.:.
Oud 22-02-2019, 13:57   #1
Aviati
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2019
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
One Air Malaga

Beste allemaal,

Graag wil ik mijn integrated ATPL behalen in het buitenland. Met name Spanje klinkt aantrekkelijk gezien het klimaat en de kwaliteit/kosten van de opleidingen aldaar. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Na uren van oriëntatie heb ik tussentijds tal van opleidingen kunnen wegstrepen. Met als gevolg dat er onder de streep enkele vliegscholen overblijven.

Voor mij persoonlijk komt One Air Malaga over als de beste optie.
website: https://www.grupooneair.com/commerci...-course-spain/

Waarom?
- Modern lesmateriaal
- Goede faciliteiten/voorzieningen (althans op internet )
- Uitstekende brochure/flyer mbt de opleiding (zie hier)

Nu mijn vraag aan jullie:
Wat zijn jullie ervaringen met deze school?
Zie ik dingen over het hoofd?

Uiteraard heb ik zelf al gegoogeld, maar het commentaar is louter positief.

Ik ben van plan om in ieder geval een afspraak te maken bij de vliegschool maar hoor graag ook nog even van jullie

In ieder geval hartelijk dank!

Laatst aangepast door Aviati : 22-02-2019 om 14:22
Aviati is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-02-2019, 16:00   #2
André
Status aparte :-)

André's Avatar

Airworker sinds: Oct 2003
Brevet: ATPL
Typeratings: F50, Emb 190 Series, Airbus 320 Series.
Uren: Nooit genoeg!!!
Aviati,

Een lang verhaal over je zoektocht en dat er maar een paar scholen overblijven en je noemt er maar 1 waar je dan vervolgens ook nog eens een heel verhaal over tikt.

Het lijkt mij een beetje op sluik reclame want je bent ook nog eens pas lid sinds deze maand.

Een gemiddelde zoeker zien we hier vaker voorbij komen en vraagt advies i.p.v. een bepaalde vliegschool te komen pushen.

Volgens mij kan ik je al wel feliciteren want je bent er al uit waar je je opleiding wil gaan doen.

Groeten,

André
André is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-02-2019, 16:22   #3
Aviati
heeft nog geen status

Dag André,

Jammer dat je denkt dat ik reclame maak. Het tegenovergestelde is echter waar, ik vraag immers niet voor niets om advies van mogelijke ervaringsdeskundigen mbt deze school.

Ik ben overigens slechts 1 dag lid. Sterker nog, ik heb specifiek voor deze reden het account aangemaakt. Het enige wat ik doe is mijn bevindingen op papier zetten waarom ik denk dat deze school mogelijk geschikt is.

Ik heb zelf overigens twee goede alternatieven gevonden tav deze school. Oftewel, scholen die ik ook hoog op mijn lijstje heb staan, maar waar ik mijn inziens wél voldoende informatie van heb kunnen inwinnen..

Dit zijn FlyBySchool in Leon en FTE Jerez. (hiervoor had ik geen account nodig want dit gewoon zichtbaar..)

Ik vraag specifiek naar ervaringen met One Air omdat ik op basis van internet het beste gevoel bij deze school krijg. Echter internet is mij niet voldoende, ik wil het van de mensen zelf horen en die heb ik bij deze school nog niet gevonden.. -> hiervoor heb ik dus een account nodig om deze vraag zelf voor te leggen

Ervaringen met FlyBySchool Leon en FTE jerez zijn ook welkom.. maar deze info heb ik dus reeds in bezit.

Ik hoop graag wat te horen. Mocht dit toch als reclame opgevat worden dan is dat jammer maar dan respecteer ik dat en probeer ik het ergens anders
Oud 22-02-2019, 16:50   #4
André

André's Avatar

Beste Aviati,

Wij zijn hier allemaal welwillend om je informatie te geven over hoe of wat op flight training gebied. In het verleden zijn er echter al een hoop scholen geweest die hier geprobeerd hebben sluikreclame te maken. Je eerste post hier op het board lijkt sterk op zo'n post.

Maar als dat niet zo is, prima, welkom op het board en vraag maar raak.
Gebruik de search functie hier goed en je komt een zee aan informatie tegen.

Advies van mijn kant,
1. BETAAL NOOIT ALLES IN 1 KEER VOORAF!!!! (helaas hebben hier meerdere mensen ervaring mee op dit board)
2.zoek zoek zoek en praat met ervaringsdeskundigen!

Heel veel succes met je zoektocht.

Groeten,

André
Oud 22-02-2019, 17:12   #5
Aviati
heeft nog geen status

Beste André,

Hartelijk dank voor je reactie en zeer bruikbare tips!

Bij het teruglezen van mijn eerste post kan ik inderdaad begrijpen dat er wat alarm bellen af gaan. Afin, dit is niet het geval.

Tevens ook de zoekfunctie gebruikt, ik kwam daar iemand tegen met eigenlijk de soortgelijke vraag, omtrent deze vliegschool, zie post van Concorde88: http://www.airwork.nl/bulletinboard/...ad.php?t=14921

Hier is geen antwoord gekomen, dus wellicht komt deze post goed uit.

Terug naar de vliegschool One Air, Malaga:
Feit is dat de website e.d. prima lijken (op internet!). Maar waar het mij dus aan ontbreekt is betrouwbare info, van bijvoorbeeld mensen die hier een opleiding hebben gedaan.

Wat mij opvalt is dat de vliegschool een x aantal jaren bestaat maar dat er weinig over bijv ex-leerlingen te vinden is. Wellicht zijn ze hier wel, dan kom ik graag met jullie in contact en hoor ik hoe jullie ervaringen zijn.

Via LinkedIn heb ik in ieder geval wat berichten uitgezet naar ex-leerlingen. Hopen dat ze reageren dus.

Zo niet, dan wil ik zonder negatieve tegenberichten de school gaan bezoeken en evt mijn bevindingen hier delen. Uiteraard als er vraag naar is.
Oud 22-02-2019, 18:19   #6
JAR XX
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2007
Brevet: fATPL
Typeratings: B737, SW4, Cessna SET
Uren: 4500
Ik heb van 2016 tot eind 2018 bij een Spaanse firma gewerkt op een turboprop. Als captain, later line training captain en tot slot als TRI. Dit is een persoonlijke mening, doe er mee wat je wilt.

Voor mij is de Spaanse luchtvaart kort samen te vatten: Het is één groot Pyramide-spel…

In de 2.5 jaar dat ik voor deze Spaanse firma werkte, heb ik zo’n 30 collega’s line-training en initiele type-rating training gegeven. Zowel voor de linker als voor de rechterstoel.
De Spaanse mentaliteit is totaal anders dan de Noord Europese mentaliteit. Dit is een gegeven en totaal niet discriminerend. Het werkt door in alle lagen.

Het weer, zoals “wij” dat in Noord Europa kennen, kennen Spanjaarden niet. Bewolking, regen, wind. Het is al gauw slecht weer. Trainingen worden gauw gecanceld in VFR en IFR fases, zodra het een beetje uitdagend wordt. En als je veelal mooi weer gewend bent, ben je sneller geneigd om iets te cancelen als iets wat uitdagender wordt, dus ook totaal begrijpelijk. (Ik vergelijk met mijn Nederlandse opleiding).

Vorig jaar zomer deed ik een assessment in een simulator bij een leerling van vliegschool Panamedia. Het was totaal waardeloos z’n IFR skills, terwijl de jongen pas enkele weken klaar was met z’n opleiding. Na doorvragen bleek dat de school (gebaseerd op San Bonet, het VFR veld van Mallorca) hun “eigen” IFR procedures ontworpen hadden op de VOR’s op Mallorca. Dus alle IFR training was nagenoeg gebeurd op Mallorca…
Als je je daarbij bedenkt dat het een VFR vliegveld is, werd er dus gewoon simpelweg niet ACTUAL IFR gevlogen. De beste jongen gaf aan in zijn schatting minder dan een half uur ACTUAL IFR gevlogen te hebben. Dus volledig op instrumenten, zonder zicht. En dit gedurende een 200 uur opleiding…

Ik heb meerdere ab-initio logboeken doorgekeken en handtekeningen moeten zetten en zie bij Spaanse scholen nagenoeg altijd dat er op extreem weinig vliegvelden getraind word.
Een vliegschool in Sabadell (VFR veld), doet de IFR training op Girona (IFR) en als ze in een gekke bui zijn een keer naar Reus. Zonder gekheid, er kwamen jongens van scholen die op drie vliegvelden waren geweest gedurende hun hele training. De exposure is dus heel gering.

Je ziet dit op heel veel plekken terug gedurende de line training. Jongens die totaal verdwaald raken in Jeppesen kaartjes, gebrek aan situational awareness, radio communicatie die beneden niveau is etc etc.

De school AIR ONE ken ik niet. Ik ben toevallig wel een keer in hetzelfde gebouw geweest als waar AIR ONE zit in Malaga. In dit zelfde gebouw zit een bedrijf genaamd Iberosime die flightplanning doet. Toen ik in de lift stond werd een Engelse dame die voor informatie kwam, blufferig te woord gestaan door een Instructeur vol in uniform. Blufferig in de zin dat leerlingen van hun school overal ter wereld vlogen en supersnel een baan hadden.

Een ander punt wat je je zult moeten bedenken is dat de financiële crisis in Spanje een enorme slag heeft geslagen. Een hele generatie jongeren is echt overgeslagen, ook in de vliegerij. Vandaag de dag nemen Vueling, Air Nostrum, Swiftair, Iberia, Air Europa Express weer aan…(vraag niet naar de condities)…maar het is jaren armoede geweest.

Gevolg is dat er een hele generatie instructeurs zijn geworden uit pure nood, en niet uit passie dan wel competentie. Sommige stappen nu door naar de grotere luchtvaart. Maar sommigen blijven hangen. Helaas zijn dit (vaak) mensen die selecties niet halen…dit is vaak niet zonder reden:

De verhalen van instructeurs die ongedisciplineerd zijn, die zitten te Whatsappen terwijl ze een circuitje vliegen, vluchten cancelen vanwege te uitdagend weer, etc etc

Ik als Óllander tussen de Spanje zorgde soms voor frictie. Nederlanders zijn vrij direct. Spanjaarden zijn heel sociaal en wat meer conflict vermijdend. En als ze het niet zijn, dan gaan ze in de hiërarchische verdediging. Jij doet dit omdat ik een streep meer heb, plat gezegd.
Als je tegen problemen aanloopt qua tijdschema's of andere afspraken met je opleider, verwacht niet dat er een oplossing komt. De Spaanse manier zal prevaleren...mañana, mañana.

Nu zal je wel denken, pyramide-spel, dat is een grove beschuldiging. Dat is het ook. Maar het begint bij de Spaanse luchtvaartautoriteiten (AESA). Als je postholder binnen een organisatie wilt worden, dien je een sollicitatie te doen bij de AESA. Echter spreek je geen Spaans, heb je geen kans.
Gevolg was dat in de organisatie waar ik werkte mensen op posities zaten die niet competent waren, die leiding moesten geven aan Engels sprekende die meer competent waren.

Een freelance CRM instructeur van in de 80, die al 25 jaar gepensioneerd gezagvoerder was, maar bijna geen Engels sprak. Werd geprefereerd boven iemand die actueel vliegt en goed Engels sprak…

Mensen die line-training bij of hun captaincy niet haalden bij ons, die liepen huppelend naar Vueling, omdat ze weer vriendjes in de selectie procedure hadden. En zo gaat het maar door, dit gebeurd bij alle en tussen alle bedrijven in Spanje.

Tot slot het niveau Engels is soms erg laag. Redenen hiervoor te over. Voor velen is een Engels vliegtuighandboek doorlezen moeilijk. Wat je veel zag is dat mensen elkaar het vliegen aanleerden op een manier zoals de meest seniore persoon zichzelf had toevertrouwd. En iedereen deed zijn eigen sausje eroverheen en aan het eind van de rit vlieg je op een manier zoals die niet staat voorgeschreven in het vliegtuighandboek.

Samengevat.
Het totale niveau van de training is mijn inziens een stuk lager dan wat ik gezien heb in Noord Europa:
-Er werken veel instructeurs die eigenlijk geen instructeur willen zijn;
-Het niveau Engels is een stuk lager dan wij gewend zijn, dit zal je ook gaan merken in uitleg die mensen je kunnen geven.
-Omdat de trainingen veelal lokaal gedaan worden, kom je waarschijnlijk nooit een keer buiten Spanje. Realiseer dat dit een belemmering gaat zijn NA je training.
-Weer is vaker goed, en anders al snel te uitdagend. Dus je zult hoogstwaarschijnlijk zeer weinig ACTUAL IFR gaan vliegen tijdens je opleiding.

Dit is even wat ik zo snel je kan vertellen over mijn Spaanse ervaring. Mocht je vervolg vragen hebben zal ik er meer de tijd voor nemen om je uitleg te geven.

Heb ik alle wijsheid in pacht. Nee zeker niet! Ik heb 2.5 fantastische jaren gehad in Spanje. Maar ook enorm veel dingen gezien waarvan ik echt dacht…dit moet eigenlijk niet kunnen.
Ik wil je behoeden om een groot bedrag uit te geven aan een school met een mooie website met plaatjes. Ga kijken, stel kritische vragen. Maar bovenal VERGELIJK scholen…het liefst met baangarantie;-)

_update_
zie net dat je LinkedIn berichten hebt gestuurd. Wellicht kun je met bovenstaande wat concretere vragen stellen aan deze mensen. Ik hoor graag de berichten!
JAR XX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22-02-2019, 18:47   #7
EUPilot
heeft nog geen status

Uren: 1
Dank je voor deze uitgebreide toelichting
EUPilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-02-2019, 17:18   #8
Europe-American
Flying the BEAST....

Europe-American's Avatar

Airworker sinds: May 2011
Brevet: FAA ATP
Typeratings: B747-4/8F B737 C525(s)
Uren: >12.000TT ;)
JAR-XX

Bedankt voor de uitleg.
Ergens 2000-2003 heeft de Engelse CAA een tijdlang Spaanse “instrument ratings” in de ban gedaan en geweigerd op een U.K. JAA CPL vanwege de redenen die jij hebt aangegeven.

Zijdelingse anekdote.
Rond 2005 kwam een Italiaanse jongen de vliegschool binnen lopen.
Was met zij ouders op vakantie in Florida en zou bij terugkeer zijn IR examen doen.
Wilde graag wat met een Instructeur oefenen op de Aztec.
Kan altijd, snel een programma voor hem in elkaar gezet met mijn kennis van JAA IR en een telefoontje naar een bevriende JAA examinator; single engine NDB holds en meer van dat fraais.

Nee, hoefde niet en wilde hij niet.
Examinator was een vriend van de familie en hij zou een (1!) VOR approach moeten laten zien...thats it.
We hebben misschien 30-40 minuten gevlogen.
Simulated engine failure vond hij ook niet nodig.
Treurig maar waar.
Europe-American is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23-02-2019, 18:10   #9
Aviati
heeft nog geen status

Dank voor de uitgebreide reacties. Ik zal alles in beraad nemen. Gr en fijn weekend allen!
Oud 26-02-2019, 14:19   #10
Aviati
heeft nog geen status

Beste,

Dank nogmaals voor jullie mening en bevindingen. Na zelf afgelopen dagen actief te hebben 'gegoogled' is mijn positieve beeld over deze school niet meer zo positief. Met name op Spaanse Fora krijgt de vliegschool er behoorlijk voor langs.

Info die ik tussentijds heb gevonden ( ps. berust niet per sé op de waarheid, ik beschik niet over hard bewijs):

- Vele reviews op Google en Facebook zouden door de school zelf zijn geschreven. Ik krijg een beetje het "too good to be true" image.
- Vliegtoestellen moeten regelmatig voor onderhoud naar Madrid, hierdoor zouden veel vlieguren niet door gaan.
- Slechte planning, enkele momenten voor aanvang hoor je de sim of evt vliegtuig beschikbaar is.
- Instructeurs spreken slecht Engels
- Instructeurs zijn mogelijk ex-leerlingen die geen baan hebben weten te krijgen en dus ongemotiveerd 'les' geven aan leerlingen.
- Weinig ex-leerlingen te bereiken/vinden via het internet (slecht voorteken mijn inziens)

Tevens ben ik met (slechts) 1 persoon in contact gekomen via LinkedIn, hij was voorheen leerling en instructeur bij de desbetreffende vliegschool en sprak wél vol lof over One Air. (momenteel werkzaam bij RyanAir)... Maar goed hoe neutraal is deze persoon?

Kortom, dit zijn mijn bevindingen, mijn zoektocht naar een geschikte vliegschool gaat verder!

P.s. Ik denk dat nu wel duidelijk is dat dit geen reclame is
Oud 26-02-2019, 18:16   #11
André

André's Avatar

Aviati,

Het reclame verhaal waren we al achter dat dat niet je doel was. Erg goed dat je nu verder gezocht hebt.

Mocht je weer verder zoeken en weer eens iets tegenkomen wat je erg goed lijkt, dan weet je nu dat je hier terecht kan voor info of ervaringen met de school.
Verder weet je nu inmiddels ook hoe een goeie zoektocht er uitziet alvorens een hoop geld ergens te investeren.

Heel veel succes met de verdere zoektocht!

Met vriendelijke groeten,

André
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels