.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 18-12-2009, 11:54   #41
Climb FL310
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2009
Brevet: frozen ATPL (A)
Typeratings: -
Uren: 200+
Ik wil helemaal niet in Nederland werken en wonen. Ik ben bereid overal te gaan wonen, als er maar enige kans is op een zinnige baan als vlieger. En ik moet wel soort van wat verdienen teneinde die lening af te betalen en dat hoeft echt geen 150 per jaar te zijn. Dus niet voor een-geit-en-een-bos-wortelen werken...

Probleem is, dat men je al vaak een etiketje geeft voor je uberhaupt een gesprek of Grading hebt gedaan, dus nooit echt de kans krijgt. Ik ben niet voor een systeem a la Geneeskunde, maar een beperkt aantal plaatsen lijkt me niet zo'n gek idee. Er is nu toch een soort van wildgroei geweest met opleiders als Stella, DFA, NLS, EPST, KLS, Orbit etc, die allemaal goed zijn voor tussen de 20 en 120 mensen per jaar. En we hebben natuurlijk maar een miniscule markt hier in NL vergeleken met andere landen. Die paar hondern man komen nooit allemaal aan een baan, en dus zou dit misschien een markt zijn waar het marktmechanisme niet werkt...?

De vraag is hoe je zoiets moet regelen. We kunnen in NL niet eens treinen laten rijden als er een centimetertje sneeuw ligt, of het eens worden dat de AOW van 65 toch wel naar 67 moet.

Ik weet het antwoord in elk geval niet helaas.
Climb FL310 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-12-2009, 12:00   #42
harriewillem
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2006
Brevet: ATPL
Typeratings: AN-24
Uren: many
@ Tampie,

Daar valt toch niet op te schieten, dat is een keuze die je maakt.

Ik ga even wat aanames doen nu, maar ik neem aan dat je een "goede" HBO baan hebt nu en dat je die 30K wel kunt dragen, maar zoals je aangeeft hier bewust niet voor kiest.

Ik hoop dat de tijden ook beter worden, maar voorlopig zullen een hoop plaatsen gevuld worden door betalende jongens.

Mijn idee is dat dit de komende 5 tot 10 jaar nog niet gaat veranderen (hope I'm wrong) maar dan heb je dadelijk je vliegopleiding en alles gehaald alleen ga je nooit vliegen... want wie zit dan met leeftijd nog op je te wachten..

Maar ja, iedereen heeft zijn eigen afweging...
harriewillem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-12-2009, 14:00   #43
Mike5
heeft nog geen status

Mike5's Avatar

Airworker sinds: Oct 2002
Brevet: JAA ATPL
Typeratings: SA227/226 + ATR42/72 + C550/560 + G5/G550/G450/G350 + C560XL(S)
Uren: links, rechts en in de crewrest
Citaat:
Origineel gepost door Tampie Bekijk Bericht
Het ook een studie hiervoor gedaan, maar het bedrijfsleven heeft vooral interesse in iemand die de "kans" heeft om tot z'n pensioen te blijven hangen. Als nu al duidelijk is dat ik "ooit" piloot wil worden, dan kiezen ze gerust iemand anders. Dit probleem al meerdere malen ondervonden. Sommige detacheringsbureau's adviseren mij zelfs om niet te eerlijk te zijn en gewoon vertellen dat je bent afgestapt van het idee om piloot te worden.
Waarom zou jij zeggen dat je Verkeersvlieger wilt worden als ze er niet om vragen. Vragen ze er wel om, zou je best kunnen zeggen dat er geen toekomst inzit en je besloten hebt je carriŤre niet in de luchtvaart te verwezenlijken. Lieg je dan? Nou liegen is een ruim begrip, heb ik aan den lijven ondervonden in de luchtvaart. Op het moment dat je dat zegt, lieg je niet. Je zit daar op gesprek en op DAT moment zie jij geen mogelijkheden tot een carriŤre in de luchtvaart. De beloftes in de luchtvaart berusten vaak op hetzelfde principe. Als je een politici vraagt waarom hij of zij het doet . Zeggen ze dat ze het doen vanuit een ideologisch standpunt. Maar hoeveel van hen spreken dan de volledige waarheid?

Grtz Mike5
Mike5 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-12-2009, 15:26   #44
Tim88
Heeft zeker wel status.

Airworker sinds: May 2006
Brevet: fATPL
Typeratings: geen
Uren: 2000
Citaat:
Origineel gepost door Mike5 Bekijk Bericht
Waarom zou jij zeggen dat je verkeersvlieger wilt worden als ze er niet om vragen.
Vaak stuur je een CV mee met een sollicitatie brief..

Ik zit met precies hetzelfde probleem. Je komt nergens aan het werk in de grote luchtvaart. Al zeg je ik heb KLS gedaan dan is het ooh dan ga je vast naar KLM over 2 jaar.
Zelfs bij de uitzendbureaus is het lastig. In het zomerseizoen doe ik Rondvluchten of drop ik para's en zelfs het uitzendbureau maakt hier al een probleem van: "Ooh dus in mei ben je al weg nou dan kom je hier, hier, hier en daar niet voor in aanmerking..."
Kortom dat vertel je ook niet meer...

Ook ik vind dat de instroom bij vliegscholen op 1 of andere manier gereguleerd moet worden. Kijk naar wat de verwachting is in de markt en ga aan de hand daarvan opleiden. Er zijn op dit moment zoveel kleine malafide vliegscholen die leerlingen uitspugen met als enige reden geld verdienen.

Jongens dan wel meisjes van een jaar of 20 die afstuderen die niet aan het werk komen kunnen de rest van hun leven in K*T baantjes werken want zelfs studeren is onbetaalbaar met een rentelast ŗ 600 euro in de maand.

Ik ben echt niet zomaar ingestapt met het idee "leuk Piloot worden" maar hoe "ziek" de markt nu is, is niet normaal.
Tim88 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-12-2009, 16:28   #45
Mike5
heeft nog geen status

Mike5's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Tim88 Bekijk Bericht
Ook ik vind dat de instroom bij vliegscholen op 1 of andere manier gereguleerd moet worden. Kijk naar wat de verwachting is in de markt en ga aan de hand daarvan opleiden. Er zijn op dit moment zoveel kleine malafide vliegscholen die leerlingen uitspugen met als enige reden geld verdienen.
Heel goed idee Tim, maar ALLE vliegscholen hebben dit als doel!!! Ook de KLS is geen filantropische of overheidsinstelling. Het siert ze alleen wel dat ze het aantal opleidingsplaatsen hebben terug geschroefd.

Tim, ik begrijp dat je een CV mee stuurt, maar ik schreef erna nog iets anders. Geloof mij als shit really hits the fan, heb jij nog iets om op terug te vallen. Iemand met alleen een vliegopleiding helemaal niet.

Grtz Mike5
Oud 18-12-2009, 16:31   #46
Jack Daniels
Een statusloze status

Jack Daniels's Avatar

Airworker sinds: Jun 2000
Typeratings: 747
Uren: 2x de helft
Citaat:
Ik ben echt niet zomaar ingestapt met het idee "leuk piloot worden" maar hoe "ziek" de markt nu is, is niet normaal.
Gezien je profiel (400 uur TT zonder type ratings) vraag ik me af wat je dan als referentie neemt voor een 'normale markt' tijdens een recessie...
Jack Daniels is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-12-2009, 16:51   #47
Tim88
Heeft zeker wel status.

Airworker sinds: May 2006
Brevet: fATPL
Uren: 2000
@JD: Ik snap dat een markt slecht is tijdens een recessie waar ik meer op doel is dat ik nog nooit heb gehoord dat mensen een TQ + Linetraining zelf moeten betalen voor een seizoenscontract, dus 0 zekerheid bij Easyjet/Pegasus etc.

@Mike 5: Ik snap dat alle vliegscholen winst willen maken alleen heb ik het idee dat er momenteel vliegscholen zijn die ondanks een slechte markt maar door blijven gaan met opleiden zonder om te kijken naar afgestudeerden en nog steeds met mooie praatjes mensen binnenhalen.

Laatst aangepast door Tim88 : 18-12-2009 om 16:57 Reden: Toevoeging
Tim88 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-12-2009, 16:52   #48
Snappaz
Kosmonaut

Airworker sinds: Jul 2009
Brevet: nvt
Typeratings: Spaceshuttle
Uren: geen
Ik begin een beetje te twijfelen om de studie luchtvaarttechnolgie toch te volgen icm EPST traject, aangezien je dus 'vrij weinig' hebt aan die hbo als ik het zo lees?

Toch vind ik mezelf te jong om gelijk aan een vliegopleiding te beginnen, dus een HBO is geen slecht plan (Ben niet van plan om 2 jaar weg te gooien).

Op dit moment gelijk en vliegopleiding te doen, vind ik een beetje financiele suÔcide.
Snappaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-12-2009, 18:29   #49
Mike5
heeft nog geen status

Mike5's Avatar

Citaat:
@Mike 5: Ik snap dat alle vliegscholen winst willen maken alleen heb ik het idee dat er momenteel vliegscholen zijn die ondanks een slechte markt maar door blijven gaan met opleiden zonder om te kijken naar afgestudeerden en nog steeds met mooie praatjes mensen binnenhalen.
Alle vliegscholen doen dit helaas. De markt op het moment is overspoeld met piloten.

De ramingen voor economische groei voor de komende jaren (5 jaar) zijn matige groei. Groei in de economie = groei in de luchtvaart.

Iedereen die nu wordt opgeleid is in de komende 3 jaar overbodig. M.a.w. elke vliegschool die nu mensen opleidt voldoet aan jouw stelling. Persoonlijk vind ik dit erg treurig en hoop ook dat hier regulering in komt. Helaas weet ik beter, en zoiets niet zou gebeuren.

Grtz Mike5

Laatst aangepast door Mike5 : 18-12-2009 om 18:39
Oud 18-12-2009, 18:52   #50
Stab trim
heeft nog geen status

Stab trim's Avatar

Airworker sinds: May 2008
Brevet: geen
Uren: 1
Citaat:
Origineel gepost door Lay Back Bekijk Bericht
Ik heb gelukkig nog zo'n 3 jaar te gaan eer ik daadwerkelijk de keuze moet maken, maar eerlijk gezegd zie ik steeds meer in een PPL halen en daar van genieten. De tijd zal het leren.
Ik doe mee. Mijn voornemen voor 2010 is dan ook hier alvast de heipalen voor in de grond te slaan, en hopelijk zelfs al te beginnen!

Maar dan krijg je ook hier weer dat gezeik met NL2000 e.d.

Pff. Gewoon afschaffen dat luchtvaart!
Stab trim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-12-2009, 22:14   #51
Purno
heeft nog geen status

Purno's Avatar

Airworker sinds: Jan 2008
Typeratings: B777, F50 (exp), Q400 (exp)
Uren: 2500+

Een groot percentage van de vliegers is hier zelf schuldig aan! Vroeger moest je nog bepaalde qualificaties hebben ( minimaal VWO )..

Om maar een voorbeeld te noemen; Tegenwoordig kan elke domme boer met een VMBO diploma naar Teuge om een brevetje te scoren.
Vervolgens blijkt het vinden van een baan toch iets moeilijker dan verwacht. Na 2 jaar werkloos op de bank accepteerd hij dan maar een slechte "carriere" en strooit met wat geld om daarna tegen een minimumloon ergens aan de slag te gaan. Goh wat hebben we het slecht...... Vergeet niet dat je met je VMBO diploma normaal op de arbeidsmarkt ook weinig waard bent.. De markt maakt hier gewoon gebruik ( of volgens sommige van jullie "misbruik") van...

Daarentegen is het bij een aantal maatschappijen zoals BA, Lufthansa, Swiss, Airfrance, KLM ( incl Transavia, MP ), Luxair/Cargolux en ongetwijfeld een aantal andere maatschappijen nogsteeds goed mogelijk om carriere te maken en zijn de verdiensten gelijk aan veel (WO ) banen in het bedrijfsleven....

En trouwens... In het bedrijfsleven worden in tijden zoals deze ook ingeleverd...
Purno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-12-2009, 11:02   #52
oboema
heeft nog geen status

oboema's Avatar

Airworker sinds: Apr 2000
Typeratings: B753/763, ex-CRJ1/2/7/9
Uren: dagen, maanden, jaren
Citaat:
Origineel gepost door harriewillem Bekijk Bericht
Nieuwe jongens horen toch te weten dat je tegenwoordig wat extra kosten hebt na je opleiding...

Ik snap het soms echt niet meer...
Dat blijkt. Nieuwe jongens horen te weten dat je nooit voor een typerating betaald!

Citaat:
En dan dat gezwam over reguleren van opleidingsplaatsen... leuk, laten we meteen de vuilnisman en piloot het zelfde verdienen en Stalin weer president maken
Opleidingsplaatsen voor artsen worden toch ook gereguleerd? En verdienen die hetzelfde als een vuilnisman?

Citaat:
De tijden zijn veranderd en een leuk weetje is dat ze ook weer gaan veranderen... want de tijd staat niet stil... helaas leven we alleen in het heden en dat is dus in een hoop gevallen... typerating aftikken.
Inderdaad tijden veranderen en hier moet je je aan aanpassen. Alleen nogmaals voor een tyerating betaal je nooit. Je moet jezelf niet gaan prostitueren voor een baan, ongeacht of dit een vliegbaan is of wat anders.

Citaat:
Kan de instroom van piloten op de markt niet gereguleerd worden door een beperkt aantal examenplaatsen voor het schriftelijk ATPL per jaar of halfjaar af te geven? Mischien is dit een heel vreemde gedachtekronkel maar op deze manier kan de overheid op een eenvoudige manier een soort numurus fixus instellen. Kandidaten moeten dan natuurijk wel goed voorgelicht worden voor aanvang van een vliegopleiding.

Citaat:
Origineel gepost door Snappaz Bekijk Bericht
Ik begin een beetje te twijfelen om de studie luchtvaarttechnolgie toch te volgen icm EPST traject, aangezien je dus 'vrij weinig' hebt aan die hbo als ik het zo lees?

Toch vind ik mezelf te jong om gelijk aan een vliegopleiding te beginnen, dus een HBO is geen slecht plan (Ben niet van plan om 2 jaar weg te gooien).

Op dit moment gelijk en vliegopleiding te doen, vind ik een beetje financiele suÔcide.
Je kan natuurlijke altijd een HBO opleiding gaan volgen. Het probleem is alleen dat je deze opleiding niet als een soort garantie op werk en inkomen kan zien indien je vliegcarriere niet van de grond komt.

Citaat:
Origineel gepost door Purno Bekijk Bericht

Een groot percentage van de vliegers is hier zelf schuldig aan! Vroeger moest je nog bepaalde qualificaties hebben ( minimaal VWO )..

Om maar een voorbeeld te noemen; Tegenwoordig kan elke domme boer met een VMBO diploma naar Teuge om een brevetje te scoren.
Of randstedeling.
oboema is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-12-2009, 16:38   #53
ph-gjk
heeft nog geen status

ph-gjk's Avatar

Airworker sinds: Jun 2002
Brevet: -
Typeratings: B757/767 B737
Uren: -
Citaat:
Het siert ze alleen wel dat ze het aantal opleidingsplaatsen hebben terug geschroefd.
Dat doen ze dus zeker op basis van ideologisch principes hť ? Nou echt niet. Ik ken uiteraard de reden niet, maar e.e.a. zal zonder enige twijfel financieel economisch zijn ůf de grote huisbankier KLM heeft gedreigd de geld kraan dicht te draaien indien ze niet.....
Eventuele mooie PR verhalen van de school, mwah...korreltje zout.

Citaat:
Typisch product van een klein land, met een bekrompen regenteske cultuur. Een VWO diploma nodig om een machine te bedienen om met dien verstande de markt te reguleren in dat kleine land!
We leven niet meer in de jaren 50 en 60. Nederland is gewoon een klein gezwel in een groter geheel geworden waar men al lang niet meer, dan wel terecht nooit heeft ingezien wat de extra waarde is van een VWO diploma voor het bedienen van een vervoermiddel.

groeten van een domme boer uit het oosten des lands, zonder VWO, wis - en natuurkunde
ph-gjk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-12-2009, 17:23   #54
Purno
heeft nog geen status

Purno's Avatar

No offense domme boer! , Ik bedoel alleen te zeggen dat als de benodigde qualificaties voor een bepaalde opleiding en beroep omlaag gaan er een grotere groep voor in aanmerking komt. Het is makkelijker geworden om Piloot te worden.....Doordat er meer vliegers dan banen zijn betekend dat de voorwaarde onder druk staan.

Dus een bepaalde groep vliegers heeft niet het recht om te zeuren over verslechterende voorwaarde van ons beroep...
Oud 19-12-2009, 17:59   #55
Dreamflyer
heeft nog geen status

Brevet: CPL(H)
Typeratings: H269, R44
Uren: Dagen: Maanden: Jaren..
Ik post niet zo heel vaak, ben meer diegene die als kat in de boom zit op dit forum, en lees het met een 50% transparante bril.. maar soms is even reageren wel leuk

Mijn idee over deze tijd:

Opleiding modulair naast m'n huidige baan, zo kan ik tot max 15000 euro per jaar studiekosten aftrekken van belasting, strijk de opleiding uit over 3 a 4 jaar, kijk continu goed uit m'n doppen, heb een eigen kleine spaarpot verzameld in de jaren dat ik al werk, en probeer stap voor stap verder te komen met uiteindelijk het doel te vliegen voor beroep. Maar ga in deze tijd zeker niet overhaast te werk. In no-time de papieren halen heeft geen zin. Pas starten als de markt weer aantrekt lijkt me te laat. Financiele injectie vraag ik bij de bank op het moment dat het ongeveer nodig is. Zo hoop ik meer kans op slagen bij een bank, met ondertussen een kleinere lening benodigd (in de 3 a 4 jaar werken komt er natuurlijk ook inkomsten) , en dat een bank eerder met me in zee wil, dan nu aan het begin van de opleiding. Ondertussen in het vliegerswereldje steeds meer contacten opdoen, o.a. bij toekomstige werkgevers, je gezicht laten zien, laten zien wie je bent. Bovenal genieten van de opleiding, wel in het achterhoofd de risico's in deze tijd, maar ik wil vliegen, dus uiteindelijk zal het me lukken..met deze 'tactiek' hoop ik..

En ja, ben de opleiding begonnen, don't dream it, just do it..
Dreamflyer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-12-2009, 19:48   #56
Mike5
heeft nog geen status

Mike5's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door ph-gjk Bekijk Bericht
Dat doen ze dus zeker op basis van ideologisch principes hť ? Nou echt niet. Ik ken uiteraard de reden niet, maar e.e.a. zal zonder enige twijfel financieel economisch zijn ůf de grote huisbankier KLM heeft gedreigd de geld kraan dicht te draaien indien ze niet.....
Eventuele mooie PR verhalen van de school, mwah...korreltje zout.
Ja helemaal mee eens. Ik zei ook in een later bericht dat de KLS geen filantropische instelling is, en dat iedereen die nu en de komende 3 jaar mensen opleidt dit doet voor eigen gewin. Er zijn namelijk helemaal geen nieuwe piloten nodig de komende jaren.

Grtz Mike5
Oud 19-12-2009, 20:08   #57
PH-TIM
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2005
Brevet: (f)ATPL
Typeratings: A320 family
Uren: 2000+
De KLS draait momenteel verlies op de 60 man per jaar die ze nu opleiden, dus of het is toch uit ideologische principes of mama KLM heeft inderdaad ingegrepen.
PH-TIM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-12-2009, 21:38   #58
Winglet
heeft nog geen status

Winglet's Avatar

Airworker sinds: Mar 2000
Brevet: PPL/ATPL
Typeratings: De vierde inmiddels
Uren: 8500+
Vwb de KLS:

Toen de KLS nog RLS heette, ging de school in tijden zoals we nu hebben gewoon 3 a 4 jaar dicht voor reguliere leerlingen. Zowel in de jaren '60 alsmede halverwege de jaren '70 is dit het geval geweest. . Wat er met het personeel gebeurde weet ik eerlijk gezegd niet..(betaald thuis ???)

Sluiten is blijkbaar nu geen optie al zou dat uit bescherming voor de 60 toekomstig leerlingen misschien beter zijn. Nu zullen zij immers een hoge schuld aan gaan, moeten een formulier ondertekenen dat ze niet mogen solliciteren bij de KLM en komen dus na de opleiding in de reguliere pool van werkloze, baanzoekende "verkeersvliegers".

Ik zou me wel 2 keer bedenken voordat ik zo'n deal aan zou gaan....

O ja, paar cijfers:

KLM "paklijst" (= KLS schoolverlaters) binnenkort in totaal 280 man. Daarnaast intern binnen de vliegdienst nu al 200+ FTE's "over" dus in totaal ongeveer al 500 man back log voor de komende jaren. Er gaan een man of 50 per jaar met pensioen dus reken maar uit....
Winglet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-12-2009, 22:35   #59
Slambam!
In Orbit

Airworker sinds: Mar 2000
Brevet: atpl
Typeratings: JET(sers)
Uren: 4500
De overheid zal het aantal opleidingsplaatsen absoluut never nooit reguleren! Maatschappijen willen juist dat er een overschot is, omdat ze dan de salarissen kunnen drukken. Je krijgt dan idd dat de duurdere mensen moeten opzouten en hiervoor goedkopere krachten worden ingezet. Kijk maar naar wat het wegtransport heeft gedaan....massaal rijden er oost euopeanen voor salarissen waar een nederlander niet eens meer zn hypotheek of huur van kan betalen.
Kijk ook naar een wim kok, die is commisaris bij oa klm. Die vent heeft op de regeringspartijen echt nog wel invloed en denk maar niet dat die Łberhaupt nog iets van een vakbondsmentaliteit in zich heeft! Die is nu echt knalhard aant cashen en heeft alleen maar baat bij lage piloten salarissen want dat is beter voor zijn lucratieve plekje.

Cheers!
Slambam! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-12-2009, 01:46   #60
Nosig
ICA god

Nosig's Avatar

Airworker sinds: Feb 2000
Brevet: ATPL(A)
Typeratings: SEP/F50/E190/A330
Uren: 6000+ ofzo
Stuur een bericht via MSN naar Nosig Send a message via Skype™ to Nosig
Tsja, vroegah was alles beter?

In de 1 of 2 dips die ik heb meegemaakt waren er ook al honderden taxi chauffeurs met B3's en bevroren B1en op zak (voor de nieuwbies, dat was CPL/ATPL vroegah). Stella, AIS en DFA heetten toen nog OBS, ILS, Airlink en IAC (en RvdS / KLC-KLS dan). Ryanair bestond wel maar nog niet echt, betalen voor je type Rating moest je echter als vrije markter / modulair nog steeds, maar dan bij Tulip Air (35.000 gulden om 100 uur op Chieftain te maken, 50 uur als je geen OBS had, 60.000 gulden voor 100 (danwel 50) uur op King Air), Base, Dynamic, RAS (dacht ik, metroliner toch?), met wat meer geluk bij Air Excel, of in de US via IAC, Pegasus (ofzoiets, bekende oplichter dacht ik) etc.

Ondertussen lijkt er meer opgeleid te worden, maar er lijkt over het algemeen ook meer gevlogen te worden (meer airlines, waaronder mega gegroeid Ryanair). Je ziet ondertussen meer diversiteit in de markt, dus naast grote legacy carriers en charters ook de low costers die voor meer banen en voor meer druk van CAO's zorgt her en der.

En inderdaad, in een crisis is het moeilijk aan een vliegende baan te komen. Een opleiding in de financiŽle sector die je daarvoor gedaan hebt zal ook niet veel waard zijn dan. Een luchtvaartgerelateerde opleiding ook niet, behalve als hij technisch is. Daar is volgens mij een continu tekort aan, mensen die af en toe hun handen vies willen maken.

Ondertussen proberen verschillende regeringen de pensioenleeftijd in hoge paniek naar boven te trekken vanwege de crisis die gaat ontstaan door het tekort aan werknemers door de vergrijzing...hmmm....

Ondertussen hebben we (in NL) internet, airwork, sommige scholen met een redelijk garantiefonds (stuk of 2) en een VNV die zich een heel klein beetje meer met scholen gaat bemoeien. En pogingen (met veel sarcasme ontvangen) om vliegopleidingen te ontwerpen die 1 op 1 (kunnen) aansluiten bij een airline (niet dat ze goedkoper zijn, integendeel, maar meestal wel met een bepaalde mate van "garantie" en degelijke selectie).

Deze dip zuigt, misschien zuigt ie wat dieper dan vorige keren. Over een paar jaar zuigt ie nog een keer denk ik. Het hoort erbij, alleen jammer als je op een nieuwe golf bent aan komen surfen die meteen al omslaat. Gelukkig heb ik tegenwoordig makkelijk praten, ik hoop dat de meeste van ons toch een stabiel bestaan ergens kunnen opbouwen. KL, succes! Hopelijk dat de volgende stap een laatste zal zijn die meer te bieden heeft dan de vorige.
Nosig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-12-2009, 01:08   #61
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Airworker sinds: Dec 2008
Typeratings: A320, B777
Citaat:
@ Tampie,

Daar valt toch niet op te schieten, dat is een keuze die je maakt.

Ik ga even wat aanames doen nu, maar ik neem aan dat je een "goede" HBO baan hebt nu en dat je die 30K wel kunt dragen, maar zoals je aangeeft hier bewust niet voor kiest.

Ik hoop dat de tijden ook beter worden, maar voorlopig zullen een hoop plaatsen gevuld worden door betalende jongens.

Mijn idee is dat dit de komende 5 tot 10 jaar nog niet gaat veranderen (hope I'm wrong) maar dan heb je dadelijk je vliegopleiding en alles gehaald alleen ga je nooit vliegen... want wie zit dan met leeftijd nog op je te wachten..

Maar ja, iedereen heeft zijn eigen afweging...
Ieder zo zijn eigen afweging, maar anderen aanpraten dat ze alvast 30K moeten reserveren voor een type-rating vraagt natuurlijk om verdere verslechtering van onze arbeidsmarkt. Het zou ons sieren als we ons niet laten uitmelken en opkomen voor bepaalde basisvoorwaarden in ons arbeidscontract. Maar ja, da's pure ideologie waar we natuurlijk graag van afstappen als we egoÔstisch blijven en onszelf voor nop aanbieden......

En dan te denken van die deals waar je vlieguren kunt maken door een TR aan te schaffen bij een Turkse club en vervolgens een zomerseizoen jezelf gratis aanbiedt onder het motto "vlieguren zijn belangrijk". Passagiers vliegen is een baan, en daar dien je voor betaald te krijgen! Leuk dat je jezelf interessanter maakt met meer vlieguren, maar die lat gaan we op die manier de komende jaren alleen maar hoger leggen.....

Mijn inziens is het moderne slavernij waarbij de maatschappij minimale kosten maakt aan salarissen. Sorry voor deze bewoording, maar ik zie enige overeenkomst met illegale mensenhandel waarbij er ook gouden tijden worden beloofd, maar de slachtoffers uiteindelijk uitgebuit worden door hoge kosten en slechte arbeidsomstandigheden..... Gelukkig zijn niet alle maatschappijen op deze manier ingericht, maar er zijn er zeker wel een paar die deze kant op gaan.....

En ja, ik weet dat het crisis is, en dat ik concessies moet doen als ik een vliegende baan wil hebben, maar op deze manier kunnen we onszelf in de vingers blijven snijden....... Vliegen is voor velen een emotionele ambitie, en daar wordt handig (mis)bruik van gemaakt.........

En wat betreft regulering... ik ben voor ondersteuning door de overheid. Al is het maar een beurs en OV, want er zijn veel Ab-Initio's die hun leefkosten hebben moeten financieren, en nu dus extra zware rentelasten hebben gecreŽerd. De overheid smijt met subsidies, stufi en uitkeringen, maar voor piloten zijn geen voorzieningen getroffen omdat ze later toch veel gaan verdienen...... Ondanks het begrip 'vrije markt', vind ik dat we onze pijlen ook op de overheid richten voor bepaalde sociale zekerheden......
Tampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-12-2009, 12:03   #62
EYK
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2008
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Citaat:
En wat betreft regulering... ik ben voor ondersteuning door de overheid. Al is het maar een beurs en OV, want er zijn veel Ab-Initio's die hun leefkosten hebben moeten financieren, en nu dus extra zware rentelasten hebben gecreŽerd. De overheid smijt met subsidies, stufi en uitkeringen, maar voor piloten zijn geen voorzieningen getroffen omdat ze later toch veel gaan verdienen...... Ondanks het begrip 'vrije markt', vind ik dat we onze pijlen ook op de overheid richten voor bepaalde sociale zekerheden......
Ja, krijg je dan niet nog meer ab-initio's? En vervolgens dit effect:

Citaat:
Maatschappijen willen juist dat er een overschot is, omdat ze dan de salarissen kunnen drukken. Je krijgt dan idd dat de duurdere mensen moeten opzouten en hiervoor goedkopere krachten worden ingezet.
EYK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-12-2009, 13:45   #63
Jet Man
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2008
Typeratings: B737, B767
Uren: 3000 and building
Ik ben dan waarschijnlijk een perfect voorbeeld van een wannabe (al zie ik dit zelf anders) en snap dat niet iedereen voor een TR zou betalen. Natuurlijk, er zijn genoeg argumenten om dit niet te doen, alleen als ik naar mezelf kijk en ik ben over een tijdje klaar met mn opleiding, ben ik blij als ik aan een baan kan komen.. Als ik alles hier moet geloven worden er de komende 5-10 jaar geen piloten aangenomen.
Natuurlijk wat zout erop, maar de situatie is absoluut heel erg. Ik wens de mannen en vrouwen die hun baan kwijt raken in deze ellende sterkte en meer geluk in 2010.
Wat ik probeer te zeggen is dat ik een kans op een baan, door mijn eigen TR te betalen zeker niet direct af zou slaan.
Naief? Ja misschien wel, maar welke keuze heb ik: nog voor onbepaalde tijd zonder baan zitten, of betalen voor een baan...
Jet Man is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-12-2009, 14:37   #64
Climb FL310
heeft nog geen status

Brevet: frozen ATPL (A)
Typeratings: -
Uren: 200+
Je vergeet de andere optie: niet gaan vliegen.
Climb FL310 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21-12-2009, 16:54   #65
oboema
heeft nog geen status

oboema's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Jet Man Bekijk Bericht
Wat ik probeer te zeggen is dat ik een kans op een baan, door mijn eigen TR te betalen zeker niet direct af zou slaan.
Naief? Ja misschien wel, maar welke keuze heb ik: nog voor onbepaalde tijd zonder baan zitten, of betalen voor een baan...
Je hebt dan toch nog geen baan. Volgens mij heb je een baan als je in je levensonderhoud kan voorzien en eventuele investeringen redelijk kan terugbetalen. Als je betaalt dan kan dat dus niet. Je investering zal alleen maar groter worden (zonder wat voor garanties dan ook). Je bent eigenlijk nog geen eens stagiaire want die betalen niet. Het enige wat je doet is bepaalde mensen (man-agers) een zeer makkelijk gereedschap bieden zodat deze hun doelstellingen kunnen verwezenlijken. En geloof me, die man-agers hebben niet dezelfde doelstellingen als jij.

Het trieste is dat op het moment dat jij denkt, het einde van mijn periode als betalende werknemer (....leg dat maar eens aan oma uit) is in zicht en je wacht op een uitnodiging voor een vast contract, dan staan er weer nieuwe jonge gemotiveerde jongens en meisjes fris van de vliegschool klaar om jouw plaats (betalend wel te verstaan) over te nemen.
En waar ben jij dan?; nog verder van huis. Nog meer schulden, achteraan aansluitend bij de karavaan van kandidaten die allemaal met dezelfde ervaring achter de weinige baantjes aanjagen.

Vliegen voor je beroep, hoe leuk en interessant ook, is geen hobby. Je bent met serieuze dingen bezig, je draagt veel verantwoording en daarvoor moet je goed betaald worden.

Met jouw instelling (en die van vele met jou) ondermijn je je eigen toekomstperspectieven. En wat ik nog veel erger vindt; je ondermijnt indirect mijn arbeidsvoorwaarden.

Ik wens je veel succes

Laatst aangepast door oboema : 23-12-2009 om 13:49
Oud 22-12-2009, 02:38   #66
Jack Daniels
Een statusloze status

Jack Daniels's Avatar

Airworker sinds: Jun 2000
Typeratings: 747
Uren: 2x de helft
Citaat:
Origineel gepost door oboema Bekijk Bericht
Het trieste is dat op het moment dat jij denkt, het einde van mijn periode als betalende werknemer (....leg dat maar eens aan oma uit) is in zicht en je wacht op een uitnodiging voor een vast contract, dan staan er weer nieuwe jonge gemotiveerde jongens en meisjes fris van de vliegschool klaar om jouw plaats (betalend wel te verstaan) over te nemen.
Perfect samengevat!

Citaat:
Origineel gepost door Jet Man Bekijk Bericht
Hoe stel je je de toekomst voor? Ben je van plan eeuwig schuld bovenop schuld te stapelen in de hoop dat je met dat 'sterrensalaris' op het einde van de regenboog je rente en schuld weer kunt aflossen? Kun je dan niet beter met een PPL een Cessnaatje huren i.p.v. een carriere op afbetaling?
Jack Daniels is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-12-2009, 13:54   #67
Jet Man
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2008
Typeratings: B737, B767
Uren: 3000 and building
Als ik dat toekomstbeeld voor ogen had, zou ik niet voor dit vak zijn gegaan.
De schuld die een Piloot in wording maakt is enorm en dat besef ik me heel goed.
Ik heb bewust gekozen voor deze opleiding. Makkelijker om in een Cessna je PPL te halen, maar dat is niet wat ik uiteindelijk wil.
@ oboema, zo heb ik het nog nooit bekeken en je hebt absoluut een punt. Blij dat er iets te leren is hier en daar.
Feit blijft dat ik met vele anderen in een situatie zal komen waar je hopeloos van wordt en het lijkt mij onmogelijk om iedere student over te halen niet voor je TR te betalen...

Maar nogmaals, ik heb hier bewust voor gekozen. Met in mijn achterhoofd houdend dat de luchtvaart net als iedere andere markt fluctueert. Het is onzinnig en onnodig om een soort paniekgevoel te creŽren en te roepen dat de dag des oordeels voor de luchtvaart is aangebroken.
Het is een diep dal, dat alleen kan bestaan tussen twee heuvels.
Jet Man is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-12-2009, 15:20   #68
sheik
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2001
Brevet: ATPL(A)
Typeratings: B757/767
Uren: genoeg
Heb besloten om hier toch wat neer te kalken.

Ik heb begrepen dat je je baan bent kwijt geraakt KL, dat spijt me enorm om te horen. Ondanks de 'soure grapes' wil ik toch wat kritische opmerkingen plaatsen.

Je hebt kritiek op het senioriteits systeem. Toegegeven dat het niet goed is maar er is geen beter alternatief. Het hangt er maar vanaf aan welke kant van het hek je staat. Mijn Engelse werkgever heeft geen senioriteit en daar hebben ze net een berg Direct Entry Captains aangenomen terwijl ik bij de meest seniore F/O's hoor. Ben ik dus absoluut niet gelukkig mee. Als je er niet blij mee bent dan rot je maar op is het motto. Mocht er bij ons gesneden worden kunnen ze er uit knikkeren wie ze willen. De badguy's (en meest dure/loyale/langstzittende piloten) eerst natuurlijk zodat de brownnosers, hielenlikkers en company spies kunnen blijven. Ik heb ook verhalen gehoord van bedrijven die mensen eruit geknikkerd hebben door ze een LPC te laten falen, en iedereen weet dat je zelfs een ace er onderuit kan halen in een sim. Als je een goede Senioriteitslijst hebt ben je beschermd van dit soort praktijken.

Luchtvaart geen carriere maar een baan, ben ik het ook niet mee eens. Ik denk dat de mensen bij Air France, KLM, Lufthansa, BA (hmm) Iberia, Swiss etc net zo'n baanzekerheid hebben als de rest van de Europese beroepsbevolking, zo niet beter. Er zijn natuurlijk ook een hoop maatschapijen waar het niet zo is, maar goed, het is er nog wel, kwestie van proberen bij een goeie club binnen te komen. De vraag is of je dat ook wilt een baan voor je leven. Je bent helaas je baan gedwongen kwijt geraakt, maar het was ook evengoed mogelijk geweest om je ontslag in te dienen en met je JAR Brevet met kwalificaties (betaald door Thomson) 'lekker' naar het verre oosten te gaan om daar te werken. Dan hoor je een werkgever ook niet klagen dat niemand bij hun wil blijven voor de rest van hun leven. Ik kan niet echt zeggen dat ik het prettig vind om elke maand de rente te betalen van mijn lening en de boel af te lossen, maaaaar, ik hoe tegen niemand 'dank je we'l te zeggen voor mijn vliegbrevet. Is van mij, op eigen houtje gedaan en betaald. Ik ben niemand wat verschuldigd en als de happy days wederkeren kan ik gaan en staan waar ik wil. Aangezien ik niet bij een 'Triple A' airline vlieg, geen aardappel in mijn keel heb en geen 2 voornamen heb, heb ik voor mezelf wel een spaarpotje opgebouwd om de pittige tijden door te komen. Een BMW 5 is een stuk sexier, maar dit slaapt iets prettiger.

Buitenland...Het eerste wat mijn vliegschool tegen mij zei was dat als ik alleen maar in Nederland wil werken er beter van af kon zien, en dat was al in 1997. Het lijkt gisteren, maar......Ik snap je frustratie dat je weer je boeltje moet inpakken maar je kunt het ook omdraaien. Toen je een baan werd aangeboden bij Thomson was je -neem ik aan- gelukkig met het feit dat je welkom was bij een buitenlandse airline. Hoeveel Britten worden bij de KLM elk jaar aangenomen?

Ik ben het wel eens met het feit dat wannabee's voor zichzelf goed op een rijtje moeten zetten of ze dit spelletje willen gaan spelen. Vliegen vind ik nog steeds leuk om te doen maar ik kan niet zeggen dat de droom die ik op de HAVO had in vervulling is gegaan. Ik voel me eigenlijk meer een ZZP'er dan werknemer, terwijl ik alweer zo'n 8 jaar voor dezelfde baas vlieg. Als je denkt dat je kostje gekocht is als een betaald stoeltje in een cocpit hebt kom je bedrogen uit. Je krijgt er veel shit voor in de plaats soms. De concurrentie als low timer is moordend en tegenwoordig wordt je lijkt het meer beoordeeld om het geld dat je kunt uitgeven aan Ratings en Ervaringsuren, en niet op je kwaliteiten en motivatie. Hou goed in het achterhoofd wat je doet als je voor een lening van 120.000,- Euro tekend. Beetje dramatisch uitgedrukt maar je steekt je kop in een strop en gaat op een krukje staan. Hoe sterk het krukje is hangt van heeeeel veeeeel zaken af. Sommige zaken kun je zelf beinvloeden, sommige zaken liggen helemaal uit je handen. Spijtig genoeg is het krukje gemaakt van hout wat maar een aantal jaar meegaat ongeacht hoe goed of slecht het gemaakt is en dan is het vliegen of hangen. Ik snap wannabee's heel goed, want als ik naar mezelf kijk terug in 1997, mijn god, wat was ik naief. Ik geloof niet dat ik ooit de feiten echt op een rijtje heb gezet, tekenen en vliegen en ik heb zooooo'n massel gehad. Ik ging in North Hollywood in mijn Tommy Hillfiger polo'tje lopend naar de Seven11 om bier te halen. Volgens mij hadden de Crips en Bloods zich verslapen of was het Drive By loze Zondag. Maar goed, Aviation is not what it used to be but it still beats working.
sheik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-12-2009, 23:06   #69
Aussie
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2007
Typeratings: c172
Uren: 10
Stuur een bericht via Yahoo naar Aussie
sheik : zeer goed gemotiveerde, genuaanceerde reactie. Ben het absoluut met je eens.

Helaas is de luchtvaart, zo ik hoor, inderdaad erg verandert, en nog steeds aan het veranderen. Zelfs vliegen in de bush van Australie is al een dure grap geworden. Aangezien ik zelf ook een so called wannabe ben, adviseer ik mijn lotgenoten hetzelfde te doen als wat ik doe. Wacht nog minimaal 2-3 jaar met het starten van de opleiding. Zelf wacht ik nu ook alweer 1,5 jaar en staan er zeker nog 2 jaartjes te wachten op me. Zelfs creativiteit wat betreft een baan vinden is niet meer mogelijk.

Maar om te nuanceren, en het nog maar eens te melden: Vind deze verandering alleen plaats in de luchtvaart, of is het een verandering in de gehele maatschappij, op het gebied van werk. Dat laatste dus. Overal zijn voorbeelden van dezelfde problemen te vinden.
Aussie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2009, 00:15   #70
Koning Lucht
Geitenhoeder

Koning Lucht's Avatar

Airworker sinds: Oct 2001
Typeratings: B757/767, A330
Uren: 7500 +
Sheik, allereerst hartelijk bedankt voor je reactie. Je hebt je post zeker onderbouwd, maar ik denk dat er iets misschien niet helemaal duidelijk is geworden van mijn kant. Ik denk zelfs dat we het in grote lijnen eens zijn.

Op geen enkel moment heb ik gezegd TEGEN het senioriteitsprincipe te zijn. Ik ben er zelfs voor. Wat er binnen ons bedrijf speelt, is dat het bedrijf zich op nieuwe wetgeving probeert te beroepen, om het systeem onderuit te halen. Het gaat hier om een stukje anti leeftijds discriminatie wetgeving, dat in 2006 in de U.K. van kracht is geworden. Het bedrijf is bang, dat wanneer LIFO als enig criterium wordt gebruikt om te bepalen wie gaat en wie blijft ze indirect beschuldigd kunnen worden van leeftijdsdiscriminatie, omdat een onevenredig deel van de mensen, die moeten gaan, tussen de 25 en 35 zal zijn.

Wat jij in je derde alinea beschrijft, is precies wat ik met dit topic probeer aan te tonen. Met het ondermijnen van het senioriteitsprincipe, kan een bedrijf in de toekomst wegkomen met de dingen die jij beschrijft.

Je opmerking over dat je jezelf als een ZZP ziet, daar ben ik het mee eens.

Laten we eerlijk zijn sheik, het oude Britannia, wat later over is gegaan in ThomsonFly en nu ThomsonAirways, was ook een carriere bedrijf. Dit wordt nu echter in rap tempo gesloopt.

De tekenen zijn er dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om F/O's op contract basis (ja, voor 6 maanden in de zomer) aan te nemen. Zij betalen voor hun typerating en line training en na de 6 maanden, mogen ze opschuiven voor de volgende, waarbij de cyclus zich herhaalt.

Vrij recent heb ik een mailtje gekregen van een niet nader te noemen airworker die aan het overwegen is om bij Jetairfly een typerating te kopen en een tijdelijk contract te gaan doen. Dit soort praktijken ondermijnt de terms and conditions.

Dat onze terms and conditions nog steeds beter zijn dan die van Jan Modaal staat niet ter discussie. ECHTER, de baanonzekerheid en daarmee de onderzekerheid in je leven is een zeer zeer groot nadeel. Als je er bij maatschappij X uitgegooid wordt, is de kans groot dat je het land (weer) moet verlaten, omdat het bij bedrijf Y en Z ook slecht gaat.

Hier is echter een groot nadeel van het senioriteitsprincipe, namelijk dat je dan bij het volgende bedrijf weer onderaan de lijst kunt beginnen en maar moet hopen dat het bedrijf niet de voorkeur geeft aan mensen die bereid zijn te betalen voor hun type en line training.
Koning Lucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2009, 00:51   #71
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Koning Lucht Bekijk Bericht
Vrij recent heb ik een mailtje gekregen van een niet nader te noemen airworker die aan het overwegen is om bij Jetairfly een typerating te kopen en een tijdelijk contract te gaan doen. Dit soort praktijken ondermijnt de terms and conditions.
Bedoel je deze constructie...?

Er zijn vorige week 10 KLS-ers geselecteerd die een zomercontract bij Jetairfly gaan uitvoeren. Deze studenten moeten daarvoor 8000 euro betalen (basetraining) om een typerating B737 te activeren. De overige simuren zitten namelijk al in de opleiding van de KLS. (MCC en Bridgecourse zijn tegenwoordig omgedoopt in B737 FFS uren op SPL-oost)
Oud 23-12-2009, 01:16   #72
Purno
heeft nog geen status

Purno's Avatar

Citaat:
Bedoel je deze constructie...?

Er zijn vorige week 10 KLS-ers geselecteerd die een zomercontract bij Jetairfly gaan uitvoeren. Deze studenten moeten daarvoor 8000 euro betalen (basetraining) om een typerating B737 te activeren. De overige simuren zitten namelijk al in de opleiding van de KLS. (MCC en Bridgecourse zijn tegenwoordig omgedoopt in B737 FFS uren op SPL-oost)
Tuurlijk naai je dan je Jetairfly collega's. Wij zouden het bij de KLM ook niet fijn vinden als er in het hoogseizoen in plaats van permanente nieuwe collega's er tijdelijke vliegers op de B737 zouden komen die hetzelfde doen voor minder. Naast dat er op deze manier de voowaarde onder druk komen te staan ( tijdelijke vliegers kosten minder en krijgen minder betaald ) heb je minder collega's achter je op de lijst ( = minder knaken )

Maar ach... wij hebben daar een vakbond voor.... De Belgen laten zich schijnbaar wel naaien!!
Oud 23-12-2009, 13:55   #73
oboema
heeft nog geen status

oboema's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door oboema Bekijk Bericht
Citaat:
Origineel gepost door Koning Lucht Bekijk Bericht
De tekenen zijn er dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om F/O's op contract basis (ja, voor 6 maanden in de zomer) aan te nemen. Zij betalen voor hun typerating en line training en na de 6 maanden, mogen ze opschuiven voor de
I rest my case.
Oud 23-12-2009, 16:44   #74
Tampie
heeft nog geen status

Tampie's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Purno Bekijk Bericht
Tuurlijk naai je dan je Jetairfly collega's. Wij zouden het bij de KLM ook niet fijn vinden als er in het hoogseizoen in plaats van permanente nieuwe collega's er tijdelijke vliegers op de B737 zouden komen die hetzelfde doen voor minder. Naast dat er op deze manier de voowaarde onder druk komen te staan ( tijdelijke vliegers kosten minder en krijgen minder betaald ) heb je minder collega's achter je op de lijst ( = minder knaken )

Maar ach... wij hebben daar een vakbond voor.... De Belgen laten zich schijnbaar wel naaien!!
Vanuit de KLS wordt er positief op gereageerd omdat er 'slechts' 8000 euri's voor de TR hoeft te worden betaald. Via de KLM worden dan circuitjes gevlogen en is je volledige TR bij de KLM gedaan. De andere simuren zitten namelijk al in de opleiding verwerkt en zijn reeds bekostigd in de integrated opleiding. Jetairfly accepteert die TR van de KLS, en heeft daarnaast geen Grading toegepast (alleen COVA op basis van de KLS-files). Ook wordt er gewoon salaris uitgekeerd en ben je niet bezig met gratis vlieguren zoals andere turkse operators nu wel aansmeren aan Ab-Initio's. Daarnaast wordt de linetraining volgens mij gewoon door Jetairfly bekostigd.. (correct me if i'm wrong)

Het is nog steeds 'betalen om te vliegen' (8K voor een TR via KLM), maar wel in mindere mate dan andere boevenclubs in Europa.... Of het idd slim is voor de algemene werkgelegenheid/arbeidsvoorwaarden betwijfel ik.

Wat ik wel apart vindt is de houding van een andere B737 operator (zal geen naam noemen.....) die de 737 uren van de KLS niet wil accepteren en de student alsnog de volle TR (30K) in rekening wil brengen onder het motto "wij gebruiken andere SOP's". Dus dan ben je weer terug bij af en mag je alsnog dik betalen zodat de company winst kan maken met de TR. Onder het motto "er zijn zat jongens die wel die volledige TR bij ons willen doen" is er voldoende animo om dit voort te zetten en geen coulance toe te passen op mensen met B737 simuren... (FFS)

Voor de beeldvorming: De opleiding van de KLS is iets aangepast en kent nu een MCC en TR-traject, allemaal op de B737NG FFS (op SPL-oost bij KLM). Dus waar voorheen de studenten hun MCC op de B737 deden en de Bridgecourse op de Triple, MD11 of B74 (met het oog op doorstroming als coco), worden al deze uren op de B737 gedaan en heeft de KLS/KLM bij IVW bedongen dat deze uren in een TR kunnen worden geactiveerd indien de student 8K bijbetaald voor circuittraining. Alle studenten van de KLS hebben nu de keus of ze met een meute B737 uren van school komen, of met een TR B737NG in combinatie van bijbetalen.

Die laatste optie is het geval voor de jongens die bij Jetairfly aan de slag gaan met hun KLM TR.
Oud 23-12-2009, 17:56   #75
Columbus
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2007
Brevet: ppl/cpl/ir
Uren: 200
Als dit doorzet en gemeengoed wordt lijkt mij dit een uiterst precaire situatie. Nu heb je nog min of meer de keus, wel of geen type Rating betalen. Wanneer een van de beter aangeschreven scholen van het land dit dan ineens opneemt in de Syllabus lijkt mij het hek van de dam. (of stond die FFS gewoon erg vaak leeg??)
Columbus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-12-2009, 20:33   #76
AlphaIndiaRomeo
Woef

AlphaIndiaRomeo's Avatar

Airworker sinds: Mar 2007
Typeratings: Eerst Bobby, nu de Bus..
Uren: 2000+
U ziet het denk ik verkeerd. In de "oude" Syllabus van de school zaten praktisch evenveel uren op de FFS, maar dan voor een MCC + Bridgecourse (verieste van KLM). Nu heeft de school alles op papier zo geregeld samen met IVW dat de uren gelogd kunnen worden voor het behalen van een TR (incl. vereiste examens). Er is dus in wezen niets tot weinig veranderd behalve het papierwerk achter de syllabus.
AlphaIndiaRomeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-12-2009, 00:05   #77
Ditched
heeft nog geen status

Ditched's Avatar

Airworker sinds: Sep 2006
Typeratings: 737
Uren: nog niet genoeg
@ Aussie,

Terechte opmerking, het is inderdaad in meer beroepsgroepen aan de orde van de dag.

Zelf kom ik ik ook uit een andere tak van sport, de zeevaart. Daar werd ik ook al voor gek versleten dat ik een schijnloontje en idiote werkuren maar pikte, want vroeger was toch alles beter bla bla bla... een in mijn ogen zinloze discussie die ik nooit heb begrepen.

Er was een jaar of wat terug een nederlandse rederij die vrijwel alle nederlandse officiers er uit knikkerde. Een hoop "boeh" geroep, moord en brand geschreeuw, de vakbonden stonden er bij en keken er naar, maar niemand die het kon tegenhouden. Er werden in azie een paar goedkope bemanningen uit een boom geschud en de dure nederlanders hadden het nakijken. sounds familiar?

Echter had deze reder zich een beetje vergist; wat bleek, zijn klanten bleken ineens nog maar bereid om de helft te betalen en een aantal grote klanten zegde het vertouwen in deze club op.

In dit laatste ligt denk ik een mogelijke oplossing van het probleem waar velen nu in de luchtvaart tegenaan lopen. Natuurlijk kan je lekker gaan staan trappen tegen die jongens en meisjes die hun typerating zelf betalen en/of uren pakketten kopen, je kan ze voor gek verslijten of ze tot hun schoenveters toe affakkelen. Je schiet er alleen niks mee op.

In mijn ogen is een manier om dit probleem aan te pakken om de huidige situatie duidelijk maken aan de klanten, de passagiers. Daar zit hem de pijn, want die gaan vrijwel blindelings op de laagste prijs af. Daarom vlieg ik nu ook bij Ryanair ;-)
Captain Sullenberger is in Amerika deze discusie op gang aan het helpen, en in Europa moet deze nog op gang komen. Ik vrees dat zolang de klant voor de absolute bodemprijs gaat, we erg weinig kunnen uitrichten tegen uitwassen zoals KL en anderen hier meemaken.

mvg,
Ditched
Ditched is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-12-2009, 09:44   #78
Exit
Gast
heeft nog geen status

Citaat:
Origineel gepost door Ditched Bekijk Bericht
In mijn ogen is een manier om dit probleem aan te pakken om de huidige situatie duidelijk maken aan de klanten, de passagiers. Daar zit hem de pijn, want die gaan vrijwel blindelings op de laagste prijs af
Dat gaat niet lukken: als ze op de bestemming aankomen waren de piloten goed genoeg.
  Met citaat antwoorden
Oud 24-12-2009, 11:03   #79
Altitu
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2009
Uren: geen
is het misschien niet zo, zoals bij mijn huidige werkgever, dat er minder zakenlui op reis kunnen en mogen gaan omdat de meeste bedrijven daar op bezuinigen?
Altitu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-12-2009, 11:55   #80
Ditched
heeft nog geen status

Ditched's Avatar

Airworker sinds: Sep 2006
Typeratings: 737
Uren: nog niet genoeg
Citaat:
Origineel gepost door jaap stobbe Bekijk Bericht
Dat gaat niet lukken: als ze op de bestemming aankomen waren de piloten goed genoeg.
Precies, en laten we eerlijk wezen we hebben de publieke opinie eerder tegen dan mee. Er bestaat nog steeds het beeld dat we overbetaalde, knoppendrukkers zijn die alles door de autmatische Piloot laten doen.

Dus dat laat ons twee opties:
1. proberen de publieke opinie te veranderen, dat gaat meestal erg langzaam, maar kan soms lukken. (kijk naar de opkomst biologisch eten, fairtrade producten, groene stroom dat soort dingen). Kan soms heel snel gaan (b.v. hoe men nu tegen bonussen in het management van grote bedrijven aankijkt).

2. Onze eigen visie aanpassen over hoe we tegen ons werk aankijken en we ons zelf waarderen. Pijnlijk. (Ik ben bijvoorbeeld beste tevreden met een Brookfield contract bij Ryanair, ik ben er zelf een flinke sprong op vooruit gegaan. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat jij het er niet voor zou doen).

Nogmaals, we kunnen elkaar hier de tent uitvloeken omdat de een best bereid is voor zijn type te betalen maar iemand anders niet, maar je hebt er niks aan.

mvg
Ditched
Ditched is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Tags
arbeidsvoorwaarden, baan, baanonzekerheid, carriŽre, toekomst

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels