.:.
Oud 14-05-2014, 14:58   #1
hayo1996
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2014
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
advies gevraagd!

Beste Airworkers,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje. Ik weet dat er al veel dergelijke vragen zijn gesteld maar vond niet precies het antwoord waar ik naar zocht. Ik overweeg om een opleiding tot Beroepspiloot te gaan volgen. Op dit moment zit ik in 5vwo (N&T + N&G) wat me goed afgaat. Piloot worden is iets wat ik al heel lang wil en daadwerkelijk vliegen bij een airline zou een droom voor mij zijn. Ik weet al te goed dat de opleiding bijzonder veel geld kost en dat daarbij een baan niet is gegarandeerd. Ik ben op dit moment druk bezig met orienteren op een vervolgopleiding en heb daartoe ook info ingewonnen bij beroepspiloten. Dat antwoord stemde mij zeker niet negatief over het volgen van een pilotenopleiding, maar de boodschap was wel dat je bereid moet zijn om overal ter wereld te werken. Wanneer ik inderdaad zou kiezen voor een pilotenopleiding zou ik deze naar alle waarschijnlijkheid beginnen in 2015. Niemand kan in de toekomst kijken, maar de verwachting is dat als ik klaar ben in 2017 de economische situatie mondiaal een stuk beter is dan nu. Lang verhaal, nu mijn vragen; ALS ik een vliegopleiding zou gaan doen, is de KLS dan de beste optie? Of is EPST ook goed? Ook lees je in het nieuws veel over werkeloze gebrevetteerden, wat erg triest is uiteraard, maar ik ben nieuwsgierig wat de vliegscholen zijn van die mensen, vooral KLS of juist vooral Stella?

Alvast bedankt voor het lezen,

Hayo
hayo1996 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2014, 15:24   #2
zweuvert
heeft nog geen status

zweuvert's Avatar

Airworker sinds: Oct 2006
Brevet: atpl
Typeratings: e170
Uren: voldoende
KLS en EPST zijn beiden goede keuzes als je kijkt naar de kans op een baan.

Stella is een slechte keuze.

Groeten en succes
zweuvert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2014, 15:59   #3
Flying nerd
Status quo

Airworker sinds: Mar 2014
Brevet: PPL(A)
Typeratings: aat3, c172, da40, dv20
Uren: 187
Wil je een eerlijk advies?

Ga eerst een technische HBO-opleiding volgen. Als je die hebt afgerond en dan nog steeds Piloot wil worden, dan kan dat altijd nog. Eventueel zou je tijdens je HBO-opleiding alvast PPL kunnen doen.

Of de werkgelegenheid in 2017 beter is dan nu, dat weet niemand. Maar de kans is klein dat die zoveel beter is dat tegen die tijd de enorme voorraad aan werkloze piloten al is opgedroogd.

Als je straks naast een afgeronde vliegopleiding ook een HBO-diploma hebt, dan kun je ook op een normale manier je brood verdienen als er (nog) geen werk voor je is als piloot.
Flying nerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2014, 16:34   #4
Uncle
heeft nog geen status

Uncle's Avatar

Airworker sinds: Sep 2002
Brevet: ATPL
Typeratings: B737-800
Uren: 4000+
Lekker niet gaan vliegen.

Kort door de bocht misschien, maar zo zie ik het.
Want wat je nu zegt, als je maar bereid bent overal te wereld te gaan werken. Dat is makkelijk zeggen, maar is dat ook écht zo? Ben je bereid heel je social life op te geven en te verkassen naar Azie? Ik heb zelf in Schotland gezeten en nu in Belgie waar ik mijzelf erg gelukkig mee prijs, maar ik ben tevens een persoon die ontzettend veel waarde hecht aan een goed sociaal leven en daarom zou ik deze keuze nóóit opnieuw hebben gemaakt. Want de kans op een baan in NL is nu eenmaal erg klein. Dat zegt uiteraard niks meer dan dat ik zelf een foute keuze heb gemaakt, maar ik wil je er graag voor behoeden.

Vliegen is leuk ja, maar het is máár een baan he! En ondanks dat ik pas 1000 uur on-type heb, slaat de verveling nu al snel toe. Waarom? Het is maar een baan, net als alle andere banen. Is dat het echt waard om naar waar dan ook te wereld te verkassen? Met 2 ton schuld?

Wil je je opties dan open houden volg dan het advies van Flying Nerd op (had ik ook moeten doen) en volg eerst een andere opleiding. Doe je dat niet dan ben je gedwongen om te blijven vliegen want zonder degelijke HBO/Universitaire opleiding ga je nooit ergens genoeg geld verdienen om je schuld terug te betalen, dus moet je wel vliegen. Waar de banen dan ook zullen zijn.

Nogmaals, 'doe het niet' is slechts mijn mening! Gebaseerd op mijn eigen ervaring en mijn eigen mening, het is niks meer dan: ik zou het niet over doen. Maar als jij écht bereid bent om de boel de boel te laten in Nederland en waar ook te wereld te gaan vliegen (lees: vooral zitten), vooral doen. Maar wees dan in elk geval zo slim om een opleiding achter de hand te hebben, als je je vliegopleiding begint op je 23e ben je écht nog niet te oud.
Uncle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2014, 17:27   #5
Looping
heeft nog geen status

Airworker sinds: Dec 2011
Brevet: -
Typeratings: -
Uren: -
EPST en KLS zijn de betere keuzes, dus daar zit je al goed (gezien zij een strenge selectie hanteren en bijv Stella niet). Het pluspuntje van de KLS is dat je straks als je afgestudeerd 1x bij een Nederlandse maatschappij op sollicitatie mag komen (de KLM) (althans dat zeggen ze, dat iedere student op sollicitatie mag komen, houd echter altijd het commercieel smaakje in de gaten). Daarmee is er een kans aanwezig dat je de rest van je leven als vlieger vanuit NL kan werken. Bij EPST vindt dit niet standaard plaats, hier is de kans groot dat je na je afstuderen in het buitenland terecht komt en dan nog maar de vraag of het later lukt om met uren bij een Nederlandse airline binnen te komen.

(Sommige) KLS-ers komen de laatste tijd dan ook bij andere airlines aan het werk voor bepaalde tijd vanwege hun TR. Houd er rekening mee dat deze TR ieder moment uit de opleiding gehaald kan worden omdat ze weer terug willen naar een Bridgecourse oid gezien studenten bijv toch weer snel bij KLM kunnen beginnen na afstuderen/solliciteren en de TR hierdoor dus overbodig wordt. Naar mijn idee staan KLS studenten zonder TR een stuk minder sterk op de markt...

Bovendien heeft EPST nu ook de bevoegdheid om studenten een TR te doen behalen. Ik zelf ben benieuwd of ze dit ook straks standaard gaan doen om deze studenten bijv. ook in aanmerking te laten komen voor de seizoenscontracten van Transavia en Jetairfly...

Wat betreft de werkeloosheid percentages; deze kun je terugvinden op wordpiloot.nl.
Looping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2014, 19:53   #6
csaba
prettig gestoord

Airworker sinds: May 2011
Brevet: Belgische ULM
Typeratings: nvt
Uren: veel te weinig
Welkom alhier, Hayo1996!

0) Het is goed om te vernemen dat er alweer eentje meer gebeten is van de vliegmicrobe. Laat die microbe vooral doorleven, in de ene of de andere omgeving.

1) Ga zweefvliegen. Het is het minst duur en het meest leerrijk van alle vormen van vliegen. Zelfs als je (al dan niet gedwongen) besluit dat die vliegerij TOCH niks voor jou is, dan zul je nog steeds heel wat geleerd hebben, want zweefvliegen is (bijna steeds georganiseerd als) een groepsgebeuren.

2) Zoals reeds gezegd: doe eerst een andere opleiding, minstens middelbaar en als het effe kan ook hogeschool. En dan in een richting die enig uitzicht geeft op een lucratieve job - ook al is dat met de dag moeilijker om op voorhand in te schatten. Als die lucratieve job dan met luchtvaart te maken heeft, zoveel te beter. Denk bv. aan onderhoud en herstelling van cel of motor of avionics.

3) Ga voor de PPL, eens die job gevonden is dat haalbaar mits enige compromissen (disco? blitse GTI? vergeet het maar; veeleisende partner kan lastig zijn) en dan is de stap naar CPL niet al te groot, of zo meen ik toch te hebben begrepen. Eens de CPL op zak kun je bv. zwevers gaan opslepen of para's gaan droppen; daarmee bouw je uren op zonder dat het iets kost.

4) Als dat allemaal gelukt is kun je je beginnen afvragen of je aan de ATPL begint. Tegen die tijd zien de wereld en de arbeidmarkt er wellicht alweer helemaal anders uit.

Oprecht sukses gewenst!

Laatst aangepast door csaba : 14-05-2014 om 20:52 Reden: telfoutje ;bloos;
csaba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2014, 20:35   #7
Flying nerd
Status quo

Citaat:
Origineel gepost door csaba Bekijk Bericht
Welkom alhier, Hayo1996!

3) Als dat allemaal gelukt is kun je je beginnen afvragen of je aan de ATPL begint. Tegen die tijd zien de wereld en de arbeidmarkt er wellicht alweer helemaal anders uit.
En niet te vergeten, wat er met deze route ook heel anders uitziet is je portemonnee. Het maakt nogal verschil of je straks wel of niet een schuld van anderhalve ton hebt. Als je via de route die Csaba schetst de gehele opleiding doet, dan moet dat kunnen zonder grote schulden op te bouwen.
Oud 14-05-2014, 21:55   #8
V1Rotate
Status? Heb ik nog LAAAANG
niet

V1Rotate's Avatar

Airworker sinds: May 2010
Brevet: F ATPL
Typeratings: B737-300/900, LPE 6
Uren: 1000
Inderdaad een vraag die veel gesteld is en niemand kan in de toekomst kijken.

Allereerst gewoon je VWO afronden. Dan Universiteit. Doe iets wat je ECHT leuk lijkt. Niet omdat het eventueel te maken heeft met luchtvaart.
Deze studie doe je omdat je het dus leuk lijkt en geeft je een jaar of 4 a 5 extra levenservaring.
Echter een HBO of Uni diploma biedt geen garanties op een baan buiten de luchtvaart als je een VliegBrevet op zak heb. Ik heb dat aan den lijve ondervonden. Mij werd elke keer gevraagd wat ik ga doen als ik wel een vliegbaan aangeboden krijg.
Probeer dat maar eens recht te breien. Nu had ik daar zelf wel een leuk antwoord op, maar het is echt HEEL moeilijk te accepteren voor zo een werkgever.

Wellicht eens kijken deze zomer in Duitsland voor een zomercursus Duits. Goethe een idee? B2 halen of hoger. Wellicht een zomerbaantje gedurende deze zomer naast die Duitscursus.
Om vervolgens in je examenjaar selectie te doen bij Lufthansa Flight Training.
Een van de weinige opleidingen MET baangarantie binnen de Lufthansagroep en je hoeft niet zelf je opleiding te financieren. Dat doet Lufthansa. Eenmaal in dienst bij Lufthansa, dan begin je af te betalen. Een bedrag van als ik mij niet vergis rond de 68000 euro. Dit wordt ingehouden van je salaris. Maar goed, wel dus gegarandeerd een baan. Mijns inziens de beste optie.

Dan heb je nog eventueel FPP van British AIRways. Echter zelden dat er buitenlanders aangenomen worden, maar 0,001% is altijd meer dan helemaal niets.

Ook gaat volgens mij MPL programma bij CTC weer open voor Easyjet, echter is een enorme dure optie om vervolgens aan het einde met een restricted brevet te zitten, want dat is het MPL en vliegen op Flex Contract.

Dan als ik de leeftijd nog had, had ik gegaan voor Luchtmacht. Ook daar wordt opleiding voor je betaald.

Pas dan kijken naar KLS als er sollicitatiegarantie geboden wordt bij KLM.

EPST is ook een prima opleiding, alleen denk ik dat zij het vrij lastig nu hebben om financieringen voor nieuwe studenten te krijgen ivm nieuwe regelementen met het verkrijgen hiervan.

In ieder geval bieden EPST en KLS beste mogelijkheden voor een knappe vliegbaan vaak binnen EU.
Zomaar zeggen van ik ben bereid overal te wonen en werken is leuk, maar stel je hebt 150-160K schuld betekend het wel dat je 800-1000 eu per maand moet betalen aan RENTE alleen. En vaak in die vreemde verre oorden zijn de Terms And Conditions niet geweldig. Laag salaris of geen salaris is tegenwoordig de norm. Vaak voor de eerste 300-500 uur. Probeer dan maar eens te overleven.

Even een voorbeeldje hoe de markt nu is.
Ik heb gewoon uit interesse aangemeld voor mailing van Eagle Jet ( TR Brokers ).
Kreeg een ''geweldige'' aanbieding afgelopen week.
Deze was als volgt. De eerste 1500 uur zijn belangrijk met daarin 500 uur MPA Operations om dan je Frozen ATPL te kunnen ontdooien. Dit verhoogt je marktwaarde.
Dus wat kon je doen? Je eindigt vaak met rond de 250 uur TT na je opleiding.
Hun bieden aan TR Embraer Brasilia Turbo Prop 500 uur en dan 750 uur op Beech 90.
Dit zou ongeveer 2 jaar in beslag nemen.
Je werkt dan in de Caribean. Initiele TR Embraer wordt gedaan in de VS. Dus , je moet je EASA Brevet converten naar FAA. Kost 8-10K Dollar.
En programma 2 jaar zelf kost 39K Euro.
Gedurende deze twee jaar krijg je GEEN salaris. Oftewel, je kunt GEEN rente betalen. Dit stapeld dus mooi op boven op je lening. Plus die 39K van dit programma. Dan nog levensonderhoud financieren. Zit je aan het einde van het verhaal op zo rond de 220K schuld. Ik zeg, heel veel plezier. Dit is hoe de markt is.
Dit verkopen hun als een '' FAVOUR''. Je kunt je F ATPL ontdooien.
Zo ziek is de markt dus.
Het is dus een vrijwilligersbaan geworden.

Denk er dus goed over na.

Andere opties zijn al genoemd.
- GPL Halen > Staat ook bij mij nog op mn to do lijstje. Ontzettend gave manier van vliegen.

- Lekker Uni of HBO en daarna mooie baan om vervolgens PPL te halen en wellicht in stapjes je CPL IR MEP + MCC bij elkaar te sprokkelen.

- Of in het buitenland kijken voor vliegopleiding. Omringende landen zijn een stuk voordeliger dan NL. Echter nazorg en naam van opleiding is niet zo goed als bijvoorbeeld een KLS of EPST. Maar je schuld is een stuk lager. Als je in Duitsland kijkt kom je uit op een verschil van rond de 40 000 euro. En dan heb ik het zelfs over vrij gerenomeerde scholen. RWL , Flight Crew Training Centre, Kauffer > regelmatig ex studenten naar Aerologic gegaan na afronding van opleiding op de B777.

Zelf heb ik mijn integrated opleiding in Litouwen gedaan bij Baltic Aviation Academy. Heb gewoon EASA Brevet.
De opleiding was van prima kwaliteit. Modern lesmateriaal en hele jonge vloot die goed onderhouden wordt.
Echter nazorg is niet geweldig. Tot op heden hebben ze mij niets kunnen bieden. Mits ik zin had in een P2F programma, maar daar ben ik dus ZWAAR op tegen.
Maar uiteindelijke opleidingskosten + Living expenses zijn zo een 80-100K lager dan wanneer ik mn opleiding in NL had gedaan. Echter wat ik al aangaf, nazorg is niet geweldig. Maar goed, rente en lening doen mij niet zo pijn want schuld is veel lager. Ik was welliswaar gelukkig met het feit dat mijn ouders mij hierin hebben geholpen.

Hoop dat je nu een beetje een duidelijk beeld heb.

P.s. of je zorgt ervoor dat je succesvol ondernemer wordt . Verdien een hoop geld en zodoende heb je helemaal geen schuld .

Gr,

V1
V1Rotate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14-05-2014, 22:55   #9
B767-300ER
Ready for a RWY 18L departure
to TFS

B767-300ER's Avatar

Airworker sinds: Dec 2007
Brevet: Brevet
Typeratings: Typeratings
Uren: Vlieguren
Alles is wel zon beetje gezegd hierboven.
Ben je standvastig en wil je je opleiding toch in Nederland volgen, ga dan naar de KLS, dan naar EPST en nooit naar Stella.

Succes met je overwegingen.
B767-300ER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-05-2014, 07:54   #10
richi78
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2011
Brevet: PPL
Typeratings: C172-PS28
Uren: 105
Doe zoals ik nu doe.
Eerst fatsoenlijke opleiding. Daarna een goede basis qua werk (ervaring), sparen en beginnen met je PPL. Je kunt modulair stapje voor stapje de weg naar ATPL bewandelen en de kosten uitspreiden over 4-5 jaar waarbij je tevens een deel van je spaargeld kunt beleggen in jezelf zodat je niet met een enorme schuld komt te zitten!
richi78 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-05-2014, 14:14   #11
KalePiloot
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2014
Brevet: PPL, CPL, (f)ATPL
Typeratings: Saab 340
Uren: +400
Definieer piloot! Als je namelijk wilt vliegen zou ik een goede baan gaan proberen te vinden na je HBO ( wat echt een goed advies is ) en dan van je hardverdiende spaarcenten lekker gaan zweefvliegen of je PPL halen.

Wil je een stoer uniform hebben en zeggen tegen iedereen dat je een verkeersvliegeropleiding hebt gevolgd, vlieg je namelijk (bijna) nooit en ben je je leven lang financieel aan het kromliggen voor een uniform wat je zelf kan kopen bij TPS. En je kan je social life wel willen laten liggen voor die baan in Azie of weet ik veel waar, die krijg je waarschijnlijk toch niet, want er zijn momenteel nog 1300+ wachtenden voor je!

Over de opleidingen is genoeg gezegd. Ga alleen naar "echte" scholen toe als je dat toch wilt. Dus laat je niet lokken door mooie baangaranties en eventuele airline-trajecten, dat is allemaal je reinste BS.

Dus geen Stella, geen AIS, geen LSS et cetera.

Succes!
KalePiloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-05-2014, 16:06   #12
Happy Pilot
Een bankschuld....DAT is pas
geen status.

Airworker sinds: Sep 2011
Brevet: PPL + SPL-F (Deutsch)
Typeratings: Cessna 172, Piper PA28 Warrior, Piper tomahawk, Flight Design CTSW, B+F Technics FK-9
Uren: 350
Het is mogelijk om te vliegen naar mooie bestemmingen EN een leven te leiden met veel feest en "glitter and glamour."
Hoe? GA NIET VOOR DE BEROEPSOPLEIDING MET BANKLENING!
Word Private Pilot of MLA-piloot op eigen kosten en vlieg met al dan niet in gezelschap van vrienden of partner (M/V) een paar keer per jaar naar een leuke stad naar keuze.
Een weekendje Praag of zo.....
Of als je een dagje eropuit wilt, dan vlieg je naar een leuk vliegveldje op bijvoorbeeld een Duits waddeneiland om daar heerlijk te gaan lunchen. Het is ook een gegeven dat deze vluchten altijd in je herinnering blijven en je passagiers komen er later op feestjes of bezoekjes altijd op terug.
Als je mijn advies dus opvolgt en je gaat een paar keer met een kistje de wijde wereld in
dan ga je na een tijdje merken dat je je mede-studenten die voor de beroepsopleiding gingen niet meer tegenkomt. ( Ik ben er ooit eentje tegengekomen op een airshow op Ameland...maar die moest foldertjes uitdelen voor een vliegschool uit Lelystad.)
de reden dat je ze niet vaak of helemaal nooit meer tegenkomt is dat ze financieel AAN DE GROND staan. (leuke woordspeling)
Een vliegtuigje huren voor een mooie tocht is voor deze jongens niet meer te doen.

daarom.....word private pilot. Hou het vliegen mogelijk, hou het betaalbaar en HOU HET LEUK!

PS Als je in ergens in den vreemde overnacht in een prachtig hotel.....vraag jezelf dan ook even af of een Beroepspiloot het dan ook zo luxe heeft.
Happy Pilot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15-05-2014, 17:19   #13
Super Sabre
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2005
Typeratings: Dash-8, 737, 747
Uren: 8500
Iedereen weet dat de markt op het moment behoorlijk r*k is en dat de condities niet meer zo zijn als ze 20 jaar geleden waren maar om nou het hele beroep van vlieger kapot te relativeren zoals "Happy Pilot" doet lijkt me ook wat kort door de bocht. En Uncle, die na een jaartje op de lijn beweert het allemaal wel gezien te hebben heeft het denk ik sowieso niet helemaal begrepen...

Ik heb ook wel eens een mindere dag, maar in het algemeen heb ik echt nooit spijt gehad van m'n beslissing om dit te gaan doen, het is gewoon een geweldige job! Ik heb altijd in het buitenland gewoond en gewerkt en heb dit nooit als een probleem ervaren. Als je flexibel genoeg bent en mits je in zee gaat met een school met goede connecties/ nazorg (oxford bijvoorbeeld) denk ik dat je een aanvaardbaar risico neemt.

Succes met je keus
Super Sabre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-05-2014, 00:52   #14
foohke
In the middle of nowhere

Airworker sinds: Nov 2008
Gewoon lekker gaan zweefvliegen / PPL halen!

Dat vraag ik me sowieso af: Al die wannabe-piloten op dit forum. Waarom doen ze niet aan zweefvliegen, waarom zijn ze nog niet bezig met PPL? Met andere woorden: Waarom vliegen ze nog niet?

Het antwoord op die laatste vraag zou zo eens kunnen zijn dat ze niet de juiste argumenten / motivatie hebben om (beroeps)piloot te worden... Immers, als je het vliegen zo leuk vind dat je er je beroep van wilt maken, waarom is het dan je hobby nog niet?!

Ik roep altijd dat mijn zweefvliegen goedkoper is dan mijn paardrijden... Zo onbetaalbaar is die hobby ook weer niet dus
foohke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-05-2014, 12:08   #15
size44
heeft nog geen status

Airworker sinds: May 2001
Brevet: fATPL(A) / fATPL(H)
Typeratings: yep...
Uren: 2500+ heli en fixed wing
Helemaal eens met super sabre! Ja, het is goed om mensen een realistisch beeld te laten hebben van de huidige situatie in de luchtvaart voordat ze zich in een diepe schuld steken. Maar om het hele beroep nou zo omlaag te halen tot een saaie routineklus...
Het is inderdaad een baan en net als andere banen zijn er mindere dagen. Net als bij andere banen wordt een deel routine. Maar over het algemeen is het de mooiste baan die ik me kan voorstellen. Ik heb heel lang zweefgevlogen en dat is een fantastische hobby. Het is inderdaad een hele goede voorbereiding als je een vliegopleiding wil gaan doen, maar laten we het niet vergelijken met beroepsvliegen. Los van het vliegen zelf kan je juist ook veel uitdaging en voldoening vinden in de Crew samenwerking, het doel van de vlucht en dit doel zo efficiënt en veilig mogelijk bereiken etc. etc. Het houdt veel meer in dan alleen maar sturen en je moet je motivatie dan ook zien te vinden in zowel het vliegen zelf als alles er omheen.

Back on topic: ik denk dat het in de huidige tijd verstandig is om eerst een hbo/wo af te ronden en dan pas een vliegopleiding te beginnen. Andere optie is bij defensie solliciteren. Ik lees alleen helaas te vaak: "bij defensie heb je geen schuld dus dat is ook een optie". Als je met die motivatie bij defensie gaat solliciteren zit je helemaal verkeerd. Je moet bij defensie gaan vliegen, omdat het werk en de operatie je aanspreekt en niet omdat je met een 'gratis' (noem 10 jaar binding maar gratis ) opleiding bij een airliner terecht wil komen..

Succes met je keuze!

Grtz
size44 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-05-2014, 15:10   #16
PH-ETS
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2006
Typeratings: B737NG
Uren: 5000+
Citaat:
Origineel gepost door foohke Bekijk Bericht
Immers, als je het vliegen zo leuk vind dat je er je beroep van wilt maken, waarom is het dan je hobby nog niet?!

Een conducteur knipt in zijn vrije tijd ook geen treinkaartjes
PH-ETS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-05-2014, 19:32   #17
Flying nerd
Status quo

Citaat:
Origineel gepost door PH-ETS Bekijk Bericht
Een conducteur knipt in zijn vrije tijd ook geen treinkaartjes
Dat is zo, maar voor diverse richtingen is dat anders. Iemand die graag automonteur wil worden, kan best in zijn jeugd al regelmatig aan een brommer sleutelen. Mensen die de ICT in willen, kunnen vaak ook al jong van alles met een computer. Iemand die later gymleraar wil worden, zal over het algemeen al regelmatig sporten.
Oud 16-05-2014, 19:49   #18
Pirke
PPL

Pirke's Avatar

Airworker sinds: Jun 2007
Typeratings: SEP (A)
Uren: Who cares? Flying is fun!
Het grootste probleem wat je krijgt als je van je hobby je werk maakt is dat je daarmee een hobby verliest.

Dat klinkt als een open deur, maar voordat ik in de IT werkte was ik echt zo'n computerfreak die er thuis uren in stak als hobby. Nu het mijn werk is en ik 's avonds moe thuis kom wil ik thuis echt wel wat anders doen.
Pirke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16-05-2014, 20:19   #19
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Nou daar is je vrouw dan erg blij mee Pirke
Oud 16-05-2014, 20:49   #20
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Pirke Bekijk Bericht
Het grootste probleem wat je krijgt als je van je hobby je werk maakt is dat je daarmee een hobby verliest.
Je kan het ook anders zien. Als je hobby je werk wordt, hoef je nooit te werken!
Oud 17-05-2014, 09:50   #21
Pirke
PPL

Pirke's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door B767-300ER Bekijk Bericht
Je kan het ook anders zien. Als je hobby je werk wordt, hoef je nooit te werken!
Daar ben ik het niet mee eens. Als je een dag geen zin hebt in je hobby doe je het een dag niet. Met werk ligt dat toch anders. Daarnaast worden er op mijn werk flink wat prestaties van mij verwacht, een hobby is vrijblijvend.

Mijn baan is een gezonde uitdaging, met doorgroei mogelijkheden om de uitdaging erin te houden. Ik heb er plezier, hou er een leuk zakcentje aan over, maar het is absoluut geen vrijblijvende hobby meer.

Ik vlieg voor mijn plezier en meestal niet voor 10:00 uur zodat ik nog lekker kan uitslapen. Hoe laat gaat jouw wekker?
Oud 17-05-2014, 10:15   #22
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Mijn wekker gaat nooit. Ik ben altijd voor mijn wekker wakker. Maar als je bedoeld hoe laat ik opsta? Ergens tussen 5 en 11 uur. Hoezo is dat relevant?
Oud 17-05-2014, 11:02   #23
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Typeratings: RJ85 / 737 300-900 / Airbus 32F
Uren: 6k +
Citaat:
Origineel gepost door size44 Bekijk Bericht
Je moet bij defensie gaan vliegen, omdat het werk en de operatie je aanspreekt en niet omdat je met een 'gratis' (noem 10 jaar binding maar gratis ) opleiding bij een airliner terecht wil komen.
Ja joh , die "stappen even over naar een Boeing".
Krijgen ze ook nog een bosje bloemen en een kus van de fleetchief.
Peer van Eersel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-05-2014, 13:19   #24
PH-GJT
Live to fly, fly to live

Airworker sinds: Feb 2013
Citaat:
Origineel gepost door Peer van Eersel Bekijk Bericht
Wat is er zo moeilijk aan het vliegen van een Boeing dan? Aan die knopjes draaien kan iedereen. Als je wilt vliegen om het vliegen ga dan eens naar een voorlichting van de Luchtmacht. Als ik zo de laatste tijd op dit forum kijk vraag ik mijzelf steeds meer af waarom de huidige wannabe's willen vliegen. Voor het geld? De stewardessen (in mijn ogen de enige reden om ooit over te stappen naar civiel) of gewoon om het woord "piloot"?
PH-GJT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-05-2014, 14:27   #25
B767-300ER
to TFS

B767-300ER's Avatar

Status....
Oud 17-05-2014, 15:27   #26
Raphael_Lito
heeft nog geen status

Raphael_Lito's Avatar

Airworker sinds: Aug 2006
Brevet: CPL
Typeratings: ...
Uren: Nog niet genoeg...
Citaat:
Origineel gepost door PH-GJT Bekijk Bericht
De stewardessen (in mijn ogen de enige reden om ooit over te stappen naar civiel) "?

Hahahahahahaha....

Bestaat er nog zoiets als de quote van de maand?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Raphael_Lito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-05-2014, 16:46   #27
Jen
heeft nog geen status

Typeratings: A320 (E110/F50)
Uren: 2500
Citaat:
Origineel gepost door PH-GJT Bekijk Bericht
Wat is er zo moeilijk aan het vliegen van een Boeing dan? Aan die knopjes draaien kan iedereen. Als je wilt vliegen om het vliegen ga dan eens naar een voorlichting van de Luchtmacht. Als ik zo de laatste tijd op dit forum kijk vraag ik mijzelf steeds meer af waarom de huidige wannabe's willen vliegen. Voor het geld? De stewardessen (in mijn ogen de enige reden om ooit over te stappen naar civiel) of gewoon om het woord "piloot"?
Haha, ik zou zeggen, kom eens langs in Zuid Amerika/ de Carribean daar vliegen we nog genoeg "echt" zonder autopilots en oude roestbakken etc...

Beste Hayo,

Zelf heb ik voor mijn vliegopleiding een HBO gedaan. Het enige wat ik daar tot nu toe aan heb, is de levenservaring die ik heb opgedaan in die 4 jaar. Voor de rest heeft het me niks geholpen bij het vinden van een baan in de luchtvaart.
Naar mijn mening is het enige wat in de huidige markt geldt, is doorgaan en niet opgeven. Maar dat is voor de mensen die al klaar zijn met de vliegopleiding.
Om nu te beginnen met de vliegopleiding, is zoals zoveel heren/dames hiervoor al vertelde, misschien niet de allerbeste keuze. Eerst een andere studie doen en levenservaring opbouwen is zeker een goede optie. Alleen verwacht niet dat zoiets je, mocht je daarna alsnog gaan vliegen, het je heel veel hoger op de stapel van CV's brengen. Daarvoor is nog steeds de gouden regel: uren!

Succes met alles!
Jen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-05-2014, 18:40   #28
size44
heeft nog geen status

Citaat:
Inderdaad... er wordt vaak veel te makkelijk over gedacht. Je moet bij defensie vliegen omdat je in een militaire organisatie wil werken. En je moet je heel goed beseffen dat je na je dienverplichting van 10 jaar gewoon in de poule van werklozen komt en net zo hard mee moet solliciteren, met ervaringseisen die je bij defensie bijna nooit opdoet (500 hr on type etc.)..
Oud 18-05-2014, 02:26   #29
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Citaat:
Je moet bij defensie vliegen omdat je in een militaire organisatie wil werken.

Iets waarvoor een mens die over voldoende geestelijke vermogens beschikt dus feestelijk bedankt .

-Of je moet het lekker vinden om op je te laten schieten omdat de dienstdoende premier ( in onderhavig geval een geschiedenisstudent die gezellig 7 jaar over zijn studie heeft gedaan ) geen "nee" durft te zeggen tegen Obama of Merkel.

-Of je moet die stippen en strepen op je mouwen fantastisch vinden , beetje a la Bert en Ernie.
Oud 18-05-2014, 11:44   #30
Flying nerd
Status quo

Citaat:
-Of je moet die stippen en strepen op je mouwen fantastisch vinden , beetje a la Bert en Ernie.
Ik zag vorige maand bij het CBR een flinke groep geuniformeerde pubers lopen en die leken wel in hun nopjes te zijn met hun uitdossing
Oud 18-05-2014, 12:05   #31
size44
heeft nog geen status

advies gevraagd!

Citaat:
Iets waarvoor een mens die over voldoende geestelijke vermogens beschikt dus feestelijk bedankt .

-Of je moet het lekker vinden om op je te laten schieten omdat de dienstdoende premier ( in onderhavig geval een geschiedenisstudent die gezellig 7 jaar over zijn studie heeft gedaan ) geen "nee" durft te zeggen tegen Obama of Merkel.

Met alle respect, maar wat is dit een ontzettend kinderachtige en kortzichtige reactie. Duidelijk voorbeeld van iemand die geen idee heeft wat defensie doet en wat de werkzaamheden als vlieger bij defensie inhouden. Dat het je ding niet is en niet jouw keuze zou zijn is natuurlijk goed mogelijk, maar om nou te zeggen dat diegenen die er wel voor kiezen niet goed bij hun hoofd zijn... Dat zeg ik toch ook niet over jouw keuzes.

Back in topic please
Oud 18-05-2014, 14:37   #32
Peer van Eersel
symbool

Peer van Eersel's Avatar

Citaat:
Met alle respect, maar wat is dit een ontzettend kinderachtige en kortzichtige reactie. Duidelijk voorbeeld van iemand die geen idee heeft wat defensie doet en wat de werkzaamheden als vlieger bij defensie inhouden.
Het was ook een flauwe stijlvorm , bedoeld om de mening " op knopjes drukken kan iedereen" even te riposteren.
Maar da's dus gelukt
Oud 18-05-2014, 16:44   #33
PH-GJT
Live to fly, fly to live

Airworker sinds: Feb 2013
Citaat:
Het was ook een flauwe stijlvorm , bedoeld om de mening " op knopjes drukken kan iedereen" even te riposteren.
Maar da's dus gelukt
Op knopjes drukken kan ook iedereen. Op knopjes drukken terwijl je wordt beschoten kan niet iedereen.
PH-GJT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-05-2014, 21:08   #34
Zweefkerk
heeft nog geen status

Airworker sinds: Oct 2007
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: n.v.t.
Citaat:
je moet je heel goed beseffen dat je na je dienverplichting van 10 jaar gewoon in de poule van werklozen komt en net zo hard mee moet solliciteren, met ervaringseisen die je bij defensie bijna nooit opdoet (500 hr on type etc.)..

Alleen dan met opgebouwd vermogen ipv 150.000e schuld. Klein verschil.
Zweefkerk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-05-2014, 21:34   #35
PH-ETS
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jul 2006
Typeratings: B737NG
Uren: 5000+
Pfff wedstrijdje wie heeft de langste? Het is nou eenmaal een keuze die je maakt, op welke manier je het geweldige beroep "piloot" uitoefent civiel of militair. Belangrijker is dat je bent waar je wil zijn. Voor mij is dat civiele luchtvaart.

Tja en voor alle wannabe Cessna / DG500 vliegers (met alle respect) die hier rond schreeuwen dat het allemaal zo slecht is bij ons, daar wil ik tegen zeggen......, ach laat maar.
PH-ETS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-05-2014, 21:58   #36
size44
heeft nog geen status

Agree PH-ETS..
Oud 18-05-2014, 22:21   #37
Wepz
heeft nog geen status

Airworker sinds: Jan 2002
Citaat:
En je moet je heel goed beseffen dat je na je dienverplichting van 10 jaar gewoon in de poule van werklozen komt en net zo hard mee moet solliciteren, met ervaringseisen die je bij defensie bijna nooit opdoet (500 hr on type etc.)..
Kak, ben ik daar mooi ingetrapt zeg. De voorlichtster zei het nog zo mooi: "elite" "best of the best" "no points for second best". Ik dacht: Rol ik mooi door van zo'n donkerblauwe heli naar een blauwe bus. Had ik misschien toch maar beter die 150.000 euro moeten inve...
Wepz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-05-2014, 22:43   #38
Hello
heeft nog geen status

Airworker sinds: Aug 2007
Brevet: ja
Typeratings: ook al
Uren: worden er steeds meer
Citaat:
Origineel gepost door Wepz Bekijk Bericht
Kak, ben ik daar mooi ingetrapt zeg. De voorlichtster zei het nog zo mooi: "elite" "best of the best" "no points for second best". Ik dacht: Rol ik mooi door van zo'n donkerblauwe heli naar een blauwe bus. Had ik misschien toch maar beter die 150.000 euro moeten inve...
Een paar jaar terug werd de KLM zelfs gebruikt in de wervingsfilmpjes voor de Klu.
Niet dat ze ook maar een vinger voor je uitsteken op het moment dat je iets wilt die kant op.
Hello is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-05-2014, 23:09   #39
REMIBEFLY
heeft nog geen status

REMIBEFLY's Avatar

Airworker sinds: Mar 2013
Brevet: onderweg richting ppl
Typeratings: DR400/120 & Cessna 152
Uren: 10
Thumbs up

Citaat:
Origineel gepost door foohke Bekijk Bericht
Gewoon lekker gaan zweefvliegen / PPL halen!

Dat vraag ik me sowieso af: Al die wannabe-piloten op dit forum. Waarom doen ze niet aan zweefvliegen, waarom zijn ze nog niet bezig met PPL? Met andere woorden: Waarom vliegen ze nog niet?
Ik kan wel een aantal redenen bedenken hoor

Een PPL is niet goedkoop, de gemiddelde wannabe-piloot van 16 heeft niet direct zo'n bedrag liggen denk ik. Ook moet het te combineren zijn met schoolwerk die op die leeftijd voorrang krijgt.

Zweefvliegen: er moet de mogelijkheid voor zijn in de nabije omgeving. Als er nergens een veldje in de nabije omgeving is en je ouders willen je niet elk weekend naar de andere kant van het land rijden bij wijze van spreken dan stopt het daar ook.

Als je maar een deel van de ppl kunt betalen en slechts een aantal uur vliegen is het ook slimmer om dat geld te sparen voor als je eventueel aan een integrated zou beginnen.
REMIBEFLY is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-05-2014, 11:59   #40
Pirke
PPL

Pirke's Avatar

Ze kunnen toch 15k lenen voor PPL? Kunnen ze daar ook vast mee oefenen voordat ze 150k gaan lenen.
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Plaatsingsregels