Enkele bericht bekijken
Oud 26-10-2017, 02:02   #256
MaybeYesMaybeNo

Airworker sinds: Mar 2013
Brevet: ATPL(A)
Typeratings: Een paar verschillende
Uren: 4000+
@iemandt: Alweer even terug maar er stond lang een advertentie voor captain positie met €3500 bruto als ik het goed herinner. FO zal dus wel zo'n €2500 zijn. Als de bedragen niet veranderd zijn sindsdien. Als student heb je misschien nog het voordeel van de trainingskosten als aftrekpost waardoor je de eerste jaren niet/nauwelijks belasting betaalt. Dan is €2500 p/m best te doen indien je geen enorme vaste lasten hebt.

@Cole: Even enigszins cynisch maar realistisch bekeken, je betaalt pak hem beet €135k plus levenskosten om een jaartje op een 25-30 jaar oude turboprop zonder toekomst te vliegen en misschien door te stromen naar een iets jongere turboprop in de UK. Bij een bedrijf dat redelijk onder druk staat en op types die tevens redelijk schaars zijn (J41/S2000).

De ervaring die je op doet op de Jetstream is erg goed voor je eigen vlieg skills maar wordt door weinig bedrijven op een dergelijke manier gewaardeerd. Die zien alleen ~500 uur op een sub 10-ton 19-zitter en dat is vaak niet echt interessant. Ja, er stroomt volk door naar andere airlines maar of de uren op de Jetstream daar de doorslag geven valt over te discussiëren. Veel van degenen waar ik van weet zijn tegelijk met een lading verse ab-initios (op hetzelfde niveau dus) aangenomen bij hun respectieve airlines. Daarnaast zijn er uiteraard ook piloten die na het uitzitten van het contract op de Jetstream nog niets anders hebben gevonden.

Mijn mening is dat er programma's zijn voor (veel) minder geld die een meer directe stap richting een airline-carrière bieden. Cadet programma's die je op een moderne jet plaatsen voor onder de €100k bijvoorbeeld.
MaybeYesMaybeNo is offline   Met citaat antwoorden