.:.
Oud 02-02-2006, 19:54   #121
clown
climbing to random FL

clown's Avatar

Airworker sinds: Aug 2005
Brevet: fATPL
Typeratings: geen
Uren: 165
Trouwens Erwin,
kan je een beetje beschrijven hoe fase 3 gaat?
hebben ze nog tips gegeven voor je herkansing, en weet je waar je verbeterpunten liggen?

groeten Clown
clown is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-02-2006, 22:21   #122
Fab
heeft nog geen status

Fab's Avatar

Airworker sinds: Oct 2005
Brevet: CPL/IR/(F)ATPL
Typeratings: Koekiemonster
Uren: Appelsap
@ linkingirl4u

Oeps.. heb ze al besteld en heb gelijk ook wuiskunde boek besteld en heb voor de lol ook maar ff sudokuboekje gehaald hehhe

Fab
Fab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 02-02-2006, 23:51   #123
3Bergen

3Bergen's Avatar

Airworker sinds: May 2005
Brevet: CPL
Typeratings: B737
Uren: 2000
Nou kort gezegd is Fase 3 een half uurtje in de 737 sim waarin je moet laten zien dat je aanleg hebt voor vliegen en dat je in korte tijd veel kunt leren. Ze willen zien dat je fouten die je hebt gemaakt hersteld en niet herhaald. Aan het eind wil men zien dat je wat geleerd hebt en dat er vooruitgang in zit. Concentratie is dan ook het toverwoord.

Je moet een half uur lang (+/-) echt gefocused zijn. Het is voor mijn gevoel het moeilijkste onderdeel, omdat je heel erg nauwkeurig moet vliegen. Het gaat hierbij om attitude-vliegen. Je moet dus goed scannen en precies weten wat je gaat doen, zodra je een bepaalde opdracht gekregen hebt.

Je krijgt natuurlijk eerst een briefing etc., maar wees er op attent dat je dit niet "effe" doet. Het valt veel mensen tegen, met name omdat je de 737 met licht sturen en kleine correcties kunt besturen.

Hopelijk heb ik je niet zenuwachtig gemaakt! Mocht je het de 1e keer niet halen dan kun je nog een 2e keer op met 2 trainingen bijvoorbeeld. Nogmaals het is geen eitje, maar het is wel te doen!

Gr Edwin

(Het is overigens wel in de engelse taal , bovendien moet je af en toe een rekensommetje doen tijdens het vliegen zelf)
3Bergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-02-2006, 09:27   #124
Fukko
heeft nog geen status

Fukko's Avatar

Airworker sinds: Nov 2005
Brevet: CPL, Frozen ATPL
Typeratings: 737-300/900, c172
Uren: 160hr TT, 90hr FNPT/FFS 737/747
@linkingirl4u:
Ik heb een hekel aan de bibliotheken . Tevens kan ik zo'n natuurkunde boek altijd goed gebruiken.
Fukko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-02-2006, 10:05   #125
clown
climbing to random FL

clown's Avatar

Erwin,
Je hebt me niet zenuwachtig gemaakt, het bevestigd mijn vermoedens Wat voor sommetjes geven ze je en hoe ben jij daar mee omgegaan?

Bedankt voor zover!

Groeten Clown
Oud 03-02-2006, 15:40   #126
boffert
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2005
Brevet: ATPL
Typeratings: A320
Uren: 2000+
Ik mag hopen dat die sommetjes geen staartdelingen zijn maar gewoon + en - sommetjes?
boffert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-02-2006, 15:56   #127
Pontius
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2004
Brevet: none
Typeratings: nee
Misschien interessant voor jullie: http://www.nitex.nl/apst/
Die test schijnt nu gratis te zijn. Kan je een beetje oefenen voor fase 1.

Hmm link werkt zo niet, ga naar epst news, kan je die link ook vinden.
Pontius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-02-2006, 16:16   #128
linkingirl4u
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2006
Brevet: -
Typeratings: -
staardelingen komen er ook in voor, maar veel sommen zijn zelfs nog lastiger
linkingirl4u is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-02-2006, 16:35   #129
Rutger
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2006
Brevet: nvt
Typeratings: nvt
Citaat:
Originally posted by Pontius
Misschien interessant voor jullie: http://www.nitex.nl/apst/
Die test schijnt nu gratis te zijn. Kan je een beetje oefenen voor fase 1.

Hmm link werkt zo niet, ga naar epst news, kan je die link ook vinden.
Is dit enigzins representatief voor een eerste fase van een echte selectie? Dit lukt me namelijk wel.
Rutger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-02-2006, 16:58   #130
boffert
heeft nog geen status

Mmmm ik vind alleen het wiskunde deel op fase 1 lijken.
Die hand-oog oefening gaat met joystick en pedalen, verder zit salom er niet in, die zogenaamde ruimtelijk inzicht oefening is moeilijker in de compass en memory is ook anders in de Compass.
Maar ik zou sowieso die IPAS een paar keer doen alleen al voor de wiskunde!!!
Oud 03-02-2006, 17:36   #131
3Bergen

3Bergen's Avatar

Airworker sinds: May 2005
Brevet: CPL
Typeratings: B737
Uren: 2000
Om een voorbeeld je te noemen van een sommmetje tijdens de sim sessie (heb zelf maar 2 vragen gehad.): een dorp heeft 30.000 inwoners, 75% ervan is jonger dan 65 jaar. Vraag: hoeveel mensen zijn er ouder dan 65 jaar??

Antwoord 25% van 30.000= 7.500.
Simpel als je het zo leest, maar je moet het combineren met het vliegen en bovendien is het engels, dus je moet wel scherp zijn.

Tijdens fase 2 is het rekenen net zo iets en/of wat moeilijker maar nog steeds goed te doen! Zoals aantal vrije stoelen/hoeveelheid brandstof/cruise-snelheid berekenen. Zijn kleine verhaaltjes/zinnetjes. En ook vanalles op elkaar delen, maar als je net van school komt kan dat geen probleem zijn.

P.S. je mag me wel Edwin noemen haha

Ciao !!
3Bergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 03-02-2006, 18:13   #132
boffert
heeft nog geen status

Ik ben echt zo hard aan het oefenen met van die wiskunde dingen. Studeer niks technisch en kwam 4 jaar geleden van school alweer.... oei oei oei het hoeft van mij nog geen voorjaar te zijn voor fase 2.

Alhoewel fase 1 weer lekker ging 35 puntjes.
Oud 03-02-2006, 18:46   #133
clown
climbing to random FL

clown's Avatar

Haha, sorry ik dacht dat het Erwin was. Foutje!
Anyway, thanks voor je tip, daar kan ik wel wat mee.

Veel succes woensdag!

Groeten Clown
Oud 11-02-2006, 07:26   #134
marcohaarsma
heeft nog geen status

ik wil mij graag gaan aanmelden bij de kls. Ik vroeg me af of mensen nog tips hebben. Zoals dingen die je speciaal nog zou kunnen oefenen voor de verschillende keuringsfasen en welke boeken ik daarbij eventueel kan gebruiken.
Ook vraag ik me af wat ze tijdens de interviews wel graag willen horen en wat juist niet en in welke richting je motivatie een beetje moet zijn.

groet marco

Laatst aangepast door marcohaarsma : 30-04-2006 om 21:28
marcohaarsma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-02-2006, 13:32   #135
Jesper
heeft nog geen status

Jesper's Avatar

Airworker sinds: Jul 2005
Citaat:
Originally posted by marcohaarsma
ik wil mij graag gaan aanmelden bij de kls. Ik vroeg me af of mensen nog tips hebben. Zoals dingen die je speciaal nog zou kunnen oefenen voor de verschillende keuringsfasen en welke boeken ik daarbij eventueel kan gebruiken.
Ook vraag ik me af wat ze tijdens de interviews wel graag willen horen en wat juist niet en in welke richting je motivatie een beetje moet zijn.

groet marco
He ik heb je al gemaild, maar ik zeg het nog eens; kijk even in mijn topic:
Hier.
Succes,
Jesper
Jesper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-02-2006, 02:54   #136
676$
Gast
heeft nog geen status

Mannen -

In welke fase van de vlucht vragen ze je die sommen uit te rekenen ?

Als dit tijdens de approach of tijdens je take off en climb fase is van de vlucht zou ik iets zeggen als; "we're still below 18.000 and Im flying the airplane. Please shut up till I level off."

("shut up" zou ik vervangen met een ander woord tijdens een keuring)

Ook tijdens je take-off brief kun je iets zeggen als; "benenden de 10.000' mond dicht tenzij het te maken heeft met iets van de vlucht.. (motor) instrumenten, gele/rode lampjes etc etc

Ik zeg niet dat je een eigenwijze aap moet zijn, maar er is niks mis mee om te zeggen, luister ben met een kritieke fase van de vlucht bezig, zodra we op de grond staan mag je weer babbelen. Zelf ook gedaan tijdens een sollicitatie gesprek, werkte prima.

Tijdens mn ME/IR checkride paar jaar terug ook een examinator gehad die de oren van mn kop af lulde.. Vertelde hem ook op 400' AGL dat ie nu toch echt ff zn mondje mocht houden.

Goed, nu snap ik ook wel dat het antwoorden op die vragen juist een onderdeel is van je keuring, maar wilde dit er even in gooien.

FD
  Met citaat antwoorden
Oud 12-02-2006, 12:45   #137
Jesper
heeft nog geen status

Jesper's Avatar

Citaat:
Originally posted by Flying Dutchman
Mannen -

In welke fase van de vlucht vragen ze je die sommen uit te rekenen ?

Als dit tijdens de approach of tijdens je take off en climb fase is van de vlucht zou ik iets zeggen als; "we're still below 18.000 and Im flying the airplane. Please shut up till I level off."

("shut up" zou ik vervangen met een ander woord tijdens een keuring)

Ook tijdens je take-off brief kun je iets zeggen als; "benenden de 10.000' mond dicht tenzij het te maken heeft met iets van de vlucht.. (motor) instrumenten, gele/rode lampjes etc etc

Ik zeg niet dat je een eigenwijze aap moet zijn, maar er is niks mis mee om te zeggen, luister ben met een kritieke fase van de vlucht bezig, zodra we op de grond staan mag je weer babbelen. Zelf ook gedaan tijdens een sollicitatie gesprek, werkte prima.

Tijdens mn ME/IR checkride paar jaar terug ook een examinator gehad die de oren van mn kop af lulde.. Vertelde hem ook op 400' AGL dat ie nu toch echt ff zn mondje mocht houden.

Goed, nu snap ik ook wel dat het antwoorden op die vragen juist een onderdeel is van je keuring, maar wilde dit er even in gooien.

FD
Ja tuurlijk heb je gelijk, maar als je met de selectie begint weet je vaak totaal niet wat je kan verwachten. En je wilt je op alle mogelijk fronten voorbereiden, vandaar ook in het begin van mijn topic die (domme) rekenvragen. Maar ik denk dat hij wel iets aan mijn topic heeft sinds ik bijna alle mogelijk vragen daarin heb gesteld vanaf het begin van de selectie tot aan het eind.
Groeten!
Jesper
Oud 27-02-2006, 11:01   #138
DennisKSS
heeft nog geen status

Uren: nvt
Hallo,

Ben kort geleden naar devoorlichting geweest, en ook de vraag 1 op 1 aan zo'n student gevraagd. Vreemd is dat hij daar heel ontwekend over deed en eigelijk de vraag niet heeft beantwoord, behalve dat je jezelf moet zijn...
DennisKSS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-02-2006, 12:11   #139
Jesper
heeft nog geen status

Jesper's Avatar

Citaat:
Originally posted by DennisKSS
Hallo,

Ben kort geleden naar devoorlichting geweest, en ook de vraag 1 op 1 aan zo'n student gevraagd. Vreemd is dat hij daar heel ontwekend over deed en eigelijk de vraag niet heeft beantwoord, behalve dat je jezelf moet zijn...
Ja, lijkt me nogal logisch. Wat verwacht je? "Wat is een goede motivatie?"
Antwoord: "Dit en dit en zus en zo."
Er is niet ťťn goede motivatie. En misschien dat jij op dit moment moeilijkheden hebt met je motivatie onder woorden brengen. Maar jij weet als het goed is wťl wat je leuk of interessant lijkt aan het vak verkeersvlieger. Probeer aspecten uit het vak te combineren met (leidinggevende) activiteiten die je nu al onderneemt en daar heb je je motivatie. Even doordenken dus, dan kom je er echt wel op. En boekjes als "De lucht in, maar waarom met U?" helpen ook met je motivatie onder woorden brengen.
Succes!
Jesper
Oud 27-02-2006, 12:43   #140
DennisKSS
heeft nog geen status

Uren: nvt
OOh...mijn motivatie is nietzo'n probleem, maar ging er verder niet opin, wat hij vertelt had...dat bedoel ik...Mijn motivatie acht ik niet het grootste probleem...
DennisKSS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-02-2006, 12:54   #141
Foxtrot
heeft nog geen status

Foxtrot's Avatar

Airworker sinds: May 2004
Brevet: ppl bezig met atpl
Typeratings: sep
Citaat:
"we're still below 18.000 and Im flying the airplane. Please shut up till I level off."
Gewoon een leuke blonde dame op de jumpseat zetten en moet je eens zien hoe moeilijk FD het heeft. kan geen rekensom tegenop
Foxtrot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels