.:.

Ga Terug   Airwork > De aspiranten > Hoe word ik piloot

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 10-05-2011, 01:41   #521
Maya
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2008
Brevet: ATPL
Typeratings: B737, SEP, MEP
Uren: 3000+
@ RonS: Gefeliciteerd!

Klopt, als je bent begonnen krijg je pas de uitslag van de GVSS en ook wat ze bij de COVA over je hebben geschreven. Je krijgt dan eigenlijk je hele selectie papieren in te zien met commentaar erbij. Bij elk GVSS beurtje staat er text bij hoe het is gegaan etc. En krijg je de curve te zien hoe je prestatie was.

Succes iedereen!
Maya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-05-2011, 21:18   #522
Nova
heeft nog geen status

Nova's Avatar

Airworker sinds: Aug 2009
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: -
Morgen mijn PO2, ben benieuwd! Hoop dat de tips zullen helpen, bedankt iniedergeval.
Ik laat wel weten wat het geworden is!
Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2011, 11:12   #523
Aemulatio
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2011
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Succes Nova! Ben benieuwd!
Aemulatio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2011, 18:38   #524
Nova
heeft nog geen status

Nova's Avatar

Hoppa! PO2 gehaald en met een mooi resultaat ook, krijg als advies: ruim voldoende!! Dank voor alle tips hier! Op naar de GVSS!
Oud 11-05-2011, 19:31   #525
Scrśmble
heeft nog geen status

Scrśmble's Avatar

Gefeleciteerd Nova, zie je morgen (of heb ik de verkeerde voor)
Scrśmble is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2011, 19:37   #526
Nova
heeft nog geen status

Nova's Avatar

Haha ja ik zie je morgen Remco! (ik ben Bas inderdaad )
Oud 12-05-2011, 10:09   #527
Aemulatio
heeft nog geen status

Nova wanneer heb je GVSS? Ik moet namelijk 20-06 t/m 23-06
Oud 13-05-2011, 15:57   #528
DieEne
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2011
Goeie middag !

En jawel hoor, ik weet ook eindelijk mijn PO1 datum. As woensdag al, 18-05. In Den Haag. Zijn er ook nog meer mensen die dan moeten ?

Zijn er nog mensen die persoonlijke tips kunnen geven?
Let me know then !
DieEne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-05-2011, 21:02   #529
Aemulatio
heeft nog geen status

Rustig blijven. Niet stressen. Tijd goed inschatten (per vraag heb ik zoveel sec.). Niet te lang stil blijven staan bij een vraag die je niet weet. Op tijd komen. In pak komen (incl. stropdas). Altijd beleefd blijven.

Eventuele boeken om te oefenen:
Enkel voor PO1:
Psychologische test; voorbereidende oefeningen. van John Wiering (aanrader!)
Verbeter uw IQ van Harald Havas

Voor PO1 en PO2:
Het psychologisch onderzoek van Wim Bloemers (aanrader!)
De lucht in maar waarom met u? van Jaap Schellinger en Mariska Roelofs (aanrader!)

Ik heb zelf alle boeken aangeschaft puur voor goede voorbereiding en een zo goed mogelijk resultaat bij PO1 en PO2. Succes met voorbereiden. Lees mijn verslag een paar posts terug voor volledig beeld van wat je te wachten staat op de dag zelf. Ik had mijn PO1 en PO2 ook in Den Haag. Mocht je nog vragen hebben pm me gerust.
Oud 13-07-2011, 18:03   #530
Dinges
heeft nog geen status

Dinges's Avatar

Airworker sinds: Jan 2010
Brevet: GPL
Typeratings: G-103, LS-4, PA-28, PA-34
Uren: 68 and counting...
Hallo iedereen,

Ik ben nu 17 jaar, ga volgend jaar naar mijn examenjaar VWO en heb al vele jaren de droom en passie om Verkeersvlieger te worden, dus wil ik deze zomer mezelf graag aanmelden voor de selecties van de KLM Flight Academy.
Een vraag waar ik echter nog mee zit, is, hoelang het ongeveer duurt van het moment van opgave voor de selectie tot het moment dat je daadwerkelijk wordt opgeroepen? Is dit enkele weken/maanden etc.?

Alvast bedankt,
Dinges

PS: Mijn excuses in het geval dat deze vraag al eens eerder langs is gekomen (wat ik me zou kunnen voorstellen), ik heb wel in de kennisbank en oude forums gezocht maar helaas niet gevonden...
Dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-07-2011, 10:33   #531
dfdf%
Gast
heeft nog geen status

<edit>

Laatst aangepast door dfdf% : 02-08-2011 om 14:10
  Met citaat antwoorden
Oud 08-09-2011, 03:30   #532
petervliegt02
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2008
PO1 - testen tijden en aantallen vragen

Stuurknuppel gaf eerder op dit forum aan dat er papieren Testen werden uitgedeeld bestaande uit:
1. Logisch redeneren - 10min, 30 vragen
2. Ruimtelijk Inzicht - 10min, 20 vragen
3. Technisch inzicht - 10min, 30 vragen
4. Verbale analogiŽn - 20 min, 40 vragen
5. (woord) AnalogiŽn - 10min, 30 vragen
6. Cijferreeksen - 10min, 20 vragen

Aemulatio gaf eerder aan dat ere en computer Test werdt afgenomen met:
1. Figuur reeksen (logisch redenatie vermogen) 10min 30 vragen
2. Ruimtelijk inzicht 10min 20 vragen
3. Technisch inzicht 10min 30 vragen
4. (Woord) Analogieen 10min 30 vragen
5. Cijferreeksen 10min 20 vragen

In de airwork KLS kennisbank staat het volgende kort samengevat:
1. Logisch redenatie vermogen
2. Ruimtelijk inzicht
3. Technisch inzicht Ė 15 min 50 vragen
4. Woord analogieŽn
5. Rekenvaardigheid Ė 20 min 35 vragen

- Hoeveel Testen krijg je op de PO1 (5 of 6)?
- Is er nog een rekenvaardigheidstest in de trend van (3/8 + 7/32) / (5/3 - 2/9) = ? en "Als x=7 en y=6: 3x^2 + 5y= ? Of is er in de plaats van deze rekenvaardigheidstest een cijferreeks test gekomen.???
- Klopt de kennisbank van Airwork.nl nog wel voor de PO1 betreffende de test tijden en aantallen vragen????
- Is de test op de computer of schriftelijk?

Bij voorbaat dank!!
petervliegt02 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-09-2011, 14:01   #533
Aemulatio
heeft nog geen status

Ik denk dat dit voornamelijk plaatsgebonden is.
Mijn selectie was in Den Haag en daar werd de Test per PC afgelegd.
Stuurknuppel had hem dacht ik in Houten waar ze de test schriftelijk afnemen.

In Houten zou je dus sommen zoals " (3/8 + 7/32) / (5/3 - 2/9) = ? en "Als x=7 en y=6: 3x^2 + 5y= ? " eventueel kunnen verwachten.

Maar dit alles kan niet met zekerheid gesteld worden. Misschien nemen ze de test in Den Haag af en toe op de PC af en af en toe schriftelijk. Al moet ik hierbij zeggen dat dit mij zeer onwaarschijnlijk lijkt. Des al niet te min leer gewoon alles zodat je perfect bent voorbereid!

(Ik heb je ook een PM gestuurd)
Oud 14-02-2012, 21:50   #534
CFW
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2011
Update selectie in Houten

Beste mensen,

Even een update over fase 1 van het psych onderzoek KLS te houten. Ik ben er vandaag geweest en heb het gelukkig gehaald. Wat hier allemaal gezegd is klopt over het algemeen wel. In Houten worden de Testen ook gewoon via de computer afgenomen en deze onderwerpen komen voorbij:

1. Figuur reeksen (logisch redenatie vermogen) 10min 30 vragen
Je moet van een rij figuren steeds beredeneren wat de volgende figuur is. Je ziet bijvoorbeeld een vierkantje met een stip linksboven, dan op het volgende plaatje een vierkantje met een stip rechtboven, dan een met een stip rechtsonder en dan moet je uit 4 mogelijke antwoorden kiezen wat de meest logische volgende figuur is. In dit geval zal dat dus een vierkantje met een stip linksonder zijn.
Dit krijg je 30 vragen lang, niks anders, meer of minder.

zoals:
http://www.intermediair.nl/content/t...urreeksen.html
http://www.intermediair.nl/content/t...rgelijken.html

2. (Woord) Analogieen 10min 30 vragen
Deze subTest meet je vermogen om relaties tussen woorden te ontdekken en die relaties toe te passen op nieuwe woorden. Het gaat niet zozeer om je woordenschat, maar om het vermogen betekeniselementen van woorden te ontdekken, met elkaar te vergelijken en te combineren.. Dit is moeilijk en het test je abstracte gevoel voor verhoudingen, zeg maar dat je niet kijkt naar de betekenissen van de woorden, maar een niveau dieper en alleen naar de abstracte relatie.
Zie de link hieronder voor wat voorbeelden Ik heb alleen maar van zulk soort vragen gekregen, 30 maal

http://www.intermediair.nl/content/t...analogien.html

3. Technisch inzicht 10min 30 vragen
Erg simpel Testje wat je technisch inzicht test. Is allemaal erg basis natuurkunde in de trend van 'welke kant draait tandwieltje 3 op als tandwieltje 1 naar links draait' met daarbij een plaatje van 3 tandwielen.
Voor het technisch inzicht krijg je vragen als "welke kant draait het tandwiel op".
Je krijgt niet natuurkundige formules of iets dergelijks, gewoon basis dingen. Maar onderschat het niet. Er zitten ook wel een paar instinkers en lastige vragen in, en de tijdsdruk is erg groot. Een voorbeeld vraag was bv:
Je ziet een auto rijden met een paar blokken vracht. Als de auto plotseling remt, welke kant schuiven die blokken op? richting a, b en als ze niet schuiven C

Hier heb je een paar voorbeelden. Als je dit kan, lukt het wel!
http://www.mb-design.nl/smeot/capaciteiten.htm

4. Ruimtelijk inzicht 10min 20 vragen
Het ruimtelijk inzicht wordt geTest door middel "uitgevouwen" figuurtjes. Jij moet kunnen bepalen hoe dat er uitziet als het in elkaar is gevouwen. Daartoe krijg je vier keuzes te zien waaruit je het juiste antwoord moet kiezen. Meer krijg je niet, 20 vragen lang! Zorg dat je goed kan fantaseren, want je moet dat in je hoofd kunnen opvouwen en bekijken.

Zoiets
http://www.intermediair.nl/content/t...rgelijken.html
Hier staat een voorbeeld tussen:
http://www.iq-test.nl/oefen-ruimtelijkinzicht.php

5. Cijferreeksen 10min 20 vragen
Je krijgt 20 cijferreeksen te zien. Die moet je oplossen en de goede antwoorden geven. Ze beginnen simpel en worden steeds moeilijker. Dit is op zich wel te oefenen via de link hieronder. Dit zijn de enige wiskundige opgaves die je krijgt. Als je het vaak oefent leer je die verbanden herkennen.
http://www.intermediair.nl/content/t...erreeksen.html

Dit valt op zich allemaal wel te oefenen. Je kan in ieder geval je best doen om de logica achter die verschillen opgaves te snappen. Maar, uiteindelijk moet je zoiets wel kunnen en er handigheid in hebben. Zeker omdat je maar 10 minuten hebt, dan zit er gewoon druk op en moet je snel verbanden kunnen herkennen etc. Als dit niet aan je besteed is, dan kan dat door deze Testen duidelijk worden en is deze opleiding wellicht niet iets voor jou.

Oefen het van te voren vooral wel, dan heb je een idee van wat er op je af komt en dat is altijd een voordeel. Dat zit je daar tenminste niet meer om te stressen. Maar, ze kunnen deze opgaves altijd weer veranderen, dus pin me er niet op vast en vul me aan waar nodig

Last but not least, die mensen bij de psych centrum zijn gewoon relaxte mensen, ze bijten niet en zijn niet altijd naar je doen en laten aan het kijken. Daar hoef je echt niet bang voor te zijn

Succes! Als je nog vragen hebt kan je me altijd een persoonlijk berichtje sturen
CFW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-02-2012, 01:29   #535
RAM ✈
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2012
Brevet: Geen
Typeratings: Geen
Uren: Geen
Guys,

Welke boeken kunnen jullie me aanraden voor de natuurkundige en wiskundige gedeelten van de selectie?

Much Thanks
RAM ✈ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-02-2012, 10:50   #536
CFW
heeft nog geen status

Er staan een paar geschikte boeken op de airwork website
http://www.airwork.nl/index.php?opti...7&Itemid=10051

Ennuh je hebt ook nog; De lucht in, maar waarom met U? van Jaap Schellinger die handig is!

Succes!
CFW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-05-2014, 15:26   #537
On behave
heeft nog geen status

On behave's Avatar

Airworker sinds: Nov 2008
Laat ik dit topic maar weer is updaten!

Recent in Amsterdam PO1 gedaan. (en gelukkig vrij ruim gehaald)

Wat CFW aangaf is nog steeds vrij accuraat, alleen zijn er nu 6 testen. Na de cijferreeksen volgt nog een reken onderdeel waarvoor je 10 seconden per vraag hebt. Na 10 seconden schiet het scherm door op de volgende vraag en is er geen mogelijkheid om nog een antwoord in te vullen. De sommen die je hier kunt verwachten zijn + - / en *. Het tempo ligt erg hoog, onderschat dit niet. Het rekenkundig inzicht cijfer in je rapport wordt vervolgens bepaald door zowel de cijferreeksen als het hoofdrekenen. Ben je dus goed in 1 van de 2 dan kan je de ander er mee compenseren.
On behave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-06-2014, 11:44   #538
Airlee
heeft nog geen status

Airworker sinds: Apr 2014
Wat On Behave zegt klopt. Ook ik heb pas geleden mijn PO1 in Amsterdam gedaan. PO1 bestaat nu uit 6 onderdelen in plaats van 5.
Airlee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 04-06-2014, 13:37   #539
Sabrio91
heeft nog geen status

Ja ik heb ook pas geleden mijn PO-1 gehad, het zijn 6 onderdelen samen.
Alleen word het cijfer voor rekenvaardigheid en cijferreeksen als 1 onderdeel beschouwd.

Sabrio91 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 08-01-2016, 22:59   #540
Ezio
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2015
Uren: 10 uren
Goedenavond,

Ik kijk al een tijdje rond op dit forum en heb enorm veel informatie verzameld. Verder heb ik ook veel research gedaan op het internet onder andere met piloten en piloten in opleiding gesproken. Heb nu eindelijk de knoop doorgehakt en besloten om de selectie van de KLS te gaan doen.

Momenteel ben ik bezig met de voorbereiding voor PO1, heb onder andere de boeken: ''De nieuwe assessmentgids'' en ''De lucht in, waarom met u'' gelezen. Verder lijkt het mij handig om te gaan oefenen met de testjes van PO1.

In de vragenbank heb ik aardig wat links gevonden om te oefenen en ook met mijn grote vriend google.

Is dit een beetje wat ik kan verwachten (technisch inzicht): http://www.roc.nl/default.php?fr=detectoren&test=4

Verder heb ik dit ook gevonden en dat wil ik graag met iedereen delen.

https://www.fibonicci.com/spatial-reasoning/test/

http://www.onlineassessmenttraining....ussen-oefenen/

Is dit een beetje goede stof om mee te oefenen?

Alvast bedankt!

p.s. deze link werkt bij mij niet: http://www.mb-design.nl/smeot/capaciteiten.htm
Ezio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-02-2016, 16:55   #541
pitsjer
heeft nog geen status

Airworker sinds: Feb 2016
Citaat:
Origineel gepost door Ezio Bekijk Bericht
Goedenavond,

Ik kijk al een tijdje rond op dit forum en heb enorm veel informatie verzameld. Verder heb ik ook veel research gedaan op het internet onder andere met piloten en piloten in opleiding gesproken. Heb nu eindelijk de knoop doorgehakt en besloten om de selectie van de KLS te gaan doen.

Momenteel ben ik bezig met de voorbereiding voor PO1, heb onder andere de boeken: ''De nieuwe assessmentgids'' en ''De lucht in, waarom met u'' gelezen. Verder lijkt het mij handig om te gaan oefenen met de testjes van PO1.

In de vragenbank heb ik aardig wat links gevonden om te oefenen en ook met mijn grote vriend google.

Is dit een beetje wat ik kan verwachten (technisch inzicht): http://www.roc.nl/default.php?fr=detectoren&test=4

Verder heb ik dit ook gevonden en dat wil ik graag met iedereen delen.

https://www.fibonicci.com/spatial-reasoning/test/

http://www.onlineassessmenttraining....ussen-oefenen/

Is dit een beetje goede stof om mee te oefenen?

Alvast bedankt!

p.s. deze link werkt bij mij niet: http://www.mb-design.nl/smeot/capaciteiten.htm
Goedemiddag,

Bedankt voor je nuttige tips. Ik zal dat boek eens binnenkort bestellen. Ik heb vorige week zelf een training gedaan via Pilotproof.nl en dat is mij goed bevallen. Ik werd goed voorbereid op de tweede fase van mijn EPST-selectie. Je oefent ook de gesprekken en rollenspellen. Ik kon ook kiezen of ik een groepstraining wilde, ofdat ik alleen een training wilde. Ik heb zelf voor dat laatste gekozen, maar dat is natuurlijk aan jou. Je krijgt dan net wat meer aandacht en feedback. De directeur van het bedrijf verwees mij zelfs naar deze website, omdat ik hier allerlei informatie kon vinden als ik straks klaar ben met mijn opleiding.

Succes!
pitsjer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 09-03-2016, 21:56   #542
Thermiekvogel
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2009
Goedenavond allemaal,

Ik mag binnenkort opkomen voor PO1 en ben benieuwd of het programma nog steeds hetzelfde is als hierboven beschreven in 2014.

Bij voorbaat dank!

TV
Thermiekvogel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-03-2016, 17:26   #543
Thermiekvogel
heeft nog geen status

Niemand?
Oud 11-03-2016, 20:53   #544
WingsAndSky
Ready for Take off

Brevet: n.v.t.
Typeratings: n.v.t.
Uren: Alsim 3
Ik weet niet of jullie op de hoogte zijn maar de ABN AMRO is gestopt met het financieren van de vliegopleidingen bij AIS, EPST en KLS. Mocht je net van de middelbare afkomen zou ik adviseren eerst even een HBO te gaan doen en af te wachten hoe de school dit gaat oplossen. Mocht je hier toch mee doorgaan houd er dan rekening mee dat het binnenkort over kan zijn.
WingsAndSky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-03-2016, 11:55   #545
Thermiekvogel
heeft nog geen status

Bedankt voor je attente reactie. Ik ben op de hoogte van de situatie, heb bijna een technische HBO op zak en heb (financiŽle) steun van mijn ouders. Zodoende vind ik het gerechtvaardigd aan de selectie te beginnen bij een vliegschool als de KLS.
Oud 12-03-2016, 12:54   #546
WingsAndSky
Ready for Take off

Bedoelde meer dat zowel KLS als EPST 2 zinkende schepen zijn en hun toekomst verre van zeker is. Weeg dus alles wel goed af voordat je hiermee doorgaat. Er zijn genoeg voorbeelden van scholen die halverwege een opleiding failliet gaan en de student met de kosten blijft zitten. Dat wens ik niemand toe.

Laatst aangepast door WingsAndSky : 13-03-2016 om 21:16 Reden: spelfoutje
Oud 13-03-2016, 16:17   #547
Lexsis
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2014
Brevet: CPL/ME/IR/SEP
Typeratings: Airbus A320/Boeing 737
Uren: 2000 and counting...
Citaat:
Origineel gepost door WingsAndSky Bekijk Bericht
Bedoelde meer dat zowel KLS als EPST 2 zinkende schepen zijn en hun toekomst verre van onzeker is.
Zinkend schip met een verre van onzekere toekomst?
Lexsis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-03-2016, 21:17   #548
WingsAndSky
Ready for Take off

Citaat:
Origineel gepost door Lexsis Bekijk Bericht
Zinkend schip met een verre van onzekere toekomst?
Check
Oud 13-03-2016, 21:54   #549
Thermiekvogel
heeft nog geen status

@wingsandsky: ik zal uiteraard bij de KLS nagaan hoe ze mij verzekeren dat ik de opleiding zal kunnen afmaken (dit alles natuurlijk onder voorbehoud dat ik de selectie haal natuurlijk).
Oud 16-09-2017, 13:51   #550
rik534
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2017
Oefenen voor de selectie

Bedankt voor alle input op dit forum!

Voor de selectie heb ik besloten op deze website te gaan oefenen. Ik zal laten weten hoe het was.
rik534 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-09-2017, 14:59   #551
MedFlyer
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2017
Uren: 1
Iemand die dinsdag (26 sep.) PO1 heeft?
MedFlyer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24-09-2017, 16:39   #552
hans44
heeft nog geen status

Airworker sinds: Sep 2017
PO1

Ja! Ik!!
hans44 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-10-2017, 21:14   #553
hotairpilot
heeft nog geen status

Brevet: CPL(FB) - PPL
Typeratings: D
Uren: 650
Ervaringen selectie Po1

Beste Hans44 en MedFlyer,

Kunnen jullie wat vertellen over de selectie die jullie 26 september gedaan hebben?
Wat wordt er precies allemaal gevraagd en hoe hebben jullie dit ervaren?

Graag hoor ik van jullie.

Gister mijn aanmelding opgestuurd
hotairpilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-10-2017, 21:58   #554
hotairpilot
heeft nog geen status

Brevet: CPL(FB) - PPL
Typeratings: D
Uren: 650
Ervaringen selectie 1 KLS

Iemand anders hier recente ervaringen met de huidige selectie po1?
hotairpilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-11-2017, 19:54   #555
timog99
heeft nog geen status

Airworker sinds: Nov 2017
Uren: Geen
Iemand nog ervaringen met PO1?
timog99 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-03-2018, 15:34   #556
Janiek
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2018
Iemand recent nog deelgenomen aan PO 1 van de KLS selectie? Zo ja, hoe hebben jullie je voorbereidt en was dit genoeg om PO 1 met een goed resultaat af te leggen?
Janiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-03-2018, 13:51   #557
roparopa
heeft nog geen status

Airworker sinds: Mar 2018
Ja ik. Ik heb niets voorbereid. De Test hebben we op tablets gemaakt en alle acht deelnemers in mijn groep waren door. De vragen zijn niet heel moeilijk en alles was multiple choice, maar de tijdsdruk is gewoon zo gigantisch groot. Er valt eigenlijk niet echt veel voor te bereiden, het zijn gewoon van die standaard iq-test vragen zoals een kubus in je hoofd opvouwen en dan de juiste optie kiezen. Hoewel, er waren wel twee of drie vragen die je niet kon weten als je geen natuurkunde gehad hebt.

Succes
roparopa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels