Onderwerp: [Vooropleiding] Studeren of vliegopleiding?
Enkele bericht bekijken
Oud 15-04-2018, 12:58   #5
Jumpseat

Airworker sinds: Oct 2015
Brevet: Frozen ATPL
Typeratings: B737 300-900
Uren: building
Als ik terug in de tijd kon gaan had ik het heel anders aangepakt. Ik stond voor diezelfde keuze 7 jaar geleden. Ik heb uiteindelijk gekozen om direct na de middelbare school te beginnen met de opleiding tot piloot. Hoeveel spijt ik daarvan heb gehad.

Na de opleiding gehaald te hebben was de financiŽle crisis op zijn hoogtepunt voor piloten. Vliegschool failliet en bijna de gehele klas zonder baan. De vliegmarkt voor abinitio's was ingestort en er was nergens wat te vinden. De banen die er waren werden vervuld door degene met de beste papieren en met wat geluk. En dan sta je met je middelbareschooldiploma, een Frozen-ATPL en 120.000 euro schuld.

Na bij een lokaal uitzendbureau geweest te zijn wordt je het volgende verteld: ‘’Oke, je hebt je havodiploma en een opleiding tot piloot, wat spannend! Zou je in de nacht willen schoonmaken in een fabriek?’’ Geen woord aan gelogen helaas. Buiten een specifieke opleiding tot piloot ben je verder eigenlijk nergens voor opgeleid. Nu nog ken ik een grote groep aan opgeleid piloten die het werk doen van bagageladen in vliegtuigen, rondvluchtjes verzorgen voor een rampzalig salaris en hoppen van tijdelijke baan op tijdelijke baan. Uiteraard zijn er ook mensen die het vliegen helemaal hebben laten gaan en nu een kantoorbaan hebben met een keurig salaris.

Na uiteindelijk 1 jaar nog steeds geen pilotenbaan gevonden te hebben besloten terug naar school te gaan voor een bachelor. Als het vliegen niks zou worden zou ik in ieder geval na 4 jaar nog een andere kant op kunnen en niet mijn leven lang moeten leven van het minimumloon. Hier 2 jaar hard gestudeerd tot ik opeens uitgenodigd werd voor een gesprek en werd aangenomen.

Momenteel is de markt goed voor abinitio’s (en nog steeds zitten veel mensen thuis), maar niemand kan je garanderen dat het over twee jaar nog zo is. En als die markt slecht is, dan sta je met je dure papiertje tot piloot gewoon te werken in de Albert Heijn.

Natuurlijk zijn er veel mensen die direct na de middelbare school met de opleiding beginnen, maar als je het mij vraagt, ben je dan gewoon ontzettend stom bezig en waag je een gigantische gok.

Nog even aanvulling over wat ''IamYou'' zegt. Dat is inderdaad iets wat ik ook heb gehad. Als ik een mooie baan met mijn bachelor/master had gevonden en ik kon in het weekend vliegen met een PPL zou dat zeker niet onder doen aan wat ik nu doe.

Laatst aangepast door Jumpseat : 15-04-2018 om 13:04 Reden: Aanvulling
Jumpseat is offline   Met citaat antwoorden