Onderwerp: [Vooropleiding] Studeren of vliegopleiding?
Enkele bericht bekijken
Oud 16-04-2018, 10:32   #15
Cpt. Marlon

Cpt. Marlon's Avatar

Airworker sinds: Aug 2011
Brevet: geen
Typeratings: geen
Uren: geen
Hey!

Momenteel studeer ik af op het hbo (technische bedrijfskunde). Ik heb in precies dezelfde situatie gestaan als jij. Toen ik begon op het hbo was ik 17 en nu ben ik 20. Het liefst wilde ik na de middelbare direct naar de vliegschool, maar gezien de baankansen en de daarmee gepaarde hoge studieschuld leek het me toch verstandiger om een betere optie achter de hand te hebben mocht het allemaal niet lukken. Wanneer ik klaar ben met mijn hbo wil ik het zeker gaan proberen, alleen sta ik er nu een stuk "veiliger" in. Als het niet lukt kan ik met mijn hbo diploma verder studeren of een baan op "niveau" zoeken (lees: prima baan qua arbeidsvoorwaarden) en bouwen aan een carrière.

Ik val nog wel in het oude systeem dus mijn schuld wordt een gift waardoor ik na het behalen van mijn diploma op 0 sta, wat natuurlijk heel fijn is. Jouw studieschuld is terug te betalen binnen 30 jaar en afhankelijk van hoeveel je gaat lenen is dit circa 20-30k max (toch?). Je bent nog jong dus wanneer het niet lukt op de vliegschool liggen alle kansen nog voor je open. Wanneer je daar wel doorheen komt ben je natuurlijk gebonden aan je vliegopleiding. Je gymnasium biedt natuurlijk wel toegang tot de uni, maar direct een goede baan vinden is lastiger. En die baan ga je nodig hebben om je schulden terug te betalen.

Wat de beste keuze is kan niemand zeggen denk ik, het is voornamelijk waar jij je goed bij voelt. Ik denk over alles het komt wel goed, zo niet ook goed. Je vindt wel een oplossing in het slechtste geval! Ik heb mijn keuze gebaseerd op een stukje veiligheid doormiddel van een hbo diploma als "back up". De huidige situatie is wel rooskleurig dan toen ik de keuze maakte (2014) dus wellicht had ik nu ook eerder de sprong durven wagen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en anders hoor ik het graag!

Marlon
Cpt. Marlon is offline   Met citaat antwoorden