPLérs gelijk naar het lachhoekje wordt geschopt als ware het maar een spelletje en absoluut niet waard en relevant om te bekijken want het benaderd de werkelijkheid totaal niet.

Nou, als level-D sim instructeurs VERBAASD zijn over zoveel kennis en kunde van Flightsimpiloten die hun spaarcentjes bij elkaar harken om het eens niet achter de statische PC te doen maar in een echte 6 asser, mag je jezelf dan toch wel eens achter je oren gaan krabben of zoveel arogantie of ivoren toren gedrag als heuse ATPLer met ratings zus en zo nog wel van deze tijd is.

Als jullie je check doen in de Level-D voor de noodprocedures, wordt je ook geacht om alles volgens het boekje uit te voeren zonder dat je écht kunt crashen.
Op dat moment ben je dus ook maar een Simpiloot...

DAT is mijn punt in dit verhaal...
Oud 30-11-2011, 01:38   #140
Dimona
heeft nog geen status

Citaat:

Mij zal je niet horen zeggen dat het het zwaarste beroep is, maar ga ajb niet als flightsimmer verkondigen dat het echte vliegen niet zoveel voorstelt omdat je de procedures kent en weet waar de knopjes zitten. Vliegen is meer dan alleen de knopjes omzetten en de automatische piloot bedienen.
Nou, je ziet in mijn airwork info dat ik maar een PPLér ben maar wat je niet ziet is wat niét meer current is dus kom mij niet de les lezen over het verschil van met een echte kist de lucht in gaan. Daar GAAT het ook helemaal niet over... en wil ik het verder maar bij laten.
Oud 30-11-2011, 07:50   #141
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Brevet: Brevet
Typeratings: Typeratings
Uren: Vlieguren
Citaat:
Je mist de clou en snapt de topic niet, laat verder maar...
De topic?
De enige die de boodschap in zijn geheel mist ben jij.
Naja, het is precies jouw reactie waarom andere nu ook gaan zeggen, laat verder maar....
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2011, 09:59   #142
XanderFly
Heeft behoefte aan status

XanderFly's Avatar

Airworker sinds: Jul 2010
Brevet: (f)ATPL/FI/Master
Typeratings: B737NG
Uren: 1000+
Ontopic

Iemand een idee of je bij ArkeFly nog een kijkje kan nemen in de cockpit? Ik vlieg volgende week met hen naar Curacao.
XanderFly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2011, 11:25   #143
Boeing747
Niet meer en niet minder dan
een ander

Boeing747's Avatar

Airworker sinds: Apr 2009
Brevet: Typediploma
Typeratings: MacBook
Uren: 747 APM
Citaat:
Als jullie je check doen in de Level-D voor de noodprocedures, wordt je ook geacht om alles volgens het boekje uit te voeren zonder dat je écht kunt crashen.
Op dat moment ben je dus ook maar een Simpiloot...
DAT is mijn punt in dit verhaal...
Lees nog even wat ik schreef over verantwoordelijkheid, geestelijke gesteldheid en een examen (vergelijkbaar met een profcheck) of een proefexamen doen.

Je hebt het trouwens over captains die zonder Brevet resp. op een A340 en een 737-800 vlogen. Kan je me een bron of medium noemen waar je je op baseert wat betreft die A340-vlieger? Ik heb die info nergens kunnen vinden.

Citaat:
Nou, als level-D sim instructeurs VERBAASD zijn over zoveel kennis en kunde van Flightsimpiloten die hun spaarcentjes bij elkaar harken om het eens niet achter de statische PC te doen maar in een echte 6 asser, mag je jezelf dan toch wel eens achter je oren gaan krabben of zoveel arogantie of ivoren toren gedrag als heuse ATPLer met ratings zus en zo nog wel van deze tijd is.
Citaat:
Nou, je ziet in mijn airwork info dat ik maar een PPLér ben maar wat je niet ziet is wat niét meer current is dus kom mij niet de les lezen over het verschil van met een echte kist de lucht in gaan. Daar GAAT het ook helemaal niet over... en wil ik het verder maar bij laten.
Dat sommige ATPL'ers erin uitblinken om hoog van de cockpit kunnen blazen, tja... Of ze dat vooral doen in reactie op mensen die lager in de piramide staan? Ik denk dat je als 'lagere piramideriaan' iets dergelijks vooral kunt beleven als je naar hun idee onzin verkondigt.
Vraag is natuurlijk altijd weer wat onzin is en wie dat bepaalt.
Zolang ATPL'ers zich dat recht toe-eigenen waar het het vliegen van een 'echte kist' betreft, lijkt het me niet meer dan logisch dat zij hier het meeste recht van spreken hebben.
Ik sta soms werkelijk versteld dat mensen die zelfs nog op de middelbare school zitten antwoorden geven op vragen die toch niet voor niets op een pilotenforum worden gesteld.
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook wel voorbeelden gezien van reacties van ATPL'ers in topics over compleet andere zaken waarbij ik dacht: vlieger, houd je bij je flightdeck en laat je niet zo leiden door wat er bij Brevet, TR en uren van iemand staat vermeld.
Kom maar op met de feedback!

Boeing747 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2011, 11:58   #144
49015
heeft nog geen status

Jammer dimona, ik ben inhoudelijk op je post ingegaan, maar daar reageer je niet op.
Oud 30-11-2011, 13:09   #145
Dimona
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door 49015 Bekijk Bericht
Jammer dimona, ik ben inhoudelijk op je post ingegaan, maar daar reageer je niet op.
Nou, wil ik best even doen hoor, je gaf zelf al helder de verschillen aan en dat is prima natuurlijk. Kennelijk heb je zelf ervaring met simmers en natuurlijk zit er een groot verschil tussen Virtual en Reality... De procedures, planning en ATC afhandeling zijn echter exact hetzelfde. Klopt, je kunt niet echt crashen, je hebt niet de workload en de verantwoording en al helemaal niet het gevoel maar dat is ook niet de discussie. ja, daar wordt de discussie naar toe geleid...

echter,

Mijn reactie is gestoeld op het bijvoorbaat afbranden van iemand die een PC sim video van hoge kwaliteit heeft gemaakt waarop ik de topic starter heb gewezen om eens te zien wat er zoal gebeurt in de cockpit. Niet meer en niet minder. Als de bewuste WC eend en Man bijt hond pilots deze video nu eens bekeken hadden met een biertje en een zak chips in de hand en inhoudelijk van op of aanmerkingen hadden voorzien, hadden ze misschien nog enig recht van spreken gehad. Nee, gewoon vergenoegzaam afserveren want het is maar een simulatie die kennelijk totaal niets met de werkelijkheid heeft te maken en ik kan je vertellen, niets blijkt minder waar en geeft uitstekend de werkelijkheid weer.

Anders zou ik die Esther ook niet getipt hebben met deze film.

Het valt mij op dat er een aantal zich in de tail gebeten voelen door de hoge kwaliteit van PC simulators tegenwoordig en er bekruipt mij zo'n gevoel van, bescherming van status... Welke prijsvechter was het ook al weer die stesjes wilden opleiden tot PPL om bij nood in de right seat plaats te laten nemen? Nou, ik persoonlijk denk dat een PPLér met een goede opleiding op een sim prima die rol zou kunnen vervullen maar dat is dan weer een geheel andere discussie...

Voor diegene die het gemist hebben, inhoudelijk thuis zijn op een 767 en misschien nog mooier, ook nog ervaring op LOWI. Hier is tie nog eens en ik zou een ieder met inhoudelijke kennis willen uitnodigen om deze gefundeerd van op en aanmerkingen te willen voorzien. Ook negatieve zolang het maar gegrond is en niet ongezien afserveren. Zet je youtube player op HD 1080 en geluid aan en draaien maar.

http://www.youtube.com/playlist?list...aylist-comment
Oud 30-11-2011, 13:57   #146
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door XanderFly Bekijk Bericht
Ontopic

Iemand een idee of je bij ArkeFly nog een kijkje kan nemen in de cockpit? Ik vlieg volgende week met hen naar Curacao.
Enkelt NA de vlucht als je geluk hebt
Oud 30-11-2011, 14:59   #147
49015
heeft nog geen status

Dimona, je verkondigt op AIRWORK, het hol van de leeuw, dat een flightsimvideo een veel betere kijk op de zaak geeft dan een video die daadwerkelijk is geschoten in een cockpit. Natuurlijk kun je veel leren van een flightsim, maar dat is niet het punt. Alleen al het feit dat je het over 'ATPL-ertjes' hebt. Praat jij ook zo tegen je arts of tegen de onderwijzer van je zoon of dochter? Ik hoop het niet!

Het is de toon die de muziek maakt zeggen ze in Frankrijk.
Oud 30-11-2011, 15:17   #148
Dimona
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door 49015 Bekijk Bericht
Dimona, je verkondigt op AIRWORK, het hol van de leeuw, dat een flightsimvideo een veel betere kijk op de zaak geeft dan een video die daadwerkelijk is geschoten in een cockpit. Natuurlijk kun je veel leren van een flightsim, maar dat is niet het punt. Alleen al het feit dat je het over 'ATPL-ertjes' hebt. Praat jij ook zo tegen je arts of tegen de onderwijzer van je zoon of dochter? Ik hoop het niet!

Het is de toon die de muziek maakt zeggen ze in Frankrijk.
Ken je de video's van WAR? Heb je de simvideo bekeken? zoek de verschillen qua gedetaileerd informatie i.p.v. wat hap snap shots.

En aangaande ATPLér, Ik WAS er een... en op de 767, vandaar dat ik uitstekend die video kon toetsen en op een paar hele kleine dingetjes die denk ik meer sim gerelateerd zijn is er niets op aan te merken en niet van WC eend of Man bijt hond kwaliteit.... Nee, dát zette lekker de toon...
Oud 30-11-2011, 15:37   #149
49015
heeft nog geen status

Ja, ik ken de (oudere) Just Planes video's. Ik vond ze best te doen. Ze waren niet altijd even gedetailleerd, maar ze gaven wel de werkelijkheid weer. Samen met mijn flightsim en deze video's had ik een aardig idee van hoe het er aan toe gaat in de cockpit. Had ik jouw video destijds gezien dan had ik daar ook wat aan gehad. Het zijn allemaal brokjes waardevolle informatie voor iemand die geïnteresseerd is in de luchtvaart.

Maar wat bedoel je met je tweede alinea? ATPL-er op de 76, hoe moet ik dat zien? Je hebt een PPL volgens je profiel..
Oud 30-11-2011, 15:53   #150
Q-nimbus
Cb's koppen

Q-nimbus's Avatar

Airworker sinds: Jun 2006
Typeratings: Ja
Uren: Ook
Ik heb even door het landing filmpje gescrold, en zag meteen een procedure fout: gear down al voor vóór downwind, in plaats van abeam the threshold.

En inderdaad, heb jij je ATPL en vlieg je ATPL? In deze post vraag je nog om informatie over de B757/B767, en al je andere posts gaan voornamelijk over PPL's etc...
Q-nimbus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2011, 16:01   #151
Windstalker
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2009
Brevet: Geen
Typeratings: Retired
Uren: Veel
Heb de video bekeken, leuk voor de flight simmers, maar er zitten zoveel fouten in en dat wordt mij teveel om alles op te noemen.
Als het een linecheck was geweest, dan had de Instructeur terug moeten vliegen.
Windstalker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2011, 17:04   #152
V C C
heeft nog geen status

V C C's Avatar

Airworker sinds: May 2007
Brevet: CPL ME-IR
Typeratings: Nomad
Uren: nooitgenoeg
Dimona, bij de landing heb je bijna een tailstrike, en zoals al eerder verkondigd doe je je gear te vroeg naar beneden. Je baas zal blij zijn met extra brandstof die je hebt verstookt. Om andere fouten te vinden moet ik 't filmpje weer opnieuw bekijken, maar deze twee zijn 't best blijven hangen.

Afgezien daarvan, mijn WC Eend opmerking ging totaal niet over het wel of niet realistisch zijn van jouw filmpje. Meer om 't feit dat jij als MAKER van het filmpje beweert dat je eigen filmpje beter is dan WAR of Just Planes.
V C C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2011, 17:15   #153
Brace
status OK

Brevet: A
Typeratings: B-
Uren: 4 cijfer(tje)s
Dimona, ik ben zelf lang lang geleden met eerste generatie flightsim te gebruiken (fs4 ed) omdat dat kan helpen. Uit nieuwsgierigheid heb ik de filmpjes bekeken, maar ik kan alleen Wingstalker en anderen bijtreden: mocht dit een echte vlucht zijn zou dit totaal onaanvaardbaar zijn. Een linecheck als dit is compleet onaanvaardbaar. Ik heb gekeken tot het begin van het tweede filmpje, waar de coPiloot "80 Kts" roept tijdens de takeoff roll... dan heb ik het noodgedwongen afgezet. Elke piloot weet dat daar de copiloot controls overneemt van de captain en het opstijgen afbreekt. De captain is of dood, of hij neemt zo'n vaartje met de procedures dat de copiloot VERPLICHT is zijn controls af te nemen en te stoppen op de baan.

Het probleem is dat je wel boeken kan lezen over procedures die je moet volgen, maar de werkelijkheid is dat de procedures bestaan voor specifieke "redenen" en je die redenen ook moet kennen. Procedures hebben een DOEL, en dat doel kennen flightsimmers dus duidelijk niet. Een fuel slip is niet zomaar een ticketje dat toont hoeveel je getankt hebt, er wordt iets mee gedaan. Klopt de brandstof met de vereiste brandstof? Klopt de uplift, is die logisch? Enz... Maar dat beschouw ik dan nog als details. Hoe hier checklist worden gelezen zonder ook maar enige notie van area of responsability bij Boeing (en zuurstof voor de copiloot is blijkbaar onbelangrijk hier...), hoe push back wordt gevraagd zonder een truck reeds aanwezig, en dan de engineer laten loskoppen om op eigen houtje je motoren te starten zonder backup van buitenaf,... sorry ik kon het niet meer aanzien vanaf de 80kts call. Om nog maar te zwijgen van het oeverloze misplaatste gebruik van het woord "check", maar dat wil ik dan nog over het hoofd zien want echte piloten kunnen er ook wat van :-).

Natuurlijk ga je respect krijgen van een Instructeur als je in een simulator een 767 aan de grond kan zetten, maar je moet het ook kunnen op één motor, met flapproblemen, in slecht weer, je moet ook kunnen beslissen wanneer het veilig is en wanneer niet en het maar beter is uit te wijken. Dat inschattingsvermogen is er niet bij flightsimmers (en afgaande op de commentaren op de landing).

Hopelijk is dat een beetje de feedback die je zocht (niets persoonlijk, maar commercieel piloot is een beroep dat je niet kan leren op de flightsimschool).
Brace is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2011, 17:19   #154
Dimona
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door V C C Bekijk Bericht
Dimona, bij de landing heb je bijna een tailstrike, en zoals al eerder verkondigd doe je je gear te vroeg naar beneden. Je baas zal blij zijn met extra brandstof die je hebt verstookt. Om andere fouten te vinden moet ik 't filmpje weer opnieuw bekijken, maar deze twee zijn 't best blijven hangen.

Afgezien daarvan, mijn WC Eend opmerking ging totaal niet over het wel of niet realistisch zijn van jouw filmpje. Meer om 't feit dat jij als MAKER van het filmpje beweert dat je eigen filmpje beter is dan WAR of Just Planes.
Ja, ja, leuk geprobeert, verdiep je eerst maar eens in de echte High Drag approach voor LOWI en die bijna tailstrike, tja, bijna hé, want wij van wc eend...
Oud 30-11-2011, 17:20   #155
Dimona
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Brace Bekijk Bericht
Dimona, ik ben zelf lang lang geleden met eerste generatie flightsim te gebruiken (fs4 ed) omdat dat kan helpen. Uit nieuwsgierigheid heb ik de filmpjes bekeken, maar ik kan alleen Wingstalker en anderen bijtreden: mocht dit een echte vlucht zijn zou dit totaal onaanvaardbaar zijn. Een linecheck als dit is compleet onaanvaardbaar. Ik heb gekeken tot het begin van het tweede filmpje, waar de copiloot "80 Kts" roept tijdens de takeoff roll... dan heb ik het noodgedwongen afgezet. Elke piloot weet dat daar de copiloot controls overneemt van de captain en het opstijgen afbreekt. De captain is of dood, of hij neemt zo'n vaartje met de procedures dat de copiloot VERPLICHT is zijn controls af te nemen en te stoppen op de baan.

Het probleem is dat je wel boeken kan lezen over hoe procedures die je moet volgen, maar de werkelijkheid is dat de procedures bestaan voor specifieke "redenen" en je die redenen ook moet kennen. Procedures hebben een DOEL, en dat doel kennen flightsimmers dus duidelijk niet. Een fuel slip is niet zomaar een ticketje trouwens dat toont hoeveel je getankt hebt, er wordt iets mee gedaan. Maar dat beschouw ik dan nog als details. Hoe hier checklist worden gelezen zonder ook maar enige notie van area of responsability bij Boeing, hoe push back wordt gevraagd zonder een truck reeds aanwezig, en dan de engineer laten loskoppen om op eigen houtje je motoren te starten zonder backup van buitenaf,... sorry ik kon het niet meer aanzien vanaf de 80kts call. Om nog maar te zwijgen van het oeverloze misplaatste gebruik van het woord "check", maar dat wil ik dan nog over het hoofd zien want echte piloten kunnen er ook wat van :-).

Natuurlijk ga je respect krijgen van een instructeur als je in een simulator een 767 aan de grond kan zetten, maar eigenlijk moet je weten dat in veilig commercieel vliegen we dat ook door een computer kunnen laten doen. Zoals al gezegd, het is niet omdat ik met een mes in incisie kan maken voor een operatie en die nadien kan toenaaien, dat ik mezelf plots chirurg kan noemen.

Hopelijk is dat een beetje de feedback die je zocht (niets persoonlijk, maar commercieel piloot is een beroep dat je niet kan leren op de flightsimschool).
Ja, ja. nog zo'n wanabee, 80kts call out door de F/O is om de landing af te breken... tuurlijk joh... en een APU start heb je zeker ook nooit van gehoord en van de rest weet je al helemaal niets, jonge, jonge
Oud 30-11-2011, 17:27   #156
Windstalker
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2009
Brevet: Geen
Typeratings: Retired
Uren: Veel
Gear down en flaps 20 tijdens de nadering op INN met een rate of descent van 1200 ft/min is normaal.
Voor de rest is de vlucht vol met procedure fouten. TL 95 bv is niet altitude 9500 ft
Windstalker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2011, 17:34   #157
Buzzer
heeft nog geen status

Buzzer's Avatar

Airworker sinds: Jan 2000
Typeratings: A320
Uren: Genoeg
Ik ben de laatste die het voor Dimona opneemt, maaruh rustig aan gasten. Er zijn verschillende maatschappijen met verschillende procedures.

INN. Wij vlogen de circling 08 ook met gear down op ILS 26.

Citaat:
Ik heb gekeken tot het begin van het tweede filmpje, waar de coPiloot "80 Kts" roept tijdens de takeoff roll... dan heb ik het noodgedwongen afgezet. Elke Piloot weet dat daar de copiloot controls overneemt van de captain en het opstijgen afbreekt. De captain is of dood, of hij neemt zo'n vaartje met de procedures dat de coPiloot VERPLICHT is zijn controls af te nemen en te stoppen op de baan.
Ik begrijp helemaal niet wat je hier mee bedoelt. Ik weet dat een aantal mensen hier maar bij 1 maatschappij hebben gevlogen en dat hun SOPs de enige zijn, maar zo werkt het niet bij ELKE maatschappij in de wereld.

Bij BA roept idd de co-pilot (NHP) "80kts" en daar hoeft niet op geantwoord te worden de rest van je verhaal begrijp ik hier niet zo goed.

Voor Dimona.

Ik run ook sims (level D) met corporate customers en vaak ook fantieke simmers. Soms zijn ze best goed kwa procedures en MISSCHIEN zelfs nog met een standaard landing. Maar geef ze 40kts cross wind (laat ik ze meestal zien) en dan realiseren ze zich ook waar hun skill ophouden.

Zoals anderen al zeiden het feit dat je de procedures kent, betekent niet dat je een kist (jet) veilig kan opereren.

Ik kan zo een tiental (redelijk standaard) scenarios bedenken waar een simmer / onervaren Piloot in zn eentje het er moeilijk levend vanaf brengt!

Ok flt sim is redelijk geavanceerd. Om maar een andere vergelijking te trekken ik speel regelmatig Modern Warfare, maar ben realistisch genoeg om te weten dat ik het in real life zou afleggen tegen een echte SEAL / Delta / SAS operator (en niet zo'n klein beetje ook.... Ik zou het waarschijnlijk 2 1/2 seconden uithouden)
Buzzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2011, 17:35   #158
Brace
status OK

Brevet: A
Typeratings: B-
Uren: 4 cijfer(tje)s
Lol, da's dan ook weer duidelijk, dit forum openbaart zich de laatste tijd toch wel enorm voor mij.
Brace is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2011, 17:37   #159
zweuvert
heeft nog geen status

zweuvert's Avatar

Airworker sinds: Oct 2006
Brevet: atpl
Typeratings: e170
Uren: voldoende
Citaat:
Ja, ja. nog zo'n wanabee, 80kts call out door de F/O is om de landing af te breken... tuurlijk joh... en een APU start heb je zeker ook nooit van gehoord en van de rest weet je al helemaal niets, jonge, jonge
Hij heeft het over de takeoff roll... Wat is volgens jou de reden dat de PM "80 knots" moet roepen??

Verder zou ik als 'leek' de JustPlanes/WAR filmpjes toch interessanter vinden. Die laten namelijk veel meer cockpit filmmateriaal zien. In jouw flightsim video ben je constant bezig om de buitenkant van het vliegtuig te laten zien en hoe het eruit ziet vanaf een passagiersstoel, met een hinderlijk muziekje op de achtergrond. Het zal een kwestie van smaak zijn, maar ik vind deze beelden absoluut niet interessant als ik wat over cockpitprocedures te weten wil komen. Daarnaast mis ik de crewbriefings en uitleg aan de hand van de navigatiekaarten/procedures zou ook een mooie toevoeging geweest zijn.
zweuvert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-11-2011, 17:44   #160
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Beste Dimona.....

Elke post maak je jezelf steeds omgeloofwaardiger.
D gevraagde uitleg of jij een ATPL hebt blijft weg, op andere dingen reageer je niet of alleen maar met wij van WC eend achtige antwoorden.

Ga lekker je sim in, ga daarna lekker slapen en zet direct ook je wekker, je droomt namelijk nog.
BTW vergeet niet je airwork-account op te heffen, je maakt jezelf volstrekt ongeloofwaardig en als je nog verder gaat zal helemaal niemand je meer serieus nemen.
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels